2024-07-27, 22:28
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs
Igår skickade jag ett mejl till Nyhetsmorgon på TV 4 för att uppmärksamma dem på alla nya uppgifter som börjat komma. Jag berättade att de stängt Facebook-gruppen och stoppat hittelönen som utlovades förra helgen just i TV 4. Jag förklarade också att Enköpingsposten skrivit en artikel och nämnde även tråden i Flashback, men fick inte ens en bekräftelse på att de tagit emot och läst mitt mejl.

Känns väldigt olustigt när TV 4 agerar megafon för att få uppmärksamhet och sympati och sedan inte visar något intresse när det börjar komma uppgifter som pekar i en helt annan riktning.

Journalister älskar att skvallra sinsemellan och de läser på Flashback. Att ha lurat hela svenska folket att leta efter en hund och dukat upp en historia som han gjort, och sedan visar sig alltihop vara en bluff med de mest otroliga förgreningar, det är en journalistisk godbit.

Men de måste ha något konkret och jag tror att det grävs för fullt, framför allt av EP som känner till lokala förhållanden. De håller på vad de vet tills att de kan presentera ett scoop. De har ju pressetiska regler och lagstiftning att tänka på också.

Det var ju så enkelt i början, en stulen hund, en bekymrad pappa som villigt och glatt uttalade sig, lovade tipspengar som han stegrade etappvis och hade övervakningsfilmer, körde drönare och värmekamera och whatnot.

Sen visar det sig vara nåt annat och jag tror det kommer uppföljande reportage.

Det var rätt av dig att tipsa, och jag håller med om att det är olustigt, menar inget annat, men man ska inte förvänta sig nån bekräftelse. Vänta och se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Om alla aktiviteter i hennes liv är planerade en vecka innan, hade hon behövt assistans då? Jade det väl räckt med färdtjänst för att köra henne mellan aktiviteter.

Men A klarade väl inte sig själv, det var väl personalens uppgift att hjälpa henne? Menar du att om A hade planerade aktiviteter en vecka i förväg hade hon klarat sig med enbart färdtjänst? Får inte ihop det isf.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Fast det borde väl finnas ersättare om någon blir sjuk? Jour eller liknande? För assistansbolaget hade väl fler klienter?

Det är ganska ovanligt att du hoppar mellan olika klienter. Säg att du ska läsa 60-70 sidor, innan du gör något. Men ja, ersättare borde det finnas.
Citera
2024-07-27, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Det tycker jag, vem står över SBK?
Svenska kennelklubben.
Citera
2024-07-27, 22:32
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haremrum
Nej, det är nog pappan som får agera hund nu därför han är så desperat att få tillbaks den. Eller förstås en annan då.

Är det någon som skulle behöva en lugnande hund just nu är det sannolikt pappan.

Antagligen tar fallet en abrupt vändning när någon inblandad inte orkar spela teater längre.
Citera
2024-07-27, 22:33
Medlem
Citat:
Men A klarade väl inte sig själv, det var väl personalens uppgift att hjälpa henne? Menar du att om A hade planerade aktiviteter en vecka i förväg hade hon klarat sig med enbart färdtjänst? Får inte ihop det isf.

Nu blir det ju väldigt mycket som jag inte skulle kunna svara på, då jag aldrig träffat henne. Men assistenter har ju just den funktionen att du som medborgare ska kunna göra mer saker spontant.

Det kan hända att det hade gått att få bort väldigt mycket av assistenterna genom att fylla hennes dagar med planerade aktiviteter, och då mest löst transporten.

Det går dock emot LSS, så jag hoppas att det inte är en lösning som någonsin prövas, för det skulle vara att stega tillbaka till 50-talet eller längre.
Citera
2024-07-27, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 99amakar
Polisen har yttrat sig om att de inte finns bevis på att Essie har blivit stulen. Så de verkar ha genomskådat P

Var har de sagt det? I tidningen?
Citera
2024-07-27, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det är ganska ovanligt att du hoppar mellan olika klienter. Säg att du ska läsa 60-70 sidor, innan du gör något. Men ja, ersättare borde det finnas.

60-70 sidor arbetsbeskrivning, du kan inte mena allvar...det kan ju ta en hel arbetsdag i anspråk
Citera
2024-07-27, 22:38
Medlem
Citat:

Det får ingen annan heller tror jag.
Citera
2024-07-27, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Flera i gruppen på FB berättar om hur svårt det varit att agera för Essie då de känt att de inte haft bevis och att bevis behövts.

Här är ett citat:

"(...) hundtränaren fick information förra våren att Essie råkade illa ut men hon ville att vi skulle ha bevis. Lätt att ställa sig och filma när man som assistent måste agera."

Jag vill bara påpeka att jag sa precis det här i morse, och då blev jag totalt utskrattad i den där gruppen. Nu hux flux, så visar det sig att jag hade rätt. Hon har alltså inte agerat speciellt skyndsamt. Hon har alltså haft goda möjligheter till att arbeta med familjen så att hunden inte behövt uppleva eventuell rädsla. Får man ju hoppas att det kommer fram bland dårarna på Facebook med.
Citera
2024-07-27, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
60-70 sidor arbetsbeskrivning, du kan inte mena allvar...det kan ju ta en hel arbetsdag i anspråk

En jävla massa tid i varje fall. Som assistenten inte kan göra något annat på. Därav försöker man använda samma gäng som vet rutinerna.
Citera
2024-07-27, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Det är dags att granska företaget som assistenterna var anställda av. Assistenter har skrivit avvikelserapporter som pappan och mamman direkt raderat. Assistenterna blev hotade av pappan om de skrev avvikelserapporter. När assistenterna vände sig direkt till företaget så lyckades den narcissistiska pappan givetvis att vända allt till sin fördel.

Ska bara hitta företagets namn.

Det är Storsjöortens Assistentföretag. En medlem som kom på namnet som PÖ raderat överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in