2024-07-27, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Håller på dig. Kommunen kan aldrig ansvara för ngn annans djur. Det är djurägaren ansvar, dvs pappan i detta fallet.

Korrekt. Allt annat är skitsnack. Finns inget beslut om någon psykisk-hälsa-hund...
Citera
2024-07-27, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Men då är det i så fall precis som jag skrivit nu upprepat. När en person vårdas enligt LSS och kommunen biståndsbedömt behov av personlig assistans. Så upprättar de ett uppdrag som omfattar en mängd insatser som ska ingå i uppdraget. Till det fördelar kommunen en påse pengar som ska bekosta att uppdraget utförs.

Sen kan brukaren, i det här fallet flickan med hjälp av i det här fallet din förvaltare välja ett företag som tillhandahåller personliga assistenter. Men ett sådant bolag arbetar på exakt samma uppdrag som om kommunens egen personal utförde uppdraget. Ansvaret för att uppdraget utförs på det sätt som kommunen beslutat bör däremot kommunen ansvar för. Det är fortfarande ett kommunalt uppdrag. Som inte kan existera om inte kommunen beslutat om både innehållet i det och finansieringen av det.

Kommunen har också tillsynsansvar. För de ansvarar för att flickan omhändertas enligt deras beslut.

Att bolaget inte ägs av kommunen fråntar inget kommunalt ansvar över flickan.
Bolaget ska däremot ansvara över att se till att deras personal till punkt och pricka sköter alla uppdrag som kommunen beslutat. Och där kan kommunen ställa dem till svars om de inte skött sina uppdrag. Men i slutänden är det kommunen och ingen annan som ska se till att det finns tillräckliga insatser biståndsbedömda för att både flickan eller någon annan och därigenom också flickans hund som ingår i uppdraget inte far illa.

Pappan har inget ansvar över om kommunens resurser inte räcker till eller om något händer när han inte är i tjänst som assistent. Det är assistansbolaget som ska utföra jobbet på ett säkert sätt och enligt kommunens direktiv. Men kommunen bär ansvar över om deras direktiv leder till att någon far illa i situationen vare sig det är flickan, en assistent eller flickans hund.

Förstår du då?

Ahaaaa, pappan var/är också anställd som assistent.....då förstår jag...
Citera
2024-07-27, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det finns ett lagkrav att verksamhet enligt LSS ska journalföras. Om A blivit utåtagerande så pass att hon försökt eller faktiskt skada saker/sig själv/Essie så har jag extremt svårt att se att lagen inte förväntar sig att det ska ingå i journalen. Nu är dock inte journalföring mitt expertområde, så jag brasklappar mig.
Men, och det här är ett stort men, det har enligt pappan ställts krav på att det ska journalföras från arbetsgivaren. ETT sådant tillfälle finns det, där pappan påstår att dokumenterade förbättringar gjorts.

Så grunden i det här är alltså att vi har ett antal anställda assistenter, som nu säger att de dels först misslyckats med att läsa av och förhindra utåtagerande. Något som i varje fall jag kan köpa, då man inte alltid lyckas.
Men sedan har de missat att göra sitt jobb, och alltså struntat i journalföringen. Något som med medicin kan ge livshotande skador.
Genom att assistenterna misskött sitt arbete, så har man tagit bort möjligheten för familjen att skydda Essie och genom det förlängt ett eventuellt lidande. Både för Essie och för A.

Så var det ett rätt beslut av assistenterna att missköta sitt arbete och genom det eventuellt orsakat hunden ett förlängt lidande?

Fast nu kan ju inte PÖ ställa krav på assistenterna då han inte är arbetsgivare... Det var ju ett assistentbolag.
Citera
2024-07-27, 15:07
Avslutad
Citat:
Det finns ett lagkrav att verksamhet enligt LSS ska journalföras. Om A blivit utåtagerande så pass att hon försökt eller faktiskt skada saker/sig själv/Essie så har jag extremt svårt att se att lagen inte förväntar sig att det ska ingå i journalen. Nu är dock inte journalföring mitt expertområde, så jag brasklappar mig.
Men, och det här är ett stort men, det har enligt pappan ställts krav på att det ska journalföras från arbetsgivaren. ETT sådant tillfälle finns det, där pappan påstår att dokumenterade förbättringar gjorts.

