2024-07-27, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hujan
Mamman berättar i Aftonblaskan att hon behöver skyddas från omvärlden då hon inte alltid förstod

Efter några år i familjehem hamnade Emilia på ett sis-hem.
– Hon var placerad på grund av att man ville skydda henne från omvärlden, säger Anna.
Socialen kallade Emilia naiv, men det är ett ord som Anna har svårt för.
– Hon var inte som alla andra, men jag blev så arg när de sa så.
I Emilias värld så fanns det inte onda människor. Det var bara människor som gjorde misstag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/B0xR4G/emilias-mamma-efter-mordet-jag-tror-det-var-svartsjuka

Morsan verkar inte fatta vad naiv betyder.
Citera
2024-07-27, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M4lteser
Något som kan hända i så fall är väl att GM döms för synnerligen grov misshandel + vållande till annans död, i stället för mord. Och då blir det ju helt annan straffskala.

Men eftersom att den häktade GM är 15 år så får hon väl inget hårt straff oavsett.. Har det någonsin hänt i Sverige att en 15-åring döms till fängelse?
Så kan det nog vara, ja.

Nej, känns ganska hopplöst alltsammans egentligen, ingen kommer väl få ett kännbart straff i den här soppan. Man får hoppas att de får det svårt bland sina jämngamla när de blir släppta om inte annat.
Citera
2024-07-27, 21:50
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det hade varit intressant att veta, hur det har gått för Emilias bror (Caspian), som omplacerades när han bara var ca. 7 månader gammal.

Finns det någon närstående som vet?
Finns ett foto i någon av kvällstidningarna på en blombukett på mordplatsen och en textad lapp där det stod något som ”älskade storasyster från Caspi*n”.

Han borde vara 9 år idag, född 2015.
Citera
2024-07-27, 21:53
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varifrån har du fått att det är inlärt från mamman?
Av dokumentationen är mamman och vilken styvpappa?
Det är barnens pappa som lever med mamman fram tills barnen omhändertas.
Det är pappans beteende och mammans oförmåga att skydda barnen från pappans missbruk som står som orsak.
Ingenstans står det att hon är våldsam, missbrukar eller annat.

Nej E har en annan pappa som inte finns med i bilden.
Verkar gå något så när bra för henne och mamma.
Dvs. tills hon träffar hennes styvfar och får en son med honom.
Han är alkoholiserad och har svårt med humöret vid berusning.
Så båda barnen omhändertas och hon skiljer sig sen från mannen.
Mamman var varken misskötsam, våldsam eller missbrukade.
Varken då eller nu, utan både ganska bra lön, bostad & saknar skulder.
Senast redigerad av lillen-68 2024-07-27 kl. 21:55.
Citera
2024-07-27, 22:05
Avslutad
Citat:
I Italien bor de hemma tills de är 35 också.
I vår kultur skall du vara vuxen när du är 18/20.

Nej, jag anser nog att man får finna sig att det finns vissa risker att leva - och att man inte i en felriktad omtanke om sina barn får hindra dem från att göra just det - leva.

Om de bor kvar i sin hemstad ja. Mina släktingar i Italien har alla studerat på universitet i andra länder och då flyttat och sen inte flyttat hem igen. Men i tonåren fick de inte vara ute och ränna på kvällarna. Har dock en släkting som fått gå ut mycket med vänner. Men hennes vänner har föräldrarna FULL KOLL på, de är ett STORT skötsamt kompisgäng från ordentliga familjer och ingen av dem är destruktiva.
Men som jag själv fick gå på ”fester” och vara ute med mina kompisar på HÖGSTADIET, det var ju helt sinnessjukt.
Förresten är det inget fel på att bo hemma tills man är 25-30 eller ännu äldre, det är bara bra. De kan ju hjälpa till och bidra och de har ett tryggt sammanhang och ett community. Bara idioti att tro att Sosse-normen från 70-talet var så himla bra när massor av unga på 70 och 80-talet drack alldeles för mycket alkohol och utvecklade missbruk. Helt anarkistiskt, ingen familjestruktur.
Citera
2024-07-27, 22:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Apropå fantasi.. Var uppges skälet "Skyddas från sig själv"?... Absolut inte i det du "boldat" iaf.

Jag skrev också "någon typ" av... Att kärringen är (tidigare, inte pga denna tragedi) skadad är väl uppenbart.
Nej, det framgår inte att hon är skadad.

I beslutet framgår att det handlar om att skydda flickan mot sig själv - sitt eget destruktiva beteende.
Citera
2024-07-27, 22:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nej, hotbilden kommer från andra intagna på de HVB-Hem hon bor på, och flyttas runt mellan. Så uppfattar jag det.

