2024-07-27, 20:26
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Ja det var samma satanistiska trams som vanligt, mock måltiden och Jesus som transa...
Däremot har ju detta alltid pågått så vet inte varför det blir en snackis nu.
Citera
2024-07-27, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Jamen, vad är det som hånar kristendomen?

Vad, specifikt, anser du utgör ett hån mot kristendomen i detta fall..?

Dom har ju återskapat Leonardo Davinicis sista nattvard med Jesus som en paradi med fetton och transvestiter.

När judar ser detta anti-kristna spektakel så myser de och känner sig mäktiga att de kan förnedra de värdelösa kristna gris-människorna på detta viset.
Citera
2024-07-27, 20:46
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Jamen, vad är det som hånar kristendomen?

Vad, specifikt, anser du utgör ett hån mot kristendomen i detta fall..?

Ett gäng utspökade transor gör den sista måltiden.

Jag tycker det är självklart att man ska kunna håna och förlöjliga religioner, men det verkar gälla alla religioner förutom Islam. Eller såg du någonstans där man gjorde narr av Muhammeds pedofilläggning, stenklumpen i Mekka eller att månen delade sig i 2?
Citera
2024-07-27, 20:46
Avslutad
Vi får hoppas att hbtq snart erkänns som den religion den är. Då får den också finna sig i att hånas, bespottas och idiotförklaras av den förment sekulära staten. Det är laïcité!
Citera
2024-07-27, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Handlar inte kristendomen om att förlåta? Isf undrar jag vad det är för slags kristna som klagar? OS är ett jävla spektakel.

Jag skulle snarare säga att kristendomen handlar om att behandla andra så som du själv vill bli behandlad. Detta är genomgående i de avrhamitiska religionerna.

Men det måste ju, naturligtvis, finnas en gräns i vad man finner sig bli behandlad.
Citera
2024-07-27, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Handlar inte kristendomen om att förlåta? Isf undrar jag vad det är för slags kristna som klagar? OS är ett jävla spektakel.

Är nog inte speciellt många kristna som tar ton, tyvärr. Utan de låter sig hunsas i vanlig ordning.

Men därför måste ju vi agnostiker, som är uppvuxna i ett samhälle präglat av kristendomen, ta strid för kristna.
Citera
2024-07-27, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Dom har ju återskapat Leonardo Davinicis sista nattvard med Jesus som en paradi med fetton och transvestiter.

Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ett gäng utspökade transor gör den sista måltiden.

Fast har dom ens gjort det?
Det är inte samma antal personer på bilden som i konstverket, inte heller står de i samma ställningar som i konstverket. Den enda likheten mellan den aktuella bilden och konstverket är att de står bakom ett bord.

Är då varje bild där en grupp människor står bakom ett bord en rekreation av konstverket? Dvs. när en grupp håller en presskonferens eller svarar på frågor på ett konvent så är det en rekreation av den sista måltiden. Är inte det lite väl långsökt..?

Förklara gärna. Jag förstår inte vilka likheter folk ser utöver att de som sagt står bakom ett bord.
Citera
2024-07-27, 21:09
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Det man kan fråga sig är varför det är just kristendomen man förnedrar och parodierar och ex. inte Judendomen, Buddhismen och/eller Islam?

Jag kan då inte förstå detta spektakel och äcklas över att det alltid är det västerländska som skall attackeras och skitas ner - skulle vara fint att se HBTQ-vänstern och wokeisterna göra något liknande gentemot ex. Islam, men det vågar dem inte - undrar varför?
Citera
2024-07-27, 21:11
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dameedna
Är nog inte speciellt många kristna som tar ton, tyvärr. Utan de låter sig hunsas i vanlig ordning.
Det är just detta som är kristendom, bl.a. Vänd andra kinden till, och En rik har lika stor sannolikhet att komma till himlen som en kamel genom ett nålsöga. Inte många religioner som innehåller så visa och Oegoistiska ord. Som tyvärr utnyttjas av andra som inte är lika smarta som kristna.

