2024-07-27, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Men om det förekommer, som det verkar i fallet vi diskuterar, ska då vårdtagaren inte få någon hjälp?

Det kryllar av vårdtagare som slåss vid dusch och liknande. Vad ska man göra med dem?

Problemet försvinner inte för att man förbjuder dem från att slåss.

I det här fallet är det en hund som fått stryk, och en personal som blivit biten. Hur ska man göra? Berätta för den som slåss att den inte får slåss?

Det verkar som att vissa behöver komma in i den verklighet som många personliga assistenter arbetar i.

Kan ju vara värt att påpeka att det här inte bara gäller assistenter. Polisen, räddningstjänsten, ambulansen, kriminalvården, psykiatrin, LSS och demensvården har också den här verkligheten.
Citera
2024-07-27, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Utifrån att du gärna vill lyfta hur viktigt det är att diskutera och agera utifrån det vi verkligen vet, uppmanar jag dig att gärna upplysa alla medlemmar i FB-gruppen som vill leta efter Essie att backa då de faktiskt inte kan veta om hon är stulen. Lika lite som de kan veta att det bästa för Essie är att komma hem igen.

Facebookforumet är ingen diskussionstråd…
Jag är heller inte aktiv där.
Jag tar inte heller ställning baserat på mina eller andras nyckfulla känslor.

För övrigt anser jag absolut inte att det under några omständigheter är rimligt att stjäla eller kidnappa en hund på det här sättet. Om det nu är det som skett?

Så skulle jag uppmana något till någon så är det att i så fall lämna tillbaka hunden och sen anmäla och förklara för IVO varför man inte fört journal om alla dessa allvarliga incidenter och inkomma till LS med beskrivningar på vad exakt som hunden utsatts för och vid vilka tillfällen och sen låta berörda myndigheter få hantera ärendet så som det ska gå till. Sen får de avgöra om hunden ska kvarstanna med flickan eller om den ska omhändertas och omplaceras.

Och om det är någon som snott hunden av nåt annat skäl eller om så råkat köra på den för att den smitit ut på egen hand eller med berått mod tagit livet av den eller gjort nåt annat så tycker jag att den personen ska berätta det så att familjen kan få vetskap och i så fall kan få sörja och gå vidare.
Citera
2024-07-27, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det vi vi ju inte. Familjen hävdar ju att det inte är så. Man har också erkänt att det finns en avvikelse, som man gjort åtgärder på. Så nu är vi i en ord mot ord situation. Där det vi vet är att föräldrarna sagt att det viktigaste är att skydda Essie. Det har vi bildbevis på i tråden.
Om bildbeviset du hänvisar till är sms:et där mamma C betonar för övrig personal vikten av att skyndsamt forsla bort Essie i nödfall då Essie hellre skulle slås ihjäl än säga ifrån, så hävdar ju jag att det är bevis på att A:s föräldrar (således alltså hundens ägare enligt vad som registrerats i jbv; alltså P) har pratat med övrig personal om hur Essie hanteras och hur hon har råkat illa ut. Det framgår i smset att de har avhandlat detta på ett möte. Jag tycker således inte att de kan hävda att de inte visste om att A är en fara för Essie, journalanteckningar eller ej.
Citera
2024-07-27, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Men då bodde å andra sidan inte A hemma i villan, va? Hade inte heller en assistanshund.

Hon är ju 23, visst att hon bodde borta för gymnasiet, men de lär ha tillbringat ganska mycket tid tillsammans. Vimlar till exempel inte utav sommarjobb för autistiska ungdomar med if.
Citera
2024-07-27, 18:28
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cirsium
I det aktuella fallet vore medicinering ett konkret sätt att ofarliggöra dottern för vårdare och husdjur. Eventuellt kunde inlåsning i bur vara ett alternativ, syftet är att skydda normala människor från farliga individer.

Sinnessjukt att familjen valde att ge dottern en hund som slagpåse.

Jag tror fan mer och mer på att hunden rövats bort av någon som ömmar för hundens väl.
Funkar inte valium på såna där dårar. Vad använder dom på rättspsyk när psykfallen får utbrott? Finns det inga snabbverkande injektioner man kan ge?
Citera
2024-07-27, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Kan ju vara värt att påpeka att det här inte bara gäller assistenter. Polisen, räddningstjänsten, ambulansen, kriminalvården, psykiatrin, LSS och demensvården har också den här verkligheten.
De flesta där kan i alla fall göra en anmälan och kanske få lite skadestånd.
Citera
2024-07-27, 18:30
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är något som inte slagit mig innan. Kan absolut vara ett svar på försvinnandet.

Om det stämmer att dottern är som en oregerlig fyraåring och man har instruktioner för att rädda hunden från hennes utbrott finns det ett motiv att få bort hunden från familjen.

Men jag tror mest på att pappan har gjort sig av med hunden och mamman som inte tycks ha en talan vill inte vara delaktig i ett bedrägeri.
Citera
2024-07-27, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Funkar inte valium på såna där dårar. Vad använder dom på rättspsyk när psykfallen får utbrott? Finns det inga snabbverkande injektioner man kan ge?
Visst finns det läkemedel, men en personlig assistent får inte brotta ner någon och injicera lugnande.
Citera
2024-07-27, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmerboy
Ägaren till deras förra hund Molly har ju uttalat sig att hunden inte farit illa och kollar man personen så finns hunden numer i hans ägo. Han tog över Molly mär Essie kom till familjen.

Det finns mycket påhitt även i denna tråd.
Hur vet du att den personen talar sanning?
Citera
2024-07-27, 18:32
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glasmunken
A. är hans allt.
Frun säger inte halv sju. När PÖ klampar i klaveret då rycker farfar in.

Han förminskar As problematik till en början. Tills saker kommer fram med tiden. Då är många skepp redan förstörda och man börjar om i andra delar. Anklagar nån annan är vanligt.

Hon har en ganska lång lista på oförutsedda händelser och där arbetsmiljön vara förfärlig.
Därav personalomsättningen som alltid varit högre än normalt.

Mamman kan nästan hållas utanför det här är min uppfattning.

Han är manupulativ och narcissist. Inte jättebegåvad vid samtal som är generell allmänbildning. Det kanske du märkt medialt och kroppspråk hur han beter sig. En liten krake.

Det här tycker jag verkar stämma.
Citera
2024-07-27, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneochSvea
Hur vet du att den personen talar sanning?
Genom att kolla hans namn mot att han faktiskt är registrerad ägare av Molly som är en Golden född 2018.
Citera
2024-07-27, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaxon
Om bildbeviset du hänvisar till är sms:et där mamma C betonar för övrig personal vikten av att skyndsamt forsla bort Essie i nödfall då Essie hellre skulle slås ihjäl än säga ifrån, så hävdar ju jag att det är bevis på att A:s föräldrar (således alltså hundens ägare enligt vad som registrerats i jbv; alltså P) har pratat med övrig personal om hur Essie hanteras och hur hon har råkat illa ut. Det framgår i smset att de har avhandlat detta på ett möte. Jag tycker således inte att de kan hävda att de inte visste om att A är en fara för Essie, journalanteckningar eller ej.

Självklart vet dom att A kan bli utåtagerande?? Hur skulle man ha kunnat missa det som förälder menar du??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in