2024-07-26, 09:38
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaxon
I dessa kommentarer skriver PÖ att det inte är konstigt att kamerorna laggar, att de alltid har gjort det, men i intervjuer i media har han uttryckt att det är märkligt att kamerorna stängs av och att det inte finns någon förklaring till det?

Om nu kamerorna alltid har laggat och han inte tycker det är konstigt, varför ge sken av att något skumt har hänt med dem?

Vad ska man ha laggande kameror till?
De är väl uppsatta för att övervaka området, inte blinka när det händer något.
Han har också medvetet valt kameror som inte spelar in i kameran.
Citera
2024-07-26, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Gällande Amandas ekonomiska situation så existerar domen

Målnummer: Ä - 387718 gällande förvaltareskap.

Har du begärt ut det? Begär ut dagboksanteckningarna också.
Citera
2024-07-26, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Spelar det nån roll? Det är ju fullt logiskt.

Speciellt om man vill ha ut 300K under mystiska omständigheter.
Ja, det spelar roll. Står det i något försäkringsvillor att man måste efterlysa en försvunnen hund offentligt för att kunna få ersättning? Så enkel är frågan. Plus vilket försäkringsbolag som har det villkoret.

Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Finns ett bra svar innan I tråden och står skrivet på andra ställen också. Jag har mina djur oförändrade eftersom.jag anser att med en god djurhållning har du oftast inte behöv av veterinärvård utom vid eventuella skador.
Förstod du frågan du svarade på?

Att du har dina djur oförändrade är ju lite kul. Det vore udda om man förändrade sina husdjur. Men till frågan.
Citera
2024-07-26, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad ska man ha laggande kameror till?
De är väl uppsatta för att övervaka området, inte blinka när det händer något.
Han har också medvetet valt kameror som inte spelar in i kameran.

Han är ju IT-tekniker, vrf väljer han skitsystem? O eftersom det hänt flera gångee tidigare, vrf är kamerorna inte utbytta?
Citera
2024-07-26, 09:43
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ja, det spelar roll. Står det i något försäkringsvillor att man måste efterlysa en försvunnen hund offentligt för att kunna få ersättning? Så enkel är frågan. Plus vilket försäkringsbolag som har det villkoret.

.

Men kolla upp det själv om du inte förstår. Alla andra fattar ju varför.
Citera
2024-07-26, 09:46
Medlem
Citat:
Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig här. Det får bli lite vagt.

Vi har ju en helig regel här i forumet att man inte får outa andra medlemmar. Det resulterar i avstängning och står även i moderatorsmeddelande innan man kan posta inlägg i tråden.

Och jag har en personlig helig regel att det man skrivit till mig i PM stannar där.

Citat:
Äntligen kan jag få vara med i denna spännande tråd. Utkastad från pappans lilla fan-club när jag frågade var de andra djuren tagit vägen. Pang sa det och så var jag blockad.

Alla pratar om de här filmerna som skulle vara några bevis på att Essie blivit stulen. De filmerna är nada värt, de bevisar ingenting, skulle inte ens kunna användas som bevis i en rättegång. De saknar materiella grunder så de filmerna kan ni släppa.

Det enda som säger att Essie blivit stulen är pappan själv. Det gör han ganska omgående. Hur kan han vara så bombsäker på det? En annan person hade väl antagit att hunden försvunnit genom ngt hål eller hoppat över? Ingen omöjlighet för en smidig jaktlabrador. Jag har haft en hund som klättrade i träd o det finns hur många filmer som helst på smarta hundar som klättrar över höga inhägnader.

Vad gjorde familjen de minuterna som PÖ påstår filmerna laggade? Var var de? Det finns inget som säger att de inte tog in hunden i huset igen.
Ngt som jag tycker är viktigt är att när de ska hämta in hunden, mamman alltså, så hittas inte hunden men hon går lugnt o plockar in saker. Jag som själv haft en hund som försvunnit hade blivit hur orolig som helst o letat igenom varje mm av trädgården, inte bara helt förstrött börjat greja med annat. Jag tror mamman vet att Essie inte försvunnit på något sätt från trädgården. Jag hade heller inte varit så oberörd som pappan, han verkar vara en kylig jävel.

