2024-07-26, 20:06
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Undrar hur någon med 37 000:- brutto kan få hjälp av socialtjänsten med bostad, 20 gånger?

Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Fick du svar på den frågan? Tråden växer och man missar lätt informativa inlägg. 20 gånger låter mycket. Jag har bara flyttat hälften, och är nästan dubbelt så gammal som Emilia's mamma.

Citat:
Nej. Vet inte om lönen stämmer, den överraskade mig duktigt - mamman har "historik", litet huvud, överbett och underutvecklad underkäke = kognitiva svårigheter och minst ADHD.

Mamma verkar inte ha flyttat efter att E blev familjehemsplacerad.
Det är inte alltid socialtjänstens många flyttar beror på föräldern.
Ja hon har säkert andra problem och inte förmåga ta hand om ett barn.
Men det ligger nog annat bakom de många flyttarna än vi vet.
Att hon inte flyttat sedan dess tyder på något allvarligare.
Halvbrodern omhändertagen sen 4-5 år och kommer inte hem igen.
Men det beror på oförmågan hos båda föräldrarna.
Sen är inkomsten efter skatt inte så där väldigt hög egentligen.
Om den nu stämmer.
Citera
2024-07-26, 20:06
Medlem
bulletproofsouls avatar
Den här tråden är mycket intressant ur en sociologisk och antropologisk vinkel. Den visar på de stora kulturkrockar som byggts in i det svenska samhället och som leder till bl.a. den starka segregation vi ser nu.

En massa trygghetsknarkande medelklasssvenskar ondgör sig över mamman till den mördade flickan utan att förstå att de tänker ur en väldigt snäv svensk synvinkel. Svenskar är besatta av trygghet , ja helt beroende av trygghet på samma sätt som en heroinist på plattan är beroende av sitt heroin. Det har bara blivit värre med åren. När jag var fjortis så tältade vi ensamma i skogen och man var ute till sent på natten. Några år äldre så lullade man hem från krogen i fyllan och villan bäst man kunde på stulen cykel eller gåendes, i svart taxi eller med en polare som körde kanske på fyllan vem vet. Nu är det sms varje kvart och skjutsande föräldrar till allt när som helst.

Det är ju så, tror ni en somalisk fjortonbarns morsa i Rinkeby bryr sig i att fjortonåringen inte är hemma? Om något kanske hon är glad att det är en mindre som lever om och att det faktiskt blev lite bättre plats på golvet i lägenheten att sova på för alla syskonen. Överför inte era svenska neuroser till andra, försök tänka i vidare banor.

Ett annat exempel är tilltron till soc. Typiskt svenskt. Jag har genom yrket haft minimal kontakt med soc och mitt intryck är att de är nästintill värdelösa. Detsamma gäller antagligen SIS hem och personal på SIS hem. Svenskar måste inse att systemet ruttnar inifrån något som folk som kommer utifrån med friska ögon kan se.
Citera
2024-07-26, 20:08
Medlem
Citat:
Ja.

Nu rapporteras detta för OT, 0.03., men jag vill förstå hur någon med stabil inkomst tjugo gånger får lägenhet av dig och mig, får barn omhändertagna, får tillbaka ett (i två veckor), ska inteda ett rum trots att ungen ska flytta och släpper ungen till Landskrona där ungens liv tar slut.

Jag vill mena att samhället, socialtjänsten, måste begått enorma misstag under många år och på så sätt bidragit till flickans död.

Och vad arbetade hon med och vad har hon för utbildning för att tjäna så mycket som 37000
Senast redigerad av JulietteHas 2024-07-26 kl. 20:13.
Citera
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin

Detta med föräldralicens: inte så dumt. Men hur löser man det med de som inte klarar uppkörningen och har en bulle i ugnen? En abort som går till bioavfall och läkemedelsindustrin, eller ska staten ta hand om barnet? Ett test som vid mönstring förr i världen, och de olämpliga steriliseras direkt?
Beklagar OT)

Låter som Kina och Nazi Tyskland. Vi är människor, , vi måste göra allt vi kan och förhindra att barn och unga far illa. Jag skulle önska att jag kunde jobba med dessa barn och unga, men är antagligen själv för skadad i sinnet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Vet inte om det specifikt fokuseras på modern A här?
Hon har själv gått i media och låtit sig intervjuvas.

