2024-07-27, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acta-Non-Verba7
Skrev i #2377 att varken H*aven eller L*yla verkar ha något med saken att göra.

Tyvärr läser inte folk tråden utan hoppar in och ut, så tyvärr riskerar namnen att dyka upp igen.

Ja, det är så tråkigt. Blir sånna missförstånd. H är livrädd nu för att någon ska tro att hon är inblandad och då att någon gör nåt mot henne.
Men jag har försökt lugna henne och sagt att folk bara spekulerar men att 3 personer är tagna, att jag har gått ut med att hon inte är inblandad i något sånt här skit.
Citera
2024-07-27, 14:13
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acta-Non-Verba7
M*lak kommer att genomgå en paragraf 7-undersökning.

https://www.hd.se/2024-07-27/haktade-flickan-ska-genomga-psykisk-utredning/

Bra, det är nog den enda vårdhjälp hon någonsin har fått!
Citera
2024-07-27, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Ja, Emilias mamma Anna är halvt rom.

F.ö.håller jag med dem här som menar att det blir en massa onödigt tjafs för att en del människor inte kan förstå att:

1. Detta är flashback. Här diskuterar man fritt, allting. En åsikt får ni (vi alla) ha, men det är ingen idé att försöka bestämma vad andra får skriva.

2. För att man vill förstå allt behöver man få en så hel bild av allt och alla som möjligt. Detta gäller alla inblandade, BO med familj/omständigheter, såväl som GM och deras dito. Och det är i synnerhet så det går till här på flashback.

3. Ovanstående är ingen motsättning till att känna empati! Vi (många av oss) kan diskutera alla fakta och samtidigt känna empati! Samma tjafs om detta i alla trådar!!!
Om ni inte vill diskutera alla fakta och höra folks resonemang - varför går ni då in här och läser???
Om alla kunde hålla sig till ämnet istället för att anklaga varandra flr "fel" åsikt, vore tråden mindre tröttsam.

För mig är det självklart att dra vissa slutsatser i skuldfrågan här, samtidigt som jag känner empati för alla inblandade.
Alla är offer, här. (Det är alltså inte en fråga om "victimblaming").
Utom möjligen soc. etc som när de tagit över ansvaret för de här barnen borde tagit bättre hand om dem.

(Detta hamnade längre bak pga redigering).
Citera
2024-07-27, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Mel*k var inte byxmyndig. Hon var 13 år när LVU-domstolen konstaterade att att hon och mammans sambo hade drabbats av samma könssjukdom.

Sex med icke-byxmyndiga barn under 15år är alltid juridiskt sexuella övergrepp. Alltid.
Det klassas som våldtäkt vare sig parterna deltog frivilligt eller ej.

Men juridik och verklighet är ibland två skilda saker.
Citera
2024-07-27, 14:16
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Med skräpiga föräldrar går det tyvärr oftast åt h-e för avkomman..
Ja. tragiskt att läsa om dessa barns liv och uppväxt.
Kan väl aldrig bli folk av dessa gärningsmän, så förstörda.
Citera
2024-07-27, 14:21
Medlem
Citat:
Men hur dum är du som tror att en 13-åring har sexuell agens och på jämlika villkor kan ha sex med en vuxen man som är tillsammans med hennes mamma. Spelar ingen roll om hon samtyckt till det (vilket vi har noll grund för att anta), det är fortfarande ett uppenbart utnyttjande och övergrepp och skadligt för henne.
Citera
2024-07-27, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Absolut. Men min poäng är att tjejgäng som misshandlar andra tjejer är ett relativt nytt fenomen och att det har en direkt koppling till gangsterkultur. Det är något mycket sjukt som har bitit sig fast i Sverige.
När jag gick i skolan för 55-60 år sedan var det alltid tjejerna som var de värsta mobbarna och de mobbade ffa andra tjejer.
Mao vare sig något nytt eller importerat fenomen.
Citera
2024-07-27, 14:25
Medlem
colis avatar
Citat:

Ja juridik och verklighet är olika saker.
Men barn är inte kapabla att fatta förnuftiga övervägda beslut heller i andra sammanhang - ingå avtal, rösta, ta körkort etc..

