2024-07-27, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Jag fattar ingenting av hela Jäv grejen med advokaten - hur hamna dom ens i den sitsen?

Orkar någon fördumma det för mig?

Juristen i fråga hade vid annat tillfälle företrätt BO. Därför kunde hon inte företräda MGM nu.
Citera
2024-07-27, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror det skulle vara bättre om barnen flyttades tidigare från sin dåliga miljö.
Nu ska föräldrar få chansen osv, åren går och barnet hinner bli skadat för livet.
Ett tidigt omhändertagande tror jag skulle ge barnet chans till en bättre framtid.

Tyvärr hade de isfl behövt omplaceras nästan direkt efter födseln. Mycket av ens personlighet formas redan 0-2 år. De har också sett att ens kost, fysiska och mentala stimulans 0-2 år kommer betyda mycket för hur man klarar skolgången i 10-års åldern.
Citera
2024-07-27, 21:14
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nej, hotbilden kommer från andra intagna på de HVB-Hem hon bor på, och flyttas runt mellan. Så uppfattar jag det.

En "inre" hotbild, typ. Det verkar som att ES gör sig ovän med andra väldigt ofta.....tyvärr.
Nej, det är inte vad som står.
Hon rymmer och hamnar i dåligt sällskap - enkelt uttryck - därför vill de placera henne långt borta.
Det står inget om hotbild från andra intagna.
Citera
2024-07-27, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Bristande anknytningsmönster kom från den tid hon bodde hemma , sådant kan påverka hela livet och ge tex det socialen nämnt att E var naiv
Absolut, men igen kan klandra mamman för dotterns död. Om en unga har påtagliga bekymmer med anknytning, naivitet...gränsöverskridande beteende, what ever - så är det de som har ansvaret för den unge som bör jobba med de "lack of skills" som finns. Delvis därför unga placeras på HVB, LVU och liknande när de är så små. Eller en kombo av saker med t.ex bristande omsorg från v-havare.
Oavsett, samhället har haft ansvaret för henne under så många år att det haft tid på sig att "lyckas", men inte gjort det. Mamman har fått hälsa på, ses och på senare tid fått ha flickan hemma under sitt tak sen SiS tog slut.
Hon släpptes alltså hem för tidigt, inte mammans fel det heller...
Citera
2024-07-27, 21:15
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
En fråga: vem av flickorna har en koppling till Landskrona?

Ja just ja, BO och de misstänkta MGM lärde faktiskt känna varandra i Landskrona.
Dom var alla tidigare i våras placerade på samma SIS hem i Landskrona.
Den av MGM som hör hemma i Landskrona har nyligen flyttat dit, ej längre SIS.
Citera
2024-07-27, 21:15
Medlem
Såg precis på TT att en tjej som BO kallade "världens bästa storasyster" (förmodligen äldre kompis då BO inte hade några systrar) kunde berätta att MGM huggit BO i benet och kommit åt pulsådran.
Tjejen i videon berättar även att hon känner BO och båda MGM, den yngsta bär alltid kniv tydligen. Har ju framkommit att M*lak också verkar gå omkring med kniv.

Tjejen i videon visste dessutom att BO skulle bli "goad" men trodde att hon bara skulle få en örfil av MGM. Personligen tycker jag att det är helt sjukt att veta om sånt och vara okej med det. Men kanske är inte den här tjejen särskilt gammal heller. Verkar tyvärr lika trashig och orten som de andra flickorna.

Vet inte om det är okej att dela flickans konto men går att hitta i kommentarerna på BOs video där hon har grönt set och filmar sig själv på ett tåg eller nåt.

EDIT:
Menar naturligtvis appen och inte nyheterna när jag skriver TT.
Citera
2024-07-27, 21:16
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Hon misshandlades två gånger och misshandlade en gång. Men destruktiva beteendet med våld och konflikter, sannolikt inlärt från mamma och styvpappas förhållande, leder ju tyvärr till att man får många ovänner. De människor hon utsätts för är dessutom ofta lättkränkta och farliga. Det är hotfullt anser jag.
Varifrån har du fått att det är inlärt från mamman?
Av dokumentationen är mamman och vilken styvpappa?
Det är barnens pappa som lever med mamman fram tills barnen omhändertas.
Det är pappans beteende och mammans oförmåga att skydda barnen från pappans missbruk som står som orsak.
Ingenstans står det att hon är våldsam, missbrukar eller annat.
Citera
2024-07-27, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, om barnets vänner finns där så är det helt normalt och något de som har barn på landsbygden ofta måste förhålla sig till.
Att barnet tidigare haft det stökigt innebär inte vare sig att det är lämpligt eller möjligt att isolera det från vänner.
Enligt någon tidigare i tråden så var dottern placerad hos mamman i väntan på skyddat boende, är det så illa så hade jag valt att ha mina barn hemma..!
Landsbygden, de bor väl i Kristianstad?
Citera
2024-07-27, 21:22
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Ja just ja, BO och de misstänkta MGM lärde faktiskt känna varandra i Landskrona.
Dom var alla tidigare i våras placerade på samma SIS hem i Landskrona.
Den av MGM som hör hemma i Landskrona har nyligen flyttat dit, ej längre SIS.