Pappan är också IT-tekniker o förmodligen då teknikintresserad. Vad det framkommit i tråden så även Sverige-ansvarig för Bosch. Tror ni han hade nöjt sig med ett undermåligt kamerasystem som laggar, speciellt eftersom han säger att det hänt innan? Dessutom vrf laggade det just de minuterna pappan påstår Essie blivit stulen?

Gällande bilen är det ingen som vet när den kördes dit o hur gamla spåren är. Så länge ingen vet det är det heller inget bevis på stöld. När min hund försvann hade jag spårhundar ute o de reagerade på flera dagars gamla spår. Det kan likaväl vara familjen som kört dit sin bil o lett Essie till bilen om nu det är det enda spåret. Så länge det inte är fastslaget och bevittnat från utomstående saknar således även bilen ngt bevisvärde.

Enligt uppgifter så körde de bara med värmekamera på nätterna? Vrf användes de inte på dagen? De funkar likaväl dagtid.

Ngt som ingen tänkt på är om Länsstyrelsen är inkopplad. Jag har sett deras svar o det är tvetydigt vad de menar med det. De har inga avslutade ärenden på familjen och de skriver en sådan konstig formulering så det går inte att tyda vad de håller på med. Jag som granskar mycket har aldrig sett ett ett sådant svar.
Men för de som vet hur länsstyrelsens djurskydd jobbar så kan de ha omhändertagit hunden. Det ska inte mycket till för det och finns det flera anmälningar på ett våldsamt boende så kan det ha skett.
Vi hade ju de hästarna som länsstyrelsen stal veckan innan, de togs från den nya ägaren för att en djurskyddsinspektör påstod att den förre ägaren körde foder vilket inte är olagligt även om man har djurförbud. Där har omhändertagandet fortfarande inte kommunicerats med ägaren.

Något annat jag reagerat på är ju att mamman inte delat något på sin facebook.
Här har ni en hund, vi vet ju att PÖ inte betraktar Essie som en familjemedlem, men hon har ju ändå kostat 280 000 kr enligt vad PÖ säger. Borde inte mamman delat en efterlysning i allafall?
Tittar man på PÖs familj o släktingar så har han en hel del men endast en handfull har engagerat sig i Essie. Inte ens de delar en efterlysning på hunden som pappan påstår kostar så mkt o är en nödvändighet för A.

Vi vet redan att PÖ är här inne och lusläser allt o förmodligen även kommenterar. Vissa försvarar ärendet lite väl mkt. Att vi vet det är ju eftersom han ändrar sin version efter vad som folk har hittat här. Tex att lägga in registreringen på hunden på SJV, det kan man göra själv o det tar ca 24 h innan det syns.

Att PÖ sedan eventuellt begått brott enl BrB, där funderar jag på uppvigling och att han uppmanat till att man ska ofreda folk. Det ska jag kolla upp närmare.

Något folk inte funderat på är om det finns anmälningar till Arbetsmiljöverket. Vi vet att det finns både IVO och Lex Sarah-anmälningar men om assistenterna blivit hotade eller utsatta för våld ska det anmälas till AMV. Här är det lite svårt eftersom det är chefen som ska anmäla och har de varit anställda av PÖ så finns det nog inget trots det är lag på det. Men jag tänker främst på LSS-boendet som säkert följer lagen.
Det ska även finnas en riskbedömning gjord för jobbet samt åtgärdsplan.
Och om assistenterna är anställda i hemmet, av vilken eller vilka är de anställda av?

Gällande svaren från mediumen så saknar de värde. Jag som själv har gått till flera olika varav endast 2 stycken verkligen såg vad som både skulle hända o vad som hänt, skrattar åt deras svar. Den ena ger ett sådant svar så det kan täcka in nästan överallt i Sverige. Min pendel ger bättre svar o den säger att Essie är död. Kanske därför PÖ sa i TV att A fortfarande har ont i magen och mår illa?

Fattar inte heller att media inte källgranskar och ifrågasätter historien utan sväljer allt med hull o hår. Men de vill liksom PÖ ha likes o uppmärksamhet. Även media censurerar kommentare fick jag veta.

