2024-07-28, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag har läst på och jämfört prisbild, tillgänglighet, recensioner och faktablad kring de olika dieselsorterna och bensinbolagen.
Och kommit fram till följande:
Ingo: är lite osäker på dieselns kvalitet, skippar därför Ingo.
Preem: gillar jag inte generellt överhuvudtaget, dessutom många som säger att de har dålig diesel.
Shell: finns inte i min stad.
OKQ8: gillar inte dom heller speciellt mycket, så dom skippar jag också.
St1: har läst om viss kritik av deras diesel, dessutom saknas det papper och papperskorgar där.
Cirkle K: finns två Cirkle K i min stad, dessutom bemannade stationer, och de verkar ha bra kvalitet på sin miles diesel.

Valet faller alltså på Cirkle K och deras standarddiesel Miles efter vad jag läst på om saken.

Ok, intressant med de andra sakerna du hade med som påverkande faktorer, de kan ju absolut vara viktiga de med.

Men för att återgå till själva bränslet, hur har du kunnat säkerställa att det skulle vara avgörande skillnad på kvaliteten att det landar på dit beslut…? Det låter ju mest som att du sitter och sväljer vad som påstås av folk, och inte vad som faktiskt kan bekräftas…?
Citera
2024-07-28, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Ren HVO100 är ett energirikt och lagringsbeständigt bränsle som är ett fullgott alternativ till fossildiesel.

I Sverige/EU så är mackdiesel 80% fossil och 20% förnybar.

B7 är då 80% fossil, 13% HVO100 och 7% grönsaksolja tex RME(RapsMetylEster) eller FAME(Fatty Acid Methyl Ester) . I dessa 7% växer bakterier i kontakt med vatten och ett slem bildas vilket sätter igen filter och bränslesystemet.

Kungshamnsfiskarna, ett oljebolag i Bohuslän, har 80/20 fossildiesel/HVO100 som är lagringsbar i 25 år. Det kan inte B7 konkurrera med.

Men om bilen/båten/fordonet inte står still 4+månader åt gången med kondens i tanken så är inte B7 ett problem.

För bilar som körs varje vecka och tankas minst varannan månad så är det bara att tanka var fan som helst.

Den s.k reduktionsplikten ligger ju på 6% idag. Alltså är det väl normalt över 90% fossil diesel, ev. lite HVO syntetdiesel och resten upp till 7% RME ?
Är det verkligen 20% HVO i B0-diesel?
Citera
2024-07-28, 15:21
Medlem
Finns bara två raffinaderi (Bolag) i Sverige.
Preemraf & ST1.

ST1 & dess varumärken i Sverige (ST1 & Shell) får bränsle från ST1 raffinaderi.
Övriga får från Preemraf. Det inkluderar då Preem, Cirkle-K, OKQ8, Din-X osv.

Båda levererar MK1 diesel, med RME/FAME tillsatser, tillsatser som inte är nått annat än greenwashing.
Ja dem är bättre för miljön än ren diesel eftersom dem %en inte är fossilt bränsle, men dem gör oxå motorn mindre effektiv i ungefär samma utstäckning som tillsatsen, dvs 7% tillsats av RME ger typ 7% mindre effektiv motor, så miljövinsten är 0.

Däremot inte att förväxla med HVO100 som faktiskt fungerar bra,, men är dyrt.
Dock är den inte bättre än ren diesel för motorn. Dock för miljön.

Så ska man välja mellan ST1 & Circke-K så får dem förvisso sin diesel från olika ställen, dem skiljer sig dock ytterst lite.

Ta ett mynt o singla slant så får du fram vilken som är bäst.
Citera
2024-07-28, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TierraDelFuego
Den s.k reduktionsplikten ligger ju på 6% idag. Alltså är det väl normalt över 90% fossil diesel, ev. lite HVO syntetdiesel och resten upp till 7% RME ?
Är vel ingen som sagt något om B0 diesel utan sagt att det är 20% HVO i B7 diesel.
Preemraf & ST1 gick jue bananas innan reduktionsplikten säktes att det skulle bli skit för miljön.

Bara prat för att man ville hålla uppe bränslepriset, man brydde sig inte det minsta om miljön.

På pappret så gör reduktionspliktssäkningen att Sverige inte når upp till greenwashingmålen (Miljömålen)
I verkligheten så gör vi dock det då HVO tillsatsen inte sjukit nämnvärt.

