2024-07-26, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
Fråga 100 ingenjörer om dom tror på månlandningarna.
Det kanske är du som är förd bakom ljuset här, har den tanken slagit dig? Tror du på fullaste allvar att Sovjet inte skulle ta chansen att motbevisa månlandningen på den tiden det begav sig? Trots stora resurser lyckades de inte, och det har ingen annan heller gjort.
Citera
2024-07-26, 07:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Det kanske är du som är förd bakom ljuset här, har den tanken slagit dig? Tror du på fullaste allvar att Sovjet inte skulle ta chansen att motbevisa månlandningen på den tiden det begav sig? Trots stora resurser lyckades de inte, och det har ingen annan heller gjort.
Som sagt...

Och jag har inget mer att tillägga i tråden, min poäng kom fram.
Citera
2024-07-26, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag har väldigt svårt för kombon intelligent+högutbildad+tror på chemtrails och andra konspirationer i den klassen.

Jag är väl för korkad för att förstå hur de tre sakerna kan korrelera…

Jag tror att känslor och psykisk sjukdom trumfar ut intelligens, dvs logiskt tänkande.

Har en kompis som innehar 7 akademiska examina. Han är läkare, mikrobiolog, civilekonom osv osv.
Han tror på allvar att illuminati strålar honom.

En annan kompis är också intelligent och välutbildad. Han är läkare. Han har en enorm massa åsikter, och drar paralleller och samband som tex att Trump är deep state och går Blackrock, Vanguard och State Streets ärenden. Han är dock inte ett dugg känslostyrd.

Känslor är den direkta motsatsen till logik. Om vi tex aldrig hade gett kvinnor rösträtt skulle Sverige sett drastiskt annorlunda ut. Vi hade haft en mkt finare skött ekonomi, högre välstånd, mkt av det som är onödigt inom stat och kommun hade aldrig hittats på, närmast noll brottslighet, noll social utstötthet, noll knark, noll invandring osv. Sverige hade varit paradiset på jordklotet.
Citera
2024-07-26, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
Fråga 100 ingenjörer om dom tror på månlandningarna.

Ingen ingenjör tror att Apolloprojektet ej ägt rum. För att tro på den teorin måste man ha grava tomma hål i sin utbildnings cv.

Men att säga att outbildade generellt ej är intelligenta är farligt. Här kommer känslor in. Känslor kan triumfera ut allt vad logik heter. Deras känsloliv/psykisk sjukdom har troligen spelat in när de ej klarat av att genomföra utbildningar.
Citera
2024-07-26, 07:54
Medlem
citymormors avatar
felpost
Citera
2024-07-26, 08:20
Medlem
Blaskas avatar
Utbildningsgrad har ingenting med hur fritänkande man är.
Citera
2024-07-26, 08:25
Medlem
vasaduellers avatar
Jag tror att det främst är indoktrinering som avgör människors tilltro till "respektabla" visavi "skumma" nyhetssajter.

Utbildningssystemet bidrar som regel till indoktrinering (vissa undantag) så sannolikt kommer högutbildade därmed att ha större tilltro till mainstream-media.
Om vi endast fokuserar på den lilla del högre utbildade som har hög intelligens, så tror jag att det finns en större andel kritiskt tänkande.
Samtidigt så är många lågutbildade lata och söker enkla svar (om de ens bryr sig) och/eller säger (tror) det som gör det lättast för dem själva (undvika konflikter, inte stå ut i den grupp de befinner sig för tillfället, inte riskera negativ behandling från andra).

Sammantaget så finns ingen tydlig koppling mellan låg/hög utbildning, generellt, och tilltro till mainstream-media. Möjligtvis undantaget indoktrineringseffekten som ökar tilltro till mainstream.
Citera
2024-07-26, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Jag tror att det främst är indoktrinering som avgör människors tilltro till "respektabla" visavi "skumma" nyhetssajter.

Utbildningssystemet bidrar som regel till indoktrinering (vissa undantag) så sannolikt kommer högutbildade därmed att ha större tilltro till mainstream-media.
Följer du ett lands rådande politiska narrativ, så kommer alla dörrar att stå öppna för dig. Går du emot det, så kommer de hållas stängda.
Detta lär man sig tidigt, från barnsben. Följer man narrativet så blir man belönad, går man emot det så blir du kanske inte straffad, men du kommer få problem. Klassisk betingning alltså. Till slut blir narrativet dina åsikter. Du är med andra ord indoktrinerad, och samma tillvägagångssätt kan skådas i alla länder, i demokratier så väl som i diktaturer.
För vem tror ni det är viktigast att följa narrativet? Högre stående socoiekonomiska grupper eller lägre? Högutbildade eller lågutbildade?
De riktigt intelligenta ser igenom detta, men håller tyst. De som inte håller tyst är de som inte har så mycket att förlora (lågutbildade och ointelligenta) samt de med bokstavskombinationer. Den enda som vågade säga att kejsaren var naken var ett barn.
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Jag misstänker att både de mest intelligenta och idioterna är mer samhällskritiska.
Exakt så.
Senast redigerad av censuria 2024-07-26 kl. 09:11.
Citera
2024-07-26, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoifiKatamaxClub
Arbetarklassen, trots sin avsaknad av högre utbildning, är kompetent och det är ju inte för inte som man sedan länge talat om sunt bondförnuft.