Så grunden i det här är alltså att vi har ett antal anställda assistenter, som nu säger att de dels först misslyckats med att läsa av och förhindra utåtagerande. Något som i varje fall jag kan köpa, då man inte alltid lyckas.
Men sedan har de missat att göra sitt jobb, och alltså struntat i journalföringen. Något som med medicin kan ge livshotande skador.
Genom att assistenterna misskött sitt arbete, så har man tagit bort möjligheten för familjen att skydda Essie och genom det förlängt ett eventuellt lidande. Både för Essie och för A.

Så var det ett rätt beslut av assistenterna att missköta sitt arbete och genom det eventuellt orsakat hunden ett förlängt lidande?

Jag undrar vilka diskussioner PÖ har med sin fru då hon var/är en av assistenterna.
Citera
2024-07-27, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaxon
"Ett bättre jobb", som sagt...

Är det inte just en anmälan enligt lex Maja som har gjorts, till Länsstyrelsen alltså?

Jag vet inte vad som anmälts till Länssstyrelsen eller på vilket sätt.

Vad jag kan utläsa av det som framkommit här är att det funnits brister i assistenternas journalföring och att det inte finns några inrapporterade incidenter till någon chef eller till flickans familj om händelser som omfattat hunden. Och om det är sant, dvs att det saknas journalanteckningar och incidentrapporter så har personalen brustit i sin yrkesutövning och struntat i sina skyldigheter avseende att rapportera att hunden far illa.

Det är således lite märkligt om det första och enda steget som skett är att man istället anmält till Länsstyrelsen… Det minskar ju möjligheten att kunna hjälpa hunden också när det inte finns dokumentation (som ska ske dagligen) som också kan ange när och hur hunden skadats eller behandlats illa… Dvs det som hade kunnat hjälpa hunden mest har vederbörande alltså struntat i att göra? Hur kommer det sig?

Men det blir kanske mer förklarligt om anmälan skett i samband med att anmälaren också skilts ifrån sin anställning för att den inte ansetts kunna sköta jobbet… För då kanske det inte handlar så mycket om hunden utan kanske om något annat…?

De påståenden som finns är motsägelsefulla. Och det är i sammanhanget mycket märkligt om det stämmer att det helt saknas dokumentation om incidenter där hunden farit illa eller riskerat att fara illa eller blivit slagen. När såna här arbetsplatser noterar allt ifrån huruvida man haft ost på mackan eller gått på toaletten. Och det har enligt familjen funnits tydliga skriftliga instruktioner om hur man ska dokumentera. Vilket är brukligt på den här typen av arbetsplatser. Så om det inte framkommer något som visar att man uppmanar personalen att inte journalföra incidenter eller på annat sätt försökt från arbetsgivarens håll hindra dem ifrån att rapportera incidenter. Så ter det sig märkligt om inga sådana rapporter finns när fd personal nu helt plötsligt beskriver mer och mer hårresande historier.
För det påverkar ju onekligen trovärdigheten också hos dem…
Citera
2024-07-27, 15:08
Avslutad
Citat:
Klart de visste att länsstyrelsen kunde kontaktas. Pappan är väl insatt i myndigheter och har nog koll på det också.

Ja klart de visste men jag menar att han vill låtsas att de inte visste.
Citera
2024-07-27, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glasmunken
Det vet jag. Men assistans är en annan, ellerhur? Du kan inte ha två olika lagar, just saying.

LSS kom -94, så inga konstigheter.

Personlig assistans är en av de insatser som ingår i LSS. Så en lag.
Citera
2024-07-27, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Jag undrar vilka diskussioner PÖ har med sin fru då hon var/är en av assistenterna.