För de som inte tänkt tanken vill jag påminna om att nästan allt som vi tar som vardagligt i Sverige, t.ex ta hand om varandra, respektera andra, hjälp andra, är kristen etik. Sverige är ett extremt kristet land på så sätt, hela vår kultur genomsyras av Nya testamentet. Utan att vi tror på gud.
Senast redigerad av ManicToo 2024-07-27 kl. 21:13.
Citera
2024-07-27, 21:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Om gud finns och Musk är världens rikaste man så har han gud på sin sida iallafall.
Ja om han har Mamon som Gud.
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Det är just detta som är kristendom, bl.a. Vänd andra kinden till, och En rik har lika stor sannolikhet att komma till himlen som en kamel genom ett nålsöga. Inte många religioner som innehåller så visa och Oegoistiska ord. Som tyvärr utnyttjas av andra som inte är lika smarta som kristna.

För de som inte tänkt tanken vill jag påminna om att nästan allt som vi tar som vardagligt i Sverige, t.ex ta hand om varandra, respektera andra, hjälp andra, är kristen etik. Sverige är ett extremt kristet land på så sätt, hela vår kultur genomsyras av Nya testamentet. Utan att vi tror på gud.
Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga, än för den som är rik att komma in i Guds rike.» Då blevo de ännu mer häpna och sade till varandra: »Vem kan då bliva frälst?» Jesus såg på dem och sade: »För människor är det omöjligt, men icke för Gud, ty för Gud är allting möjligt.» — Markus 10:25-27

Det är omöjligt för alla människor att ta till Guds rike. Det är bara Gud som har den makten.
Citera
2024-07-27, 21:39
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Som sagt, det är folk som står bakom ett bord. Det har vi redan rett ut är en likhet, men där stannar också likheterna. Eller vilka mer menar du dig se..?

Tillägg: För jämförelse så googlade jag ”Comic con panel” och fick upp bl.a. följande bild:
https://duckduckgo.com/?q=comic+con+panel&iax=images&ia=images&iai=https% 3A%2F%2Fcdn.vox-cdn.com%2Fuploads%2Fchorus_asset%2Ffile%2F3864802% 2FGettyImages-480412714. 0.0.jpg

Är det också en parodi på den sista måltiden? Eller ser du några likheter i din bild som inte finns i min?

Så det fanns inget syfte eller baktanke alls med att transorna satt bakom ett bord? Enligt dig så kan man alltså bara parodiera eller förlöjliga någonting om det är 100% exakt korrekt som originalet?

Sedan tycker jag inte du ska göra dig dummare än vad du verkar när du ber mig förklara varför en bild från comic con inte är en parodi på sista måltiden.
Citera
2024-07-27, 21:44
Medlem
Citat:
Så det fanns inget syfte eller baktanke alls med att transorna satt bakom ett bord? Enligt dig så kan man alltså bara parodiera eller förlöjliga någonting om det är 100% exakt korrekt som originalet?

Det fanns det säkerligen, jag tycker dock det är bra långsökt att försöka få det till att de gör parodi på ett konstverk då det inte är särskilt likt konstverket. Inte heller verkar de försöka efterlikna konstverket genom hur de står, något man tänker att de kanske borde göra om de vill att tankarna ska dras till just konstverket.

Jag säger inte att det behöver vara 100 % som originalet, men nog bör det finnas fler likheter än att de står bakom ett bord för att påstås vara en parodi.

Citat:
Sedan tycker jag inte du ska göra dig dummare än vad du verkar när du ber mig förklara varför en bild från comic con inte är en parodi på sista måltiden.

Läser du igen så ser du att det inte alls är vad jag efterfrågat. Det jag efterfrågat är vilka likheter till konstverket som finns i din bild men som saknas i min. Är det exakt samma likheter så borde väl båda rimligen vara lika mycket parodi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in