Det där med social status är ju väldigt abstrakt. Förr i tiden var det status att vara medlem i en golfklubb. Idag när man kan köpa golfklubbor på Stadium så är golf inte alls samma statusmarkör som förr och många kan idag belåna sig hårt för att ex köpa en SUV så inte heller är bilen en stark statusmarkör. Att vara universitetsutbildad är något som många värdesätter och då spelar det ingen roll om det handlar om en socionom eller civilekonom eller något tyngre som maskiningenjör. Det ger status kort och gott.

Sedan är det som du säger att media tydligt och med emfas understrukit hur det bara är lågutbildade som röstar på SD eller är så kallade främlingsfientliga. Ingen vill ju vara lågutbildad, eller förknippas med dem, utan man vill förknippas med högutbildade. De är bättre helt enkelt. Med propaganda från journalister (som blivit itutade både det ena och andra på Södertörn under sin utbildning) samt att journalister gjort många hembesök och svenskar som motsatt sig massinvandringen och hängt ut dem i media, vilket albanen Diamant Salihu gjort flera gånger, så har man alltså även använt sig av skam och rädsla.

Som sagt så vill ingen bli ihop lumpad med lågutbildat folk men man vill ju även heller inte att en regimjournalist ska komma och knacka på dörren. Då är det bäst att man inser att somalier är en vinst för Sverige, att det inte finns ett svenskt folk som har mer rätt än andra att leva i Sverige, att kvinnor ska studera/jobba under sina mest fertila år, att kärnfamiljen är en patriarkal struktur och att gruppvåldtäkter alltid har funnits i Sverige och att muslimska terrordåd hör till ett modernt land.

Finns väl ingen som är så känslig som en högutbildad svensk som är mån om att passa in på jobbet.

Lärdomen är att propaganda funkar.

Exakt, det är det jag sagt hela tiden, det är en paketlösning etablissemanget serverar som akademikerna nappar på direkt.

Vaccin = högutbildad/smart.
Massinvandring = högutbildad/smart.

Vaccinskeptiker = lågutbildad/inte smart
Invandringskritiker = lågutbildad/inte smart.

Sen får man inte glömma bort att akademikerna i alla tider haft nästan omättliga behov av att distansera sig till det folkliga, det "typiskt svenska" (tråkiga) etc. Och att dom ihopklämda mellan överklassen och arbetarklassen har enorma behov av att hävda och positionera sig.

Tillsammans med regleringsbreven var det löjligt enkelt att dressera akademikerna att tycka rätt saker och inte minst att mobba ut dom som tyckte fel.

Jag skulle vilja säga att akademikerna var en fullständigt nödvändig ingrediens för att få till alla stora samhällsförändringar senaste årtiondena.

Finns inte en chans att en befolkning enbart bestående av "lågutbildade" "bönder" hade accepterat alla senare års tokerier.
Citera
2024-07-26, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av worldoftoys

En annan kompis är också intelligent och välutbildad. Han är läkare. Han är dock inte ett dugg känslostyrd.

Jag tror han är känslostyrd avseende hur han tänker tex om Trump och liknande som petar på någon nerv djupt initi honom, även om han inte framstår som känslostyrd i övrigt, på utsidan, eller i sitt yrkesliv.

Men just Trump verkar ju vara som en fokuspunkt vad gäller frågan för fejk news. De som med passion hatar etablerad media och dess agenda sättande journalism, brukar älska Trump. Och de som med passion hatar alternativ media, hatar Trump och kallar honom "orange man".
Citera
2024-07-26, 10:11
Medlem
Det är inte utbildningsnivån i sig som är avgörande utan hur engagerad och insatt man är i politik och politiska frågor. En professor i astrofysik som är helt ointresserad av politik är varken mer eller mindre mottaglig för Fake News än en lågutbildad person som också är ointresserad.

Däremot är personer som är starkt engagerade och intresserade av politik väldigt mottagliga för Fake News som bekräftar och stärker deras världsbild, och väldigt bra på att bortförklara alla nyheter som talar emot deras världsbild.

Det stämmer dock att högutbildade rent generellt är lite mer engagerade och insatta i politik än lågutbildade, så på det sättet borde de vara mer sårbara för Fake News. Högutbildade kan också ha större intellektuella resurser att bortförklara allt som inte stämmer med världsbilden.
Citera
2024-07-26, 10:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Fast är antireligiositeten faktiskt ett resultat av kritiskt tänkande eller är det ett flockbeteende hos "smarta"? Jag tror på det senare.

För att vara religiös måste man vara ointelligent eller livslögnare. Det finns inget som helst som tyder på att någon religion skulle vara sann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in