2024-07-26, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Fast där räknar du på att titta på horizonten vid vattenytan 443 km bort, och att det är 5000m kurvatur imellan halvvägs.

Men toppen på ett berg 4 km ovanför marken ger lite annorlunda geometri, så den kalkylatorn funkar inte i det här fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Slå in höjden på andra berget istället...

Nämen, knappt 3700m av dold kurvator....

Haha, självmål

Edit

Och det är ännu mindre än 3700 m dolt, då det är till havsnivån, och inte toppen på berget i Spanien

Jag utgår från betraktarens/kamerans angivna höjd över havet. Och avståndet. Då blir det ca 5000 m kurvatur. Och det andra berget är ca 3800 m högt..
Citera
2024-07-26, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag utgår från betraktarens/kamerans angivna höjd över havet. Och avståndet. Då blir det ca 5000 m kurvatur. Och det andra berget är ca 3800 m högt..
Har du ännu inte insett att du nästan alltid måste ta hänsyn till refraksjon när du ska räkna ut hur mycket du kan se på avstånd? Har du ännu inte förstått att Eric Dubay är en lögnare och charlatan?

Detta påstående av Eric Dubay har avfärdats gång på gång, bara googla på det.

https://www.metabunk.org/threads/explained-443-km-distance-mountains-visible.8980/
Citera
2024-07-26, 21:44
Medlem
Citat:

Hur vet du avståndet mellan betraktaren och Pic Gaspard? Och hur vet du höjderna på de olika topparna? Har du någon tillförlitlig källa? Typ Google (flat)Earth?

Faktiskt lite seriös fråga. Du kan ju liksom inte både äta kakan och ha den kvar. Känner vi till avstånd på jorden eller har vi ingen aning om var Pic Gaspard, ligger? Och om vi inte känner till avstånd på jorden är ditt inlägg ett enda meningslöst bläää. Och om vi känner till avstånd på jorden är ditt inlägg ännu mera blääää.

Och för att citera en annan skribent i tråden - man får för fan ont i huvudet av att lyssna på er.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-07-26 kl. 22:02.
Citera
2024-07-26, 22:41
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag undrar när initiationen sker för alla astronomer, byggnadsingenjörer, lantmätare, sjöbefäl etc. De börjar förväntansfullt sina utbildningar, bara för att uppleva att en dag låser professorn salen och meddelar att egentligen är jorden platt. Att inte då en enda av studenterna slår larm. Ingen känner sig lurad och bedragen och vill dra ner byxorna på Eliten och visa dessa hemliga läroböcker för någon.

Jupp!

Sen är plattjord-premissen så himla dum och korkad till att börja med! Varför i hela friden skulle någon vilja dölja vilken form jorden har? Jorden har den form den har, och vem skulle tjäna något på att luras om formen på jorden???
Citera
2024-07-26, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Jag har jobbat som parabolinstallatör men det var aldrig nån hemlig organisation som hörde av sig.

Kanske var jag drogad eller hjärntvättad utan att jag visste det så att jag trodde att jag riktade in parabolerna mot de påstådda satteliterna.

Hur vet vad parabolerna riktades mot? Såg du någon satellit nån gång?

Ja, förnumstiga frågor jag vet. Men saken är att något behov av att hota eller droga eller hjärntvätta dig aldrig fanns. Personer som verkligen vet, förmodligen på strikt need to know basis, är nog väldigt få.
Citera
2024-07-26, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Hur vet du avståndet mellan betraktaren och Pic Gaspard? Och hur vet du höjderna på de olika topparna? Har du någon tillförlitlig källa? Typ Google (flat)Earth?

Faktiskt lite seriös fråga. Du kan ju liksom inte både äta kakan och ha den kvar. Känner vi till avstånd på jorden eller har vi ingen aning om var Pic Gaspard, ligger? Och om vi inte känner till avstånd på jorden är ditt inlägg ett enda meningslöst bläää. Och om vi känner till avstånd på jorden är ditt inlägg ännu mera blääää.

Och för att citera en annan skribent i tråden - man får för fan ont i huvudet av att lyssna på er.

Jag utgår bara från befintliga modellen. Kanske är avståndet mellan bergen i själva verket bara en fjärdedel av vad som anges eller kanske är jordklotet mycket större. Det är mer än jag vet.

