2024-07-28, 01:56
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Ja men det ÄR ju inte det!!! Det är en ALLMÄN motorfestival för alla möjliga gammelbilar där folk i pilsnerhäckar har invaderat och tagit för mycket plats! Det är liksom det TS:en handlar om! Ska det vara så himla svårt att förstå?

Fast det är det ju inte.
Det är ju en festival för gamla raggare som nu tycker att unga raggare och ohövliga.

- Stor humor!
Citera
2024-07-28, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q-Tron
Men det man ändå landar i till slut är väl att allt dräggigt beteende inne i en svensk tätort borde upphöra, oavsett "vem som började".

Fast det där är ju mest klassförakt och det gamla vanliga hetsandet mot etnisk svensk arbetarklass och neråt.

Annars får vi ju stänga ner Tennisveckan, Visby, Stureplan och inte minst akademikernas svineri i samband med nollning/skolavslutning för att inte tala om Valborg i Uppsala.

Det svinas ju och våldas minst lika mycket om inte ännu mer där.

Jag ser varje år folk i konstiga overaller som spyr, pissar, väsnas och för ett jäkla liv redan vid 12.00 på dagen i arrangemang som verkar ha koppling till högre studier. För att inte tala om hur det grisas, svinas och spelar på "lastbilsflak" när dom slutat skolan.
Citera
2024-07-28, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Fast det är det ju inte.
Jo...... CCW började som en nostalgiträff för allt möjligt inom motorvärlden. Traktorer, mopeder, finrenoverade engelska klassikerbilar, hillclimbing osv osv... OCH givetvis jänkare med stora V8 or!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/da...i-fokus-pa-ccw
https://cruisingenstannar.se/classic-car-week
http://www.classiccarweek.com/wp-con...r_CCW_2017.pdf
FORTFARANDE är poängen att nu har de renodlade raggarna som inte bryr sig särskilt mycket om att Sune från Sandviken har helrenoverat sin Ford Anglia till nyskick klivit in och tagit för mycket plats.
Citera
2024-07-28, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Varför ska de som startade CCW och var först och försökte göra något vackert och fint av sitt motorintresse flytta på sig bara för att fylltrattarna i pilsnerhäckarna invaderat?
Och arrangörerna BÖRJAR ju faktiskt själva inse att det spårat ur. Grejen är väl mer hur de skulle kunna hitta någon laglig möjlighet att porta pilsnerhäckarna från att åka på allmänna vägar i samhället.

Väldigt enkelt, dom har inget som helst stöd I lagen att bestämma vem som besöker Rättvik eller utnyttjar deras allmäna vägar.

Det är hur enkelt som helst för arrangören att lösa det här. Byt till en camping som ligger lite avsides med ett tillhörande stort gärde. Ordna aktiviter på dag och tidig kväll. Bjud in kärnan av "entusiasterna". Och hyr en motorbana där man kör sin cruising med likasinnade och utvalda ur allmänheten som anses fina nog att få vara publik och kräv nykterhet för att komma in. Bemanna med ordningsvakter.

Men vill man inte det utan ska in bland allmänheten och åka bil på allmäna vägar så kan man inte exkludera dom som inte anses "fina nog".

Det spelar ingen roll vad ursprungsiden var för 30 år sedan.

