Citat:
Ursprungligen postat av
ten
Nej, du diskuterade inte, du höll en lång, lång, lång monolog.
Varför skulle det vara orealistiskt, det funkar ju uppenbarligen.
Tänker man med kuken så blir det uppenbarligen realistiskt, iallafall för de som åkt dit.
Det funkar uppenbarligen, ja, och håller med om att för kuktänkande gäddor blir det realistiskt. De är förblindade av pilskhet och kåtrus.
Det orealistiska handlar istället om att Dumpen gestaltar ett sagoscenario: i just det typiska Dumpenfallet hade inte gäddan fått till någon träff, eftersom detta fall framstår närmast som en saga (för alla andra än de korkade gäddorna), icke reflekterande verkligheten såsom vi känner den. Därmed är det ett ”billigt knep” Dumpen använder sig av, det var liksom mitt budskap. Det här är vältröskad materia i tråden och jag försökte sätta mina egna ord på det temat i mitt inlägg.
Vi märker ord också, noterar jag; ”diskuterade inte”. Men om vi nu ska vara på det humöret, går det utmärkt att ”diskutera” något även i en monolog (mono-, av grekiskans monos = ensam). Se till exempel saob.se om betydelsen av ”diskutera”:
”(ensam l. i förening med andra) göra (ngt) till föremål för en granskande undersökning…”
https://www.saob.se/artikel/?seek=diskutera&pz=2
För övrigt hade det varit åtminstone ett halvtidsjobb för den som gav sig på att granska och korrigera språkhanteringen i denna tråd.