2024-07-26, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Det betyder då att du förespråkar anarki och därmed anser att ett demokratiskt uppbyggt rättsystem ska kunna kullkastas av vem som helst närsomhelst för att den då ”känner för det” eller för stunden tycker att det här brottet, eftersom det är jag som tänker begå det och tycker att jag är Rickard Rättrådig så bestämmer jag att det inte ska vara ett brott utan ett äpple… 🤔

Den typen av resonemang är tycker jag mest trams.

Det finns fullt funktionsdugliga vägar att komma tillrätta med om en hund far illa i någons vård. Har man inte ens nyttjat dem utan istället tagit lagen i egna händer och kidnappat hunden så är man ingenting annat än en simpel brottsling och det brott man har gjort förtjänar att avslöjas, polisanmälas och bli dömt i domstol. I slutänden kommer det dessutom öka risken för att hunden verkligen far illa. Eftersom när någon begår brott så tappar den också all trovärdighet. Så sett utifrån då hunden Essie synvinkel så är att stjäla henne verkligen att göra henne en björntjänst. För förr eller senare om det är så det har gått till så kommer det att avslöjas och då kommer hundar garanterat att få komma tillbaka till familjen. Så är det som du säger här, så har förövarna betett sig riktigt klantigt…

Nej du! Om LS gör sitt jobb så kommer hon inte tillbaka i alla fall.
Citera
2024-07-26, 14:53
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
En märklig detalj i EP:s artikel.

"I huset bor klienten A, där bodde tidigare även familjen Ölmeborg, men när A inte fick bo kvar på LSS-boendet valde familjen att skaffa annat boende åt sig själva och lämna huset åt A tills en bättre lösning finns."

Huset är på 156 kvm och där har alltså A bott ensam med hunden sedan hon slängdes ut från LSS-boendet.

Varför?

https://eposten.se/nyheter/husdjur/artikel/nya-uppgifter-assistanshunden-essie-slagen-och-illa-behandlad-/r9w435oj
Hur hemsk är denna A egentligen? Rosemarys baby fick åtminstone bo hemma...
Citera
2024-07-26, 14:53
Medlem
Citat:

"I huset bor klienten A, där bodde tidigare även familjen Ölmeborg, men när A inte fick bo kvar på LSS-boendet valde familjen att skaffa annat boende åt sig själva och lämna huset åt A tills en bättre lösning finns."

Huset är på 156 kvm och där har alltså A bott ensam med hunden sedan hon slängdes ut från LSS-boendet.

Varför?

https://eposten.se/nyheter/husdjur/artikel/nya-uppgifter-assistanshunden-essie-slagen-och-illa-behandlad-/r9w435oj

Se där! De flyr fältet. Därför de riggat upp kameror. I vilket fall som helst så har de ju inte varit där och kunnat skydda Essie som de säger att de absolut skulle ha gjort om hon for illa. Hur då i så fall?
Citera
2024-07-26, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Tackar.

Dock vill jag brasklappa mig rejält här. Jag har ingen vidare insyn i vad som hänt. Så jag kan ha fel, då jag enbart går på vad som kommit fram i tråden.

Ingen här kommer att kunna stoltsera med att de hade ”rätt”.
Här finns hittills bara fel…

Men jag berömmer dig för ditt allmänna resonemang kring hur det också alltid finns en annan sida ofta också flera sådana. I det här fallet den som handlar om hur otroligt svårt och tufft det är att vara en familj med ett barn som har någon form av tyngre diagnos eller funktionsnedsättning. För precis som du skriver så handlar det mer som familj att slåss mot kommunens väderkvarnar som vore man en slags don Quijote. Och att hitta vettiga personer som kan jobba som assistenter med de usla löner som det i grunden väldigt ansvarsfulla arbetet rymmer, det är mer eller mindre hopplöst. Jag tror inte det finns något yrke i landet som har så stor personalomsättning som just LSS personal i hem eller på gruppboenden. Å ju mindre utbildning, kunskap och erfarenhet en person har desto mer konflikter och strul blir det. Och många förstår inte ens att de jobbar under strikt sekretess och att det just därför är så viktigt att sådan personal följer de spelregler som finns. Dvs anmäler till rätt instanser om de upplever några missförhållanden. Och låter de som är satta att granska sådant då göra sitt jobb. Inte själv springa till media eller kidnappa en hund, eller vara behjälpliga med en hundkidnappning, (om de nu varit inblandade i hundens försvinnande?).

Jag påtalar upprepat också om och om igen att jag sitter inte inne med någon insyn i det här caset överhuvudtaget. Men det är få på det här forumet som betraktar saker som man inte har någon insyn i med ens klädsam ödmjukhet för det faktum att när man inte vet, så kan verkligheten se väldigt annorlunda ut mot vad man tror. Så det är klädsamt att åtminstone några till i forumet har förmåga att tänka efter lite innan man bara låter tangentbordhammaren gå loss… kudos till det!
Citera
2024-07-26, 14:59
Medlem
Citat:

Varför?