På samma vis som Uppsalabor inte kan hindra svinfulla akademiker att härja runt i deras stad på Valborg.
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-07-28 kl. 02:12.
Citera
2024-07-28, 02:11
Medlem
Citat:
De två individerna vi båda käbblat med nu verkar vara mer inresserade av att peka ut något påstått hyckleri bland gamla raggare än att faktiskt diskutera det reella problemet om dräggigt beteende som gått totalt överstyr på Classic Car Week. "De gamla raggarna gjorde sääääkert så själva på sin tid, så därför ska det fortsätta även idag." Helgjuten logik. Zzzz...
Ja exakt. Vad var det Ingemar Stenmark sa, "Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip"...
Citera
2024-07-28, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Det är nya tider nu. Jag har haft en del riktigt fina bilar, men har helst festat i vad vi på 80-90talen kallade pilsnerbilar. Någonstans i slutet av 90talet blev det en stor förändring, mina bilar började anses som rätt fina iom att det började rulla medvetet sabbade bilar, med folk som struntade fullständigt i "kulturen" och hängde på för att provocera. Helt ok enligt mig, det ska provoceras när man är ung och full. Problemet nu är väl att det hypar att åka i 200k,s rena vrak med brutal stereo som inte bara provocerar "svensson" utan faktiskt saboterar varenda cruising med att spela ikapp med skitmusik som inte går att komma undan. Tom på PBM så gick det samlas med Kustom eller rod-gänget och avnjuta fina byggen och rockmusik i volymer som gick komma undan. Nu hålls det "hemligt" vart vi samlas för att slippa avarterna. Är man inte med i "klicken" så måste man nog stå ut med norsk jävla techno på 150db.
Det försökte ju styra upp Rättvik för några år sedan, men efterblivna poliser beslutade sig för att jaga bilar med för kromade kofångare, muskelbilar med högt avgasljud och hugga ner på besiktningsbefriade bilar som fått automatlåda istället för den treväxlade manuella som stod i papperna. Jag är säker på att ingen bryr sig om dom har en impala som knäckts av en hjullastare känner sig ball och rebellisk om det inte spelades så in i helvete högt. Det hade varit välkommet av 99% av Sveriges befolkning om polisen kunde ha en enkel dB mätare med sig, och bara styrt upp det förbannade oljudet. Beslagta, bötfälla eller vad fan som helst, bara det blir någon skillnad. Istället för att lägga flera timmar på att tjafsa om fel färg på positionsljus, eller att någon sitter på cabställningen i cruisingfart.

Idag (Lördag) var det ett event här. De brukar helt enkelt ställa krav på vilka bilar som får delta men jag tror att det går för att man stängt av en slinga under kvällen just för det ändamålet.
Citera
2024-07-28, 02:15
Medlem
Q-Trons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fast det där är ju mest klassförakt och det gamla vanliga hetsandet mot etnisk svensk arbetarklass och neråt.

Annars får vi ju stänga ner Tennisveckan, Visby, Stureplan och inte minst akademikernas svineri i samband med nollning/skolavslutning för att inte tala om Valborg i Uppsala.

Det svinas ju och våldas minst lika mycket om inte ännu mer där.

Jag ser varje år folk i konstiga overaller som spyr, pissar, väsnas och för ett jäkla liv redan vid 12.00 på dagen i arrangemang som verkar ha koppling till högre studier. För att inte tala om hur det grisas, svinas och spelar på "lastbilsflak" när dom slutat skolan.

Klassförakt? Ditt rykte föregår dig, herr akademikerhatare, både vad det gäller akademikerfixeringen och de märkliga argumentationsvinklarna. Herrejösses.

I min värld borde vi inte ha allmänt svineri över huvud taget, oavsett om man heter Leffe och kör raggarbil, om man heter Tindra och studerar genusfysik på Södertörn eller om man är Stekar-Ludvig som fyllespyr i en gränd i Visby.
Citera
2024-07-28, 02:22
Medlem
Citat:
Väldigt enkelt, dom har inget som helst stöd I lagen att bestämma vem som besöker Rättvik eller utnyttjar deras allmäna vägar.
De har ju dock med antingen politikernas eller polisens eller båda ochs goda minne spärrat av och enkelriktat vissa vägar för att inte gatorna ska korka igen helt.

Citat:
Det är hur enkelt som helst för arrangören att lösa det här. Byt till en camping som ligger lite avsides med ett tillhörande stort gärde. Ordna aktiviter på dag och tidig kväll. Bjud in kärnan av "entusiasterna". Och hyr en motorbana där man kör sin cruising med likasinnade och utvalda ur allmänheten som anses fina nog att få vara publik och kräv nykterhet för att komma in. Bemanna med ordningsvakter.

Men vill man inte det utan ska in bland allmänheten och åka bil på allmäna vägar så kan man inte exkludera dom som inte anses "fina nog".

Det spelar ingen roll vad ursprungsiden var för 30 år sedan.

På samma vis som Uppsalabor inte kan hindra svinfulla akademiker att härja runt i deras stad på Valborg.
Tja, nå´t måste göras. Många lokalbor (jag bor alltså bara någon mil därifrån) anser att det kukat ur. CCW påpekar själva ofta att Rättvik egentligen är för litet för det evenemanget.

