2024-07-28, 09:30
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Men snälla du tror väl inte att det alltid står i en LVUdom vilka insatser som mamman blivit erbjuden genom åren för att förändra/förbättra sin situation??
Föräldraförmågan bedöms utifrån nuvarande situation o dom uppgifter om ev brister som finns. Vilket även omprövas var 6e månad så skulle föräldern ta emot den frivilliga hjälpen som finns o göra jobbet o förbättra sin föräldraförmåga skulle det framgå i kommande underlag för nästa beslut.

Däremot tas sådana uppgifter upp i den fulla utredningen som görs innan man går upp med en ansökan om LVU. Men den finns inte här i tråden så den tvivlar jag på att du har läst.

“Men snälla du”, det hade garanterat stått i domen som ytterligare motivation till den. Hade de erbjudit henne anhörigbehandling och hon vägrat hade det absolut räknats upp bland skälen, men nu stod det bara ”och hon är medberoende” som skäl.
Citera
2024-07-28, 09:31
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Har du egna barn? En förälders främsta uppgift är att skydda sitt barn i stort och i smått, visa omsorg och kärlek och lära ut värderingar. Ondska finns i världen.

Att ifrågasätta varför ingen funnits där för
bo innebär inte att man skyddar mgm. När det dessutom framkommit att det har varit allmänt känt att bo var lite naiv och godtrogen har det funnits ännu större anledning till att följa upp henne.

Håller helt med, har skrivit samma sak, men inte riktat till BO:s mamma utan majoriteten av de som skriver i tråden som tycker att tonåringar ska få vara utan uppsikt på nätterna och resa med tåg till vänner kvällstid osv.
Citera
2024-07-28, 09:31
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av versaler
Varför skuldbelägger man E’s mamma istället för de som faktiskt ska skuldbeläggas dvs mgm.
En mamma som tillåtit övergrepp, psykisk och fysisk misshandel mm.

Någonstans så har soc ansett att Anna varit någorlunda ok eftersom Emilia har fått komma hem någon vända.
Sen är det många föräldrar som tar beslut som i efterhand är korkade.
Ni reagerar på att en 14 åring fick åka iväg?
Läs om mordet i Örkelljunga, där har ni 12 åringar som är ute & springer stupfulla mitt i natten.

Anna har en hel del utbildningar så helt efter är hon inte.
Hon är inte perfekt någonstans men lägg för helvete inte skulden på henne för att hennes dotter har blivit mördad.
Troligtvis hade det slutat så oavsett om hon var 1 km ifrån sitt hem eller 10 mil.

Den som bär ansvaret är de misstänkta.

Det är tragiskt hur trasiga dessa barn blivit pga vuxna i deras omgivning inte gett dom en trygg uppväxt och det gäller både föräldrar och socialtjänsten.
Men det ger inte någon rätten att ha det som en ursäkt för man tar livet av någon.
Värst av allt är att det inte blir några konsekvenser, det enda som händer är att det blir SiS igen men under LSU istället för LVU.

Tack för bra inlägg. Många härinne skuldbelägger Bo:s mamma vilket för mig är helt ofattbart. Hon har lämnat sin dotter till myndigheterna att ta hand om. Det är sannerligen dax att vi ser om vården av trasiga unga. Självklart har SIS hemmen en stor skuld i att trasiga ungdomar blir ännu mer trasiga där. Fördjävligt är det. Skuldbelägg i stället den som ska skuldbeläggas. MGM med anhang måste straffas för detta hemska dåd. Brott måste bestraffas. Men jävligt synd att det gick så här långt i det här fallet. MGM är ju också en trasig själ.
Senast redigerad av MrGrant 2024-07-28 kl. 09:34.
Citera
2024-07-28, 09:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Förlåt om jag kanske är 11 på denna boll och nej det är inte mammans FEL men jag skulle vara helt förkrossad i motsvarande läge och fundera på om jag skulle klara livet.

Jag skulle inte sitta och prata om nappar i Aftonbladet:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...m_medium=share

Återigen, ingen SKULD på henne men konstigt i min värld.

Morsan e helt störd seriöst.. ingen normal skulle gå ut i tidningar såhär, typ skratta i vissa intervjuer osv flinar o beter sig som svin.

Det visar bara på att hon knappt kände sin dotter och känslorna som mamma och dotter ej fanns där. Mamman vill bara ha uppmärksamhet och säkert att nån insamling ska startas för henne så hon får pengar.

Fyfan aso.. bara ja som ser igenom morsans falska spel?

