2024-07-27, 21:50
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Det fanns det säkerligen, jag tycker dock det är bra långsökt att försöka få det till att de gör parodi på ett konstverk då det inte är särskilt likt konstverket. Inte heller verkar de försöka efterlikna konstverket genom hur de står, något man tänker att de kanske borde göra om de vill att tankarna ska dras till just konstverket.

Jag säger inte att det behöver vara 100 % som originalet, men nog bör det finnas fler likheter än att de står bakom ett bord för att påstås vara en parodi.

Läser du igen så ser du att det inte alls är vad jag efterfrågat. Det jag efterfrågat är vilka likheter till konstverket som finns i din bild men som saknas i min. Är det exakt samma likheter så borde väl båda rimligen vara lika mycket parodi?

Fast nu är det ju helt och hållet din personliga åsikt att det inte är likt. DU tycker inte det. Men jag och många med mig associerade direkt till den sista måltiden när vi såg transorna bakom bordet.

För att du skulle kunna acceptera att det var en parodi av sista måltiden så skulle det alltså vara EXAKT lika många transor och dom skulle stå EXAKT likadant som i målningen?

Muslimerna blev ju fasligt upprörda för några år sedan när Muhammed avbildades med en bomb i sin turban. Han hade ju ingen bomb i sin turban i verkligheten alltså var det ju ingen parodi, eller?
Citera
2024-07-27, 21:58
Medlem
Tuors avatar
Folk borde sluta säga "woke". Det är kulturmarxism. Judiskt gift.
Citera
2024-07-27, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Fast nu är det ju helt och hållet din personliga åsikt att det inte är likt. DU tycker inte det. Men jag och många med mig associerade direkt till den sista måltiden när vi såg transorna bakom bordet.

Att den kristna högern vill hitta saker att vara upprörd över som i realiteten inte är något är väl knappast något nytt eller uppseendeväckande?

Att du tycker att bilden är lik den sista måltiden är naturligtvis lika mycket värt som att jag tycker att en bild från ett serietidningskonvent är lik. Dvs. totalt meningslöst. Det står dig naturligtvis fritt att tycka, men då du inte kan argumentera för din sak mer än att ”jag och många med mig tycker det är likt” så blir det bara trams i slutändan…

Citat:
För att du skulle kunna acceptera att det var en parodi av sista måltiden så skulle det alltså vara EXAKT lika många transor och dom skulle stå EXAKT likadant som i målningen?

Det har jag inte påstått och i stället för att försöka förvränga vad jag säger kanske du kan göra ett försök och hålla dig till saken? Faktum kvarstår att den enda likheten är att de står bakom ett bord, du har i vart fall inte kunnat peka på fler likheter än så.

Min inställning är att om de faktiskt ville göra en parodi så hade de nog ansträngt sig lite mer, i vart fall tagit rätt antal eller tagit korrekta kroppsställningar. Att de inte ens tagit de små enkla stegen talar mot att de försökt återskapa konstverket.

Citat:
Muslimerna blev ju fasligt upprörda för några år sedan när Muhammed avbildades med en bomb i sin turban. Han hade ju ingen bomb i sin turban i verkligheten alltså var det ju ingen parodi, eller?

Nu tycker jag väl inte den upprördheten var särskilt logisk heller, och jag skulle gissa att även du tycker att det var en något fingerad upprördhet. Men där kan man dock ganska snabbt konstatera att likheterna med Muhammed (som han beskrivits) var fler än en. Hade upprördheten varit över att en man, inga likheter i övrigt, målats och folk ansåg att det var profeten Muhammed tror jag nog inte du hade tagit det på allvar. Eller har jag fel?
Citera
2024-07-27, 22:26
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Att den kristna högern vill hitta saker att vara upprörd över som i realiteten inte är något är väl knappast något nytt eller uppseendeväckande?

Att du tycker att bilden är lik den sista måltiden är naturligtvis lika mycket värt som att jag tycker att en bild från ett serietidningskonvent är lik. Dvs. totalt meningslöst. Det står dig naturligtvis fritt att tycka, men då du inte kan argumentera för din sak mer än att ”jag och många med mig tycker det är likt” så blir det bara trams i slutändan…

Det har jag inte påstått och i stället för att försöka förvränga vad jag säger kanske du kan göra ett försök och hålla dig till saken? Faktum kvarstår att den enda likheten är att de står bakom ett bord, du har i vart fall inte kunnat peka på fler likheter än så.

Min inställning är att om de faktiskt ville göra en parodi så hade de nog ansträngt sig lite mer, i vart fall tagit rätt antal eller tagit korrekta kroppsställningar. Att de inte ens tagit de små enkla stegen talar mot att de försökt återskapa konstverket.

Nu tycker jag väl inte den upprördheten var särskilt logisk heller, och jag skulle gissa att även du tycker att det var en något fingerad upprördhet. Men där kan man dock ganska snabbt konstatera att likheterna med Muhammed (som han beskrivits) var fler än en. Hade upprördheten varit över att en man, inga likheter i övrigt, målats och folk ansåg att det var profeten Muhammed tror jag nog inte du hade tagit det på allvar. Eller har jag fel?