Därför att det ärligt talat inte är så jävla skoj att bo på sin arbetsplats, speciellt inte när det är andra personer i tjänst dygnet runt. Än värre blir det om bostaden behöver genomgå massa anpassningar, antingen ur hjälpmedel eller för arbetsmiljö.

Det är rätt skönt att kunna äta frukost när man vill, istället för att anpassa sig efter när anställda är schemalagda raster.
Citera
2024-07-26, 15:00
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puppiduran
Se där! De flyr fältet. Därför de riggat upp kameror. I vilket fall som helst så har de ju inte varit där och kunnat skydda Essie som de säger att de absolut skulle ha gjort om hon for illa. Hur då i så fall?

Det rimmar i vart fall illa med bilden av den oooo så engagerade och omtänksamma pappan.

Kameraövervakning hade han på LSS-boendet också, det nämndes tidigare i tråden.
Citera
2024-07-26, 15:01
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det vet vi inte. Men låt oss för skojs skull säga att det är så. Men varför har inte LS vidtagit några större åtgärder?? När Tom Lutmark blev anmäld, kom det ner inspektörer snabbare från Umeå, än vad det verkar ha tagit från Uppsala till Enköping. Vad är det, 30 minuters körning mellan de två orterna?
24-06-20....då var inte Essie försvunnen.
Citera
2024-07-26, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puppiduran

Mamman uppges ju i tråden arbetat heltid som assistent. Så 40 timmar i veckan har hon ju kunnat skydda Essie. Och som det också har låtit i tråden har dottern haft dubbelbemanning, alltså två assistenter i tjänst.
Citera
2024-07-26, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Ja ta mig tusan att ibland tänker och känner jag så. Juridiskt är det fel att begå brott. Moraliskt och etiskt kan det vara rätt att hjälpa ett djur som annars aldrig skulle fått hjälp - och igen, nu tänker jag utanför Essiespåret. Jag hade gärna kidnappat tio av korna som Arlabonden hade INNAN de dog då både LS misskötte uppdraget att kolla till djuren och ingen granne reagerade heller. Att lida år ut och år in eller plågas till döds i ett demokratiskt samhälle där samhället sviker, eller bli stulen och hjälpt? Vad anser du mest etiskt där?

Och nej... Det betyder inte per automatik att hunden kommer tillbaka till familjen om det skulle uppdagas att någon tagit Essie och vem det är, eller att den personen åtalas. Om LS anser att familjen/A inte är lämpad att ha hund kommer Essie omplaceras hos annan person.

Om anmälan kommer ifrån en person som sedan döms för kidnappning/stöld av hunden så kommer stöldgodset dvs hunden komma tillbaka till familjen. Om hunden fortfarande lever vill säga. Länstyrelsen kommer inte kunna göra någonting då, för en dömd brottslings ord väger inte tungt. Och genom att kidnappa hunden har de ju förstört alla möjligheter för Länsstyrelsen att kunna granska situationen vilket de bara kan göra på plats. Om de mot all förmodan kommer fram till att inte vilja återföra hunden till familjen så kommer hunden o så fall med stor sannolikhet att avlivas genom myndighetsbeslut. För Essie del en loose loose situation.

Men det mest troliga om det är så att hunden kidnappats av förlåt uttrycket ”puckon” som borde ha låtit myndigheterna sköta sina jobb och stannat vid att anmäla, så hade det gett bäst förutsättningar för hunden.
Det är något som de i så fall kommer att behöva låta gnaga lite på sina samveten…
Bottom line. I ett såpass välutvecklat rättssamhälle som vi har här där trots allt djurs rättigheter värderas och värderas alltmer högt så gör man alla djur en björntjänst om man inte använder sig av de lagliga medel som finns.
Citera
Medlem
Anna-Helgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
När Essie försvann hade tre veckor gått sedan anmälan. Det är den tid länsstyrelsen normalt behöver få på sig för ett ärende om det inte uppenbarligen är något mycket akut.
Citerat från artikeln i Enköpingsposten
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma

Nej, det är det som är så tragiskt. Att åter så är det familjen som blir utmålad som skurkar, trots att det är djurskyddet som inte orkade köra en halvtimme.
Citera
2024-07-26, 15:06
Medlem
Citat:
Det rimmar i vart fall illa med bilden av den oooo så engagerade och omtänksamma pappan.

Kameraövervakning hade han på LSS-boendet också, det nämndes tidigare i tråden.

Ja det är sanslöst det här. Vem får skulden för att Essie försvann då? Jag tänker att bor de inte där så är det väl assistenterna som släppt ut henne? Ojojoj, den assistenten skulle inte ha haft det lätt nu i så fall. Eller var det herrn i egen hög person som var där och hälsade på som lät henne gå lös?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in