2024-07-23, 23:09
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Förut fick man riktig, tillagad mat av färska råvaror, men numera är det mkt halvfabrikat och billigare skit för det mesta. Jag köper hellre en riktig köttbit och tillagar den själv än betalar 120-140 spänn ute för nån jävla Dafgårds köttbullar som smakar apa. Är det så här generellt överallt? Har dagens lunch blivit sämre senaste åren?

Själkvart gör man det men lunchen är inte tänkt för den som har tid att åka hem och fixa mat.
Jämför i stället med lunchlåda, smörgåsar, mikromat, grillköket.
Den riktiga köttbiten hemma ska jämföra med 350kr på kvällen på ett ok ställe.
Citera
2024-07-24, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Ingen vill bli kock längre, restauranggymnasium lägger ner. Slitigt och stressigt arbete utan möjlighet till karriär.
Därför är det bara invandrare som jobbar i köken numera och dom skiter i om din lunch smakar dåligt.. bara dom kan tvätta dina knarkpengar genom företaget 😥
Är det så? Det finns ju fruktansvärt många TV-program om kockar, både kända och okända. Dels tävlar de, dels lagar mat, åker runt i små byar världen över och imiterar deras mat. Jag trodde snarare att kock var ett stort statusyrke idag.
Citera
2024-07-24, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Låter jävligt gött får jag väl säga😀
Har ni några stjärnor från guiden på ert lunchhak😂😂

Ja jävlar. Minst 7. Hälften av dem är Carola.
Citera
2024-07-24, 14:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smaakakor
Ja jävlar. Minst 7. Hälften av dem är Carola.

Wow, sist jag såg henne åt hon lunch på Steningevik i plyschdress med sin son och någon av hans vänner men hon har kanske bytt upp sig nu till din krog😂😂
Citera
2024-07-24, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Är det så? Det finns ju fruktansvärt många TV-program om kockar, både kända och okända. Dels tävlar de, dels lagar mat, åker runt i små byar världen över och imiterar deras mat. Jag trodde snarare att kock var ett stort statusyrke idag.

I flera år har det sökt in fler personer till Sveriges mästerkock än det har sökts till alla restauranggymnasium i hela Sverige.
Kock är inget statusyrke. De som vill bli ”kockar” vill ha ett häftig instagramkonto och göra ”samarbeten” med Arla och kungsfågel osv osv alltså inte arbeta som kockar.
Citera
2024-07-24, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
I flera år har det sökt in fler personer till Sveriges mästerkock än det har sökts till alla restauranggymnasium i hela Sverige.
Kock är inget statusyrke. De som vill bli ”kockar” vill ha ett häftig instagramkonto och göra ”samarbeten” med Arla och kungsfågel osv osv alltså inte arbeta som kockar.

Kock är helt klart inte mycket till statusyrke nej. Det får väl lite uppsving då och då i USA verkar det som när det är lite hett en stund ihop med någon tv-serie eller film. Tills alla återigen konstaterar att det är ca lika mycket glam och glamour som städare och undersköterskor, långa timmar dåliga löner och utbredd alkoholism. Sist jag gick nån kurs inom ämnet så sa dem, (på en föreläsning från visita), att av en klass på 30 elever från en gymnasieutbildning inom restaurang kommer det ca 1,5 kockar som stannar i branchen över 2 år.
Sen vad gäller kocktvprogram... Jag sökte in på fyllan till något av dem för något år sen och svarade typ fernet och varmkorv på alla frågor i enkäten. Jag gick ändå vidare i gallring och till och med så långt att någon från produktionen ringde upp mig och frågade om meriter och annat. Nog för att jag är kock, men jag har ett ansikte för radio och personlighet som snarare skulle passa in i någon version av mentalt handikappat big brother där alla måste vara stupfulla 24/7... Så nej, det är nog en alldeles urkramad sten.
Citera
2024-07-25, 12:30
Avstängd
Iallafall fisken använder de flesta supergiftig skitfisk fullproppad med antibiotika från asien.

skräpfisken pangasius å tilapia eller supergiftig lax från norge istället för riktig torsk eller sej från norge.

Men det får man ju tacka de sjuka svenska skatterna för som gjort att svenskar ofta inte vill jobba med lunchrestauranger och giriga fastighetsägare som ofta vill ha superhög hyra på många ställen.
Citera
2024-07-25, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Fast heat har ju jävligt oseriösa ägare.
Inget vi stödjer med våra pengar precis.

De tar inte emot landets valuta när man vill äta där och kollar man på deras meny så har de bara supergiftig asiatisk skräpfisk fullproppad med antibiotika på alla sina luncher under veckan.

Så de går fetbort som matställe.

Misstänker att det är Pangasius du tänker på, men även om det är en skitfisk så är den verkligen inte giftig.
Pangasius innehåller mindre miljögifter än svensk lax.
Det där med antibiotikan stämmer i inte heller.
Citera
2024-07-25, 18:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dziwne
Skojar du?

Så jävla mycket sämre att jag slutat äta ute. Högre pris, mindre portioner, sämre råvaror.

Jag har också slutat äta ute, precis som du säger så har restaurangbranschen gått ner sig fullständigt.
Citera
2024-07-26, 01:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Jag har också slutat äta ute, precis som du säger så har restaurangbranschen gått ner sig fullständigt.

Kan det vara så att du går till fel restauranger?
Citera
Maviels avatar

Moderatormeddelande

Postat av Maviel 2024-07-27, 22:05
Moderator
Trådens topic är "har dagens lunch blivit sämre?". Vill ni diskutera miljögifter i fiskar eller andra saker finns det trådar till det - alternativt möjligheten att starta dem. Inlägg som postas efter detta inlägg som avviker från topic kan komma att varnas och varningar kan leda till avstängning för ohörsamhet. Vänligen håll er till topic!

/Moderator
2024-07-27, 23:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Trådens topic är "har dagens lunch blivit sämre?". Vill ni diskutera miljögifter i fiskar eller andra saker finns det trådar till det - alternativt möjligheten att starta dem. Inlägg som postas efter detta inlägg som avviker från topic kan komma att varnas och varningar kan leda till avstängning för ohörsamhet. Vänligen håll er till topic!

/Moderator

Det är förjävligt att ni raderar svar till detta.

Det tillhör ämnet att lunchrestauranger idag har blivit så mycket sämre jämfört mot förr då de serverar billig giftig skräpfisk från asien som tilapia och pangasius istället för sej och torsk bara för att spara pengar och margarin istället för smör.

Plus att de inte tar emot landets valuta.

Det är en total försämring i service och utbud som gör att man väljer bort dessa lunchrestauranger.

Att ni raderar bort dessa svar visar bara vart ni står och att flashback inte är fritt längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in