Hade mamman varit en fungerande förälder hade Emilia antagligen inte haft denna otrygga uppväxt och inte kommit i kontakt med andra struliga barn på SiS hem.
Moderns bristande omhändertagande och sunda föräldrarroll bidrog sannolikt till att E hamnade i fel sällskap och blev en lätt måltavla för MGM den där kvällen.

Hade mamman den sista kvällen bara brytt sig mer och kontrollerat ”vännerna” och det kanske obefintliga pyjamaspartyt, hade E kanske inte åkt dit ensam och inte mördats.

Det är naturligtvis enbart GM som helt och fullt är ansvariga för att de mördade henne. Men med ett fungerande bättre förädrarskap den aktuella kvällen, hade E sannolikt aldrig hamnat där.

Var är BO pappa?
Citera
2024-07-26, 20:09
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonjovi
Okej, så hon verkar ha suttit på SiS-hem, och hennes sparade instagram-stories är videos på henne där hon sjunger om droger och att hon är en "drug dealer" samtidigt som hon poserar hårt sminkad iförd minimala kläder. Detta är uppenbarligen ingen vanlig 14åring och inget barn som mår bra. Synd att hon inte fick bättre hjälp och att samhället gick in och flyttade henne från hemmiljön innan det var för sent.
Jag tror det skulle vara bättre om barnen flyttades tidigare från sin dåliga miljö.
Nu ska föräldrar få chansen osv, åren går och barnet hinner bli skadat för livet.
Ett tidigt omhändertagande tror jag skulle ge barnet chans till en bättre framtid.
Citera
2024-07-26, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Den här tråden är mycket intressant ur en sociologisk och antropologisk vinkel. Den visar på de stora kulturkrockar som byggts in i det svenska samhället och som leder till bl.a. den starka segregation vi ser nu.

En massa trygghetsknarkande medelklasssvenskar ondgör sig över mamman till den mördade flickan utan att förstå att de tänker ur en väldigt snäv svensk synvinkel. Svenskar är besatta av trygghet , ja helt beroende av trygghet på samma sätt som en heroinist på plattan är beroende av sitt heroin. Det har bara blivit värre med åren. När jag var fjortis så tältade vi ensamma i skogen och man var ute till sent på natten. Några år äldre så lullade man hem från krogen i fyllan och villan bäst man kunde på stulen cykel eller gåendes, i svart taxi eller med en polare som körde kanske på fyllan vem vet. Nu är det sms varje kvart och skjutsande föräldrar till allt när som helst.

Det är ju så, tror ni en somalisk fjortonbarns morsa i Rinkeby bryr sig i att fjortonåringen inte är hemma? Om något kanske hon är glad att det är en mindre som lever om och att det faktiskt blev lite bättre plats på golvet i lägenheten att sova på för alla syskonen. Överför inte era svenska neuroser till andra, försök tänka i vidare banor.

Ett annat exempel är tilltron till soc. Typiskt svenskt. Jag har genom yrket haft minimal kontakt med soc och mitt intryck är att de är nästintill värdelösa. Detsamma gäller antagligen SIS hem och personal på SIS hem. Svenskar måste inse att systemet ruttnar inifrån något som folk som kommer utifrån med friska ögon kan se.
herregud! Det du skriver är fullständigt sant. Svenssons är i princip de enda med tilltron till soc i landet, möjligtvis grannländernas nationaliteter här ochså.
Citera
2024-07-26, 20:12
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Har man tagit steget att mörda i den åldern kommer man antagligen inte utveckla empati efter detta direkt heller

