2024-07-27, 19:27
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Kristna är väl kanske fel term, amerikanska evangelister är nog en mer korrekt sådan.

Något roande ändå hur denna grupp har gått från att kalla alla som haft åsikter för snöflingor, till att nu bli upprörda över att det spelas lite metal på invigningen till OS.

Att det är just konstverket ”den sista måltiden” av Da Vinci som de upprörs över skulle ha parodierats är ju också något roande. Da Vinci är ju knappast känd för att ha varit särskilt konservativ och korrekt i sin samtid. Tvärt emot, de flesta historiker är överens om att han sannolikt var homosexuell. Därtill klädde han sig flambojant och i strid med seder och normer, beställde exempelvis kläder i klassiska kvinnliga tyger och färger. Hans anteckningsblock var även fyllt med teckningar av det manliga könet osv osv… Sedan finns ju även hela resonemanget att just ”den sista måltiden” visar romansen mellan Jesus och en av lärljungarna (som blev allmänt känd genom romanen Da Vinci koden).

Vet inte riktigt vad man ska säga om kritiken, stolpe ut?

Tillägg: Såg bilden som de är upprörda över. Den enda likheten med ”den sista måltiden” tycks vara att de sitter vid ett bord. I övrigt är det annat antal, andra kroppshållningar osv. Om det är ett försök att imitera konstverket så är det ett väldigt dåligt sådant. Ytterst märklig grej att bli upprörd över.

Vilket jävla badder. Tror du dig vara intellektuell?
Det handlar inte hur Da Vinci klädde sig utan att de skändar en kristen symbol. De hånar den värdegrund det västerländska samhället vilar på.
Citera
2024-07-27, 19:30
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Nytt ord för mig, vad innebär det?
Typ, man tror inte på Gud, Jesus återuppståndelse, liv efter döden, man går inte i kyrkan och läser inte Bibeln, men man är kulturellt västerlänning och anser att västs kultur vilar på en judeo-kristen värdegrund?

Man skulle kunna beskriva det så. Min uppfattning är att majoriteten av dem, vilka ex.vis alltjämt är medlemmar av Svenska kyrkan, är det p.g.a. att de är kulturellt kristna, snarare än religiösa i sak.

/AI
Citera
2024-07-27, 19:30
Medlem
De olympiska spelen borde vara opolitiskt. Men det finns ingenting som är det.

Jag ställer mig på sidan hos de som tyckte det var ett riktigt politiskt spektakel och kanske även en parodi. Kalla det woke eller whatnot.

Dessutom, framförallt kanske, var det rätt dålig kvalitet. 🤷🏼‍♂️
Citera
2024-07-27, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vilket jävla badder. Tror du dig vara intellektuell?
Det handlar inte hur Da Vinci klädde sig utan att de skändar en kristen symbol. De hånar den värdegrund det västerländska samhället vilar på.

Till att börja med vet jag inte riktigt om jag håller med om ställningstagandet att ett konstverk med ett religiöst motiv är en religiös symbol. I synnerhet inte inom en religion som kristendomen som, i vart fall i delar, vilar på en grund av ikonografi. Detta är väl tydligast inom katolicismen och de ortodoxa delarna men gör sig även påmind inom exempelvis protestantismen. Men det är väl kanske en bifråga i sammanhanget.

Anser det dock fortsatt lustigt att den värdekonservativa kristna högern anser att just ett verk av Da Vinci (som var allt annat än värdekonservativ, även med dagens mått) skulle vara något sakralt som kan skändas i religiös mening. Sedan kan man ju naturligtvis diskutera om man inte bör skilja verket från konstnären, det gör det däremot inte mindre lustigt i mina ögon.

Oaktat. Som jag skriver i kommentaren du citerar är den enda likheten med konstverket att de står vid ett bord. Räcker det alltså att ta en bild ståendes vid ett bord för att skända en kristen symbol? Då sker ju detta dagligen. Är kravet att alla ska stå på samma sida om bordet så är det ju bara att titta på valfri presskonferens eller konvent. Det här är uppenbart trams, och det tror jag nog du också förstår.
Citera
2024-07-27, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Eftersom du verkar anse att invigningen hånar kristna, skulle du vilja utveckla vad mer specifikt som är ett hån mot kristendomen..?

Jag har personligen ganska svårt att se vad detta skulle ha med religion, eller religiösa uttryck över huvud taget.
Det är för att du inte verkar vara insatt i Bibeln & satansdyrkan över huvud taget. ALLT utom ”båtfärden” var satansdyrkan. Rent symboliskt i alla fall. Frågan är om precis allt är en slump?
Citera
2024-07-27, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Återigen är det kristendomen dom ger sig på medans islam vågar dom inte röra.

Ja kristna är masochistiska losers som man kan mula med bajs i bildlig bemärkelse.

Själva faktum att man kan det visar på den kristna religionens svaghet och dålighet.

Koreagraf-juden som har satt ihop detta ger sig givetvis på kristendomen och det är som att sparka på en handikappad.
Senast redigerad av larsjohansson 2024-07-27 kl. 19:52.
Citera
2024-07-27, 19:50
Medlem
karlsoons avatar
Var väl väntat att det skulle vara den sämsta någonsin. Ge efter för woke och dumheter är väl Frankrike i ett nötskal.
Citera
2024-07-27, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Det är för att du inte verkar vara insatt i Bibeln & satansdyrkan över huvud taget. ALLT utom ”båtfärden” var satansdyrkan. Rent symboliskt i alla fall. Frågan är om precis allt är en slump?

Nåja… Jag har läst bibeln pärm till pärm vid två tillfällen, första gången när jag var 15 och andra gången när jag var 25. Därtill lärde jag mig Markusevangeliet utantill en sommar och påbörjade i ett svagt ögonblick min utbildning till präst vid universitet (kom dock ganska snabbt på andra tankar).

Nu såg jag inte OS-invigningen i dess helhet och ville därför veta vad som mer specifikt var ”ett hån mot kristendomen”. Men då menar du alltså att bl.a. att ett franskt metalband som spelar är satansdyrkan..? Jadu, ser man Satan bakom varje gathörn är det ju svårt att landa i någon annan uppfattning antar jag. Men personligen kan jag tycka det är lite väl löjligt med resonemanget att metalmusik skulle vara satansdyrkan. Lämnade vi inte det tramset på 80-talet?
Citera
2024-07-27, 20:01
Medlem
8xxSeriess avatar
Till nästa os-invigning bör ju för rättvisans skull göras narr av islam, eller hur?
Citera
2024-07-27, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Till nästa os-invigning bör ju för rättvisans skull göras narr av islam, eller hur?

Du har inte fattat ett piss. Tror du det är en slump att detta hån av kristendomen händer eller?
Citera
2024-07-27, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Du har inte fattat ett piss. Tror du det är en slump att detta hån av kristendomen händer eller?

Jamen, vad är det som hånar kristendomen?

Vad, specifikt, anser du utgör ett hån mot kristendomen i detta fall..?
Citera
2024-07-27, 20:21
Medlem
jesussugers avatar
Bra gjort
Hade gärna sett Jesus spetsad med en påle genom röven så hade allt vart bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in