Citat:
Ursprungligen postat av
Scoutsin
Men det mest rimliga hade väl varit för dem att vända sig till IVO eller till kommunen?
Och jo, sålänge den anställda personen är fackligt ansluten så kan man få hjälp med arbetsmiljö frågor eller missförhållanden på en arbetsplats av sitt fackförbund också. Kollektivavtal handlar mer om anställningsformer och löner. Fackförbund jobbar med mycket mer saker än så. Är man däremot själv inte fackligt ansluten är det rätt meningslöst att vända sig till dem.
Men varför de inte rådfrågade IVO eller pratade med kommunen, eller orosanmälde hela situationen till socialtjänsten om det visade sig att deras chefer inte lyssnade? Det är ännu lite av en gåta för mig.
Det hade också varit schysstare gentemot flickan och hunden än att det skulle bli ett kidnappningsdrama…
Hur vet du att de inte försökt gå den vägen först?
Min erfarenhet av kommuner och andra myndigheter är att de är rätt tama.
Vanvården ska vara grov och pågått länge innan de lägger sig i.
Personalen stod väl helt enkelt inte ut att se eländet.
Jag förstår inte ens hur man tänker med en hund till en kvinna med de besvären.
Även om hunden lär sig att bete sig "rätt" så upplever den en enorm stress. Sånt går att mäta i blod och saliv.
Att tvingas gå emot sina instinkter är bara det stressfyllt och leder till psykisk ohälsa hos hunden.
Om pappan själv har en släng av autism är dennes inlevelseförmåga inte på topp, men lite empati med hunden borde ju finnas.
Givetvis är situationen svår för flickan också men då är ju psykofarmaka en bättre lösning även om det inte är roligt.
Jag vet att kvaliteten på vårdpersonal skiftar, jag tror inte särskilt många vill jobba med personer med dessa diagnoser, mer och bättre medicinering skulle göra deras jobb lättare och skulle göra dotterns liv mer uthärdligt.