2024-07-25, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ja, men jag tänkte man kunde bortse från kikare och zoom här.

För vad händer om i ett andra steg lägger till ytterligare en 20 x 10 sektion ovanpå den befintliga? Då jäklar lär man väl kunna se den? Och blir det inte, i så fall, precis som att jag ser övre delen av väggen, men inte undre?

edit: tänker mig att i första steget gör man den dubbelt så bred, alltså 20 x 10

Om du gör väggen till 20x20 istället för 10x10;är klart att man ser den då ytan är mycket större.
Att bara göra den större på ett ökat inte möjligheten att se den, precis som ett långt hårstrå inte syns bättre än ett kort. Är det för långt bort ser vi inte det.
Citera
2024-07-25, 15:17
Medlem
Citat:
Vi säger jag befinner mig på en oändlig plan yta, och har en vägg framför mig som är 10 x 10 m. Väggen försvinner bort från mig, tills en bit bortom en punkt där 10 x 10 m blir för litet för att jag ska kunna se det.

Frågan är: Kommer väggen bli synlig igen om man gör den bredare?

Väggen kommer att minska i storlek lika mycket vertikalt som horisontellt, dvs den kommer hela tiden att se kvadratisk ut. Väggen kommer inte att försvinna"bottom up" och bli ett 10m långt streck.

Och du kommer kunna zooma in hela kvadraten efter du inte längre kan se den med blotta ögat.
Citera
2024-07-25, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Om du gör väggen till 20x20 istället för 10x10;är klart att man ser den då ytan är mycket större.
Att bara göra den större på ett ökat inte möjligheten att se den, precis som ett långt hårstrå inte syns bättre än ett kort. Är det för långt bort ser vi inte det.

Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Väggen kommer att minska i storlek lika mycket vertikalt som horisontellt, dvs den kommer hela tiden att se kvadratisk ut. Väggen kommer inte att försvinna"bottom up" och bli ett 10m långt streck.

Och du kommer kunna zooma in hela kvadraten efter du inte längre kan se den med blotta ögat.

Ja, men om vi fortsätter utgå från den plana ytan.. vi säger en båt, från sidan, men lite för långt bort för att vara synlig. Vi kan förmodligen förlänga den hur mycket som helst utan att den syns. Men blir den bara lite högre kommer den att synas.
Citera
2024-07-25, 20:21
Medlem
Citat:
Ja, men om vi fortsätter utgå från den plana ytan.. vi säger en båt, från sidan, men lite för långt bort för att vara synlig. Vi kan förmodligen förlänga den hur mycket som helst utan att den syns. Men blir den bara lite högre kommer den att synas.

Ja, en längre båt syns inte längre bort en en kort, det är rätt självklart
Citera
2024-07-25, 22:46
Medlem
Intressant ämne det här. Jag stötte på den här artikeln och undrar hur faan är det möjligt om jorden är rund och kurvar sig?

https://www.guinnessworldrecords.com/world-records/66661-longest-line-of-sight-on-earth
Citera
2024-07-26, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adsfgh
Intressant ämne det här. Jag stötte på den här artikeln och undrar hur faan är det möjligt om jorden är rund och kurvar sig?

https://www.guinnessworldrecords.com/world-records/66661-longest-line-of-sight-on-earth

Den enklaste förklaringen är att jorden ej är klotformad.
Citera
2024-07-26, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Ja, en längre båt syns inte längre bort en en kort, det är rätt självklart

Ja, och alltså är observationerna av båtar där överdelen syns, men inte skrovet, inte nödvändigtvis något bevis för jordklotet.
Citera
2024-07-26, 00:39
Medlem
Citat:

Citat:
There are very few places on earth where it is possible to extend the line of sight so far. Due to the curvature of earth, both the observer and object must be at sufficiently high altitudes for the object to be visible at long range.

Oj va dom ljuger på Guiness rekordbok. Berget borde i själva verket vara dolt av minst 1200 meter jordklotskurvatur.

https://dizzib.github.io/earth/curve-calc/?d0=443&h0=2828&unit=metric
Citera
2024-07-26, 00:56
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nej då måste man förklara hur ekvatorns längd och avstånden söder om ekvatorn stämmer på en platt jord. Om det nu är enklaste förklaringen, varför har då ingen lyckats få fram en karta över den platta jorden där avstånd och riktningar stämmer?
Citat:
Oj va dom ljuger på Guiness rekordbok. Berget borde i själva verket vara dolt av minst 1200 meter jordklotskurvatur.

https://dizzib.github.io/earth/curve-calc/?d0=443&h0=2828&unit=metric
Fast då har dom väl inte räknat med refraktionen?
Citera
2024-07-26, 05:57
Medlem
Citat:

Tydligen möjligt, även om jorden ÄR rund och kurvar sig. Men det bevisar inte att jorden är platt.

För att bevisa det måste man nämligen också förklara varför ekvatorn, och alla andra parallellcirklar är för korta, varför Polstjärnan har samma höjd över horisonten som breddgraden på norra halvklotet och varför jordgloben är den enda kartan där både avstånd, ytor och vinklar stämmer med det vi kan mäta upp. Samt en rad andra bevis för att jorden inte kan vara platt. Lycka till! – hittills har ingen plattjordare lyckats. Eller ens gjort ett seriöst försök.

Svammel och idiotier som "man ser för långt över havet" och "visst kan en horisont uppkomma på en platt jord" (som båda är lögn) är inget annat än just svammel och idiotier.
Citera
2024-07-26, 08:46
Medlem
Citat:

Om vi räknar med normal refraktion så får vi att från 2820 meters höjd och ett avstånd på 440 kilometer så ska 3700 meter vara dolt. Toppen som är fotograferad är 4100 meter hög, 400 meter av toppen bör vara synlig.

https://beyondrange.wordpress.com/2016/08/03/pic-de-finestrelles-pic-gaspard-ecrins-443-km/

Citat:

Nä. Det är en väldigt knepig förklaring med tanke på alla andra bevis för jordens form. Din förklaring innebär ju t.ex att våra kartor och navigationsutrustningar är felaktiga och att jordens form och utseende är okänt. Och det är ju en knepig ståndpunkt med tanke på att vi faktiskt kan navigera på jorden.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-07-26 kl. 08:55.
Citera
2024-07-26, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Det är precis vad den har. Med avstånd kommer du inte kunna urskilja ytan överhuvudtaget. Den är då effektivt "ingenting" för dig som tittar ut med ytan.

Att du tycker det här mycket riktiga optiska fenomenet som alla kan observera är "magiskt"... Ja du, vad ska jag säga? Ärligt talat, vad ska jag säga? Ska jag ljuga för mig själv och säga att ytan inte till slut inte går att urskilja? Att komprimeringen upphör vid ett visst avstånd och att jag alltid kan se ytan mellan kanterna på pappret?

Den upplevs som ett streck, precis som att marken kan upplevas som platt, eller att det kan upplevas som att solen är under molnen vid skymning.

Det betyder inte att det defakto är så.

Kanske ska lägga lite tid på att faktiskt lära dig saker istället för att bara hitta på en massa strunt utifrån hur du upplever saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in