2024-07-27, 14:32
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukassan
Vi vet inte om Malak ville ha mammas pojkvän, man behöver inte tro att hon blev våldtagen. Finns fall där de vill ha mammas pojkvänner.

Anna hälsade på Emilia ofta och de gjorde att tjejerna blev mer avundsjuka svartsjuka på henne.
Men snälla du, ett barn vill inte ”ha” en äldre man, dessutom är det olagligt för myndiga personer att utnyttja trasiga/kärlekssökande barn i sexuella syften. Tänk efter lite innan du skriver.
Citera
2024-07-27, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag tror hon är Sekretess A i Förvaltningsdomstolens dom, men blir sekretess B i Hovrättsdomen om LVU, eller tvärtom, det börjar bli rörigt med alla sekretessbarn/personer.

Men det framkommer ju att Melak gått i skola i Irak (uppgift från mamman) men också "levt ett kringflackande liv" i flera olika länder......samt att mamman "favoriserar" den yngre flickan......

Det börjar lukta barntrafficking här, därför skulle jag vilja se en DNA-test för moderskapsutredning. Melak är inte född i Sverige.

Går det att få ut dokument/handlingar ifrån Migrationsverket och Migrationsdomstolen om mamman och barnen?

Mamman har ju tydligen helt nyligen fått svenskt personnummer, så uppehållstillstånd har hon ju fått, jag undrar på vilka grunder.....

Då förstår jag. Ja, hennes öde känns fruktansvärt tragiskt. Din teori om barntrafficking är nog inte alltför långsökt.
Citera
2024-07-27, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
O hur vet du att H inte varit i Landskrona? Hur vet du att hon är i Linköping?
För att hon säger det till dig???
(förutsatt då att det stämmer att du är hennes mamma)

Om du inte på något annat sätt kan bekräfta med all säkerhet vart H har varit o gjort så är nog hennes ord = noll trovärdighet!
Även om du som (förmodad) förälder så klart vill tro på henne o inte ens kan föreställa dig att hon på något sätt skulle vara inblandad i en sån här fruktansvärd händelse.

För att det har spårats med GPS, vi har kunnat spåra telefonen fram till dess att batteriet dog, hon har ingen laddare, inga pengar.
Hon har inga som helst kopplingar till Landskrona.
Plus att det har kommit fram att dessa tjejer har bott ihop på SIS hem, vilket min dotter aldrig har gjort.
Hon har inga kopplingar till någon som bott på SIS hem heller, hon vet inte vem denna tjejen är, dom som mördade henne kände denna tjejen.

Räcker inte det?
Men ni kommer o märka det när det kommer ut vilka tragiska människor det är som tagit den tjejens liv, så sluta spekulera i att min dotter är en mördare när hon inte varit där.

Bara för att det begåtts ett mord just den dagen hon avvek så betyder det inte att det är hon.
Och hade det varit hon så hade hon varit hos polisen nu iom att dom plockat 3 barn för mordet, och då skulle jag fått info om det då jag är hennes enda vårdnadshavare!
Citera
2024-07-27, 14:35
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Någon har nämnt tvångsadoption. Om det är psykopatati i generna, är det så, att i rätt omgivning kommer de 'inte till skott' så och säga. Eller vill du avliva dem som galna hundar? Hela familjer? Större grupper? Det börjar lukta Nazi Tyskland och ras hygien.

Naturligtvis ska de inte likt djur ”tas bort”. Vi är människor, inte djur - precis som jag skrev.
Men vi ligger som så ofta efter med samhällets lagar och åtgärder. Vi hänger brottsligheten i svansen och överrumplas av utvecklingen. ”Det här kunde ingen förutse…”

Juridiska förändring kring lagar och uppbyggnad av brottsförebyggande insatser tar väldigt lång tid, ska debatterar hit och dit av folk som inte alltid förstått problemets vidd. Under tiden blir det värre.
Så vad ska samhället göra med dessa uppväxande potent farliga barn med kanske dålig genpool och förstörd uppväxt?
Citera
2024-07-27, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Billthekid1
Jag kan inte hitta hennes tiktok och är hennes tiktok borttagen

https://www.tiktok.com/@emilia.kaldaras/video/7393756948413435169
Citera
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Men snälla du, ett barn vill inte ”ha” en äldre man, dessutom är det olagligt för myndiga personer att utnyttja trasiga/kärlekssökande barn i sexuella syften. Tänk efter lite innan du skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Sure, en liten unge tycker om en hårig gubbe.

Nu har jag ingen koll på hur gammal denna "gubbe" är. Men har ni som unga tonåringar aldrig varit med om att någon jämnårig tjej haft ihop det med en äldre man, frivilligt menar jag?
Citera
Medlem
Acta-Non-Verba7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johl
När jag gick i skolan för 55-60 år sedan var det alltid tjejerna som var de värsta mobbarna och de mobbade ffa andra tjejer.
Mao vare sig något nytt eller importerat fenomen.

Mobbning har alltid förekommit, och kommer tyvärr alltid att förekomma. Vad som däremot är en ny företeelse, är att locka ut sina ”vänner” alltså goa, för att sedan misshandla medans man filmar. För att sedan sprida för att ytterligare förnedra offret. Gangsterkultur & gangsterromantik är vad det handlar om. I kombination med SoMe.
Citera
2024-07-27, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Men juridik och verklighet är ibland två skilda saker.