Tack för svar. Då har alltså den drivande flickan hittat på ett pyjamasparty hemma hos den nyligen ditflyttade flickan och eftersom både MGM och BO kände sig lite ”hemma” i Landskrona blir det inget konstigt för E att åka dit.

Vet du vilka fler det var som var med i gruppchatten det har pratats om?
Citera
2024-07-27, 21:23
Medlem
Hujans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är inte vad som står.
Hon rymmer och hamnar i dåligt sällskap - enkelt uttryck - därför vill de placera henne långt borta.
Det står inget om hotbild från andra intagna.

I Emili*s LVU dom från 2023 står det så här:

Ann* Sjöberg motsätter sig det omedelbara omhändertagandet och anför bl.a. följande. Hon samtycker till att Emili* placeras på det HVB där Emili* nu bor och uppfattar att dottern också samtycker till placeringen. Emili* har sedan tidigare behövt skyddas på ett boende långt ifrån Kristianstad. Tidigare HVB låg dessvärre alltför nära Kristianstad och det boendet tillgodosåg inte Emili*s behov. Det är därför bra att Emili* flyttat till ett HVB som ligger längre bort och som passar henne bättre

Det kanske är det som Mari-Antoniette menar med att Emili*a ska skyddas

*=a
Citera
2024-07-27, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtriologi
Lycka till den dagen de blir tonåringar när de väl bestämt sig för att dra iväg och du försöker hålla fast eller låsa in, vilket är olagligt.
Helt sjukt hur många hatiska kommentarer och orealistiskt krav man ställer på den här mamman till BO.
Hur många tonåringar som helst åker iväg någonstans och sover över. Betydligt Större risk att de blir överkörda av en bil utanför deras hem än att något sådant här händer, när de dessutom handlade om tjejkompisar. Men ni självutnämnda perfekta föräldrar kanske inte ens släpper ut era tonåringar på gården ens?

Och hon hade dessutom telefonkontakt med dottern hela vägen, vilket många föräldrar inte ens har. Hon framstår som ett Helgon jämfört med flera dömande oempatiska skribenter som själva borde inte ens va i närheten av barn, utifrån deras hatiska och nedlåtande retorik.
Än mindre uttala sig i sin uppenbara bristande kunskap och personliga agenda.
Enbart ytterligare en tråd som spammas och spårar ut i smutskastning gentemot BO och anhöriga.

Faktum är väl också att om man ringer soc eller polisen för att en tonåring avvikit eller man ej får kontakt, så gör ändå polisen inget förrän efter ett dygn.
Och man kan inte generalisera som flera gör, att soc alltid gör rätt och omhändertar barn på rätt grund. I BO' s fall verkar det som att det hade varit bättre om mamman fått hjälp istället med barnen i hemmet. Till skillnad från MGM där hon borde ha blivit omhändertagen redan när hon föddes. Då hade inget av detta heller hänt.

Sedan allt snack och skuldbeläggande kring psykisk ohälsa och diagnoser, Alla människor har psykiska störningar, Alla. Mer eller mindre ingen är perfekt. Då skulle ingen kunna va förälder om man enbart utgick från det och generaliserade. Det är individuellt hur det yttrar sig, om man har empati, föräldrarförmåga, älskar sina barn trots detta. Och så miljö, nätverk, skola och samhället i stort bidrar också, och det är också meningen att det ska göra.
Familjer, barn och tonåringar är inga isolerade öar, utan påverkas ju även av samhället i stort.
Mamman och dottern i fråga verkar ha för mycket empati. Baksidan med det är ju att man kan va mer naiv som ung och även godtrogen och vilja hjälpa andra, bli utnyttjad.

Extremt Tragiskt sorgligt fall.
Läs igen, har aldrig skrivit något om att hålla fast och låsa in..
Om mitt barn har bråkat med en person och kallat den hora och har en konflikt med personen, då hade jag varit väldigt vaksam över att låta personen åka iväg till den andra..
Jag är inte överbeskyddade men jag vet vad barn idag är kapabla till.
Konflikter löses inte som de gjorde förr..

Betydligt större risk att bli överkörd hemma framför huset jämfört med ett besök i en annan stad ovetandes om vilka du ska träffa?
Vilken bubbla lever du i?
Men jag håller med dig i att för stor empati kan ha en baksida.
Citera
2024-07-27, 21:26
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Tyvärr hade de isfl behövt omplaceras nästan direkt efter födseln. Mycket av ens personlighet formas redan 0-2 år. De har också sett att ens kost, fysiska och mentala stimulans 0-2 år kommer betyda mycket för hur man klarar skolgången i 10-års åldern.

Det hade varit intressant att veta, hur det har gått för Emilias bror (Caspian), som omplacerades när han bara var ca. 7 månader gammal.

Finns det någon närstående som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in