En "inre" hotbild, typ. Det verkar som att ES gör sig ovän med andra väldigt ofta.....tyvärr.

Det tror jag verkligen inte. Däremot var hon en extremt söt/vacker flicka som var ovanligt godhjärtad, något som brukar reta gallfeber på psykopat-mördare. Hon blev mobbad och utsatt pga avundsjuka, där tror jag till 100% mamman hade rätt. Däremot önskar jag när jag läser hennes intervju att hon själv tänkt att en så speciell och annorlunda flicka måste skyddas och inte tillåtas ta egna beslut om umgänge osv som minderårig.
Det gäller alla föräldrar. Var hellre för överbeskyddande än för lite, man kan låta de utvecklas och växa under KONTROLLERADE FORMER.
Citera
2024-07-27, 22:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Mamman berättar i Aftonblaskan att hon behöver skyddas från omvärlden då hon inte alltid förstod

– Hon var placerad på grund av att man ville skydda henne från omvärlden, säger Anna.
– I Emilias värld så fanns det inte onda människor. Det var bara människor som gjorde misstag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/B0xR4G/emilias-mamma-efter-mordet-jag-tror-det-var-svartsjuka
Fast enligt LVU så handlar det om att hon rymmer, hamnar i dåligt sällskap, provar cannabis, har blivit misshandlad av de hon söker sig till osv.
Destruktivt beteende helt enkelt.
Citera
2024-07-27, 22:10
Medlem
colis avatar
Citat:

– I Emilias värld så fanns det inte onda människor. Det var bara människor som gjorde misstag.

Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Morsan verkar inte fatta vad naiv betyder.

Nej modern förstod nog inte att Emilias naivitet kunde leda till att hennes omdöme och bedömning av en situation var helt felaktigt.
Just därför borde Es uppgifter om snälla ”vänner”, ”pyjamasparty” och ”övernattning” naturligtvis dubbelkontrollerats av en vuxen. Alldeles särskilt med tanke på alla inblandades historik.

Egentligen är det väl rätt mycket som stötts och blötts färdigt för tillfället angående målsägarsidan här. Vore mycket intressant om mer angående MGM nu kunde komma fram.

Har de gjort liknande saker tidigare - misshandlat? Gaddat ihop sig och bestraffat? Filmat?
Varför var ingen av dem kvar på SiS hemmet just nu?
Varför ville pappan att omhändertagandet av 13-åringen nu skulle upphöra?
Var de placerade tillsammans i Landskrona just nu? Varför i så fall när båda är så destruktiva?
13-åringen har uppgett att hon är missbrukare - hur tung?
Vem av dem mötte upp Emilia vid tåget och vem av dem väntade borta vid vagngården med den nysnattade silvertejpen?
Citera
2024-07-27, 22:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Nej E har en annan pappa som inte finns med i bilden.
Verkar gå något så när bra för henne och mamma.
Dvs. tills hon träffar hennes styvfar och får en son med honom.
Han är alkoholiserad och har svårt med humöret vid berusning.
Så båda barnen omhändertas och hon skiljer sig sen från mannen.
Mamman var varken misskötsam, våldsam eller missbrukade.
Varken då eller nu, utan både ganska bra lön, bostad & saknar skulder.
Du har rätt.
Jag blandade ihop besluten - A är styvfar och inte far till henne.
Citera
2024-07-27, 22:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Tyvärr hade de isfl behövt omplaceras nästan direkt efter födseln. Mycket av ens personlighet formas redan 0-2 år. De har också sett att ens kost, fysiska och mentala stimulans 0-2 år kommer betyda mycket för hur man klarar skolgången i 10-års åldern.

I detta fall eftersom mamman är så snäll och välfungerande och ”bara” behövde hjälp med att tänka om i sin naivitet hade det bästa för barnet varit ett ultimatum att hon fått en chans till utan LVU, på villkoret att hon bodde ensam utan pappan och gick en föräldrautbildning och sen hade livslång kontakt med en socionom på soc som hon träffade OFTA och bollade allt med.
Mördarens mamma däremot var ju våldsam och elak och lät henne bli våldtagen av sin sambo…
Citera
2024-07-27, 22:14
Medlem
Citat:
Nej, det framgår inte att hon är skadad.

I beslutet framgår att det handlar om att skydda flickan mot sig själv - sitt eget destruktiva beteende.
Något i mammans agerande gör ju att de tillsammans har vistats på utredningshem och att flickan trots detta var planerad att flytta till ett nytt familjeboende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in