2024-07-26, 16:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs
Det är omöjligt att svara på, men det är väl ingen rolig historia som växer fram.
Personligen har jag ingen aning vilken teori eller alternativ som känns mest sannolik, men måste jag välja så tror jag inte någon har kidnappat/räddat Essie.

Främsta skälen till det resonemanget är att pappan känns mindre trovärdig för varje dag som går.
Det är för många knepigheter och halvsanningar tyvärr.

Nej det är sannerligen tragiskt allting.
Citera
2024-07-26, 16:35
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ja! Det gör ont som fan!
Dessutom är de högst motvilliga till att klippa klor efter att man misslyckats..
Citera
2024-07-26, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Då borde föräldrarna inte heller kunna bestämma var brukaren ska bo..när denne blivit myndig?!

Hur vet du att de bestämt något som inte flickan velat? De flesta 20+ människor brukar vilja få en egen bostad…

Under här fallet är det däremot också så att pappan uppenbarligen är förvaltare för flickan. (Enligt vad som påstås i den här tråden i alla fall). Och då är det han som får bestämma on hennes bostadsförhållanden. Men kommunen har fortfarande enligt LSS ansvar för att hon får den omvårdnad och den omsorg som hon behöver för att kunna leva under tillfredställande förhållanden. Man har rättighet till det inom ramen för LSS som brukare. Men det handlar inte så mycket om själva bostaden. Skulle föräldrarna i det här fallet inte kunna ordna bostad till henne så skulle däremot kommunen varit skyldiga att ordna en anpassad bostad till henne antingen då på ett gruppboende eller i t ex en lägenhet.

I det här fallet så hjälper då familjen kommunen enormt också ekonomiskt eftersom kommunen då inte behöver ordna med ett boende för henne. De behöver då bara tillföra pengar för assistanspersonal och utrustning och ev bostadsanpassning osv.
Citera
2024-07-26, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Ja förr var man ju inte så inriktad på lågaffektivt bemötande som idag minskat den kvoten med slagsmål rejält. Men det blir ju samma visa idag om personalen inte har tillräcklig kunskap eller är tillräckligt väl bemannade eller ingår i ett välfungerande team. Då triggas lätt situationer som man lätt kan tappa kontrollen över.

Vi fick inte göra något mot våra boende. En del personal fjäskade och gav varm saft vilket givetvis inte hjälpte.
Jag var av den åsikten att slängdes det en kruka i golvet så fick den som gjorde det städa upp. Ganska enkelt egentligen, ta ansvar för vad du gör.

De som fick sina näsor knäckta var inte så snabba att ducka för den danske skallen som kom...
Citera
2024-07-26, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Där har du fel! Det gör ont! Det är därför hunden skriker till. Om en hund har för långa klor som veterinär ska klippa då sövs dom.

Nej det för dem inte… om inte ägaren inte vill få betala för det förstås eller hunden bedöms som aggressiv. Jag skrev att för det mesta gör det inte ont. Å alla hundar skriker inte alls till.

Detta känns dock som en diskussion som är lite väl långt off topic…
Citera
2024-07-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Många tror nog att de flesta utvecklingsstörda är som glada och snälla downisar, men oftast är de fruktansvärda människor som är en plåga för sin omgivning.

Det kommer inte bli några konsekvenser heller eftersom utvecklingsstörda alltid kommer undan med allt, inklusive sadism och djurplågeri som Amanda har hållit på med.
Visst är det så. Kan ändå poängtera att det är ingen här inne som anklagar Amanda. Det ligger helt på föräldrarnas ansvar att hunden har det bra. Vilket den uppenbarligen inte hade. Trådens andra teori vad som kan ha hänt är ju att det är ett planerat bortförande, för man kan inte lämna tillbaka en assistanshund att få pengarna tillbaka. Oavsett om den är räddad eller tagen av daga borde det rimliga varit att familjen återlämnade hunden till uppfödaren, fodervärden eller utbildaren.
Citera
2024-07-26, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puppiduran
Jajamän, jag tror på alltihopa. Jag tror inte en sekund på att anställda hittar på och drar rövarhistorier om hunden. Varför skulle dem? De får inte ut något av det?
Hörru, försök att andas… det är över nu. Jag förstår att du vill annat, men sanningen kommer alltid fram. Man får försöka att räta på ryggen och ta reda på eländet man har ställt till.

Ursäkta? vad anklagar du mig för?
Jag har inte ställt till något som helst elände för någon…

Den här situationen är sannolikt inte alls över. Och jo, folk får lika mycket ut av att skicka falska anmälningar som de får ut av att förtala eller skriva elaka saker om människor på forum… Folk älskar ofta lögnen över sanningen. För sanningen är inte alltid lika spännande som en fantasifull lögn kan vara.
.
Citera
2024-07-26, 16:43
Medlem
Kungsgardens avatar
Länsstyrelsen avslutade under eftermiddagen ärendet om Essie så informationen är offentlig nu. De har fått in tre anmälningar mot djurägaren PÖ; två av dem 2024-06-20 och en 2024-07-22. Två stycken inkom m a o innan Essie påstods ha försvunnit.

Kan pappans deadline-datum ha samband? Dvs att han hade fått ett besked att 25/7 kommer länsstyrelsens beslut. Han ljög iallafall offentligt i FB-gruppen om Länsstyrelsens inblandning.
Citera
2024-07-26, 16:46
Medlem
Jag kan ha missat. Men det finns en anmälan hos LS som är offentlig nu här?

Tvivlar folk fortfarande?

Edit. Såg nu i lokalblaskan om det.
Citera
2024-07-26, 16:48
Medlem
Långt svar finns från pappan på Facebook nu. I praktiken så säger ju svaret att det är sant att hunden får utstå en hel del…
Citera
2024-07-26, 16:51
Medlem
MeggieClearys avatar
Följa trådar om mord och liknande går bra.
Men fallet om Essie gör bara för ont.
Hoppas hon hittas välbehållen. Ber.
Citera
2024-07-26, 16:52
Avstängd
flugornass avatar
Svaret till artikeln idag på facebook.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto