2024-07-28, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glasmunken
Kommunen har ordnat nya boendet.

Nytt boeende för Essie?
Citera
2024-07-28, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisebergskanin
Re*nsson på Ledsagaren kennel sägs vara en riktig häxa mot både folk ock hundar är det ens möjligt att folk samarbetar med henne?
Jag hoppas Essie haft ett bra liv ock att att hon inte far illa där hon nu är

Du är nog ett troll som hittar på hej vilt här. Att det är tyst från Ledsagarens beror sannolikt på att när kenneln sålt hunden till Hundhjälpen är de ansvariga för hund och utbildning.
Citera
2024-07-28, 15:15
Medlem
Brydiginteellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Det fetade: Noterat att du noterade Kändes viktigt på något sätt...

Jag tycker personligen att fokus från huvudfrågan har suddats ut.
Vad har hänt Essie?
Med tanke på de anmälningar som gjort o som kommit pappan till kännedom....alltså, om LS tog hunden ifrån dem hade han inte fått en spänn tillbaka av de pengar de lagt ut för henne. Gissningsvis är hon högt försäkrad. Jag hoppas verkligen att det kommer fram vad som hänt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hejhopp79
Till A eller?

Ja till A, boendet kommer vara gjort för personer med utåtagerande problematik. Personalen på det boendet är särskild utbildade för lågeffektivt bemötande. Där imot har grannarna i området klagat och är inte alls lika sugna på att bo väg i väg med det boendet. Jag tror det kan bli bra med personal som verkligen är ordentligt utbildade.
Citera
2024-07-28, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Ja, du får tro vad du vill men PÖ är uppenbart så korkad så han tror att filmerna bevisar en stöld.... herrejesus!

Jag lägger nästan inget värde i filmerna.
För mig var det väldigt tungt när det under natten bekräftades att P försökt leta efter Essie hos före detta anställda.
Citera
2024-07-28, 15:18
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Dummaste jag läst idag... att sätta gränser är att lära sig om hur livet fungerar. Man kan inte få allt man vill här i livet.
Nu förstår jag A beteende, du berättade precis hur hon blivit behandlad o uppfostrad.
Jag arbetar extra på ett LSS-boende.
Där är man mycket noga med rutiner och gränssättning för att undvika oro och utåtagerande. Det fungerar mycket bra.
Citera
2024-07-28, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glasmunken
Kommunen har ordnat nya boendet.

Utmärkt, då har jag redan kontaktuppgifterna, så jag kan meddela kommunen om dödshotet mot A.

Tackar.
Citera
2024-07-28, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det är du helt fri att tro. Den mest logiska tanken enligt mig är att hunden är tagen utav någon annan. Hundnappad eller stulen eller vad man nu vill tro.

Essie har det nog mycket bättre nu än vad hon hade det innan. Fri från våld osv.
Citera
2024-07-28, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Curlyfication
Ok, jag har inte hängt med i exakt hur det sett ut. Hur kommer det sig i så fall att A kunnat bo på deras ungdomsboende? Har inte Enköpings kommun eget lss boende för ungdomar eller vad. Tycker kommunen kunde göra ett undantag om det stämmer att de inte har kunnat erbjuda ett fungerande boende inom de egna verksamheterna.

Jag har ingen inblick i hur det ligger till eller hur just Enköpings kommun gör avseende huruvida man gärna sluter avtal med andra kommuner eller inte. Men teoretiskt så kan det vara så att när A var yngre och behövde ett gruppboende anpassat för henne då, så kanske det inte fanns något lämpligt sådant i Enköping som också kunde ta emot henne när hon behövde få en plats och då kanske man löste det med att köpa tjänsten ifrån en annan kommun? Sannolikt också då i samråd med familjen? Visst utrymme för valfrihet ska också finnas när det gäller boenden och särskilt för minderåriga. Man kan t ex heller inte skicka iväg en minderårig till en annan del av landet mot familjens vilja. Men när hon blev 18 så behöver hon då förstås flytta och det var väl därför som hon då hamnade på boende eller boenden i Enköping, (jag vet inte om det är ett eller flera, det är situationen på en av dem som hamnat i media tidigare). Men på det boendet verkat inget ha fungerat bra för henne. Och det var nog i kölvattnet av det som familjen tog hem henne. Jag tycker att det verkar lite oklart om det varit tänkt som en tillfällig lösning ifrån början? I väntan på en ny plats på ett boende. Eller om man ville testa möjligheten med eget boende och assistans fullt ut?

Generellt så brukar däremot boenden för barn vara lite mer priviligierade när det kommer till resurser och också när det kommer till sånt som krav på utbildning hos personalen osv… Så de boendena tenderar generellt att fungera lite bättre. (Obs undantag finns alltid!)

Någon har i tråden nämnt att samma bolag som drivit boendet hon bott på tidigare också har vuxenboenden i Enköpingstrakten. Men det finns för det första ingen garanti för att ett bolags alla boenden är lika bra. Ett boende är aldrig bättre än sin nuvarande personal. Och de resurser som de tilldelats och alla boenden bekostas av kommuner. Så olika kommuner satsar olika mycket. Och boendena får då anpassa sina resurser efter den påse pengar de får. Vuxenboenden skiljer sig också åt jämfört med ungdomsboenden.
Citera
2024-07-28, 15:35
Medlem
Citat:
För mig var det väldigt tungt när det under natten bekräftades att P försökt leta efter Essie hos före detta anställda.

Hur bekräftades det mitt i natten?
Citera
2024-07-28, 15:36
Medlem
Citat:

Och hinna med att skapa en stöldefterlysning ca 3 h efter mamman förstrött plockar ihop saker istället för att oroligt leta efter en hund o 2 timmar därefter skapa en fanclubs-grupp utan ens konstaterades om Essie är bortsprungen eller stulen. Starkt gjort! Visar att leta efter Essie fysiskt inte var prioriterat direkt.

O att börja med att misstänka assistenterna, så unkligt av PÖ!
Senast redigerad av Blondpion 2024-07-28 kl. 15:43.
Citera
2024-07-28, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Hur bekräftades det mitt i natten?

Bra fråga...
Citera
2024-07-28, 15:39
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Det var väl där föräldrarna bett om?? Men kommunen sa nej för att man inte hade avtal med de.
Vart har den informationen framgått?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in