2024-07-27, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glasmunken
Så hundar ska ersätta personalen? Det är det som är problemet i det stora hela här.

Essie var inte till nån hjälp heller uppenbart, tyvärr. Därför har situationen uppstått till stor del.

Du verkar ha en skev bild, men det är sen gammalt. Det är inte alls självklart att man ens får ta in djur på boenden. Då det är kommunal verksamhet och det kan påverka anställningar.
En komplett personal som man behöver tacka nej till pga pälsdjursallergi. Det ska vara tillgängligt för alla att kunna arbeta inom kommunal verksamhet. Så ditt argument faller tidigt.

Gör ett nytt försök.

Borde inte A omhändertas? Det måste ju ha inkommit orosanmälningar till soc menar jag. Eller man kan inte omhänderta en 23- åring?
Citera
2024-07-27, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aifosarinatak
problemet är väl att man inte får vara anonym… eller mutar för att ta reda på vem som begärt ut..

Det kan du vara.
Citera
2024-07-27, 23:30
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det är väl som alltid, även inne på psyket. Man försöker minska anfall, men vid en viss tidpunkt så får man gå ut och stänga dörren, och hoppas att patienten inte skadar för mycket.

Man försöker avleda och minska, men när det inte går så sätter man sig själv i säkerhet. Varför skulle inte Essie kunna göra samma sak.

Nej så jobbar man verkligen inte på psyket. Jisses! Jag har jobbat både på Piva och andra avdelningar.

Man måste ju fatta att det är något som skapat detta beteende/utbrott och att det speglar personens upplevelse. Frustration, otrygghet, rädsla, ilska. Som jag skrev innan. Arbeta förebyggande. Inte fasen hjälper det att bli lämnad själv, det kommer ju bara eskalera. Problemet är ju att det blivit så fel lååångt innan. Ingen som satt några gränser, ingen som sett behovet av struktur och rutiner som skapar trygghet.

Nej Essie kan inte tänka att nu är det bäst att jag går ut, dessutom var hon ju tränad till att stödja i dessa situationer?
Citera
2024-07-27, 23:31
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
problemet är väl att man inte får vara anonym… eller mutar för att ta reda på vem som begärt ut..

Nån som bor i Uppsala kan knalla in och begära ut allt som finns på familjen, man behöver inte legitimera sig. Och en del handlingar på A från Förvaltningsrätten torde vara offentliga också, men var försiktig med att lägga ut sådant av etiska skäl.
Citera
2024-07-27, 23:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Borde inte A omhändertas? Det måste ju ha inkommit orosanmälningar till soc menar jag. Eller man kan inte omhänderta en 23- åring?

hon är väl omyndighetsförklarad.. plus inte ett barn.. soc är väl bara för individer under 18?
Citera
2024-07-27, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Tack för alla dina inlägg. Du som är insatt och skrev att A är hans "allt", kan du utveckla? Han har ju ytterligare en dotter och fru, familjemedlemmar etc.
-Det är inge fel på Amanda. Det är hans bild.

Med tanke på allt som skett och inträffat så förstår man att situationen är komplex. Men inte för PÖ. Andra ska bara lösa det.
Hennes tidigare boenden kan vittna om allvarliga händelser. Men det beror på okunnig personal. Inte Amanda. Det synsättet har genomsyrat samarbetet mellan familj och kommunen i många år.

Mamman säger knappt något. Andra dottern lämnar jag utanför. Hon har inte valt sina föräldrar.

Patrik ska tjäna på allt, tar inte ansvar för sitt egna handlande och allt är alla andras fel.

En dotter med stort hjälpbehov behöver man samarbeta kring. Det ligger inte i hans natur eller personlighet. Det ska hellre kontrolleras.
Senast redigerad av Glasmunken 2024-07-27 kl. 23:53.
Citera
2024-07-27, 23:36
Medlem
Citat:

Hon har ett biståndsbeslut. Det förväntas verkställas, enligt lag

Men priset i det här fallet är högt.

Socialen har inget med det här att göra.
Citera
2024-07-27, 23:36
Medlem
Kan någon länka den nya Facebook gruppen till oss som inte vill stödja luffaren Mark Zuckerberg och Meta.
Citera
2024-07-27, 23:40
Medlem
Citat:
hon är väl omyndighetsförklarad.. plus inte ett barn.. soc är väl bara för individer under 18?

Nu kommer "Kommer vara anno" skriva att omyndighetförklaring avskaffades på 80-talet.

Men då fyller jag i, förvaltarskapet var tänkt att ersätta det.

PÖ är hennes förvaltare.
Citera
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glasmunken
-Det är inge fel på Amanda. Det är hans bild.

Med tanke på allt som skett och inträffat så förstår man att situationen är komplex. Men inte för PÖ. Andra ska bara lösa det.
Hennes tidigare boenden kan vittna om allvarliga händelser. Men det beror på okunnig personal. Inte Amanda. Det synsättet har genomsyrat samarbetet mellan familj och kommunen i många år.

Mamman säger knappt något. Andra dottern lämnar jag utandör. Hon har inte valt sina föräldrar.

Patrik ska tjäna på allt, tar inte ansvar för sitt egna handlande och allt är alla andras fel.

En dotter med stort hjälpbehov behöver man samarbeta kring. Det ligger inte i hans natur eller personlighet. Det ska hellre kontrolleras.

Han är rejält sjuk alltså, som inte kan ta in verkligheten?

Stort tack för svar!
Citera
Medlem
Citat:

Jag vet inte, har ingen aning. LVU då? A ska ju inte vara omyndighetförklarad läste jag någonstans.
Citera
2024-07-27, 23:42
Avslutad
Citat:
Jag vet inte, har ingen aning. LVU då? A ska ju inte vara omyndighetförklarad läste jag någonstans.

men är hon inte det iom att PÖ är As förvaltare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in