Hemst för E att både ha en sån morsa och även för sitt hemsk öde.
Citera
2024-07-28, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Tack för bra inlägg. Många härinne skuldbelägger Bo:s mamma vilket för mig är helt ofattbart. Hon har lämnat sin dotter till myndigheterna att ta hand om. Det är sannerligen dax att vi ser om vården av trasiga unga. Självklart har SIS hemmen en stor skuld i att trasiga ungdomar blir ännu mer trasiga där. Fördjävligt är det. Skuldbelägg i stället den som ska skuldbeläggas. MGM med anhang måste straffas för detta hemska dåd. Brott måste bestraffas. Men jävligt synd att det gick så här långt i det här fallet. MGM är ju också en trasig själ.

Ja man måste sänka åldersgränsen för fängelse. Jag o många i min närhet tycker 13år är lagom för att kunna dömas till livstids fängelse o all misskötsamhet ska alltid innebära en lång tid i isolering
Citera
2024-07-28, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
Så hon visste om att hon skulle bli goad men sa inget; borde de inte bli medhjälp till mord?
Vidrigt att så många vill ha fame på. Tt för denna händelse.

Nja. Beror på utifall hon visste om anledningen eller inte. Hon kan själv ha blivit blåst. Antagligen så visste hon om/deltog i planerna men det ska ju såklart bevisas.
Citera
2024-07-28, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Har du egna barn? En förälders främsta uppgift är att skydda sitt barn i stort och i smått, visa omsorg och kärlek och lära ut värderingar. Ondska finns i världen.

Att ifrågasätta varför ingen funnits där för
bo innebär inte att man skyddar mgm. När det dessutom framkommit att det har varit allmänt känt att bo var lite naiv och godtrogen har det funnits ännu större anledning till att följa upp henne.

De första raderna du skriver låter fint! Jag bara undrar om du vet vad det innebär att fostra sina barn till självständiga bra människor!? Det är en förälders största uppgift! Där har mördartrions föräldrar misslyckats! Hade de fostrat sina döttrar till bra människor så hade Emilia levt idag! Jag är så otroligt nyfiken på dessa misslyckade föräldrar som fostrar sina döttrar till iskalla missfoster och mördare. Nu tycker jag att vi talar om de skyldiga istället för att göra livet ändå värre för folk som är drabbade av deras ondska!
Citera
2024-07-28, 09:42
Medlem
Crimphris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Hur du än vrider och vänder på det hela så är Emilia död! Hon är mördad av tre så kallade vänner! Hon blev lämnad i en pöl med blod död eller för att dö! Inlurad i en fälla där hon bands och tystades med silvertejp för att inte kunna skrika eller värja sig när hon brutalt skars och höggs med knivar mot sin död! Så obarmhärtigt och iskallt! Dödsstraff vore lämpligt för dessa mördarmaskiner! Ta inte dessa monster i försvar! Fy fan vilken skräck och smärta Emilia måste ha känt! Tänk på det istället för att prata skit!

Jag är tydlig med att jag inte fråntar MGM sitt ansvar.
Det är fruktansvärt och jag önskar hela hennes liv sett annorlunda ut.
Du svarar på ett inlägg jag aldrig skrivit.

Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Det är inte så lätt som du gör det till, man har ett blind öga på mycket som är själv inlyssnande för normalt folk.

Jag vet inte riktigt vad du menar, men gissar att du menar att vissa har svårt att vara bra föräldrar, vilket är min poäng.
Oavsett hur man själv vuxit upp eller lever så har man ett ansvar när man väljer att sätta barn till världen.
Tar man det ansvaret kommer barnen växa upp hos en, inte bo på olika hem 2/3 av sitt liv.

- - -

Vad gäller att barn är ute sent och så vidare:
Det här visar väl extremt tydligt varför inte barn ska vara ute och ränna hej vilt?
I alla fall inte barn med sån här problematik.
Hade dessa barn vuxit upp med bra, ansvarstagande föräldrar hade E levt idag.
Citera
2024-07-28, 09:47
Medlem
Citat:
Jag har jobbat i 16år med placerade ungdomar i behandling. Både på 2 olika SIS, HVB 2st varav ett kommunalt o ett privat, o även inom öppenvården. Ungdomar med exakt den här bakgrunden o problematiken som både BO o MGM har enligt LVU dokumenten i tråden. Som när dom väl kommer i tonåren redan har 10talet avbrutna placeringar med sig… Exakt ”mina ungar” o familjer jag jobbat med…

Min personliga ståndpunkt baserat på min egen erfarenhet är:

Sverige har ett system som inte fungerar
- absolut!!!