PS
Sedan ska man tillägga att även om det kanske inte går att styra händelseutvecklingen utifrån vad "ursprungsiden var för 30 år sedan" så förtjänar det ändå att nämnas att det från början var tänkt att vara just en liten nostalgivecka för motorentusiaster. Främst i Dalarna också... INGEN planerade att starta en raggarträff som skulle matcha Power Meet eller liknande! En hel del tycker att det var synd att det blev som det blev.
Senast redigerad av Gissa vem 2024-07-28 kl. 02:33.
Citera
2024-07-28, 02:36
Medlem
Citat:
De två individerna vi båda käbblat med nu verkar vara mer inresserade av att peka ut något påstått hyckleri bland gamla raggare än att faktiskt diskutera det reella problemet om dräggigt beteende som gått totalt överstyr på Classic Car Week. "De gamla raggarna gjorde sääääkert så själva på sin tid, så därför ska det fortsätta även idag." Helgjuten logik. Zzzz...

Där har du helt fel och du sätter genom det luppen på exakt det som är problemet.

Ni representerar bara en del av bilkulturen men tror att ni pratar för alla.

Jag ser mig minst lika mycket "entusiast" som många andra som besöker CCW men är av uppfattningen att det knappt finns något tråkigare än att gå runt och titta på originalrenoverade bilar i nyskick och deras postorderkitade ägare där allt ser likadant ut, snacket är det samma och allt förenas med oskrivna etikettsregler som snart är lika uppstyrda som vilket annat förutsägbart medelklassjippo som helst.

Skrapar man lite på den där "entusiasmen" visar det sig dessutom mer och mer att "entusiasten" och hans "entusiams" mest sträcker sig till att vaxa bilen och göra oljebyten, resten är bortlejda firmarenoveringar och i själva verket klarar han inte en tiondel av vad "dräggen" gjort för att få rull på sina bilar.

Ungarna har svinkul, på det stora hela är det bra och hyggligt folk, deras bilar med bibehållen patina och visuell historik är i regel 100gr mer spännande att titta på. Och framförallt dom har full rätt att besöka Rättvik precis som vem som helst. Har man problem med deras närvaro är det uppenbarligen en själv som bör söka sig någon annanstans. Ungarna klagar ju inte på griniga gubbar.
Citera
2024-07-28, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Tråkigt såklart med campingar som tar överpriser och dålig organisation men jag gillar att den äkta raggarkulturen kommit tillbaka med den unga generationen. Raggare ska vara hatade av Svenssons och svina, knarka, knulla och slåss. Denna kultur har haft en lång svacka sen sina glansdagar mellan 50-80-talen men är nu tillbaka med råge!

Raggarkulturen uppstod som en mot-vikt till knarkandet, så att dagens epa-knarkare skulle vara original-raggare stämmer inte.

Jag föreslår att du läser på om raggare vs mods. Mods knarkade, raggare söp, och de slogs mot varandra.
Citera
2024-07-28, 02:45
Medlem
jag är 23 bast och har varit där varje år från moppeåldern och upp, men slutade för 2 år sedan.

det är en stor andel under 20, vilket gör det sjukt tråkigt för de äldre. och de 20-30 åringar som blir kvar är sunkiga sluthuvven med brallor som hänger ner i knävecken.

jag blev för gammal och vuxen för att umgås på samma plats som alla dessa sluthuvven

det är synd, när jag var yngre tyckte jag det var jäkligt kul, och då drack jag inte heller alkohol. nu på senare dagar, när man hamnat utanför circle k där vid kebabvagnen, så känner jag inte igen mig. jag står där och känner att jag inte passar in, det är inte kul längre och samma sak gäller på alla andra cruisingar också. jag upplever också att eventet blivit mycket mindre? bilarna försvinner mot kvällskvisten, kvar blir bara en samling kring circle k. så var det väl inte förut?

det är inte ens passande för barnfamiljer under dagtid längre. för många sunkiga pilsnerbilar som åker runt med hög musik och låttexter såsom "supa knulla bråka"

det är inte heller accepterat av bekanta att åka på dessa cruisingar längre. ska jag som välbetald ingenjör säga till mina kollegor att jag ska till ccw en vecka? jag vill ju inte identifieras som ett sluthuvve så det går ju liksom inte..

dessutom är de sluthuvven på cruisingarna faktiskt rätt otrevliga att ha och göra med. blir mycket bråk och sådant
Citera
2024-07-28, 02:46
Medlem
Citat:
Ungarna har svinkul, på det stora hela är det bra och hyggligt folk,
Nä det är ju liksom inte det... Jag känner en hel del av de här som groggar på hälften hembränt och Red Bull. Mycket White Trash, i ordets sämsta bemärkelse, med missbruksproblem (inte bara alkohol) skakiga levnadsförhållanden och inte sällan en del kriminalitet inblandat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in