2024-07-27, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Du vet mkt väl att många är blockade i PÖs fanclub när de frågat enkla saker. Det framgår tydligt i kommentarerna här i tråden.

Men jag hänvisade till gruppen "Essie -ska hem", och den har väl folk förhoppningsvis inte blivit blockerade från, då ni öppnade den igår för att Flashback är för svårt.
Citera
2024-07-27, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaxon
Ja, det är väl det här som jag inte riktigt blir klar över hur det ligger till i just detta fall.

Antingen har A:s funktionsnedsättning bedömts vara av sådan karaktär att anhörig får kliva in och hjälpa. I sådana fall tycker jag att det är oansvarigt att flytta till annat hus och lämpa över ansvaret på andra assistenter, som inte har deltagit i Essies utbildning.

Eller så har bedömningen varit att A kan ta hand om hunden själv, och då är det ju en solklar felbedömning som åtminstone jag är nyfiken på vad den grundar sig på.

Hur det än ligger till så verkar det ju som att Essie inte fungerade optimalt som assistanshund till A – enligt PÖ:s egen utsago behöver A hjälp av sina assistenter i många situationer för att hantera Essie rätt och inte råka skrämma eller skada henne, vilket uppenbarligen har varit svårt att efterleva. Det är ju ohållbart.

Däremot kan ju hundhjälpen ha utbildat sig till Assistanshunds ekipage instruktör hos SBK. Så absolut så kan de vara utbildare och instruktör i praktiken.
Citera
2024-07-27, 13:43
Medlem
Citat:
Ja, det är väl det här som jag inte riktigt blir klar över hur det ligger till i just detta fall.

Antingen har A:s funktionsnedsättning bedömts vara av sådan karaktär att anhörig får kliva in och hjälpa. I sådana fall tycker jag att det är oansvarigt att flytta till annat hus och lämpa över ansvaret på andra assistenter, som inte har deltagit i Essies utbildning.

Eller så har bedömningen varit att A kan ta hand om hunden själv, och då är det ju en solklar felbedömning som åtminstone jag är nyfiken på vad den grundar sig på.

Hur det än ligger till så verkar det ju som att Essie inte fungerade optimalt som assistanshund till A – enligt PÖ:s egen utsago behöver A hjälp av sina assistenter i många situationer för att hantera Essie rätt och inte råka skrämma eller skada henne, vilket uppenbarligen har varit svårt att efterleva. Det är ju ohållbart.

Enda gången någon annan en hundföraren får ha hjälp och någon annan ta ansvar för ekipaget är vid en fysisk nedsättning inte psykisk
Citera
2024-07-27, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Det verkar som om folk inte förstår saker såsom att alla inte kan eller bör ha djur.

Funktionsnedsättningar innebär att funktionen är just nedsatt, obefintlig eller inte existerar.

En människa på en 4 årings nivå, kan inte jämföras med en normalfu gerande människa och saknar helt förmågor som gör andra till kognitivt fungerande. Man kan alltså inte lasta en gravt intellektuellt funktionsnedsatt person för att den är utagerande, våldsam och inte har förståndet som krävs vid abstrakt tänkande med teoretisk förmåga, möjlighet att hantera djur, människor, omika situationer och sammanhang.

Prefrontala cortex, frontallober osv styr hur hjärnan hanterar impulsivitet, känslor osv.

Personen ni tillskriver en mängd egenskaper är själv lite strax över ett djur i förmågorna att hantera , känslor, instinkter mm. Men om en hund biter den ena efter den andra har ni mer överseende.

Självklart ska inte människor som inte kan hanteras av assistenter etcetera eller som lider av allvarliga funktionsnedsättningar ha djur. Oavsett om det är psykiskt, intelligensmässigt osv.

Försvarsmakten misshandlar djur systematiskt. Vore jättefint om ni la samma engagemang på militär- och polisväsendets strukturella våld mot tjänstehundar från att de är valpar. Hundarna uppfostras med våldsmetodik för att bli tjänstehundar eftersom de ses som ägodelar, saker, verktyg och inte levande väsen. De ska arbeta och är sannolikt lika illa fra.tagna över resten av samhället som hos Försvarsmakten. Jag har varit fodervärd och fråntogs hunden för att jag protesterade mot våldet och vägrade utföra våld på order. 2020.

De tillåts inte veterinärvård utan ska vara döende innan mam tillåts ta en hund till veterinären och man är strängt förbjuden att själv föra en hund till veterinären utan tillstånd. En hundvalp ska skrika av skräck, för att man som fodervärd inför Försvarsmakten bevisar att hunden inte ska våga ta egna initiativ. Ordagrant så meddelas man att hunden ska frukta dig som fodervärd för sitt liv. En tjänstehund förstärks i en märklig blandning av våld och godis. Våldet döljs utåt.