Farfaderns svar ger jag inte så mkt för, det där är skrivet av PÖ. Det verkar som han är mkt kontrollerande och han har redan försagt sig om vad som hänt Essie, dessutom i TV.
Man säger inte att en hund gått bort om den blivit stulen, försvunnit eller sprungit iväg. Man säger gått bort om någon eller något dött/avlidit.

Hur hade ni gjort om ni skulle stjäla Essie? Jag vet hur jag skulle göra.

Så du tror inte på medium (fast du anlitar ändå flera stycken) men du tror på en pendel, ja det var ju en heeelt annan sak! Välkommen till tråden, du kommer passa perfekt här. 😀
Senast redigerad av Curlyfication 2024-07-26 kl. 09:48.
Citera
Medlem
Citat:

Förstod du frågan du svarade på?

Att du har dina djur oförändrade är ju lite kul. Det vore udda om man förändrade sina husdjur. Men till frågan.

Självklart förstod jag frågan o du fick ett svar.
Att autocorrect går in får jag skylla på att min mobil laggade, det är ju så modernt i dessa stöldtider...
Fö hade jag aldrig ändrat på mina djur, de är personliga o individer, för mig en familjemedlem men tydligen inte hos vissa andra.
Citera
Medlem
Eeeemiiiils avatar
Citat:
Han är ju IT-tekniker, vrf väljer han skitsystem? O eftersom det hänt flera gångee tidigare, vrf är kamerorna inte utbytta?
Det är väl nätet som laggar
Citera
2024-07-26, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Hundförsäkringar har det kravet. Exempel:

https://www.agria.se/hund/artiklar/forsakring/forsvunnen-hund--vad-gor-jag/
Tack!
Händelsen ska vara polisanmäld och du ska också ha annonserat ut en efterlysning. Det kan du göra i lokaltidningen eller på Facebook. Huvudsaken är att ditt inlägg får en bred spridning. Livförsäkringen har ingen självrisk.
Har de samma krav om man blir rånad eller om bilen försvinner? Att man ska efterlysa rånaren eller bilen på Facebook? Känner att kravet troligen beror på att ägare av husdjur är en ganska korkad och naiv del av befolkningen.

Citat:
Men kolla upp det själv om du inte förstår. Alla andra fattar ju varför.
Näe, jag förstår faktiskt inte varför. Av vilken anledning ska jag kolla upp saker du påstår?

Antingen har du en källa, eller så hittar du på.

Nu var det en vänlig själ som fixade det hela, så du som naiv och korkad djurägare behöver inte längre bry dig.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-07-26 kl. 09:50.
Citera
2024-07-26, 09:49
Medlem
Citat:
Vilket försäkringsbolag har det kravet?

Har du någon källa som typ deras försäkringsvillkor?

Ex ur Agria hund försäkringsvillkor

"G.6.2 Bortsprungen eller stulen hund
AErsättning lämnas med upp till försäkringsbeloppet om din
hund har sprungit bort eller stulits och inte återfunnits inom
3 månader. Om din hund även omfattas av Agria Användbarhet
punkt I kan ersättning lämnas om din hund inte återfunnits
inom 30 dagar efter försvinnandet.
Du måste anmäla försvinnandet till polis inom en vecka, söka
efter hunden och annonsera efter den i lokalpress eller medier
med motsvarande spridning i samband med försvinnandet.

Du kan inte få ersättning om hunden har kommit bort genom

olovligt förfogande. Om hunden återfinns är du skyldig att
meddela oss detta och betala tillbaka försäkringsersättningen".
Citera
2024-07-26, 09:49
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Inget kort i dessa enligt PÖ:
https://postimg.cc/qhv6wNqW
Jag fattar trögt, teknisk dinosaurie, hur kan han sparade filmer utan minneskort? Går de direkt in på datan HD?
Citera
2024-07-26, 09:51
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Titta på ögonen mellan där Essie sitter bredvid A bland de första ggr o sen resten av de upplagda bilderna. Där har du sanningen, Essie gjorde kanske sitt jobb men inte som en lycklig o glad hund.

Mitt första inlägg i tråden som jag läst från dag ett.
Jag har haft egna hundar i över 45år dessutom jobbat och fått fason på flera omplaceringar. Håller med dig till 100%
När jag såg första bilderna på Essie tänkte jag samma "Den där hunden har det inte bra"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in