2024-07-28, 01:05
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Tack!
Ja det är inte konstigt att ”vanligt folk” tycker socialtjänsten är skit o direkt kopplar det till enskilda personers utövande av yrket. Det enda man får läsa är ju när det skitit sig duktigt där soc varit involverade. Vilket tyvärr är väldigt ofta nu. Men det är bra att det kommer ut så kanske kanske det går att få till en förändring nångång.

Gällande HVB kastar folk också väldigt mycket skit utan att veta förutsättningarna man jobbar med.

Personalen får tex INTE genomsöka ungdomarnas rum, inte ens vid misstanke om att det finns droger/alkohol/ eller annat skadligt.

Personalen kan aldrig hindra en ungdom att gå ut då det inte är låst institution (som SIS) utan dörrarna är öppna.

Personalen har inte rät att kräva up-test på ungdomarna trots misstanke om att dom är påverkade

Personal får inte på något sätt begränsa eller övervaka ungdomarnas tillgång/användande av mobil/internet o kontakt med andra. Även om man vet att kontakterna är skadliga o utgör fara för ungdomen.

När en ungdom avviker är allt man kan göra att informera handläggare som sedan tar beslut om polisen ska kontaktas. Är det kväll/helg är det socialjouren som kontaktas. Därefter tar polisen kontakt med HVB för att få mer info om dom anser att det behövs. Min erfarenhet är att det är mer regel än undantag att man INTE vänder sig till polisen när dom avviker utan man låter det gå iaf 48tim, polisen prioriterar heller inte att leta utan mer ”håller utkik” efter ungdomen när dom är ute o jobbar. . Om personalen skulle få tag på en adress där ungdomen kan befinna sig har vi inte rätt att åka dit o leta. Även då gör polisen det ”i ’ån av tid”, vilket kan dröja dagar.

Som sagt så är vi som jobbar inom socialtjänsten (i alla yrkesroller) otroligt begränsade i vad vi kan/får göra, trots att man vill, för barnets bästa.

Hela systemet är SKIT! Därför händer sånt här!

Spontant ser det ut som regelverket borde reformeras. Har HVB-hemmens personal alltid haft så begränsade befogenheter att ingripa - eller är det något som förändrats?
Citera
2024-07-28, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är helt rimligt att en förälder ska oroa sig för att ngt hemskt kan hända ens barn om man själv inte har koll på barnets umgänge.

Det är ju därför barn har föräldrar för att de ska skydda dem. Inte bara se till att de har mat i magen.

14-åringar klarar klarar livet dåligt på egen hand. De behöver vuxna som ser efter dem.

Både BO:s och MGM:s föräldrar har misslyckats kapitalt.

Självklart ska man oroa sig och bry sig om sitt barn och ha gränser och regler. Man ska ha koll på vart och vilka ens barn umgås med samt agera om något är fel!
Och håller med om att bådas föräldrar brustit!
Men skuld för mordet är endast på MGM!
Citera
2024-07-28, 01:08
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Hon verkar vara i förnekelsefasen just nu därav att hon inte är helt knäckt än. Hon säger själv att hon väntar fortfarande på att Emilia ska ringa. Att det inte går in att dottern är borta tills hon får ta ett sista farväl om några dagar.
Det känns som om hon säger lite vad Aftonbladet vill, ser totalt nollställd ut och vad är förnekelsefasen, d v s det är väl mer en sak man går igenom när man inte 100 vet?

Hon har ju inte levt nära dottern på länge eller haft den relationen så det kanske inte är så konstigt och själv så "dömer" man ju från egna perspektiv?

Hon hade det trassligt, samma trasslighet med dotter, pappa och allt runt om så kanske svårt att vara, i vårt tycke, "normal"?
Senast redigerad av Marmoth 2024-07-28 kl. 01:13.
Citera
2024-07-28, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Tack!
Ja det är inte konstigt att ”vanligt folk” tycker socialtjänsten är skit o direkt kopplar det till enskilda personers utövande av yrket. Det enda man får läsa är ju när det skitit sig duktigt där soc varit involverade. Vilket tyvärr är väldigt ofta nu. Men det är bra att det kommer ut så kanske kanske det går att få till en förändring nångång.

Gällande HVB kastar folk också väldigt mycket skit utan att veta förutsättningarna man jobbar med.

