Citat:
Ursprungligen postat av
Curlyfication
Ok, jag har inte hängt med i exakt hur det sett ut. Hur kommer det sig i så fall att A kunnat bo på deras ungdomsboende? Har inte Enköpings kommun eget lss boende för ungdomar eller vad. Tycker kommunen kunde göra ett undantag om det stämmer att de inte har kunnat erbjuda ett fungerande boende inom de egna verksamheterna.
Jag har ingen inblick i hur det ligger till eller hur just Enköpings kommun gör avseende huruvida man gärna sluter avtal med andra kommuner eller inte. Men teoretiskt så kan det vara så att när A var yngre och behövde ett gruppboende anpassat för henne då, så kanske det inte fanns något lämpligt sådant i Enköping som också kunde ta emot henne när hon behövde få en plats och då kanske man löste det med att köpa tjänsten ifrån en annan kommun? Sannolikt också då i samråd med familjen? Visst utrymme för valfrihet ska också finnas när det gäller boenden och särskilt för minderåriga. Man kan t ex heller inte skicka iväg en minderårig till en annan del av landet mot familjens vilja. Men när hon blev 18 så behöver hon då förstås flytta och det var väl därför som hon då hamnade på boende eller boenden i Enköping, (jag vet inte om det är ett eller flera, det är situationen på en av dem som hamnat i media tidigare). Men på det boendet verkat inget ha fungerat bra för henne. Och det var nog i kölvattnet av det som familjen tog hem henne. Jag tycker att det verkar lite oklart om det varit tänkt som en tillfällig lösning ifrån början? I väntan på en ny plats på ett boende. Eller om man ville testa möjligheten med eget boende och assistans fullt ut?
Generellt så brukar däremot boenden för barn vara lite mer priviligierade när det kommer till resurser och också när det kommer till sånt som krav på utbildning hos personalen osv… Så de boendena tenderar generellt att fungera lite bättre. (Obs undantag finns alltid!)
Någon har i tråden nämnt att samma bolag som drivit boendet hon bott på tidigare också har vuxenboenden i Enköpingstrakten. Men det finns för det första ingen garanti för att ett bolags alla boenden är lika bra. Ett boende är aldrig bättre än sin nuvarande personal. Och de resurser som de tilldelats och alla boenden bekostas av kommuner. Så olika kommuner satsar olika mycket. Och boendena får då anpassa sina resurser efter den påse pengar de får. Vuxenboenden skiljer sig också åt jämfört med ungdomsboenden.