Länsstyrelsen struntar dessutom i alla utredningar. Jag anmälde att en hund for illa varpå de skickade mig ett sms där de kallade mig vid namnet på den jag anmälde. Det svarade jag inte på varav de då la ner fallet omedelbart utan att söka upp personen som jag trodde att de skulle göra. Några månader efter det dog hunden utan veterinärvård. Sannolikt ihjälslagen. Om de inte slog ihjäl hunden så lät de den ligga och självdöd. Ingen hund, inget problem. Inga konsekvenser.

Vet man hur systemet fungerar så bedömer man nog snarare att någon nära den här hunden haft insyn i hur hunden behandlats och pga empati samt nätverk agerat genom att ta hunden och skicka den utomlands.

Jag tror inte att hunden finns kvar i landet utan körts iväg till annat europeiskt land. Kanske att den befinner dig på landsbygden någonstans men det är jag tveksam till.

Förstår man djursynen som hunden som en sak, vilket den även betraktas som enligt lag till stor del, skickar man den utomlands. Sedan kan alla efterlysningar göras i all evighet. Ingen kommer möta hunden på.en promenad.

Har också hört att i hundskolan i Sollefteå slog man i alla fall för något decennium tillbaka, hundarna i huvudet om de inte lydde.
Sagt av en granne vars dotter jobbade där och hoppade av pga ångest. Hon klarade inte att använda våld som de krävde.
Det motsägs dock av alla FB- inlägg med bilder på glada hundar som ofta är ute på roliga uppdrag i skog och mark med fodervärdarna.
De verkar ha en fantastisk sammanhållning. Varför protesterar inte fler?
Får inte ihop det.
Citera
2024-07-27, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aifosarinatak
står hunden på honom… ja
men det gäller även hundföraren…

Är det P:s ansvar vem SBK godkänner som hundförare?
Citera
2024-07-27, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Just det är ju en bra fråga, men är det P som äger ansvaret över det??

PÖ står som ägare på Jordbruksverket o det innebär att han är ansvarig för hunden ur djurskyddssynpunkt.
Citera
2024-07-27, 13:46
Medlem
borttaget brott mot upphovsrätt.
Senast redigerad av Edbassmaster 2024-07-27 kl. 14:01.
Citera
2024-07-27, 13:47
Medlem
Citat:
Är det P:s ansvar vem SBK godkänner som hundförare?

Hans ansvar för att han äger hunden eftersom hundförare. Amanda inte är reggad som äger har han yttersta ansvaret att hunden behandlas väl och får sina behov tillgodosedda
Citera
Medlem
Citat:
Om det är meningen att brukaren självständigt ska vara förmögen att ta hand om sin assistanshund så är det ju något som har blivit otvetydigt fel i det här fallet. PÖ säger ju själv att A är som en 4-åring – inte skulle man ge en fyraåring självständigt ansvar för en hund? PÖ har också själv erkänt att Essie blivit utan promenad 6 gånger för att A inte kunnat motiveras till det av assistent, alltså är A oförmögen att tillgodose ens ett sådant basalt behov på egen hand. Det är överlag väldigt mycket som enligt PÖ är assistenternas ansvar när det gäller Essie, vilket ju rimmar dåligt med kravet på att brukaren ska klara av sin hund själv...

Kan det vara så att A blivit beviljad assistanshund under förutsättning att PÖ har det yttersta ansvaret för hunden? I såna fall är det ju skandal att han har flyttat ifrån hunden.

Nej det är aldrig meningen. För en person som omfattas av personkrets enligt LSS och därmed har rätt till personliga assistenter ska däremot personen i kombination med sina assistenter kunna fungera självständigt. Personlig assistent innebär att vara en funktionsnedsatt persons förlängda arm. Och har i uppdrag att fylla ut de funktionsbrister som finns. I det ingår också att bidra till att flickan tillsammans med sina assistenter kan ta hand om sin hund på ett tryggt och bra sätt för hunden! Däri ligger mycket också av utvecklingspotentialen när man arbetar med assistanshundar för den här gruppen brukare!
Därför är det också så att om en assistanshund eller terapihundar eller annan yrkesverksam hund far illa hemma hos en person som dygnet runt har personlig assistent, så bär kommunen ett ansvar för om något fallerar, vad det än är eftersom hunden ingår som yrkesverksamt hjälpmedel för flickan. Och när det fallerar så handlar det antingen då om brister i assistenternas kompetens eller lämplighet i samspelet med brukaren. Eller så handlar desto om att bemanningen är för låg i förhållande till behovet.

