2024-07-27, 13:28
Medlem
Saxat:

Den 13-åriga mordmisstänkta flickans advokat, Cecilia, Johnsson, lämnar sin roll som försvarare.
”Detta är jag skyldig att göra enligt våra advokatetiska regler”

Hon har tidigare företrätt den mördade flickan Emilia.

Jag entledigades från mitt uppdrag som juridiskt biträde i går förmiddag enligt beslut från tingsrätten”, skriver hon i en kommentar till Expressen.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/13-aringens-advokat-lamnar--efter-intressekonflikt-igen/
Citera
2024-07-27, 13:29
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är att alla föräldrar har inte förutsättningar för att vara bra föräldrar pga förståndshandikapp, fysiska handikapp, missbruk eller personlighetsstörningar/ psykisk sjukdom.
Helt meningslöst att glöfsa om föräldrars ansvar när samhället låter folk utan förutsättningar bli föräldrar.

Nu tycker jag att du gick över en gräns som sätter samhället till ansvar. Men som jag ser det är en vuxen rättsligt ansvarig. Den lagen verkar bara idag fungera vid typ skadegörelse. Fast personligen tycker jag stt den borde utövas vid grövre brott som detta. Om det ska bli buckt på problemet måste man ta itu med roten till varför. Och få föräldrar att ta det juridiska på allvar när det gäller att skaffa barn. Barn är ett livslångt ansvar.
Så nog bör de som brustit i sitt juridiska ansvar gällande GM också straffas.
Citera
2024-07-27, 13:31
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Barn som hamnar på sis-hem med en så trasig bakgrund som MGM kommer förr eller senare hamna i någon form av kriminalitet eller skadas av någon annan. Oftast handlar det om generationstrauma där det finns en tragedi bakåt o generationer, det kan vara psykopati, empatisk störning, schitzofreni osv. För att bryta mönstret med generationstrauma behövs en ordentlig utredning om eventuella sjukdomar/diagnoser och sätta in adekvat behandling som tex medicinering mot psykoser, traumabehandling, psykoterapi mm.
Att enbart placera ett barn på ett sis-hem tillsammans med andra barn från trauman ökar snarare risken för att något ska hända, det behövs mer profesionell vård och utredning.

Exakt! Och många, många bioföräldrar som ansöker om hjälp med sina barn hos soc och erbjuds placering TROR att det är så dessa HVB och SiS -hem fungerar........

Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Inte så troligt med fel mamma, om hon är född i Sverige.

Jag tror inte hon är född i Sverige.....i LVU-domen skrivs det om att hon gått i skola i Irak.....och hennes mamma har haft samordningnummer tills helt nyligen.....
Citera
2024-07-27, 13:31
Medlem
Hujans avatar
Vad har hänt:
22/7 Mamma sätter Emilia på ett tåg till Landskrona kl 18.00 ör ett ”pyjamasparty” och har kontakt med henne till ca 10 min innan tåget är framme i Landskrona, där Emilia berättar att en kompis väntar på henne (expressen)

23/7 Emilia hittas kl 00.30 livlös av rutinmässig patrullering av polis vid gamla järnvägen i Landskrona, de gamla tågvagnarna är intressanta. Hon är tejpad med silvertejp på händer och fötter och har skador/märken på kroppen, ej skottskador. Dödförklaras på sjukhus kl. 01.04

23/7 Sekretess A blir känd för polisen eftersom hon förordnas ett juridiskt biträde

23/7 Polis och präst åker hem till Emilias mamma på morgonen för att berätta om Emilias död

24/7 Sekretess B (Mel*k) blir känd efter ett förhör med Sekretess A och blir tilldelad offentlig försvarare

25/7 Emilia blir förordnad ett målsägarbiträde

26/7 Mel*k Moh*mmed född 2009 häktas misstanke; mord (/människorov 20-21/7)

26/7 Offentlig försvarare förordnas till Sekretess D

26/7 Det framkommer från Expressen att en av flickorna berättar i förhör att man filmat hela misshandeln och spred den sedan vidare i en gruppchatt.

*=a
Senast redigerad av Hujan 2024-07-27 kl. 13:40.
Citera
2024-07-27, 13:32
Medlem
Acta-Non-Verba7s avatar
M*lak kommer att genomgå en paragraf 7-undersökning.

https://www.hd.se/2024-07-27/haktade-flickan-ska-genomga-psykisk-utredning/
Citera
2024-07-27, 13:34
Medlem
jagejagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Hur många barn har Mel@ks föräldrar? Åtminstone finns ytterligare ett syskon på mammans sida. Framgår tydligt hur mamman favoriserar detta syskon i LVU-domen. Missbrukande mamma som låter sina barn blir sexuellt utnyttjade av hennes asylsökande, missbrukande, våldsamma "pojkvänner". Inte konstigt om hennes ungar blir helt störda. Deras ev ungar kommer bli lika fucked up, de med. Den här misären kommer fortgå i generationer. Min fråga är - kommer Mel@k nånsin kunna leva ett normalt liv eller är den här sortens barn förlorade för resten av deras miserabla liv?
Vilken sida?
Citera
2024-07-27, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hujan
Vad har hänt:
22/7 Mamma sätter Emilia på ett tåg till Landskrona kl 18.00 ör ett ”pyjamasparty” och har kontakt med henne till ca 10 min innan tåget är framme i Landskrona, där Emilia berättar att en kompis väntar på henne (expressen)

