2024-07-26, 21:12
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schraderbrau
Påminner att denna kommentar på Facebookgruppen blev raderad:

”Är själv personlig assistent med 6 år erfarenhet som jobbat med olika kunder/diagnoser och om det händer att massa personal blir sparkade/ uppsäger sig är för att något funkar absolut inte med arbetsuppgifter/arbetsmiljö OCH DET VET JAG VÄL BRA. Sedan undrar jag varför en person som har en diagnos som gör hen aggressiv ska ha en hund? Varför?Familjen vet att dottern hotar med knivar o sånt till själva personal. Vad skulle hon göra då mot en stackars hund som inte kan säga ifrån? Även om personal försöker försvara hunden, vilken liv är detta för en hund? 😭😭😭”

Det är en väldigt klok synpunkt. Under hela den här händelseutvecklingen har jag nämligen haft samma fråga i bakhuvudet - varför tillåter man överhuvudtaget att en sådan uppenbart aggressiv person får ha en hund eller något annat husdjur? Rent djurplågeri i mina ögon.
Citera
2024-07-26, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Men som utbildad hund ska hon väl känna av när A är på gång upp i känsloläge, och genom det kunna sätta sig själv i säkerhet, eller hur?

Sa inte pappan att Essie skulle lugna och trygga A när A var på.väg att varv upp. Har för mig att han sa så, det var Essies uppgift
Citera
2024-07-26, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Springerom
När mer och mer kommer fram, förstår du att det inte endast är kommunens fel?

Båda har sitt ansvar i hennes situation, det inser du med?

Jag blir enbart mer och mer övertygad, ju mer som kommer fram att kommunen äger hela ansvaret för det som hänt.

Skulle kommunen inte ha försökt att bryta mot lagen, så hade hunden med stor sannolikhet inte införskaffats och personalen inom LSS har något mer kompetens än vissa av de assistenter som har klantat till det här.
Citera
2024-07-26, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Sa inte pappan att Essie skulle lugna och trygga A när A var på.väg att varv upp. Har för mig att han sa så, det var Essies uppgift

Ja??
Citera
Medlem
Citat:
Det här känns som ett rejält sidospår, som inte kommer leda till något, så jag släpper det här. Min poäng var mer att jag var tveksam till att man nu trodde att det skulle bli bättre av att samma klåpare, alltså kommunen, som orsakat hela skiten, nu skulle få gå in, och få något förtroende att städa upp.

Jag tror att det är alldeles för uppenbart att pappan är omöjlig att samarbeta med. Oavsett vilken kommun ellet organisation det handlar om
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det jag undrar över är om det är bättre att hon slår en assistent än att hon slår en hund?

Hade det varit fiffigare om en assistent blivit nedgrävd än om en hund hade blivit det?

Vem ska ta hand om en skogstokig personen med sådana psykiska problem?

Vi vet inte om A verkligen varit våldsamt utagerande. Hon kan även ha försvarat sig mot assistenters våld.
Hur vet vi förrän vi vet?Ja i den situationen är det bättre att slå assistenten, som kan kalla på hjälp, vilket en hund inte kan!
Citera
2024-07-26, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Ja och som assistent kan man aldrig vara vårdnadshavare. A har en förvaltare PÖ tillika hennes pappa. Det är han som ÄR vårdnadshavaren

Det har jag inte sagt något om. Jag svarade på detta inlägg:

Citat:
Men som utbildad hund ska hon väl känna av när A är på gång upp i känsloläge, och genom det kunna sätta sig själv i säkerhet, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Men det här gäller ju barn. De kan man lära hur man ska behandla djur, men de flesta verkar förstå det själv ganska tidigt.

A är inget barn och frågan är om hon är såpass på banan att hon går att habilitera.

Det är ju det som är frågan? Jag kan ju bara gå efter vad som har framkommit i tråden. Att hon inte kan läsa, har aggressionsproblematik, inte kan bo på LSS-boende, har haft problem med sina assistenter och att pappan är hennes förmyndare. Oavsett om texten utgår ifrån att brukaren är barn, så gäller ju fortsatt det som handlar om hunden i texten.
Citera
2024-07-26, 21:17
Medlem
[quote=Thera|88992686]
Citat:

Ja, den är jag med i. Men det pratas om gruppchattar uppdelade efter ort och ämnen, det har jag aldrig hittat..

De är borttagna av admin precis innan lösensummans deadline gick ut.
Citera
2024-07-26, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Vi vet inte om A verkligen varit våldsamt utagerande. Hon kan även ha försvarat sig mot assistenters våld.
Hur vet vi förrän vi vet?Ja i den situationen är det bättre att slå assistenten, som kan kalla på hjälp, vilket en hund inte kan!

Fast likväl försvann hunden efter 5 månader, och innan dess gjordes anmälningar om att hunden for illa, vilket är den springande punkten här.
Citera
2024-07-26, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det är en väldigt klok synpunkt. Under hela den här händelseutvecklingen har jag nämligen haft samma fråga i bakhuvudet - varför tillåter man överhuvudtaget att en sådan uppenbart aggressiv person får ha en hund eller något annat husdjur? Rent djurplågeri i mina ögon.

Därför att erfarenheten har visat att det funkar. Bland annat därför man använder det inom kriminalvården i USA och Storbritannien. Också därför man under det senaste decenniet börjat titta på det inom LSS i Sverige med.
Citera
2024-07-26, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Var hon inte utagerande?

Var inte det en av anledningarna till att hon hade personlig assisten?
Citera
2024-07-26, 21:20
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Det är ju det som är frågan? Jag kan ju bara gå efter vad som har framkommit i tråden. Att hon inte kan läsa, har aggressionsproblematik, inte kan bo på LSS-boende, har haft problem med sina assistenter och att pappan är hennes förmyndare. Oavsett om texten utgår ifrån att brukaren är barn, så gäller ju fortsatt det som handlar om hunden i texten.

Menar det kan vara ok att skilja ett aggressivt barn ifrån hunden enstaka gånger, eftersom ett barn lär sig och kommer förstå.

A kommer ju aldrig att förstå.

Tror vi tänker lika egentligen, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in