2024-07-27, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glasmunken
Jag kliver inte in ängre här, då outar jag mig.

Men du har inte hela bilden.

Vet du hennes biståndsbeslut? Om inte, håll låg profil...

Om du kan visa hennes biståndsbeslut så varför gör du inte det då? Om det finns ett biståndsbeslut så har kommunen också ett ansvar.
Citera
2024-07-27, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Aha, en relevant detalj alltså. Följdfråga (och säg till om jag är en irriterande amatör )
: har man som ”arbetstider” för en sådan hund? Dvs är hon civil ibland?

Ja hon ska ha fritid och inte bara arbete. Hundarna brukar veta att tjänstecket på betyder arbete och utan de fritid. Men i hemmet kan man såklart skippa täcket men utomhus utanför hemmet som ute på allmänna platser, ställen som hon behöver ha essie med sig som asisitanshundsekipage.

Men självklart kan man skippa selen hemma men de ska ha fritid med.
Citera
2024-07-27, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Det ger jag inte mycket för. Tyvärr.

Bara att det funnits ytterligare en hund i familjen tidigare o som hette Molly. Enligt vittnen blev även Molly illa behandlad av A.
Citera
2024-07-27, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Själv tänker jag att det i personlig assistans är vanligt med timanställda, vilket inte har samma skydd i Las. Provanställning är väldigt vanligt. Men även om det nu är så att man har en tillsvidareanställning, så är ju arbetsbrist en extremt enkel orsak. Du har en medborgare, om den medborgaren inte litar på dig = arbetsbrist.

Timanställda är för att kolla om man håller måttet, med tanke på det tuffa ärendet.

Funkar det inte, då får du gå.

Vad tror du kamerorna är till för inomhus, som filmar samma som utomhus? Jo, vården såklart... Hålla koll på personal. Finns inget auktoriserat bolag som sätter upp kameror på det viset som PÖ gjort.
Citera
2024-07-27, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Sluta fara med osanning.

De har dubbel bemanning 40+ timmar per dygn. Påstår du att de betalar kostnaden för det ur egen ficka och att det inte finns något kommunalt biståndsbeslut om att hon ska ha personlig assistans?

Du måste nog leda det i bevis då i så fall. För i så fall vårdas hon inte enligt LSS. Och det är du i så fall ensam om att påstå i hela tråden.

Om du inte vet hur personlig assistans fungerar och att det är kommunens beslut som styr hur mycket pengar och hur många timmar man får upphandla för för att utföra kommunens biståndsbedömda uppdrag så behöver du nog läsa på. Likaså om hur ansvarsfördelningen ser ut när en person vårdas enligt LSS.

Det är klart det kostar kommunala pengar. Ingen har påstått något annat.
Kommunen avlönar ju även mamman, eftersom hon är anställd som assistent av det privata bolaget
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Bara att det funnits ytterligare en hund i familjen tidigare o som hette Molly. Enligt vittnen blev även Molly illa behandlad av A.

Ja, vad den personen som ev tagit över Molly (eller inte) har för intryck av familjen, betyder inte att det är så det är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Om du kan visa hennes biståndsbeslut så varför gör du inte det då? Om det finns ett biståndsbeslut så har kommunen också ett ansvar.

Ska jag visa en persons biståndsbeslut? Det innefattar sekretess. Är du på riktigt?

Hoppas inte du arbetar inom området, om du har den synen på det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Vad skulle dom ha en ny hund för om dom redan hade en, det begriper jag inte, eller började hunden bita ifrån?

Sannolikt för att det fungerar sällan bra att ha flera hundar på samma ställe om en ska fungera som assistanshund. Det blir en ohållbar distraktion för den hund som har ett uppdrag. Man brukar inte ha flera assistanshundar ihop heller.

Då är det bättre att hunden Molly då i det här fallet fick komma till ett annat hem. Såvitt jag har förstått det så var Molly inte en hund tänkt att fylla funktionen av assistanshund heller?
Citera
2024-07-27, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glasmunken
Timanställda är för att kolla om man håller måttet, med tanke på det tuffa ärendet.

Funkar det inte, då får du gå.

Vad tror du kamerorna är till för inomhus, som filmar samma som utomhus? Jo, vården såklart... Hålla koll på personal. Finns inget auktoriserat bolag som sätter upp kameror på det viset som PÖ gjort.

Bara det är ju sjukt o visar hur lite förtroende han har för assistenterna. Det har han iofs visat genom att anklaga vissa av dem för stöld av Essie oxå.
Det är kanske han som behöver vård?
Citera
2024-07-27, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Ja, vad den personen som ev tagit över Molly (eller inte) har för intryck av familjen, betyder inte att det är så det är.

Flera olika, här rör det sig om minst 3 personer varav 2 säger att Molly blev slagen.
Citera
2024-07-27, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Själv tänker jag att det i personlig assistans är vanligt med timanställda, vilket inte har samma skydd i Las. Provanställning är väldigt vanligt. Men även om det nu är så att man har en tillsvidareanställning, så är ju arbetsbrist en extremt enkel orsak. Du har en medborgare, om den medborgaren inte litar på dig = arbetsbrist.

Arbetsbrist....det verkar ju inte ha varit aktuellt i den här familjen iallafall...
Citera
2024-07-27, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Bara det är ju sjukt o visar hur lite förtroende han har för assistenterna. Det har han iofs visat genom att anklaga vissa av dem för stöld av Essie oxå.
Det är kanske han som behöver vård?

Ja, han har en personlighetsstörning av högre grad.

Hur vanligt är det själv att installera övervakningskameror? Men det kanske undgått flera i den här tråden. Det är hans kontroll som tippas över. Samt att A är hans allt. Skulle något hända med assistenterna finns det på film.

Var lika på tidigare boendet (LSS) med hans kravbild och kontroll.

Finns underlag att begära ut för den som vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in