2024-07-28, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Om de inte förstått att det är ett lagbrott att sitta o hänga ut sin brukare på sociala medier trots att de själva klarat att skriva under ett sekretessavtal är det ju snarare de som behöver assistans. Trams!

Familjen ifråga verkar ha gjort många, många fel, det är inte fråga om annat.
Men det rättfärdigar inte att ta så jävla lätt på ett sekretessavtal.
Klart de fattar, de har gjort ett medvetet val o är såklart beredda på eventuella följder.
Pappan har nog anmält dem redan. Då kan polisen passa på att utreda kamerorna inomhus och alla kränkande behandlingar mot assistenterna. Visselblåsare har allt att vinna i det här.
Citera
2024-07-28, 11:16
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Pappan har nog anmält dem redan. Då kan polisen passa på att utreda kamerorna inomhus och alla kränkande behandlingar mot assistenterna. Visselblåsare har allt att vinna i det här.

Ja, det hoppas jag verkligen!
Att båda delar utreds.
Det jag hoppas allra mest är att Essie hittas välbehållen o får ett nytt, mer hundförstående hem.
Citera
2024-07-28, 11:16
Medlem
Det jag funderar på är vad det stod i läkarintyget som skulle lämnas för att få en assistanthund? Har föräldrarna gått till sin ordinarie läkare eller en ny?

Nog sjutton borde väl läkaren skrivit att A har ett utåtagerande sätt eller hen är också manipulerad av föräldrarna?
Citera
2024-07-28, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau

Precis. De borde även utreda arbetsgivaren (assistansbolaget) för att se om de fått några indikationer från personal eller ej på att det inte stod rätt till i hemmet. Och hur de agerar eller inte agerat för att stötta sin personal.
Citera
2024-07-28, 11:18
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Curlyfication
Att P snokar runt utanför tidigare anställdas lgh bevisar inte alls som någon här tyckte, att hunden haft det bra hos dem. Däremot stärker (inte bevisar såklart men stärker) det att någon tagit hunden, då det vore slöseri med tid att hålla på och snoka så mycket om man redan vet att det inte är lönt så att säga (dvs om han själv skulle gjort hunden något som gör att den är försvunnen).

Sen skulle man kunna argumentera för att han skulle kunna tänkas snoka runt enbart för att hålla upp en fasad och faktiskt ville bli upptäckt just så att folk ska tro att han letar men i själva verket mycket väl vet vart hunden befinner sig, men jag har lite svårt att tro det.
Tycker det verkar finnas störda personer på alla sidor av den här historien, inklusive de som tillskansat sig hunden, men tamejfan om ändå inte P är värst ändå.

Ser dock inte de som tagit hunden som några räddare utan som barnsliga idioter. Om man till och med har film och bilder så torde det funnits all möjlighet i världen att skött detta på ett normalare lagligt sätt än att smyga runt i buskarna och sno folks djur som några barnsliga militanta veganer.

Om inte, förstås, ”räddarna” inte alls bryr sig om hunden utan det är en ren hämndaktion för att man blivit illa behandlad själv i arbetet i hemmet och man tröttnar och satt in en stöt där det blir mycket kännbart för familjen när de mister stödet som hunden ger A.

Tror att det kan vara en kombination av teorierna ovan. Hade man endast brytt sig om Essie och har bild- och filmmaterial, hade man kunnat gå till myndigheterna eller kanske polisen till och med direkt. Men nu valde man att föra bort hunden istället, möjligtvis för att man tycker synd om den. Barnsligt är vad det är.

Hoppas att A får flytta till sitt boende snart, inget står ju rätt till i det där hemmet och kamerorna ska vi inte ens tala om (eller jag har ju sagt min åsikt i tidigare inlägg om detta) för man blir så jäkla förbannad.

Fy fan finns det snart inga normala människor kvar på den här planeten.

Sno hunden för att rädda är civilkurage. Att gå genom officiella kanaler brukar sällan leda någon vart och med en sån här streber till pappa går det inte alls.
Citera
2024-07-28, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Men varför de inte rådfrågade IVO eller pratade med kommunen, eller orosanmälde hela situationen till socialtjänsten om det visade sig att deras chefer inte lyssnade? Det är ännu lite av en gåta för mig.
Det hade också varit schysstare gentemot flickan och hunden än att det skulle bli ett kidnappningsdrama…

Precis som du varit inne på tidigare. Det finns en sak gemensamt med de anställda som kommit ut. Det är ganska unga personer. Att tala med kommunen är jag helt ärligt inte så säker på att de kan. Vem ska de kontakta, vad ska de säga? Det är en svårighet som jag träffat på hos väldigt många personer, en svårighet som inte försvinner med Google eller att bara lyfta telefonen. Kommuner är ofta dåliga på just det här med att öppna upp sig. Jag ringde för något år sedan och orosanmälde en person i Norrköping. Växeln hade inte ens en färdig rutin för vem som skulle ta samtalet. Jag kan hantera det, eftersom jag vant mig, men inte när jag var 18.