Fast nu skrev du ju precis att för att du ska acceptera att det är en parodi på sista måltiden så ska det vara exakt lika många transor och dom ska stå exakt likadant som i den sista måltiden. Alltså precis det du nyss skrev att du inte påstått

Du skrev ju även detta innan:

Citat:
Det är inte samma antal personer på bilden som i konstverket, inte heller står de i samma ställningar som i konstverket. Den enda likheten mellan den aktuella bilden och konstverket är att de står bakom ett bord.

Fast Muhammed hade ju ingen bomb i sin turban när han levde, så enligt din logik så ska det då inte kunna vara en parodi?

Du säger emot dig själv rätt mycket
Citera
2024-07-27, 22:31
Medlem
Citat:
Fast nu skrev du ju precis att för att du ska acceptera att det är en parodi på sista måltiden så ska det vara exakt lika många transor och dom ska stå exakt likadant som i den sista måltiden. Alltså precis det du nyss skrev att du inte påstått

Du skrev ju även detta innan:

Fast Muhammed hade ju ingen bomb i sin turban när han levde, så enligt din logik så ska det då inte kunna vara en parodi?

Du säger emot dig själv rätt mycket

Läsförståelse verkar inte riktigt vara din starka sida. Rekommenderar att du läser vad jag faktiskt skrev igen.

Oaktat tycks vi inte komma så mycket längre. Det jag efterfrågade var vilka likheter som fanns utöver att de stod bakom ett bord. Som svar har jag fått diverse bortförklaringar, dina åsikter och lite oklart trams om muslimer.

Du får naturligtvis anse att det är tillräckligt likt för att du ska bli upprörd, det står dig fritt. Men faktum kvarstår att den enda likheten är att det är en grupp personer bakom ett bord. Det är, enligt min uppfattning, ett mycket svagt argument för att det här skulle vara någon form av parodi eller hån mot kristendomen.
Citera
2024-07-27, 23:20
Medlem
Jättebra. Frankrike kan reta dumma amerikaner.
Citera
2024-07-27, 23:26
Avslutad
Jag stängde av när kaffern dansade i kjol..

Tacka vet jag Japan sist, väldigt bra öppningsceremoni!
Citera
2024-07-27, 23:31
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Jag var tvungen att söka rätt på en video av inspelningen när jag läste att den kristna amerikanska befolkningen valt att bojkotta OS eftersom invigningscermonin var "Satanisk"
Jag är i normalfallet inte världens största Gojirafan, men fyyyy fan vad jag älskar fransoser ibland.
Inte nog med att de retar upp kristna fanatister och förmodligen en helvetes massa andra abrahamitiska monoteister. De lyckas även reta upp den arbetarföraktande husbonden Elon musköt där borta i staterna och jävlar i havet vad gott det känns!
Här snackar vi yttrandefrihet! Satiren är en enligt mig fundamental pusselbit i en välfungerande yttrandefrihet. Kristendomen är väldens största religon och de kristna har tvingat på oss sina bud i 2000 år och då är det så jävla gott när våra franska kamrater vågar utmana normen och inte rädas denna växande amöba som försöker sluka hela mänskligheten. Ikväll känner jag mig för första gången på länge som en europé!
Tack Frankrike! Tack OS! Och tacka FAN för det!
Citera
2024-07-27, 23:38
Medlem
Falukorvsrulladers avatar
Dom hade inte vågat göra detsamma med Mohammed så hur woke är dom egentligen?
Citera
2024-07-27, 23:39
Medlem
https://x.com/drloupis/status/1817078802247303309?s=46

En vuxen man med kulorna framme som står precis bakom ett barn. Kristen eller inte, förstår inte riktigt vad denna provokation ska uppnå. De verkar bara vilja göra allt så perverst som möjligt.
Citera
2024-07-27, 23:56
Medlem
EpicUsernames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Elon Musk? Kristen?

Den var ny. Du skall icke ha begär till din nästas hustru

Han är verkligen inte kristen när det kommer till relationer till sin avkomma, hur kan man bete sig så bakvänt att ens barn inte vill ha kontakt med en? So what om människan är lite annorlunda. Bra föräldrar stödjer sina barn oavsett, det är deras uppgift. Lever kvar i det förflutna och är rädd för allt som är annorlunda verkar det som.

Verkar inte vara så moralisk/kristen i och med människan stödjer magakulten.

Dessutom så har kristendom (och religion rent generellt) destruktiva sidor till sig också. En modern kristendom utan diskriminering/sexism/homofobi är mycket bättre. Vi lever inte tusentals år sedan, vi lever i nuet. Gud gav oss intelligens därav har vi vetenskapen. Att vara en hatisk fascist/homofob i Guds namn gör dig inte till en bra människa, utan det gör dig trasig själsligt och sorglig.

Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Folk borde sluta säga "woke". Det är kulturmarxism. Judiskt gift.
Woke betyder att vara intelligent, modern/öppensinnad och ha moral. Samt massa annat som nazis/fascister inte gillar, i deras ögon. Det finns ingen generell betydelse av ordet, folk missbrukar det så det har tappat en generell betydelse.
Senast redigerad av EpicUsername 2024-07-28 kl. 00:19.
Citera
2024-07-28, 00:36
Medlem
1. Muslimer skulle ALDRIG förnedra Jesus eller håna han då han är en av Guds profeter i islam

2. Många här inne låter som muslimer när dom pratar om transor och hbtq

Verkar som ni har mer gemensamt med Islam/muslimer än hbtq vänliga judeokristna väst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in