2024-07-27, 14:44
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Nu har jag ingen koll på hur gammal denna "gubbe" är. Men har ni som unga tonåringar aldrig varit med om att någon jämnårig tjej haft ihop det med en äldre man, frivilligt menar jag?
Fattar inte riktigt vad du får ut av att problematisera just den här frågan, men helt uppenbart var flickebarnet inte ens tonåring då våldtäkterna ägde rum. (med tanke på att socialens kvarnar maler långsamt).

Det är också en jävla skillnad på ”den snygga killen i nian” och ens egen morsas pojkvän.

Det här fallet är så trasigt som det kan bli och som grädde på moset finns det tydligen mobilfilm på misshandeln, vilken mardröm.
Citera
2024-07-27, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Jag anser att lagen är för sträng och inte tar hänsyn till omständigheter.
Det finns 13-14-åringar som har förhållanden med 19-åringar under sunda förhållanden. Då blir det galet för alla att döma mannen (19).
Nu tyder det mesta på att ingenting var sunt och bra i just det här fallet!
Man får se till omständigheterna.
Därför blir lagen lite tokig fastän den har ett gott syfte.
Inte mycket sunt med någon på 19 år som har relation med någon som går i 7:e klass..
Citera
2024-07-27, 14:45
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Nu har jag ingen koll på hur gammal denna "gubbe" är. Men har ni som unga tonåringar aldrig varit med om att någon jämnårig tjej haft ihop det med en äldre man, frivilligt menar jag?

Nej, aldrig. Min uppväxt innefattade som tur inte pedofiler, tack och lov!
Citera
2024-07-27, 14:46
Medlem
colis avatar
Citat:
Det finns 13-14-åringar som har förhållanden med 19-åringar under sunda förhållanden. Då blir det galet för alla att döma mannen (19).
Därför blir lagen lite tokig fastän den har ett gott syfte
.

Nej, tycker inte att man ”får se till omständigheterna”.

Att vid varje sådan händelse tillsätta en utredning om barnen är tillräckligt moget för sex eller ej kommer ta alldeles för mycket resurser och lätt bli partiskt.
Samma om vi skulle göra det vid valen och röstning för 18 åringar. Eller när man får ta körkort.

Det är bra att det finns en tydlig glasklar likartad gräns som alla vet om. Det blir enklast, mest jämlikt och tydligt så. Alla blir vi varje år äldre. Då väntar man in tiden.
Citera
2024-07-27, 14:47
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Därför blir lagen lite tokig fastän den har ett gott syfte.

Ett förhållande mellan en 13-åring och 19-åring kan aldrig vara sunt oavsett omständigheter skulle jag vilja påstå.

För det första befinner de sig på olika plan i livet och för det andra har inte 13-åringen den mentala kapaciteten att bedöma huruvida ett förhållande, sunt eller inte, är vad hon verkligen vill och behöver.
Citera
2024-07-27, 14:48
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
En ansvarskännande morsa till ett trasigt barn som bla säljer sex hade nog aldrig släppt i väg sin 14 åriga dotter på ett skumt pyjamasparty?

Men jag håller med om att vi vill se mördarna och deras föräldrar

Varifrån har du fått uppgiften att hon sålde sex?
Förutsätter att det är en verifierad uppgift som du har belägg för då du skriver det om en 14-årig flicka.

Svammel och trådsanningar gynnar inte trådens utveckling ett dugg.
Citera
2024-07-27, 14:49
Medlem
Mycket av skulden ligger på Tiktok och Snapchat, dessa skitappar där barn kan få se mord och annat våld, fan inte konstigt att barn blir helt rubbade i skallen. Dansar och åmar sig till våldsam gangstarap för att attrahera och imponera på äldre kriminella snubbar.

När en själv var 13 satt man antingen inne och spelade Ghosts n' Goblins framför datorn eller var ute och sparkade boll, spelade tennis till solnedgång eller cyklade BMX tills man stupade av trötthet och hade inte en tanke på att mörda nån.
Citera
2024-07-27, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zetkin
Mja, en 19-åring som väljer att ha ett förhållande med en 13-14-åring är väl ändå jävligt suspekt. Det händer ju väldigt mycket utvecklingsmässigt mellan 13 och 19 år.

Det är väldigt olika från person till person, vill jag påstå. Vi utvecklas i olika takt. Just i den åldern kan två personer i olika åldrar vara på typ samma stadium, fysiskt och psykiskt.
Citera
2024-07-27, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Emilias Mamma har själv valt att göra en stor intervju med HD
där hon berättar att hon inte klarade stoppa Emila heller.

Enligt Mamman så var bara Emila hemma i väntan på ny placering i ett familjehem. Om allt nu fungerade bra för Emilia att bo med mamma förstår jag inte varför hon skulle flytta igen - det kan inte va bra för något barn att bara flytta runt de behöver en fast punkt med vuxna trygga som finns där för dem.

Det är fruktansvärt de som hänt där alla inblandade bara är barn - Emila bara 14 år som hade hela livet framför sig.

Har läst många tycker att strålkastarna är på Emila och hennes Mamma det hade nog inte varit så om Emilias Mamma avstått från alla de olika intervjuerna hon själv gör.
Sen betyder det inte att man skuldbelägger Emila och Mamman som många tycks tycka.
//

Saxat: HD Betalartikel

Jag hade aldrig kunnat stoppa henne heller, inte när någon bett henne om hjälp.

Dottern har bott i familjehem en stor del av livet, men bodde sedan några veckor hos sin mamma. Mamman väntade på ett nytt besked om placering i familjehem, och försökte göra det bästa av tiden med dottern.

Mamman vet inte vilka fler som skulle vara med på den utlovade festen i Landskrona. Dottern sa sig bara åka med som stöd till den nu häktade kompisen.

https://www.hd.se/2024-07-26/mamman-till-mordade-flickan-vi-skulle-ha-akt-till-tosselilla-imorgon/?utm_source=local_newsletters&utm_medium=email&utm _content=&utm_campaign=HD_Morgonens_Nyheter_2024-07-27

E:s mamma blir utnyttjad av media just nu och hon har inte förmågan att förstå det hon utsätts för
Citera
2024-07-27, 14:54
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
Varifrån har du fått uppgiften att hon sålde sex?
Förutsätter att det är en verifierad uppgift som du har belägg för då du skriver det om en 14-årig flicka.

Svammel och trådsanningar gynnar inte trådens utveckling ett dugg.

Undrade jag med, men läste igenom tråden igår och det framkommer på ett par ställen att hon har sålt sex. Av trovärdiga inlägg.
Citera
2024-07-27, 14:56
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Undrade jag med, men läste igenom tråden igår och det framkommer på ett par ställen att hon har sålt sex. Av trovärdiga inlägg.

Den enda källa jag hittar är ett anonymt konto på TikTok vilket inte behöver vara mer sant än att jag skriver att jag är Carola Häggkvist.
Men det finns kanske trovärdigare källa som jag inte sett.
Citera
2024-07-27, 14:57
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
E:s mamma blir utnyttjad av media just nu och hon har inte förmågan att förstå det hon utsätts för

Instämmer. Det är etiskt inte vackert av reportrarna. De filmade intervjuverna borde för mammans egen skull inte publicerats, hon är i chock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in