Det är en uppmuntrad insats i Sverige som sanktioneras av socialstyrelsen och stöds av omfattande evidens att jobba med assistanshundar för de här gruppen brukare. Men i praktiken fallerar det lätt om assistenter inte förstår sin uppgift eller det inte finns ett tillräckligt stort eller kompetent och samspelt team runt brukaren.
Det blir också snabbt problem när teamen inte sköter om den dagliga dokumentationen och inte rapporterar när det uppstår incidenter till berörda chefer.

Föräldrarna har inget uppdrag eller ansvar över hunden utöver att de sannolikt bekostat den och dess utbildning. Men det är kommunen och assistansföretaget som har uppdraget att säkerställa att allt arbete som pågår runt flickan fungerar på ett säkert, tryggt och bra sätt för alla inblandade.
Föräldrarnas uppgift är förutom då de schemalagt jobbar som assistenter att vara föräldrar till ett vuxet barn. Precis som vilken förälder till ett vuxet barn som helst. Men de tvingas ofta behöva engagera sig betydligt mer… för att de som får betalt av kommunen för att ombesörja omvårdnaden inte alltid klarar av sina uppgifter. Vilket ibland kommunen är orsak till när resurserna inte räcker och ibland enbart omvårdnadaföretaget för att de inte sköter sitt uppdrag bra. Ibland räcker det att det finns en individ i teamet som inte sköter sig för att allt ska fallera. Eftersom detta är svåra jobb.
Senast redigerad av Scoutsin 2024-07-27 kl. 13:54.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Enda gången någon annan en hundföraren får ha hjälp och någon annan ta ansvar för ekipaget är vid en fysisk nedsättning inte psykisk
Tidigare i tråden (från artikel i EP om när A blev utkastad från LSS-boende) står att A har svår epilepsi, vilket väl måste räknas som en fysisk funktionsnedsättning?
Citera
2024-07-27, 13:48
Medlem
Citat:
Men jag hänvisade till gruppen "Essie -ska hem", och den har väl folk förhoppningsvis inte blivit blockerade från, då ni öppnade den igår för att Flashback är för svårt.

Varför säger du att vi öppnade den? Ni?
Vad är det som är svårt med Flashback?
Citera
2024-07-27, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Nej det är aldrig meningen. För en person som omfattas av personkrets enligt LSS och därmed har rätt till personliga assistenter ska däremot personen i kombination med sina assistenter kunna fungera självständigt. Personlig assistent innebär att vara en funktionsnedsatt persons förlängda arm. Och har i uppdrag att fylla ut de funktionsbrister som finns.
Därför är det också så att om en hund far illa hemma hos en person som dygnet runt har personlig assistent, så bär kommunen ett ansvar för om något fallerar, vad det än är. Och antingen handlar då om bristen om assistenternas kompetens eller lämplighet i samspelet med brukaren. Men det kan också handla om att bemanningen är för låg i förhållande till behovet.

Det är en uppmuntrad insats i Sverige som sanktioneras av socialstyrelsen och stöds av omfattande evidens att jobba med assistanshundar för de här gruppen brukare. Men i praktiken fallerar det lätt om assistenter inte förstår sin uppgift eller det inte finns ett tillräckligt stort eller kompetent och samspelt team runt brukaren.
Det blir också snabbt problem när teamen inte sköter om den dagliga dokumentationen och inte rapporterar när det uppstår incidenter till berörda chefer.

Föräldrarna har inget uppdrag eller ansvar över hunden utöver att de sannolikt bekostat den och dess utbildning. Men det är kommunen och assistansföretaget som har uppdraget att säkerställa att allt arbete som pågår runt flickan fungerar på ett säkert, tryggt och bra sätt för alla inblandade.
Föräldrarnas uppgift är förutom då de schemalagt jobbar som assistenter att vara föräldrar till ett vuxet barn. Precis som vilken förälder till ett vuxet barn som helst. Men de tvingas ofta behöva engagera sig betydligt mer… för att de som får betalt av kommunen för att ombesörja omvårdnaden inte alltid klarar av sina uppgifter. Vilket ibland kommunen är orsak till när resurserna inte räcker och ibland enbart omvårdnadaföretaget för att de inte sköter sitt uppdrag bra. Ibland räcker det att det finns en individ i teamet som inte sköter sig för att allt ska fallera. Eftersom detta är svåra jobb.

Kommunen har INGET ansvar för hundens utan hundägaren har det yttersta ansvaret
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in