Citat:
Ursprungligen postat av
Lilacwine84
I flera år har det sökt in fler personer till Sveriges mästerkock än det har sökts till alla restauranggymnasium i hela Sverige.
Kock är inget statusyrke. De som vill bli ”kockar” vill ha ett häftig instagramkonto och göra ”samarbeten” med Arla och kungsfågel osv osv alltså inte arbeta som kockar.
Kock är helt klart inte mycket till statusyrke nej. Det får väl lite uppsving då och då i USA verkar det som när det är lite hett en stund ihop med någon tv-serie eller film. Tills alla återigen konstaterar att det är ca lika mycket glam och glamour som städare och undersköterskor, långa timmar dåliga löner och utbredd alkoholism. Sist jag gick nån kurs inom ämnet så sa dem, (på en föreläsning från visita), att av en klass på 30 elever från en gymnasieutbildning inom restaurang kommer det ca 1,5 kockar som stannar i branchen över 2 år.
Sen vad gäller kocktvprogram... Jag sökte in på fyllan till något av dem för något år sen och svarade typ fernet och varmkorv på alla frågor i enkäten. Jag gick ändå vidare i gallring och till och med så långt att någon från produktionen ringde upp mig och frågade om meriter och annat. Nog för att jag är kock, men jag har ett ansikte för radio och personlighet som snarare skulle passa in i någon version av mentalt handikappat big brother där alla måste vara stupfulla 24/7... Så nej, det är nog en alldeles urkramad sten.