Det finns SIS/HVB som är katastrof o gör mer skada än nytta
- absolut!!!

Det finns guldställen med fantastisk personal o behandlingsmodeller som sliter ihjäl sig för att hjälpa dom här ungdomarna
- absolut!!!

Hindras SIS/HVB många gånger från att göra det som är bäst för ungdomarna pga lagstiftningen
- absolut!!!!

Har socialtjänsten/handläggarna rätt förutsättningar för att göra omhändertaganden/placeringar på ett rättssäker sätt
- absolut inte!!!

Tas det många gånger fel beslut med barnen/ungdomarna som blir lidande
- ja tyvärr!!!

Kan man förutse att något liknanade skulle kunna hända
- både ja o nej.
Sannolikheten är betydligt högre hos dessa ungar främst MGM att begå liknande brott. MEN det finns tusentals barn/ungdomar i Sverige som har exakt samma uppväxt/erfarenheter som MGM som aldrig gjort nått liknande. Man vet liksom aldrig ”vem” av dom här ungarna som kommer tappa det på det här sättet.

Man kan ställa sig frågan om SIS-hem överhuvudtaget är rätt form av boende för barn som omhändertas. Trots allt är det en instutition även om vissa naturligtvis kan vara välfungerande. På SIS-hem möter ungdomar med en trasig uppväxt liknande ungdomar. Det vore säkerligen bättre att de fosterhemsplacerades i "vanliga" familjer. Jag förstår att det finns brist på familjer som har önskan och kompetensen att ta hand om dessa ungdomar och att det därför skulle vara svårt att genomföra i praktiken. Jag tänker också att det i så fall skulle behövas väldigt mycket stöd från samhällets sida både till ungdomarna och till fosterfamiljerna. Hade detta varit möjligt tror jag att det hade varit betydligt bättre. Då hade ungdomarna fått växa upp i "ett vanligt hem" och fått möjlighet att skapa trygga relationer till en familj.
Citera
2024-07-28, 09:52
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Morsan e helt störd seriöst.. ingen normal skulle gå ut i tidningar såhär, typ skratta i vissa intervjuer osv flinar o beter sig som svin.

Det visar bara på att hon knappt kände sin dotter och känslorna som mamma och dotter ej fanns där. Mamman vill bara ha uppmärksamhet och säkert att nån insamling ska startas för henne så hon får pengar.

Fyfan aso.. bara ja som ser igenom morsans falska spel?

Hemst för E att både ha en sån morsa och även för sitt hemsk öde.

Du är HELT fel ute - okunnighet är ett gift som förgiftar samhället, och, du spär på den tesen…
Citera
2024-07-28, 09:53
Medlem
Citat:
Det är ju precis det man tror, men så är det absolut inte! Personalen har inga befogenheter alls. Man förväntas utföra ”föräldrarollen” eller iaf vara ställföreträdande vuxen, men har inga förutsättningar att göra det på ett tillräckligt bra sätt. Man är helt bakbunden!
Politikerna som beslutat om detta kan ju omöjligt ha egna barn eller oförmåga att sätta sig in i vad som är en bra föräldraroll. Dessa politiker borde gå åtminstone grundkurs i föräldraskap innan dom bestämmer hur andra ska göra, man kan ju tro att en 5 åring satt reglerna? Det låter faktiskt inte klokt i mina öron. Det är inte konstigt att personalen slutar och att dessa ungdomar flyr/begår grova brott.
Många av dessa barn kommer ju från otrygga gränslösa hem, dom behöver trygghet och någon som sätter tydliga ramar och sätter ner bägge fötterna.
Citera
2024-07-28, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thecrafter
Man kan ställa sig frågan om SIS-hem överhuvudtaget är rätt form av boende för barn som omhändertas. Trots allt är det en instutition även om vissa naturligtvis kan vara välfungerande. På SIS-hem möter ungdomar med en trasig uppväxt liknande ungdomar. Det vore säkerligen bättre att de fosterhemsplacerades i "vanliga" familjer. Jag förstår att det finns brist på familjer som har önskan och kompetensen att ta hand om dessa ungdomar och att det därför skulle vara svårt att genomföra i praktiken. Jag tänker också att det i så fall skulle behövas väldigt mycket stöd från samhällets sida både till ungdomarna och till fosterfamiljerna. Hade detta varit möjligt tror jag att det hade varit betydligt bättre. Då hade ungdomarna fått växa upp i "ett vanligt hem" och fått möjlighet att skapa trygga relationer till en familj.
Jag är övertygad om att sis-hemmen är raka motsatsen till vad dessa barn behöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in