Citat:
Ursprungligen postat av
xtriologi
Lycka till den dagen de blir tonåringar när de väl bestämt sig för att dra iväg och du försöker hålla fast eller låsa in, vilket är olagligt.
Helt sjukt hur många hatiska kommentarer och orealistiskt krav man ställer på den här mamman till BO.
Hur många tonåringar som helst åker iväg någonstans och sover över. Betydligt Större risk att de blir överkörda av en bil utanför deras hem än att något sådant här händer, när de dessutom handlade om tjejkompisar. Men ni självutnämnda perfekta föräldrar kanske inte ens släpper ut era tonåringar på gården ens?
Och hon hade dessutom telefonkontakt med dottern hela vägen, vilket många föräldrar inte ens har. Hon framstår som ett Helgon jämfört med flera dömande oempatiska skribenter som själva borde inte ens va i närheten av barn, utifrån deras hatiska och nedlåtande retorik.
Än mindre uttala sig i sin uppenbara bristande kunskap och personliga agenda.
Enbart ytterligare en tråd som spammas och spårar ut i smutskastning gentemot BO och anhöriga.
Faktum är väl också att om man ringer soc eller polisen för att en tonåring avvikit eller man ej får kontakt, så gör ändå polisen inget förrän efter ett dygn.
Och man kan inte generalisera som flera gör, att soc alltid gör rätt och omhändertar barn på rätt grund. I BO' s fall verkar det som att det hade varit bättre om mamman fått hjälp istället med barnen i hemmet. Till skillnad från MGM där hon borde ha blivit omhändertagen redan när hon föddes. Då hade inget av detta heller hänt.
Sedan allt snack och skuldbeläggande kring psykisk ohälsa och diagnoser, Alla människor har psykiska störningar, Alla. Mer eller mindre ingen är perfekt. Då skulle ingen kunna va förälder om man enbart utgick från det och generaliserade. Det är individuellt hur det yttrar sig, om man har empati, föräldrarförmåga, älskar sina barn trots detta. Och så miljö, nätverk, skola och samhället i stort bidrar också, och det är också meningen att det ska göra.
Familjer, barn och tonåringar är inga isolerade öar, utan påverkas ju även av samhället i stort.
Mamman och dottern i fråga verkar ha för mycket empati. Baksidan med det är ju att man kan va mer naiv som ung och även godtrogen och vilja hjälpa andra, bli utnyttjad.
Extremt Tragiskt sorgligt fall.
Läs igen, har aldrig skrivit något om att hålla fast och låsa in..
Om mitt barn har bråkat med en person och kallat den hora och har en konflikt med personen, då hade jag varit väldigt vaksam över att låta personen åka iväg till den andra..
Jag är inte överbeskyddade men jag vet vad barn idag är kapabla till.
Konflikter löses inte som de gjorde förr..
Betydligt större risk att bli överkörd hemma framför huset jämfört med ett besök i en annan stad ovetandes om vilka du ska träffa?
Vilken bubbla lever du i?
Men jag håller med dig i att för stor empati kan ha en baksida.