2024-07-27, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Men snälla du, ett barn vill inte ”ha” en äldre man, dessutom är det olagligt för myndiga personer att utnyttja trasiga/kärlekssökande barn i sexuella syften. Tänk efter lite innan du skriver.

Så du pratar för alla? Nej täbker inte tänka efter så som ni här inne pratat om Emilia.
Jag tänker sjunka till era nivå här inne på dagisforum
Citera
2024-07-27, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Nu har jag ingen koll på hur gammal denna "gubbe" är. Men har ni som unga tonåringar aldrig varit med om att någon jämnårig tjej haft ihop det med en äldre man, frivilligt menar jag?

Självklart finns det exempel på det, i alla tider. Det är ganska vanligt och under helt sunda och normala omständigheter.
Däremot fonns det fall där man förstår att det är tragiska faktorer inblandade. Som det verkar vara i det här fallet. Men det gäller givetvis inte alla, som somliga tycks tro.
Citera
2024-07-27, 14:58
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bucknsteak
Per definition så försöker väl den mer som åtminstone dyker upp på jobbet än nån som skiter i att komma dit överhuvudtaget? Fattar inte hur du menar faktiskt...
Du fattar inte vad jag menar när jag skriver spaltmeter om alla brister som BO:s mamma gjorde. Och så skriver du att hon dyker upp på jobbet, skulle det vara definitionen av en bra förälder eller vart vill du komma?
Citera
2024-07-27, 15:01
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acta-Non-Verba7
Mobbning har alltid förekommit, och kommer tyvärr alltid att förekomma. Vad som däremot är en ny företeelse, är att locka ut sina ”vänner” alltså goa, för att sedan misshandla medans man filmar. För att sedan sprida för att ytterligare förnedra offret. Gangsterkultur & gangsterromantik är vad det handlar om. I kombination med SoMe.

Det ska vara olagligt med det filmning med mobilen, jag har vid två händelser upplevt det, och vid det sista blev polisen inblandad.
Citera
2024-07-27, 15:06
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Emilias Mamma har själv valt att göra en stor intervju med HD
där hon berättar att hon inte klarade stoppa Emila heller.

Enligt Mamman så var bara Emila hemma i väntan på ny placering i ett familjehem. Om allt nu fungerade bra för Emilia att bo med mamma förstår jag inte varför hon skulle flytta igen - det kan inte va bra för något barn att bara flytta runt de behöver en fast punkt med vuxna trygga som finns där för dem.

Det är fruktansvärt de som hänt där alla inblandade bara är barn - Emila bara 14 år som hade hela livet framför sig.

Har läst många tycker att strålkastarna är på Emila och hennes Mamma det hade nog inte varit så om Emilias Mamma avstått från alla de olika intervjuerna hon själv gör.
Sen betyder det inte att man skuldbelägger Emila och Mamman som många tycks tycka.
//

Saxat: HD Betalartikel

Jag hade aldrig kunnat stoppa henne heller, inte när någon bett henne om hjälp.

Dottern har bott i familjehem en stor del av livet, men bodde sedan några veckor hos sin mamma. Mamman väntade på ett nytt besked om placering i familjehem, och försökte göra det bästa av tiden med dottern.

Mamman vet inte vilka fler som skulle vara med på den utlovade festen i Landskrona. Dottern sa sig bara åka med som stöd till den nu häktade kompisen.

https://www.hd.se/2024-07-26/mamman-till-mordade-flickan-vi-skulle-ha-akt-till-tosselilla-imorgon/?utm_source=local_newsletters&utm_medium=email&utm _content=&utm_campaign=HD_Morgonens_Nyheter_2024-07-27

Jag förstår att mamman inte kunnat stoppa henne och har empati för vad hon går igenom just nu. Är själv mamma och har gråtit med henne ända sedan jag såg intervjun igår. Men jag vill ändå bemöta inlägg som kritiserar skribenter som vill veta bakgrund och orsak. I synnerhet när det finns faktafel.
Citera
2024-07-27, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Det låter ju väldigt fel att ett barn ska slitas från en fosterfamilj som barnet trivs hos. Vad skulle Soc motivering till det vara?

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är ju väldigt långsökt.
Skall man resonera på det sättet så hamnar ändå ansvaret på de misstänktas föräldrar - för hade de misstänkta aldrig fötts så hade de aldrig kunnat begå något brott.

Det du påvisar kallas de sociala arvet så vem vet hur dessa föräldrars uppväxt varit! Kanske lika illa som BOs. Hur ska vi då kunna förvänta oss att de barn de sätter till världen ska bli på annat sätt?
Citera
2024-07-27, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag håller helt med er. När jag läste domarna blev jag såhär . Ja Emilias brorsa pappa drack därför ville mamman skilja sig vilket hon också gjorde även om hon var lite ambivalent. Jag trodde det var något mycket värre som låg bakom.

