2024-07-27, 09:56
Medlem
Man-At-Armss avatar
Då många roliga seriedjur kan klassificeras som antropomorfer eller fabeldjur, tänker jag att vi kan dra en skiljelinje där allt för människoliknande seriefigurer som Kalle Anka, Bamse och Arne Anka inte platsar i tråden, men däremot fungerar Pluto, Katten Janson och Katten Gustav som bidrag i tråden.

Fantasidjur, som en av mina favoriter Marsupilami välkomnas också i tråden. Jag gillar mest djurets läten ("hubba hubba") och hur han kan smocka till folk med svansen. Ett livsfarligt och samtidigt otroligt snällt djur.
Men fantasidjur i form av leksaker som Nalle Puh och Hobbe kan vi skita i

Gastons katt och skrattmås är härligt enerverande för övriga medarbetare. Och de är mer "djurdjur" och liknande seriedjur välkomnas givetvis.

Så vilka är era favoritdjur i serier? Motivera gärna era svar.

https://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Antropomorf
Citera
2024-07-27, 10:13
Medlem
HoraTheExplorers avatar
Hund, närmare bestämt Lassie i Lassie.
Citera
2024-07-27, 10:59
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Då många roliga seriedjur kan klassificeras som antropomorfer eller fabeldjur, tänker jag att vi kan dra en skiljelinje där allt för människoliknande seriefigurer som Kalle Anka, Bamse och Arne Anka inte platsar i tråden, men däremot fungerar Pluto, Katten Janson och Katten Gustav som bidrag i tråden.

Fantasidjur, som en av mina favoriter Marsupilami välkomnas också i tråden. Jag gillar mest djurets läten ("hubba hubba") och hur han kan smocka till folk med svansen. Ett livsfarligt och samtidigt otroligt snällt djur.
Men fantasidjur i form av leksaker som Nalle Puh och Hobbe kan vi skita i

Gastons katt och skrattmås är härligt enerverande för övriga medarbetare. Och de är mer "djurdjur" och liknande seriedjur välkomnas givetvis.

https://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Antropomorf

Ratata i Lucky Luke. Den mest korkade hund som någonsin existerat. Total avsaknad av normala hundattribut.

Står nos mot nos med en skunk och uttrycker: "Jag känner en svag, svag lukt av något".
Citera
2024-07-27, 11:13
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms

Tvättbjörnen RJ och sköldpaddan Verne i Over the Hedge av Michael Fry, för att de är varandras motpoler och dynamiken mellan dem är fruktansvärt underhållande. Eller var när jag läste den i Serieparaden som ung spoling iaf.

Minns att det gjordes en film av serien som var en fruktansvärd besvikelse för att dessa karaktärsdrag helt eliminerats och strömlinjeformats, gissningsvis för att tilltala en bredare publik.
Citera
2024-07-27, 12:00
Medlem
Storkäft ( Lock jaw ) i Fantastic Four.
En gigantisk stor och ful hund som
ägs av Flammans f d flickvän Christal,
som är en av Omänniskorna ( Inhumans )!
Den dök upp i serien på 60- talet och
kan teleportera folk till andra platser
och dimensioner ( fast ibland blir det fel ).
Helfestlig komisk absurd figur!
Citera
2024-07-27, 15:00
Moderator
Popesizes avatar
Hmm...

Jag får nog säga tokage-ödlorna från Usagi Yojimbo.
Jag vet inte riktigt vad man ska likna dem vid. De existerar i vilt tillstånd. Fungerar utmärkt att jaga för mat. Kan tämjas någorlunda (Usagi hade sällskap av en tokage, som han kallade för Spot) och blir då väldigt lojala mot sin herre. Farliga i större antal. De är busiga och hungriga. Kort sagt ett intressant inslag i detta antropomorfa feodala Japan.
https://d2lzb5v10mb0lj.cloudfront.net/common/salestools/previews/uydai/uydaip4.jpg

En annan liten favorit är papegojorna i Tintins äventyr om Rackham den rödes skatt, som fortfarande 300 år senare slänger ur sig Francois de Hadoques svordomar.
Citera
2024-07-27, 17:51
Medlem
fearreapers avatar
Devil som är seriefiguren Fantomens tama ”bengaliska bergsvarg”, Är en stor favorit i mina ögon,
Citera
2024-07-27, 19:49
Medlem
Man-At-Armss avatar
Snobben och Otto (Schassens hund i Knasen) är två favorithundar som började gå på alla fyra för att senare gå med bakbenen. Det är väl att de är hundar i deras respektive verkligheter men förmänskligade för läsaren som är en anledning till att jag gillar dessa hundar.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ratata i Lucky Luke. Den mest korkade hund som någonsin existerat. Total avsaknad av normala hundattribut.

Står nos mot nos med en skunk och uttrycker: "Jag känner en svag, svag lukt av något".
Ja, Ratata är en skön lirare. Det är inte konstigt att han fick en egen humorserie.
Jag gillar även Jolly Jumper, inte lika mycket som Ratata men hans förnuft blir en rolig kontrast till Ratatas sympatiska idioti.

Citat:
Ursprungligen postat av Wastl
Storkäft ( Lock jaw ) i Fantastic Four.
En gigantisk stor och ful hund som
ägs av Flammans f d flickvän Christal,
som är en av Omänniskorna ( Inhumans )!
Den dök upp i serien på 60- talet och
kan teleportera folk till andra platser
och dimensioner ( fast ibland blir det fel ).
Helfestlig komisk absurd figur!

Ja! Storkäft minns jag också med värme
Citera
2024-07-27, 19:51
Medlem
fearreapers avatar
Vi får ju inte glömma Blixten i Hälge ❤
Citera
2024-07-27, 20:51
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Vi får ju inte glömma Blixten i Hälge ❤

Ja Blixten är härlig. Särskilt när han springer in i sin nemesis Hunddräparen.

Jag gillar också Spirous ekorre Spip med sina sarkastiska kommentarer.

Tintins hund Milou måste också nämnas. Hans mest roliga eskapader sker ofta i alkoholens tecken.
Citera
2024-07-27, 21:04
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Ja Blixten är härlig. Särskilt när han springer in i sin nemesis Hunddräparen.

Jag gillar också Spirous ekorre Spip med sina sarkastiska kommentarer.

Tintins hund Milou måste också nämnas. Hans mest roliga eskapader sker ofta i alkoholens tecken.

Oh ja 😅 Hunddräpar'n 😅 Värsta mardrömmen,

Har du läst i de senare numren att Blixten blivit farsa?
Citera
2024-07-27, 21:21
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Oh ja 😅 Hunddräpar'n 😅 Värsta mardrömmen,

Har du läst i de senare numren att Blixten blivit farsa?

Nej tyvärr har jag inte följt med på sistone. Då får vi hoppas att Blixten har mognat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in