Så det är inte jag som vill både äta kakan och ha den kvar. Utan det är befintliga modellen som motsäger sig självt.
Citera
2024-07-26, 23:22
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Hur vet vad parabolerna riktades mot? Såg du någon satellit nån gång?

Ja, förnumstiga frågor jag vet. Men saken är att något behov av att hota eller droga eller hjärntvätta dig aldrig fanns. Personer som verkligen vet, förmodligen på strikt need to know basis, är nog väldigt få.

Sluta tramsa som om du saknade förstånd. Håll dig till ämnet, det är inte ens svårt för dig om du försöker.
Vi vet att det finns en tidsdillation, vi vet att Einsteins relativitetsteori stämmer.
Det ni om och om igen misslyckats med fatalt är att förklara t.ex. dag/natt och årstider i samma system.
Prova nu att förklara detta på en jord som inte är sfärisk.
Citera
2024-07-26, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyHunter
Sluta tramsa som om du saknade förstånd. Håll dig till ämnet, det är inte ens svårt för dig om du försöker.
Vi vet att det finns en tidsdillation, vi vet att Einsteins relativitetsteori stämmer.
Det ni om och om igen misslyckats med fatalt är att förklara t.ex. dag/natt och årstider i samma system.
Prova nu att förklara detta på en jord som inte är sfärisk.

Vi vet inte alls att tidsdillation finns. Det är bara välvilliga tolkningar av oseriösa experiment.
Citera
2024-07-26, 23:28
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Vi vet inte alls att tidsdillation finns. Det är bara välvilliga tolkningar av oseriösa experiment.

Ge mig bevis på ditt påstående samt bevisa Einsteins relativitetsteori felaktig.
Du blir i så fall den första i världen som klarar det.
Citera
2024-07-26, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyHunter
Ge mig bevis på ditt påstående samt bevisa Einsteins relativitetsteori felaktig.
Du blir i så fall den första i världen som klarar det.

Nej jag har inte bevis. Men bevisen FÖR är mycket svaga. Man hade nån klocka i ett flygplan. Och tyckte sig mäta upp nån tidsskillnad med fantastiskt mycket decimaler. Och tog det som intäkt för att nåt man redan trodde sig veta, en extremt skruvad teori, var riktig. Svagt som sagt.
Citera
2024-07-26, 23:41
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Nej jag har inte bevis. Men bevisen FÖR är mycket svaga. Man hade nån klocka i ett flygplan. Och tyckte sig mäta upp nån tidsskillnad med fantastiskt mycket decimaler. Och tog det som intäkt för att nåt man redan trodde sig veta, en extremt skruvad teori, var riktig. Svagt som sagt.

Nope, har inte bara med klockorna att göra, myoner på CERN är också bevis för att tidsdillation existerar.
Klockor i GPS-satelliter är ett annat exempel.
Vill du påstå något annat förklarar du varför de måste kompensera tiden för att klockorna ska stämma. Passa på att förklara myonernas livstid och hur vi kan observera dem på jordens yta utan att förklara det med Einsteins relativitetsteori.
När du är klar med det så förklarar du dag/natt och årstider i ett och samma system på en jord som inte är sfärisk. Dag/natt och årstider är lätta att observera men något ni aldrig vågar förklara. Klarar du inte detta nu får vi helt enkelt anta att du bara tramsar.
Citera
2024-07-27, 09:55
Medlem
Citat:
Jag utgår bara från befintliga modellen. Kanske är avståndet mellan bergen i själva verket bara en fjärdedel av vad som anges eller kanske är jordklotet mycket större. Det är mer än jag vet.

.

Mmm, hela världen utgår från den befintliga modellen när vi navigerar. Och det funkar utmärkt så vi kan anta att modellen överensstämmer med verkligheyen

Citat:
Så det är inte jag som vill både äta kakan och ha den kvar. Utan det är befintliga modellen som motsäger sig självt.

Nej det finns inga motsättningar. Enligt modellen ska du kunna se den översta delen av berget. Och det vet du själv, du bara fjantar dig när du medvetet "glömmer" att använda en "earth curve calculator" som tar hänsyn till refraktionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in