Personalen får tex INTE genomsöka ungdomarnas rum, inte ens vid misstanke om att det finns droger/alkohol/ eller annat skadligt.

Personalen kan aldrig hindra en ungdom att gå ut då det inte är låst institution (som SIS) utan dörrarna är öppna.

Personalen har inte rät att kräva up-test på ungdomarna trots misstanke om att dom är påverkade

Personal får inte på något sätt begränsa eller övervaka ungdomarnas tillgång/användande av mobil/internet o kontakt med andra. Även om man vet att kontakterna är skadliga o utgör fara för ungdomen.

När en ungdom avviker är allt man kan göra att informera handläggare som sedan tar beslut om polisen ska kontaktas. Är det kväll/helg är det socialjouren som kontaktas. Därefter tar polisen kontakt med HVB för att få mer info om dom anser att det behövs. Min erfarenhet är att det är mer regel än undantag att man INTE vänder sig till polisen när dom avviker utan man låter det gå iaf 48tim, polisen prioriterar heller inte att leta utan mer ”håller utkik” efter ungdomen när dom är ute o jobbar. . Om personalen skulle få tag på en adress där ungdomen kan befinna sig har vi inte rätt att åka dit o leta. Även då gör polisen det ”i ’ån av tid”, vilket kan dröja dagar.

Som sagt så är vi som jobbar inom socialtjänsten (i alla yrkesroller) otroligt begränsade i vad vi kan/får göra, trots att man vill, för barnets bästa.

Hela systemet är SKIT! Därför händer sånt här!
Detta är riktigt illa. Att inte personalen som har ansvar över barnen har några befogenheter, det liknar ju ingenting. Personalen ska väl ersätta föräldrarna och då är det väl samma princip som gäller som om dom hade bott hemma hos en traditionell familj, dvs att föräldrarna ska kunna kräva vissa saker, för säkerhetens skull, som om misdtanke finns vid droger, eller användandet av medier på ett dåligt sätt, tex tittar på olämpligt innehåll eller sitter för länge med mobilen...
Personalen ska ju ersätta en förälder och då måste det väl vara rimligt att personalen ska kunna ställa krav, något annat vore förkastligt
Citera
2024-07-28, 01:12
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
HerreGUD vad du inbillar dig..

Soc har noll intresse att manipulera föräldrar att de inte duger - om de gör det.

Mamman kanske hade så pass självinsikt att hon insåg på egen hand att hon inte klarar av uppdraget som förälder.

Man borde omhänderta barn så tidigt som möjligt från sådana här hemförhållanden då att barnen fick en chans till ett bättre liv.

Inte då när de redan är präglade av sin uppväxt.

Det är DU som inbillar dig!!! Och det finns forskning på hur det går för "omhändertagna" barn OCH deras bioföräldrar (efter "omhändertagandet" OCH forskning på hur det går för adopterade!! Och det är INTE någon rolig läsning, ska du veta. Blod ÄR tjockare än vatten!!

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Spontant ser det ut som regelverket borde reformeras. Har HVB-hemmens personal alltid haft så begränsade befogenheter att ingripa - eller är det något som förändrats?

Jag tro att det ändrats en del på sistone, sedan Sverige skrev under FNs barnkonvention. Jag bor utomlansds, men min svägerska är sockärring, jobbar med liknande barn och hon svär alltid över denna Barnkonvention......
Citera
2024-07-28, 01:12
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Det känns som om hon säger lite vad Aftonbladet vill, ser totalt nollställd ut och vad är förnekelsefasen, d v s det är väl mer en sak man gå igenom när man inte 100 vet?

Hon har ju inte levt nära dottern på länge eller haft den relationen så det kanske inte är så konstigt och själv så "dömer" man ju från egna perspektiv?

Hon hade det trassligt, samma trasslighet med dotter, pappa och allt runt om så kanske svårt att vara, i vårt tycke, "normal"?

Förnekelse är en tidig fas de flesta går igenom vid sorg.
Citera
2024-07-28, 01:13
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritspastill
Självklart ska man oroa sig och bry sig om sitt barn och ha gränser och regler. Man ska ha koll på vart och vilka ens barn umgås med samt agera om något är fel!
Ja men precis så tycker jag att man kan sammanfatta det hela och är helt i linje med min åsikt.
Citera
2024-07-28, 01:15
Medlem
Citat:
Hon verkar vara i förnekelsefasen just nu därav att hon inte är helt knäckt än. Hon säger själv att hon väntar fortfarande på att Emilia ska ringa. Att det inte går in att dottern är borta tills hon får ta ett sista farväl om några dagar.