När det gäller IVO så är det ännu lättare. Jag tror helt ärligt inte att folk vet om det. Jag hade aldrig vetat det om jag inte hängt på juridik-delen här.
Citera
2024-07-28, 11:20
Medlem
MrBubss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Om de inte förstått att det är ett lagbrott att sitta o hänga ut sin brukare på sociala medier trots att de själva klarat att skriva under ett sekretessavtal är det ju snarare de som behöver assistans. Trams!

Familjen ifråga verkar ha gjort många, många fel, det är inte fråga om annat.
Men det rättfärdigar inte att ta så jävla lätt på ett sekretessavtal.
Klart de fattar, de har gjort ett medvetet val o är såklart beredda på eventuella följder.

Varför citerar du mitt inlägg som var skrivit till någon annan...?

Dessutom har jag aldrig påstått att jag försvarar att man använder sociala medier för att berätta om känsliga saker på en arbetsplats. Jag är mycket medveten om sekretess inom arbetslivet, så du behöver inte antyda att jag tycker det är rätt att skriva om detta i sociala medier, men jag kan åtminstone förstå frustrationen....
Senast redigerad av MrBubs 2024-07-28 kl. 11:24.
Citera
2024-07-28, 11:21
Avslutad
Citat:
Här är väl ett klassiskt exempel på damage control av folket då på ”Hundhjälpen” nu när det börjat osa katt i media. Hur verkligheten ser ut spelar då mindre roll. För nu handlar det om företagets anseende.

Ingen av oss vet i nuläget hur illa eller inte det sett ut i hemmet eller varför. För det tornar ju upp sig mer en bild av att hela situationen varit omgärdad av en herrans massa konflikter som erupterar runt den hör flickan och sannolikt också runt hunden hela tiden. Där alla som haft uppdraget att ombesörja flickans behov från föräldrar till assistenter svikit både henne och hunden.

Det ör djupt tragiskt om den här historien får till följd att alla personer med NPF diagnoser eller andra funktionsvaristioner aldrig ska kunna få leva nära djur eller få jobba med hundar i olika funktioner. För det är oftast de enda levande varelser som aldrig sviker dem. Och arbetet med djur tillsammans med personer med dennhär typen av funktionsvariationer ör det som idag visar mest framgång evidensmässigt.

Men vart fanns ”hundhjälpen” när familjen och assistenterna skulle behövt deras hjälp och guidning? De fanns där vare sig för hunden eller för flickan. Att de bara verkar ha haft kontakt med pappan och aldrig själva åkt dit och jobbat tillsammans med teamet tycker jag är lite konstigt, eftersom de trots allt tycks ha haft någon slags kontakt. (Jag vet dock inte riktigt vad deras roll i det hela skulle ha varit, men generellt tycker jag att det ska finnas hundcoacher nära till hands när man ska sjösätta en sån här insats runt en brukare).

Kan instämma i det sista. Hundpsykologer skulle behöva finnas med i vissa fall. Som är helt utomstående. Samtidigt, om ekipaget godkänns är väl rutinen nu sådan att inget mer anses behövas förutom kontrollerna som ska ske var 15:e månad (om jag minns rätt)? Om inte nya uppgifter framkommer, vilket de då enligt tidigare personal ska ha gjort...

Det ledsamma och enormt felaktiga här är ju också att ingen (enligt HH) berättade för HH från start om flickans utåtagerande beteende som utifrån uppgifter om de stämmer, ska ha funnits med länge och på LSS-boendet.
Citera
2024-07-28, 11:22
Medlem
Citat:
Här är väl ett klassiskt exempel på damage control av folket då på ”Hundhjälpen” nu när det börjat osa katt i media. Hur verkligheten ser ut spelar då mindre roll. För nu handlar det om företagets anseende.

Ingen av oss vet i nuläget hur illa eller inte det sett ut i hemmet eller varför. För det tornar ju upp sig mer en bild av att hela situationen varit omgärdad av en herrans massa konflikter som erupterar runt den hör flickan och sannolikt också runt hunden hela tiden. Där alla som haft uppdraget att ombesörja flickans behov från föräldrar till assistenter svikit både henne och hunden.

Det ör djupt tragiskt om den här historien får till följd att alla personer med NPF diagnoser eller andra funktionsvaristioner aldrig ska kunna få leva nära djur eller få jobba med hundar i olika funktioner. För det är oftast de enda levande varelser som aldrig sviker dem. Och arbetet med djur tillsammans med personer med dennhär typen av funktionsvariationer ör det som idag visar mest framgång evidensmässigt.