Därför anses inte heller ett barn under 15 år vara kapabelt att självständigt fatta beslut om hon/han vill ha sex och förstå konsekvenserna av det. Ett barn har inte mandat att ge samtycke.

Vi har en stenhård åldersgräns vid 15 år mellan när någon är ett barn eller ”lovlig”. Den är stenhård.
Barn under 15 är no-no sexuellt. Alltid.

Idag har ordvalet för sexuella övergrepp kommit att benämnas våldtäkt för de flesta sexuella handlingar utan samtycke. Ett barn kan inte ge ett samtycke. Därför blir sex med någon under 15 år detsamma som våldtäkt.
Citera
2024-07-27, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndKaa
Ja, det är så tråkigt. Blir sånna missförstånd. H är livrädd nu för att någon ska tro att hon är inblandad och då att någon gör nåt mot henne.
Men jag har försökt lugna henne och sagt att folk bara spekulerar men att 3 personer är tagna, att jag har gått ut med att hon inte är inblandad i något sånt här skit.

O hur vet du att H inte varit i Landskrona? Hur vet du att hon är i Linköping?
För att hon säger det till dig???
(förutsatt då att det stämmer att du är hennes mamma)

Om du inte på något annat sätt kan bekräfta med all säkerhet vart H har varit o gjort så är nog hennes ord = noll trovärdighet!
Även om du som (förmodad) förälder så klart vill tro på henne o inte ens kan föreställa dig att hon på något sätt skulle vara inblandad i en sån här fruktansvärd händelse.
Citera
2024-07-27, 14:26
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johl
När jag gick i skolan för 55-60 år sedan var det alltid tjejerna som var de värsta mobbarna och de mobbade ffa andra tjejer.

Tror mobbingen från tjejgäng är densamma idag. Men det är våldshandlingarna som blivit grövre och urartat. Dessutom lusten att lägga upp bildbevis.
Citera
2024-07-27, 14:26
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johl
Lite skillnad ändå på att mobba och döda någon. Tycker inte du det?
Citera
2024-07-27, 14:27
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag håller med dig.
Men tänk om det inte går? Tänk om dessa barn, likt aggressiva hundar, helt enkelt inte med uppfostran går att få ”ofarliga”?

Tänk om den genetiska poolen ihop med alla uppväxtrauman skapat latent permanent farliga personer?

Personer som aldrig går att anpassa i samhället, som aldrig kommer kunna sköta jobb, bo bland folk eller uppfostra sina egna barn när de växer upp? Som fortsätter, stjäla, missbruka och begå våldsbrott mot omgivningen?

Tänk om de här SiS placerade unga tjejerna som fortfarande på pappret är barn, men uppenbarligen redan klär och beter sig som gränslösa utmanade vuxna kvinnor och skiter i regler och lagar - helt enkelt inte går att förbättra?
Fortsättningsvis också kommer vara farliga och kosta miljoner. Samtidigt som de tidigt ofta om och om blir gravida och för beteendet till nästa generation?

Djur med ett sådant beteende ”tar vi bort”. Där är vi övertygade om att loppet är kört.
Nu är vi människor och samhället gör inte så.

Men vad gör vi istället? Lagen tillåter inte permanent inlåsning.
De blir alltfler, både killar och tjejer, brotten blir grövre, SiS hemmen har misslyckats, fosterhem bristvara och fängelserna är överfulla.

Kan vårt PK-samhälle med ofta fel, alldeles för handfallna, mjäkiga och lättlurade eller ointresserade och oförmögna tjänstemän inom ansvariga myndigheter verkligen få rätsida på dessa horder av farliga barn?

Någon har nämnt tvångsadoption. Om det är psykopatati i generna, är det så, att i rätt omgivning kommer de 'inte till skott' så och säga. Eller vill du avliva dem som galna hundar? Hela familjer? Större grupper? Det börjar lukta Nazi Tyskland och ras hygien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in