Citat:
Ursprungligen postat av babyhime
Men hur dum är du som tror att en 13-åring har sexuell agens och på jämlika villkor kan ha sex med en vuxen man som är tillsammans med hennes mamma. Spelar ingen roll om hon samtyckt till det (vilket vi har noll grund för att anta), det är fortfarande ett uppenbart utnyttjande och övergrepp och skadligt för henne.

Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja juridik och verklighet är olika saker.
Men barn är inte kapabla att fatta förnuftiga övervägda beslut heller i andra sammanhang - ingå avtal, rösta, ta körkort etc..

Därför anses inte heller ett barn under 15 år vara kapabelt att självständigt fatta beslut om hon/han vill ha sex och förstå konsekvenserna av det. Ett barn har inte mandat att ge samtycke.

Vi har en stenhård åldersgräns vid 15 år mellan när någon är ett barn eller ”lovlig”. Den är stenhård.
Barn under 15 är no-no sexuellt. Alltid.

Idag har ordvalet för sexuella övergrepp kommit att benämnas våldtäkt för de flesta sexuella handlingar utan samtycke. Ett barn kan inte ge ett samtycke. Därför blir sex med någon under 15 år detsamma som våldtäkt.

Jag anser att lagen är för sträng och inte tar hänsyn till omständigheter.
Det finns 13-14-åringar som har förhållanden med 19-åringar under sunda förhållanden. Då blir det galet för alla att döma mannen (19).
Nu tyder det mesta på att ingenting var sunt och bra i just det här fallet!
Man får se till omständigheterna.
Därför blir lagen lite tokig fastän den har ett gott syfte.
Citera
2024-07-27, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acta-Non-Verba7
M*lak kommer att genomgå en paragraf 7-undersökning.

https://www.hd.se/2024-07-27/haktade-flickan-ska-genomga-psykisk-utredning/

Den lär hitta både ett och annat, anar jag.
Citera
2024-07-27, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Jag anser att lagen är för sträng och inte tar hänsyn till omständigheter.
Det finns 13-14-åringar som har förhållanden med 19-åringar under sunda förhållanden. Då blir det galet för alla att döma mannen (19).
Nu tyder det mesta på att ingenting var sunt och bra i just det här fallet!
Man får se till omständigheterna.
Därför blir lagen lite tokig fastän den har ett gott syfte.

Mja, en 19-åring som väljer att ha ett förhållande med en 13-14-åring är väl ändå jävligt suspekt. Det händer ju väldigt mycket utvecklingsmässigt mellan 13 och 19 år.
Citera
2024-07-27, 14:42
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Naturligtvis ska de inte likt djur ”tas bort”. Vi är människor, inte djur - precis som jag skrev.
Men vi ligger som så ofta efter med samhällets lagar och åtgärder. Vi hänger brottsligheten i svansen och överrumplas av utvecklingen. ”Det här kunde ingen förutse…”

Juridiska förändring kring lagar och uppbyggnad av brottsförebyggande insatser tar väldigt lång tid, ska debatterar hit och dit av folk som inte alltid förstått problemets vidd. Under tiden blir det värre.
Så vad ska samhället göra med dessa uppväxande potent farliga barn med kanske dålig genpool och förstörd uppväxt?

Tvång. Finns ingen annat sätt. Just nu sitter min son på ett rum i Danmark och knarkar antingen hash, amfetamin eller cocaine. Trots att det är förbjudet, men personalen blundar för det. Tror du seriöst att det är annorlunda i Sverige? Ungarna sitter på HBV och knarkar, tror du inte personalen vet om det? Nä, arbetsanstalt med hårt fysiskt arbete behövs, och det säger jag som själv har problemet in på kroppen.
Citera
2024-07-27, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Ja men fortfarande inte på samma sätt. Sedan vet vi inte om det fanns förbud eller råd till föräldrarna till att inte kontakta barnet.

Vissa barn mår inte bra av kontakt med föräldrar när de är på SiS. Barnet har omhändertagits för att föräldrarna är olämpliga trots allt. Men det gällde inte längre för Emilias mamma eftersom hon ansetts lämplig för dottern att bo hos.

Emilias Mamma har själv valt att göra en stor intervju med HD
där hon berättar att hon inte klarade stoppa Emila heller.

Enligt Mamman så var bara Emila hemma i väntan på ny placering i ett familjehem. Om allt nu fungerade bra för Emilia att bo med mamma förstår jag inte varför hon skulle flytta igen - det kan inte va bra för något barn att bara flytta runt de behöver en fast punkt med vuxna trygga som finns där för dem.

Det är fruktansvärt de som hänt där alla inblandade bara är barn - Emila bara 14 år som hade hela livet framför sig.

Har läst många tycker att strålkastarna är på Emila och hennes Mamma det hade nog inte varit så om Emilias Mamma avstått från alla de olika intervjuerna hon själv gör.
Sen betyder det inte att man skuldbelägger Emila och Mamman som många tycks tycka.
//

Saxat: HD Betalartikel

Jag hade aldrig kunnat stoppa henne heller, inte när någon bett henne om hjälp.

Dottern har bott i familjehem en stor del av livet, men bodde sedan några veckor hos sin mamma. Mamman väntade på ett nytt besked om placering i familjehem, och försökte göra det bästa av tiden med dottern.

Mamman vet inte vilka fler som skulle vara med på den utlovade festen i Landskrona. Dottern sa sig bara åka med som stöd till den nu häktade kompisen.

https://www.hd.se/2024-07-26/mamman-till-mordade-flickan-vi-skulle-ha-akt-till-tosselilla-imorgon/?utm_source=local_newsletters&utm_medium=email&utm _content=&utm_campaign=HD_Morgonens_Nyheter_2024-07-27
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in