2024-07-26, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Håller med, nu när en majoritet av ungdomarna läser på
Universitet eller högskola är det i det närmaste lika många
högutbildade som lågutbildade som är genuint korkade.

Jag har en nära vän som har 144 i IQ (bekräftat via mensa). Inga högskolepoäng. Men denna killen är SMART. Kan han inte något kollar han upp det, sen fastnar det. Och han lär sig snabbt och information fastnar.

Han jobbar som försäkringreglerare.
Citera
2024-07-26, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Vad tror ni?

Ett litet tankeexperiment:
Om riktiga nyheter och fake news plötsligt byter plats, så att dom respektabla nyhetskanalerna plötsligt börjar rapportera Fake News samtidigt som dom skumma nyhetssidorna börjar rapportera korrekt.

Vem skulle i så fall först börja tro på dom riktiga nyheterna - lågutbildade eller högutbildade?

Dela gärna upp ert svar på olika typer av utbildningar: Sjuksköterska, ekonom med mera.

Högutbildade är iallafall mer mottagliga för att suga åt sig propaganda.

Eftersom dom genom skolan lärt sig att följa lärare, och alltid tro att lärare och böcker har facit.

På samma sätt följer de det som sägs på tv, eller kommer från makthavare blint.

En indoktrinering som pågår genom skolan från 7 års ålder till typ 25.
Citera
2024-07-26, 10:51
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Vad tror ni?

Ett litet tankeexperiment:
Om riktiga nyheter och fake news plötsligt byter plats, så att dom respektabla nyhetskanalerna plötsligt börjar rapportera Fake News samtidigt som dom skumma nyhetssidorna börjar rapportera korrekt.

Vem skulle i så fall först börja tro på dom riktiga nyheterna - lågutbildade eller högutbildade?

Dela gärna upp ert svar på olika typer av utbildningar: Sjuksköterska, ekonom med mera.
Troligen är högutbildade mer benägna att tro på falska nyheter eftersom de blivit indoktrinerade under längre tid.
Citera
2024-07-26, 10:58
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Tror det kan vara mindre skillnad i Sverige än i många andra länder. Detta eftersom högtillitskulturen vi har gäller båda kategorier. Nu pratar jag såklart om svenskar, invandrare kan vara annat beroende på vilka de är, kultur etc.

Men högutbildade tror mer på felaktigheter som kommer från etablerade källor (SVT, Dagens Nyheter etc).
Citera
2024-07-26, 11:02
Medlem
Crejzis avatar
Med högutbildad antar jag att man menar folk med masterexamen och uppåt. Då borde man lärt sig att vara objektiv och filtrera informationen på ett särskilt sätt då avhandlingen kräver det. Det ser jag som en någorlunda garanti på att man har den förmågan. Lågutbildade kan vara bättre i det avseendet men där finns inget kvitto.

Så om jämför 1000 högutbildade med 1000 lågutbildade (den enda skillnaden är att de högutbildade avlagt examen, dvs är båda grupperna i snitt lika intresserade/ointresserade av politik) kommer de högutbildade vara mindre mottagliga för fake news.

Frågor på det?
Senast redigerad av Crejzi 2024-07-26 kl. 11:15.
Citera
2024-07-26, 11:08
Medlem
Crejzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa

Eftersom dom genom skolan lärt sig att följa lärare, och alltid tro att lärare och böcker har facit.

Om man ska göra högre utbildning trodde jag man behövde bidra med något nytt eller åtminstone utveckla något existerande arbete. Inget man kan ta från något facit dvs.
Citera
2024-07-26, 11:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gargamel-jonas
Människor är mest mottagliga för den information/fake news som bäst motsvarar deras befintliga/inlärda världsbild.
Är inte det fake news?
Citera
2024-07-26, 11:20
Medlem
skogshuggar3ns avatar
MSM är fake news, i bemärkelsen att det är vinklat snarare än påhittat. Högutbildade är bättre på att identifiera vad som är socialt gångbart och anpassar sig efter det. Till slut blir den egenskapen så välpolerad och integrerad att det går på automatik, varpå majoriteten kan säga adjö till egna autonoma tankar.
Citera
2024-07-26, 11:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crejzi
Med högutbildad antar jag att man menar folk med masterexamen och uppåt. Då borde man lärt sig att vara objektiv och filtrera informationen på ett särskilt sätt då avhandlingen kräver det. Det ser jag som en någorlunda garanti på att man har den förmågan. Lågutbildade kan vara bättre i det avseendet men där finns inget kvitto.

Så om jämför 1000 högutbildade med 1000 lågutbildade (den enda skillnaden är att de högutbildade avlagt examen, dvs är båda grupperna i snitt lika intresserade/ointresserade av politik) kommer de högutbildade vara mindre mottagliga för fake news.

Frågor på det?
Tveksamt, titta bara på tramset om klimat, invandring, Trump etc. folk är desperata för att passa in i sin grupps identitet, således sitter diverse ”högutbildade” och tror på rent nonsens pga. det är vad gruppen förväntas att tro på.
Citera
2024-07-26, 11:37
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag skulle vilja säga att akademikerna var en fullständigt nödvändig ingrediens för att få till alla stora samhällsförändringar senaste årtiondena.

Finns inte en chans att en befolkning enbart bestående av "lågutbildade" "bönder" hade accepterat alla senare års tokerier.

Akademiker, journalister samt svenskfientliga politiker var de som satte skräck i svenskar under lång tid. För några år sedan hörde man mycket om värdegrunden. Man hör inte mycket om den idag men där och då kunde värdegrunden användas på samma sätt som gummiparagrafen hets mot folkgrupp. Värdegrunden kunde betyda lite vad som helst men mest om allas lika värde. Det var abstrakthet på abstrakthet, kaka på kaka.

Det behövs helt klart en akademikerklass för att dessa idiotiska idéer skulle legitimiseras. Man kan bara ta sig för pannan vilket jävla skithålsland Sverige har blivit tack vare dessa jävla höns.
Citera
2024-07-26, 11:46
Medlem
Min flickvän är högutbildad och hög iq men hon tror kamala Harris verkar kompetent och att att sortera plast hjälper på klimatet. Förmodligen samma sak i hela min familj och släkt.

Å andra sidan så går hon inte runt och blir irriterad på världen på samma sätt som mig. Hennes världsuppfattning är lättare att bära på då den får med stötte i samhället.
Citera
2024-07-26, 11:53
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa

Då vet vi att du inte har nån högre utbildning. Det är ju inte så det funkar och det är ju i princip definitionen av fake news.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in