Men det blir löjligt när vi alla vet att hon och dottern har knappt bott ihop.

Hon vill måla upp en bild som inte stämmer med verkligheten.
Citera
2024-07-28, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Fast din sista mening där går ju lite stick i stäv med dina tankar i övrigt, eller?

Om man på båda sidor har problem med boende på hem, trassliga uppväxter, och svårt med föräldrar så nej, det är inte rimligt att bli mördad för att man säger "hora" men bevisligen hände det och man måste då, inne på Flashback, få fundera och nysta i om det hade kunnat undvikas.

Nu bor jag i en stor stad men oavsett lokaltrafik, taxi eller vad som så hämtar jag alltid min 18-åring med bil om hon är ute på fest eller dylikt. Det är inte som förr och aldrig att jag skulle låta en 15-åring åka 10 mil för en fest med okända människor, ALDRIG!

Med detta absolut inte sagt att det är BOs eller mammans fel men det hade kanske kunnat undvikas och JA, mördarna är såklart de som ska ha skulden.

Antingen är jag dålig på att uttrycka mig eller så väljer folk att feltolka….
Det jag försöker förmedla är att skuld läggs på offer. Att offer skulle gjort annat.
Det är som i andra brott. Om offret inte hade gjort si eller så. Skuld ska läggas på gärningsmannen. Jag har läst många inlägg i tråden där man lägger skuld på offer. Inte bara kommer med info.
Nysta i hur det hade kunnat förhindras genom att MGM inte gick över gränsen.
Hade E inte kommit till Landskrona den kvällen för att hon inte fick. Vad säger att MGM inte hade kommit till hennes hemort och gjort nått där. Hur skulle BO förhindra sitt öde då?
Hela händelsen är tragisk. Att båda levt trasiga liv där många vuxna sviker. Utan trygghet!
Citera
2024-07-28, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Detta är riktigt illa. Att inte personalen som har ansvar över barnen har några befogenheter, det liknar ju ingenting. Personalen ska väl ersätta föräldrarna och då är det väl samma princip som gäller som om dom hade bott hemma hos en traditionell familj, dvs att föräldrarna ska kunna kräva vissa saker, för säkerhetens skull, som om misdtanke finns vid droger, eller användandet av medier på ett dåligt sätt, tex tittar på olämpligt innehåll eller sitter för länge med mobilen...
Personalen ska ju ersätta en förälder och då måste det väl vara rimligt att personalen ska kunna ställa krav, något annat vore förkastligt

Det är ju precis det man tror, men så är det absolut inte! Personalen har inga befogenheter alls. Man förväntas utföra ”föräldrarollen” eller iaf vara ställföreträdande vuxen, men har inga förutsättningar att göra det på ett tillräckligt bra sätt. Man är helt bakbunden!
Citera
2024-07-28, 01:19
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Förnekelse är en tidig fas de flesta går igenom vid sorg.
Jag har upplevt sorg många gånger så, dock ej våld och mord, men tycker nog att vi i dag är medvetna och har koll.

Det är en psykologisk förklaring som, vissa gånger, k-a-n spela in men jag känner inte att det är riktigt applicerbart just här.

Om en normal, vanlig och utan problem levande god familj utan problem, t ex, mister ett barn i en olycka (jag har upplevt detta men inte som närmast) så kan jag förstår men en mamma med ett otroligt trassligt liv som har en dotter som har det värre så känns det inte likadant bara.

Återigen, ingen skuld på henne men media ger jag inte mycket för....
Citera
2024-07-28, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritspastill

Det är ingen i tråden som har skrivit ngt sådant som du påstår.

Föräldrarna på bägge sidorna bär skulden för att de har brustit å det grövsta i sitt föräldrauppdrag. Och MGM bär skulden att de har mördat en kamrat.

Men du kan inte påstå att man som förälder till BO INTE skulle ha kunnat agera på ett annorlunda och mer ansvarsfullt sätt. Och därmed inte utsätta dottern gör diverse faror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in