Idag så tillsätter man fortfarande 20% HVO i B7 diesel för man har ingen marknad för HVO dieseln och behöver bli av med den.
Det blir dyrare för dem att köpa mer olja från Ryssland än vad det är att tillverka HVO med den kapacitet dem redan har.
Citera
2024-07-28, 15:30
Medlem
BAB7s avatar
Hittade detta i bilens faktablad från fabriken:
Fuel quality < 50 ppm.
Vad betyder det?
Citera
2024-07-28, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Finns bara två raffinaderi (Bolag) i Sverige.
Preemraf & ST1.

ST1 & dess varumärken i Sverige (ST1 & Shell) får bränsle från ST1 raffinaderi.
Övriga får från Preemraf. Det inkluderar då Preem, Cirkle-K, OKQ8, Din-X osv.

Båda levererar MK1 diesel, med RME/FAME tillsatser, tillsatser som inte är nått annat än greenwashing.
Ja dem är bättre för miljön än ren diesel eftersom dem %en inte är fossilt bränsle, men dem gör oxå motorn mindre effektiv i ungefär samma utstäckning som tillsatsen, dvs 7% tillsats av RME ger typ 7% mindre effektiv motor, så miljövinsten är 0.

Däremot inte att förväxla med HVO100 som faktiskt fungerar bra,, men är dyrt.
Dock är den inte bättre än ren diesel för motorn. Dock för miljön.

Så ska man välja mellan ST1 & Circke-K så får dem förvisso sin diesel från olika ställen, dem skiljer sig dock ytterst lite.

Ta ett mynt o singla slant så får du fram vilken som är bäst.

Circle-K SE tar väl sitt bränsle främst från danska raffinaderier har jag läst. Har det nyligen ändrats?
Åtminstonne tidigare var det ju norska Statoil som levererade till Circle-K. Sen har ju kanadensiska kedjan köpt Statoils mackar och namnändrat till Circle-K. Men trodde fortfarande de använde Statoils raffinerade råolja?

Däremot vet jag att Preems bränsle säljs till massa kedjor som OKQ8 och Gulf, andra små lokala mackar mm.
Citera
2024-07-28, 15:39
Medlem
Sverige envisas trots den nya reduktionsplikten på 6% att ändå använda en helt egen standard för diesel MK1 som är energifattigare än Europadiesel. Det har varit så sedan länge.

MK1 är i princip det enda som går att få tag i oavsett inblandning av additiv, RME och HVO.
MK3 finns i teorin men vet ej var man kan köpa det i praktiken inom Sveriges gränser.

Dessa regler ger dålig konkurrens på marknaden med Preem som nästan har monopol gör väl att dieseln fortfarande är dyrare än den borde vara.
Jämför priserna i Danmark där är skillnaden mellan diesel och bensinpriset större än i Sverige.
Citera
2024-07-28, 16:43
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TierraDelFuego
Gomorron!

Det var visst OKQ8 BioZ som var 80/20
MK1 B0 är normal diesel utan konstigheter.

https://www.kungshamnsfiskarna.se/drivmedel/produktblad

Jag var nog varken pigg eller nykter när jag skrev... 😉
Citera
2024-07-28, 17:15
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Hittade detta i bilens faktablad från fabriken:
Fuel quality < 50 ppm.
Vad betyder det?

Mängden svavel.
Citera
2024-07-28, 17:38
Medlem
Det har gjorts massor av tester och det är extremt marginell skillnad i Sverige.
Citera
2024-07-28, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Det har gjorts massor av tester och det är extremt marginell skillnad i Sverige.

Och detsamma gäller för den tyska dieseln, både mellan sig själva och den svenska dieseln.
Men tron kan försätta berg…

Det blev förresten rätt tyst efter att jag länkade till det där testet i fyra delar, där de inte direkt styrkte påståendena om stooora skillnader mellan de olika dieseltyperna. Eller har ingen vågat se dessa klipp och kommentera…?
Citera
2024-07-28, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och detsamma gäller för den tyska dieseln, både mellan sig själva och den svenska dieseln.
Men tron kan försätta berg…

Det blev förresten rätt tyst efter att jag länkade till det där testet i fyra delar, där de inte direkt styrkte påståendena om stooora skillnader mellan de olika dieseltyperna. Eller har ingen vågat se dessa klipp och kommentera…?

Det är broscience.
Killar som fått för sig att den enas diesel skulle va bättre än den andras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in