Men läser du ovan var tydligen även pappan assistent. Då har ju även han misskött journalföringen över Essie då han medgett att hon inte skötts i enlighet med hur hon skulle skötas.
Citera
2024-07-27, 15:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Jag vet inte vad som anmälts till Länssstyrelsen eller på vilket sätt.

Vad jag kan utläsa av det som framkommit här är att det funnits brister i assistenternas journalföring och att det inte finns några inrapporterade incidenter till någon chef eller till flickans familj om händelser som omfattat hunden. Och om det är sant, dvs att det saknas journalanteckningar och incidentrapporter så har personalen brustit i sin yrkesutövning och struntat i sina skyldigheter avseende att rapportera att hunden far illa.

Det är således lite märkligt om det första och enda steget som skett är att man istället anmält till Länsstyrelsen… Det minskar ju möjligheten att kunna hjälpa hunden också när det inte finns dokumentation (som ska ske dagligen) som också kan ange när och hur hunden skadats eller behandlats illa… Dvs det som hade kunnat hjälpa hunden mest har vederbörande alltså struntat i att göra? Hur kommer det sig?

Men det blir kanske mer förklarligt om anmälan skett i samband med att anmälaren också skilts ifrån sin anställning för att den inte ansetts kunna sköta jobbet… För då kanske det inte handlar så mycket om hunden utan kanske om något annat…?

De påståenden som finns är motsägelsefulla. Och det är i sammanhanget mycket märkligt om det stämmer att det helt saknas dokumentation om incidenter där hunden farit illa eller riskerat att fara illa eller blivit slagen. När såna här arbetsplatser noterar allt ifrån huruvida man haft ost på mackan eller gått på toaletten. Och det har enligt familjen funnits tydliga skriftliga instruktioner om hur man ska dokumentera. Vilket är brukligt på den här typen av arbetsplatser. Så om det inte framkommer något som visar att man uppmanar personalen att inte journalföra incidenter eller på annat sätt försökt från arbetsgivarens håll hindra dem ifrån att rapportera incidenter. Så ter det sig märkligt om inga sådana rapporter finns när fd personal nu helt plötsligt beskriver mer och mer hårresande historier.
För det påverkar ju onekligen trovärdigheten också hos dem…

Jag undrar hur och var journalerna förts i detta fall? Hemma hos A i exempelvis block, eller i dator på kontor i ett låst journalsystem?
Citera
2024-07-27, 15:12
Avslutad
Citat:
Men läser du ovan var tydligen även pappan assistent. Då har ju även han misskött journalföringen över Essie då han medgett att hon inte skötts i enlighet med hur hon skulle skötas.

Ja men han vill ju gärna framföra att alla andra missköter sig, utom han, så jag gissar att han i sådana fall tar upp detta med frun. Att rannsaka sig själv ligger inte vad det verkar i hans natur.
Citera
2024-07-27, 15:12
Medlem
Citat:
Men, och det här är ett stort men, det har enligt pappan ställts krav på att det ska journalföras från arbetsgivaren. ETT sådant tillfälle finns det, där pappan påstår att dokumenterade förbättringar
gjorts.

Jahaaaa, är A alltså medicinerad?
Citera
2024-07-27, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Jag tolkar det kanske som att de inte kände till att de kunde förbjuda personalen att kontakta LS, vilket man inte kan, men att han där vill framskina att de aldrig kunnat förbjuda någon för de visste inte ens att det var möjligt.
Det är uppenbart att pappan uppträtt kontrollerande mot assistenterna. Han har troligtvis hotat att de inte får anmäla men vet givetvis att de har all rätt till det, och gjorde det. Alla vet att det som skrivs på facebook är endast tafatta försök till damage control.

Skönt att veta att polisen tagit emot anmälningar från assistenterna om hot från pappan nu när det uppdagades hur Essie hade det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in