Så knepigt det stod i ena domen där mamman avbröt insatsen för att hon inte tyckte de behandlade Emilia bra, det var fel tyckte dem. Det är väl självklart att om man som mamma ser uppenbara fel att man inte vill ha sitt barn där.

Sedan hade de synpunkter på Anna när hon tyckte ett familjehem var jättebra och var positiv till det
Det gillades inte heller. Då hette det något om att hon bara var positiv till insatsen om det blev det
hemmet..

Sedan hamnar hon på det jäkla skitstället (där hon absolut inte skulle vara) och träffar människor av en helt annan kaliber än henne.

Både Emilia och Anna verkar ju vara supertrevliga människor. Det var väl inte konstigt att Emilia åkte till Lanskrona då det var meningen att de senare i veckan skulle åka till Ribban och bada. Dessutom åka till Tosselilla.

Kusinen du hade rätt i dina första inlägg. Du sa det direkt. Emilia trodde och hoppades de var vänner så dödade de henne.

Sedan det med mil hit och dit. Det går utmärkt att bli dödad några hundra meter hemifrån.. Är det någon som frågar Dimitri Plax om han ångrar att han lät sin son cykla med Jack. Han skulle få en överraskning och sitta med ryggen till (tror jag) och blunda. Så fick han en yxa i huvudet.

Tack för detta! Lite balans till alla annan skit i tråden.
Citera
2024-07-27, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godisbiten
"Den misstänkta flickan under 15 har tidigare företrätts av advokat Cecilia Johnsson. Men hon har tidigare företrätt den mördade flickan. Nu lämnar Cecilia Johnsson på grund av jävsituationen."

Haha vafan är det här för trash egentligen.

Hon har företrätt henne i ett mål om LVU.
Citera
2024-07-27, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Du fattar inte vad jag menar när jag skriver spaltmeter om alla brister som BO:s mamma gjorde. Och så skriver du att hon dyker upp på jobbet, skulle det vara definitionen av en bra förälder eller vart vill du komma?

Bra då, att jag inte sagt att hon är en bra förälder, tvärtom, bara att fäderna är minst lika illa eller värre, enär de inte ens är där. Det var ganska tydligt i mitt första inlägg, andra hade inga problem att hänga med..
Citera
2024-07-27, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Jag anser att lagen är för sträng och inte tar hänsyn till omständigheter.
Det finns 13-14-åringar som har förhållanden med 19-åringar under sunda förhållanden. Då blir det galet för alla att döma mannen (19).
Nu tyder det mesta på att ingenting var sunt och bra i just det här fallet!
Man får se till omständigheterna.
Därför blir lagen lite tokig fastän den har ett gott syfte.

Vet du om 19 åringar som är tillsammans med 13-14 åringar och gör ingenting? W T F vilket motbjudande trash det finns. Uppenbart vad du har på din hårddisk. Avinstallera ditt system32 irl
Citera
2024-07-27, 15:44
Medlem
Pyjamaspartyn - är det alltså nåt som lockar unga tjejer?
Citera
2024-07-27, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Man får verkligen beklaga att mordoffret var så aningslös.
Emilia verkar inte förstått den falska vännen.
Hon var bara 14 år,
och få 14 åringar förstår falkspel o manipulation.

Så någon mogen 14 åring var inte Emilia,
även om hon kroppsligt har uppfattats som äldre.

Hon var ett barn.

Man undrar varför hon inte bara kunnat få leva alla dessa år i en enda stöd-familj?
Varför har hon fått flytta runt?
Och varför Sis-boende?
Men antar att hon kanske utreddes på deras utredningsavdelning i 8 veckor?
Tanken bakom utredningen var att en ny familj skulle ta emot henne,
en stödfamilj till Emilia o hennes mamma..
och att hon sakta skulle slussas hem till sin mamma permanent.
Spekulation..
men varför flera boenden under dessa år, en enda stödfamilj borde varit det rätta, en stödfamilj där även mamman på något sätt inkluderats.
Hennes problematik är ju okänd, men

Troligtvis har emilia varit utåtagerande eftersom hon varit på sis. Då är det vanligt att gå mellan olika familjer eftersom ingen orkar med ett sånt barn länge.

Mamman borde de aldrig låtit komma nära dottern vet vi nu. Psykisk ohälsa har tyvärr inget att göra nära barn. Jag menar vem är så blåst att de tror en 14-åring ska på pyjamasparty. Bara för att mamman är psykiskt instabil betyder inte att hon är fri från ansvar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in