2024-05-03, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Du verkar insatt i trådens ämne.
Kan Du vänligen förklara detta -> I plattjords teorin måste ju solens strålar, träffa jordytan med samma vinkel över hela ytan samtidigt och då finns det bara en tidszon.
Hur går det ihop?

Jag vet inte vad jorden är för nånting. Och inte heller vad solen är. Därför blir det svårt att svara.
Citera
2024-05-03, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Fast det är ju en "förklaring" för idioter eftersom det inte förklarar något.

Ja jag säger ju att det inte verkar vara hela sanningen. Och därmed att Eric Dubay m.fl har fel på den punkten, det verkar inte förklara allt gällande så kallad gravitation.

Men.. känner du till någon metod att åstadkomma en densitetsgradient, typ i en sluten behållare, en kammare eller nåt, så att exempelvis luft blir tätare i ena änden än andra? Vilken metod kan man använda sig av?
Citera
2024-05-03, 23:34
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag vet inte vad jorden är för nånting. Och inte heller vad solen är. Därför blir det svårt att svara.
Jaha, det förklarar saken, jorden är ett klot som roterar runt sin egen axel. Solen är lampan som lyser på himlavalvet på dagen. Det gör den förvisso på natten också, vilket Du kanske sett även på natten när månen är upp och reflekterar ljuset...
Om Du kommer på ett adekvat svar på min tidigare fråga kan Du återkomma istället för att älta densitetsgradienter...
Citera
2024-05-03, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Jaha, det förklarar saken, jorden är ett klot som roterar runt sin egen axel. Solen är lampan som lyser på himlavalvet på dagen. Det gör den förvisso på natten också, vilket Du kanske sett även på natten när månen är upp och reflekterar ljuset...
Om Du kommer på ett adekvat svar på min tidigare fråga kan Du återkomma istället för att älta densitetsgradienter...

Densitetsgradienten jag snackar om här är nånting som människor faktiskt har möjlighet att observera. Till skillnad från klotformade jorden. Som förmodligen ingen människa någonsin har sett.
Citera
2024-05-03, 23:47
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Densitetsgradienten jag snackar om här är nånting som människor faktiskt har möjlighet att observera. Till skillnad från klotformade jorden. Som förmodligen ingen människa någonsin har sett.
Om Du förstår vad Du skrivit ovan, bör Du även förstå att jorden är platsen Du befinner dig på samt att ljuset på dagen kommer från solen.
Följaktligen vill Du bara inte svara på att solstrålarna måste ha samma infallsvinkel på hela den platta jordens ytan samtidigt, oseriöst...
Citera
2024-05-04, 00:31
Medlem
Citat:
Som sagt, Eric Dubay och såna hävdar ju att "allt finner sin nivå". Som då skulle vara förklaringen till allt med gravitation. Och det är ju sant, till en del: stenen ligger på botten av sjön, båten flyter på sjön, en heliumballong finner sin "nivå" långt uppe i luften, osv.

Men sen kommer frågan, vad kommer sig dessa "nivåer" av? Finns det exempelvis, kan man fråga sig, någon metod att efterlikna eller simulera detta?

Vilken är förklaringen då? (till densitetsgradienten i vertikala riktningen i vår värld)

Förklara varför något väger mindre ju längre bort från jordens masscentrum det är. Densiteten är densamma för objektet, hur rimmar det med din flummteori?
Citera
2024-05-04, 00:32
Medlem
Citat:

Har man? Hur då?
Citera
2024-05-04, 08:02
Medlem
Citat:

Vi har observerat den klotformade jorden i tusentals år. Till och med jag har observerat att jorden inte är platt tusentals gånger. Om man springer omkring och upplever jorden som platt är man både blind och ouppmärksam.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-05-04 kl. 08:16.
Citera
2024-05-04, 08:13
Medlem
Citat:
Ja jag säger ju att det inte verkar vara hela sanningen. Och därmed att Eric Dubay m.fl har fel på den punkten, det verkar inte förklara allt gällande så kallad gravitation.

Ja Eric Dubay har fel om allt, han är en charlatan som tjänar pengar på att lura idioter. För man måste verkligen vara en idiot om man går på hans "200 proofs".

Citat:
Men.. känner du till någon metod att åstadkomma en densitetsgradient, typ i en sluten behållare, en kammare eller nåt, så att exempelvis luft blir tätare i ena änden än andra? Vilken metod kan man använda sig av?

I en sluten behållare blir trycket lika stort överallt. Så det faktum att lufttrycket minskar med stigande höjd bevisar att vi inte lever i en trycksatt behållare.
Citera
2024-05-04, 10:20
Medlem
Citat:
Du tycker uppenbarligen att din totala okunskap kring den värld vi lever i bevisar något. Ja det gör den, den bevisar din totala okunskap.
Det är inget problem att konstatera att jorden INTE är platt. Redan de gamla grekerna kunde avgöra jordens omkrets med hjälp av en pinne och solen. Den beräkningen blev endast 10% fel.

Skepp försvinner över horisonten bevisar krökningen. Radar och radio har också en horisont.
Gravitation, släpp ett äpple, varför ramlar det neråt och inte åt sidan? Atmosfären blir tunnare jeu högre upp du kommer.

Du är inget annat än en verklighets och vetenskapsförnekare. Du väljer att tro bedragare och idioter i stället för att tro de med dokumenterad kunskap. Vilken utbildning och erfarenheter har idioter som Eric Dubay, Nathan Oakley, Mark Sargent och Dave med sin löjliga flat earth app?
Citera
2024-05-04, 12:11
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad jorden är för nånting..

Märkligt påstående med tanke på hur väl vi känner till jorden. Är du medveten om att vi har utforskat jorden i tusentals år och att det knappt finns en enda kvadratmeter som är outforskad? Och att vi dagligen färdas kors och tvärs över jorden och att vi vet exakt var allt ligger?
Citera
2024-05-04, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
I en sluten behållare blir trycket lika stort överallt. Så det faktum att lufttrycket minskar med stigande höjd bevisar att vi inte lever i en trycksatt behållare.

Men låt säga man avser att utföra ett experiment, för att simulera denna tryck eller densitetsgradient, inuti en behållare eller kammare av nåt slag.. hur ska man göra då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in