Men vart fanns ”hundhjälpen” när familjen och assistenterna skulle behövt deras hjälp och guidning? De fanns där vare sig för hunden eller för flickan. Att de bara verkar ha haft kontakt med pappan och aldrig själva åkt dit och jobbat tillsammans med teamet tycker jag är lite konstigt, eftersom de trots allt tycks ha haft någon slags kontakt. (Jag vet dock inte riktigt vad deras roll i det hela skulle ha varit, men generellt tycker jag att det ska finnas hundcoacher nära till hands när man ska sjösätta en sån här insats runt en brukare).

Det är ju inte bara personalen som svikit A och Essie, det är främst föräldrarna som i vart fall känt A i 23 år. Du lägger ingen skuld på dem men jag skulle våga påstå att de inte har sett till sin flickas bästa. De får kanske släppa sitt ego lite eller?

Idag finns oerhört professionell hjälp att få på alla planer. Boende, vård, sysselsättning osv. Finns ju tom lagstiftning o är man inte nöjd får man som alla andra medborgare utnyttja sin lagliga rätt att överklaga ett beslut o gå till Förvaltningsrätten o dess högre instanser. Sista anhalten är ju EU-domstolen.

Jag undrar om det finns några JO-anmälningar från föräldrarna?
Citera
Medlem
Citat:
Men det mest rimliga hade väl varit för dem att vända sig till IVO eller till kommunen?
Och jo, sålänge den anställda personen är fackligt ansluten så kan man få hjälp med arbetsmiljö frågor eller missförhållanden på en arbetsplats av sitt fackförbund också. Kollektivavtal handlar mer om anställningsformer och löner. Fackförbund jobbar med mycket mer saker än så. Är man däremot själv inte fackligt ansluten är det rätt meningslöst att vända sig till dem.

Men varför de inte rådfrågade IVO eller pratade med kommunen, eller orosanmälde hela situationen till socialtjänsten om det visade sig att deras chefer inte lyssnade? Det är ännu lite av en gåta för mig.
Det hade också varit schysstare gentemot flickan och hunden än att det skulle bli ett kidnappningsdrama…

Det kan vara så banalt som att de kände att ingen ändå skulle bry sig om det gällde bara hunden eller att de inte skulle bli trodda, då de flesta utgår från att assistanshund är noga utprovad.
Unga assistenter har inte hög status?
De var nog också som sagts, rädda för repressalier och att stå utan jobb om de misstroddes och att ev. fel de gjort skulle uppförstoras.
Detta gäller nog särskilt assistenter med invandrarbakgrund. De kan ju utvisas om de gör fel och har kanske familjer som ställer krav på dem att behålla jobbet.
Allt detta ska ESSIE lida för!!!
Citera
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Men det mest rimliga hade väl varit för dem att vända sig till IVO eller till kommunen?
Och jo, sålänge den anställda personen är fackligt ansluten så kan man få hjälp med arbetsmiljö frågor eller missförhållanden på en arbetsplats av sitt fackförbund också. Kollektivavtal handlar mer om anställningsformer och löner. Fackförbund jobbar med mycket mer saker än så. Är man däremot själv inte fackligt ansluten är det rätt meningslöst att vända sig till dem.

Hur vet du att de inte försökt gå den vägen först?

Min erfarenhet av kommuner och andra myndigheter är att de är rätt tama.
Vanvården ska vara grov och pågått länge innan de lägger sig i.

Personalen stod väl helt enkelt inte ut att se eländet.
Jag förstår inte ens hur man tänker med en hund till en kvinna med de besvären.
Även om hunden lär sig att bete sig "rätt" så upplever den en enorm stress. Sånt går att mäta i blod och saliv.
Att tvingas gå emot sina instinkter är bara det stressfyllt och leder till psykisk ohälsa hos hunden.

Om pappan själv har en släng av autism är dennes inlevelseförmåga inte på topp, men lite empati med hunden borde ju finnas.

Givetvis är situationen svår för flickan också men då är ju psykofarmaka en bättre lösning även om det inte är roligt.

Jag vet att kvaliteten på vårdpersonal skiftar, jag tror inte särskilt många vill jobba med personer med dessa diagnoser, mer och bättre medicinering skulle göra deras jobb lättare och skulle göra dotterns liv mer uthärdligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Sno hunden för att rädda är civilkurage. Att gå genom officiella kanaler brukar sällan leda någon vart och med en sån här streber till pappa går det inte alls.

Är medveten om att myndigheter inte alltid funkar så som man skulle önska. Men jag tycker att man borde gått den vägen först, sen om det inte funkar får man tänka ett varv till hur man skulle göra. Kanske visat materialet för fler så att fler anmälningar skulle kommit in eller läckt materialet till media, eller vad som helst. De som tagit lagen i egna händer och ”räddat” hunden är exakt lika mycket rättshaverister som P.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in