Nej såklart dessa ungar har antagligen en personlighetstörning eller allvarlig psykisk sjukdom det är en självklarhet men detta är väl inget straff? Det finns en massa psykopater som lever i högsta välstånd ute i samhället. Något värre straff än att de inte har "empati" bör de väl få?
Citera
2024-07-26, 20:13
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
För att försöka få fram något om de misstänkta mördarna: tror Mari-Antoinette citerade ett inlägg om den senast häktade (13-åringen?) som hade mycket våld och destruktivitet i bagaget, varit utsatt för övergrepp i hemmet osv. Var det hennes pappa som ansökt att flickan skulle släppas från SIS-hemmet?

(Har inte tid att leta, och borde inte hänga här. Som många här, har jag både barn och barnbarn, hittills har det gått bra för dem.
Men det har funnits tillfällen när jag varit naiv, totalt aningslös eller trött…och de kunde befinna sig på fel plats vid fel tillfälle. Sånt har hänt, de hade änglavakt. Har ansetts som en supermorsa, i hjärtat vet jag att det inte riktigt alltid har varit så.
Människor är ganska lika, förutom att själva dådet upprör, tror jag många känner rädsla över att sådant kan hända. Därav ivern att stigmatisera, och markera tydligt avstånd till offret och familjen?
Givetvis är föräldrar som bryr sig, och finns för sina barn, det bästa. En del ungar har otur.

Detta med föräldralicens: inte så dumt. Men hur löser man det med de som inte klarar uppkörningen och har en bulle i ugnen? En abort som går till bioavfall och läkemedelsindustrin, eller ska staten ta hand om barnet? Ett test som vid mönstring förr i världen, och de olämpliga steriliseras direkt?
Beklagar OT)

Du blandar ihop 13-åringen och Melak. Det är Melak som tydligen vuxit upp bland våld och övergrepp. 13-åringen uppfattar jag mer som ett problembarn redan sedan födseln, kanske och borde utredas för diagnoser, speciellt autism och en destruktiv gren av denna, troligen dessutom högfunktionell.

Pappan har tydligen begärt att SiS-placeringen ska upphöra, men med det inte sagt att placering utanför hemmet ska upphöra. Han kanske vill ha bättre och mer proffsig hjälp för sitt barn än ett SiS/HVB-Hem med personal av avdankade före detta dörrvakter.......
Citera
2024-07-26, 20:15
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld
herregud! Det du skriver är fullständigt sant. Svenssons är i princip de enda med tilltron till soc i landet, möjligtvis grannländernas nationaliteter här ochså.

Tack!

Jamen visst är det så. Det är svenskar och övriga nordiska grannländers folk som har tilltro till soc och andra myndigheter. De är i princip helt radiostyrda av staten menar jag som också är svensk men likt Neo i Matrix genomskådat "systemet" .
Citera
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ja.

Nu rapporteras detta för OT, 0.03., men jag vill förstå hur någon med stabil inkomst tjugo gånger får lägenhet av dig och mig, får barn omhändertagna, får tillbaka ett (i två veckor), ska inteda ett rum trots att ungen ska flytta och släpper ungen till Landskrona där ungens liv tar slut.

Jag vill mena att samhället, socialtjänsten, måste begått enorma misstag under många år och på så sätt bidragit till flickans död.
Det är en sak om flickan fick bo hos sin mor under två veckor mellan placeringarna och en annan om modern samtidigt fick det formella vårdnadsansvaret eller om det låg kvar hos myndigheterna. I det senare fallet faller ansvaret än tyngre på myndigheterna.
Citera
Medlem
sickscores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Tittar man på hennes videos så blir man deprimerad hur lågt ungdomen sjunkit, översminkad, kass musik, röker etc.....men ja hon känns helt klart som Landskrona ghetto även om hon kanske inte kom därifrån. Tragiskt oavsett.

Vart hittar man deras tiktok eller Instagram ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in