2024-07-26, 09:09
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Den enklaste förklaringen är att jorden ej är klotformad.
Om jorden var platt skulle man se lika långt överallt.
Citera
2024-07-26, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adsfgh
Intressant ämne det här. Jag stötte på den här artikeln och undrar hur faan är det möjligt om jorden är rund och kurvar sig?

https://www.guinnessworldrecords.com/world-records/66661-longest-line-of-sight-on-earth

Han står på toppen av ett berg och kan få siktlinje till toppen på ett annat berg.

Vad är det som är så konstigt med det??

Varför kan han bara se toppen och inte hela berget?
Varför kan han inte se Mount Everest ifrån samma berg i spanien tror du?
Citera
2024-07-26, 09:13
Medlem
Citat:
Ja, och alltså är observationerna av båtar där överdelen syns, men inte skrovet, inte nödvändigtvis något bevis för jordklotet.

Jo, det är det. Hittefysik som inte har någon verklighetsförankring ändrar inte på det. En båt är inte ett platt papper tex.
Citera
2024-07-26, 09:24
Medlem
Citat:
Ja, och alltså är observationerna av båtar där överdelen syns, men inte skrovet, inte nödvändigtvis något bevis för jordklotet.

Nej det är inget bevis för att jorden är ett klot. Däremot är det ett bevis för att vattnet mellan betraktaren och båten inte är platt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-07-26 kl. 09:28.
Citera
2024-07-26, 09:48
Medlem
Citat:
Oj va dom ljuger på Guiness rekordbok. Berget borde i själva verket vara dolt av minst 1200 meter jordklotskurvatur.

https://dizzib.github.io/earth/curve-calc/?d0=443&h0=2828&unit=metric

Fast där räknar du på att titta på horizonten vid vattenytan 443 km bort, och att det är 5000m kurvatur imellan halvvägs.

Men toppen på ett berg 4 km ovanför marken ger lite annorlunda geometri, så den kalkylatorn funkar inte i det här fallet.
Citera
2024-07-26, 10:17
Medlem
Citat:
Oj va dom ljuger på Guiness rekordbok. Berget borde i själva verket vara dolt av minst 1200 meter jordklotskurvatur.

https://dizzib.github.io/earth/curve-calc/?d0=443&h0=2828&unit=metric

Slå in höjden på andra berget istället...

Nämen, knappt 3700m av dold kurvator....

Haha, självmål

Edit

Och det är ännu mindre än 3700 m dolt, då det är till havsnivån, och inte toppen på berget i Spanien
Senast redigerad av Camarosmurfen 2024-07-26 kl. 10:26.
Citera
2024-07-26, 16:16
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Hur många är med på konspirationen egentligen?

Alla hundratusentals människor som är verksamma inom sjöfart och flygindustrin måste ju tillexempel veta att jorden är platt eftersom det inte går att navigera efter ett klot på en platt yta. Alla böcker och instruktionsvideos som finns om navigation utgår ju också från en klotformad jord, så det måste finnas en massa hemliga navigationsböcker som lär ut hur man navigerar på en platt jord.

Varför är det ingen sjökapten eller pilot som avslöjat det hela, och hur kan all navigationsutrustning hållas hemlig?
Citera
2024-07-26, 17:10
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose

Alla hundratusentals människor som är verksamma inom sjöfart och flygindustrin måste ju tillexempel veta att jorden är platt eftersom det inte går att navigera efter ett klot på en platt yta. Alla böcker och instruktionsvideos som finns om navigation utgår ju också från en klotformad jord, så det måste finnas en massa hemliga navigationsböcker som lär ut hur man navigerar på en platt jord.

Varför är det ingen sjökapten eller pilot som avslöjat det hela, och hur kan all navigationsutrustning hållas hemlig?

Ja, tänker man så blir det oerhört många som utbildats i hemlighet. Även våra gamla sjöfarare med sextant är ju med på konspirationen osv osv.

Tror det mest är folk med taskig hobby som sitter här och påstår en massa saker.
T.ex. vill de inte svara på dag/natt, årstider eller hur triangeln Boden, Smygehuk, Moskva och Boden får mer än 180° vinkelsumma osv.
Citera
2024-07-26, 17:43
Medlem
Citat:

Listan på människor som är med i konspirationen kan göras ohyggligt lång. Fysiker, astronomer, meterologer, GPS-tillverkare, bolag som sysslar med satelliterkommunikation, parabolinstallatörer, lantmätare, kartritare ...
Citera
2024-07-26, 18:05
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Listan på människor som är med i konspirationen kan göras ohyggligt lång. Fysiker, astronomer, meterologer, GPS-tillverkare, bolag som sysslar med satelliterkommunikation, parabolinstallatörer, lantmätare, kartritare ...
Jag har jobbat som parabolinstallatör men det var aldrig nån hemlig organisation som hörde av sig.

Kanske var jag drogad eller hjärntvättad utan att jag visste det så att jag trodde att jag riktade in parabolerna mot de påstådda satteliterna.
Citera
2024-07-26, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Jag har jobbat som parabolinstallatör men det var aldrig nån hemlig organisation som hörde av sig.

Kanske var jag drogad eller hjärntvättad utan att jag visste det så att jag trodde att jag riktade in parabolerna mot de påstådda satteliterna.

Det finns ju såklart en möjlighet att du är en desinformationsagent som är utsänd av Illuminati för att dölja jordens form.
Citera
2024-07-26, 18:55
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Jag undrar när initiationen sker för alla astronomer, byggnadsingenjörer, lantmätare, sjöbefäl etc. De börjar förväntansfullt sina utbildningar, bara för att uppleva att en dag låser professorn salen och meddelar att egentligen är jorden platt. Att inte då en enda av studenterna slår larm. Ingen känner sig lurad och bedragen och vill dra ner byxorna på Eliten och visa dessa hemliga läroböcker för någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in