23/7 Emilia hittas kl 00.30 livlös av rutinmässig patrullering av polis vid gamla järnvägen i Landskrona, de gamla tågvagnarna är intressanta. Hon är tejpad med silvertejp på händer och fötter och har skador/märken på kroppen, ej skottskador. Dödförklaras på sjukhus kl. 01.04

23/7 Sekretess A blir känd för polisen eftersom hon förordnas ett juridiskt biträde

24/7 Polis och präst åker hem till Emilias mamma på morgonen för att berätta om Emilias död

24/7 Sekretess B (Mel*k) blir känd efter ett förhör med Sekretess A och blir tilldelad offentlig försvarare

25/7 Emilia blir förordnad ett målsägarbiträde

26/7 Mel*k Moh*mmed född 2009 häktas misstanke; mord (/människorov 20-21/7)

26/7 Offentlig försvarare förordnas till Sekretess D

26/7 Det framkommer från Expressen att en av flickorna berättar i förhör att man filmat hela misshandeln och spred den sedan vidare i en gruppchatt.

*=a
23/7 åker de hem till Anna inte dagen efter.
Citera
2024-07-27, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Kaldaras ÄR ett romskt namn, så är det med det.
https://www.dn.se/sverige/romska-foreningarna-fick-100-miljoner-i-bidrag-pengar-slussades-vidare/

Ja, Emilias mamma Anna är halvt rom.

F.ö.håller jag med dem här som menar att det blir en massa onödigt tjafs för att en del människor inte kan förstå att:

1. Detta är flashback. Här diskuterar man fritt, allting. En åsikt får ni (vi alla) ha, men det är ingen idé att försöka bestämma vad andra får skriva.

2. För att man vill förstå allt behöver man få en så hel bild av allt och alla som möjligt. Detta gäller alla inblandade, BO med familj/omständigheter, såväl som GM och deras dito. Och det är i synnerhet så det går till här på flashback.

3. Ovanstående är ingen motsättning till att känna empati! Vi (många av oss) kan diskutera alla fakta och samtidigt känna empati! Samma tjafs om detta i alla trådar!!!
Om ni inte vill diskutera alla fakta och höra folks resonemang - varför går ni då in här och läser???
Om alla kunde hålla sig till ämnet istället för att anklaga varandra flr "fel" åsikt, vore tråden mindre tröttsam.

För mig är det självklart att dra vissa slutsatser i skuldfrågan här, samtidigt som jag känner empati för alla inblandade.
Alla är offer, här. (Det är alltså inte en fråga om "victimblaming").
Utom möjligen soc. etc som när de tagit över ansvaret för de här barnen borde tagit bättre hand om dem.
Senast redigerad av vinter-natt7 2024-07-27 kl. 14:01.
Citera
2024-07-27, 13:39
Medlem
Hujans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Exakt! Och många, många bioföräldrar som ansöker om hjälp med sina barn hos soc och erbjuds placering TROR att det är så dessa HVB och SiS -hem fungerar.........

Jag tror man måste se det som en helhet:
Föräldrar brister i sin förmåga --> barn hamnar i familjehem

Barnen växer upp med trasig barndom och vanliga familjehem kan inte ta hand om deras problem som uppstår --> barnen/ungdomen hamnar på HVB

Ungdomen hamnar i fel kretsar eftersom många som bor på HVB har tidigare bott på SIS, ungdomen avviker med dessa nya bekanta --> Ungdomen hamnar på SIS

Enligt regeringens lagar och förordningar måste ungdomar på SIS få tillgång till både permiss, Elektronisk kommunikation, utevistelser mm mm som soc måste samtycka till --> ungdom avviker

Avviker de inte utan följer den vårdplan som soc gett till SIS, kan SIS inte hålla kvar ungdomen och soc placerar dem i öppen form

Så, detta är ett samlat problem som inte är varken SIS eller soc utan de lagar, regler och riktlinjer som regeringen tagit fram. Det är därför som regeringen fått i uppdrag att tänka om när det gäller tvångsvård för ungdomar och det är det som de håller på med nu.
Citera
2024-07-27, 13:40
Medlem
Hujans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukassan
23/7 åker de hem till Anna inte dagen efter.
sant!! Felskrivet
Citera
2024-07-27, 13:41
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulmacke
På hennes tittok var den spansk/colombia flaggorna om jag minns rätt.
Men ser ju ut som zigenare

Inte mycket hon identifierar som svensk där inte
Citera
2024-07-27, 13:44
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Föräldrarna har väl fortfarande ett ansvar för att ha kontakt med sina barn, trots SiS-hemsplacering? Det finns inga förbud mot att ringa barnen och höra hur de har det.

Det kan det finnas.

I Malaks LVU-dom framkommer det att hon placerats på hemlig ort från mamman, något mamman tycker är onödigt. Det betyder i princip kontaktförbud mot bios.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in