2024-07-26, 09:45
Medlem
Häktningsframställan

https://gofile.io/d/B3T3fW

.
Citera
2024-07-26, 09:47
Medlem
Musta-Pekkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Det är en stor familj och ett vanligt efternamn bland svenska romer typ som taikon
Menar du *Sköld*?
Citera
2024-07-26, 09:47
Medlem
Jag undrar varför ni lägger så mycket fokus på flickan, det är väl de som utfört brottet man ska fundera kring. Vad spelar det för roll vilket ursprung man har? Vad ska ni bry er om hur hon var klädd eller sminkad? Jag förstår inte hur ni är funtade. Ni som skriver allt detta måste ha stora problem själv. Vem har rätt att ta någon annans liv oavsett? Där är väl felet! Barnen som kan mörda någon där är problemet. Sluta upp att fokusera på flickan och hennes familj.
Citera
2024-07-26, 09:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja det är alldeles fruktansvärt hur BARN kan vara inblandade i mord.
Båda två misstänkta inblandade här är ju egentligen småflickor / barn. Inblandade i ett mord på ett annat barn som först bundits med tejp.
Inte dråp eller olycksfall - utan troligen avsiktligt mord - ”vänner” emellan.

HUR i helsike kan vi hamnat i ett samhälle där tonåriga omyndiga gängmedlemmar avsiktligt skjuter ihjäl folk och 14-15 åriga tjejer misstänks för att ha frihetsberövat och knivmördat en jämnårig??

Det är något som gått väldigt snett.

Trots den aggression som rinner ur tråden mot postare som uppger att det stackars offret här har haft en uppväxt som de facto innebar större risk för att råka ut för våldsbrott - så är det ju faktiskt så det är.

Väldigt många ungdomar inblandade i våldsbrott - både som offer och gärningsmän - har en historik av vistelse på SIS-hem, fosterhemsplaceringar, problemtyngda mödrar och frånvarande fäder.
Barnen hamnar i dåligt umgänge utan att, den själv dysfunktionella föräldrargenerationen, ingriper.

När dessa 14-åriga barn flyter omkring i limbovärlden som barn på pappret, men översminkar sig och klär sig som sexuellt mycket utmanande vuxna kvinnor, bottnar det oftast i att de är vilsna. De försöker ta efter något de tror symboliserar vuxenvärlden.
Det resulterade här i att det 14-åriga mordoffret också först tolkades vara en 2-3 gånger så gammal vuxen kvinna.
Det gäller gängkrimininella killar också som tar efter manliga hip-hopp stereotyper.

Det saknas en tydlig vuxen vägvisare som kan peka rätt.
Det är inte barnens fel. Det är den dysfunktionella föräldrargenerationen med egna problem de inte mäktar med, tillsammans med ett samhälle som inte heller förstår/har resurser att vägleda de här barnen rätt.

För tyvärr är det så statistiskt att barn som har dysfunktionell uppväxt med fosterhemsplaceringar och SIS-historik, tjejer som poserar på TikTok konton hårt sminkade med sexuellt utmanande kläder liksom killar som postar bilder med gängmedlemmar och vapen - oftare blir såväl brottsoffer som förövare.

Det är inte victim-blaming - det är fakta.
Men det betyder naturligtvis inte att offret Emilie har någon som helst egen skuld i att några individer begick ett förfärligt vedervärdigt brott och mördade henne.

Bra inlägg!

Nej, det är inte barnets fel att hon hamnat i en riskmiljö med andra individer som har liknande problematik. Orsakerna till problemen är mångfacetterade och "skulden" ligger därmed på flera plan. Inte sällan har det fallerat upprepade gånger, med många byten av fosterhemspaceringar t ex. Inte alla lämpliga.

Vi ser väl även här att flickan fick komma hem tillfälligt till sin mor, i väntan på I]ytterligare [/i]en ny placering? Har inte följt fallet i alla dess dimensioner.

De flesta tonåringar är något "vilsna" i sin egen identitet. Man behöver testa gränser, kolla vad man gillar/inte gillar, forma sig. För det behövs ett visst mått av frihet, men förstås också gränser. Och framför allt villkorslös kärlek, äkta omtanke, stabilitet och vettiga gränser.

E har hamnat i en riskmiljö där det finns en ökad risk för att råka illa ut.

Att lägga ansvaret på henne själv för att hon hamnat där och sin egen död är helt absurt, oavsett om hon kommit från en trasig barndom eller inte.
Citera
2024-07-26, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Tråkigt att får ge dig rätt. Kan ju relatera till egna erfarenheter i min familj. Skilsmässa mellan mormor och morfar på 50 talet, 4 barn som blev kastat vind för våg. Morsan 'kom i huset' 15 år gammal. Kort utbildning, fick mig vid 24 års ålder, ogift. Min farsan var en riktig skojare, körde långfärd export. Han var själv en oäkting, okänd pappa. Uppvuxen hos mostern. Min mamma fick min syster, och det gick inte med min styvfar heller. Det var ett downfall till botten, hon började bli en 'hoardare', samle på allt skit hon kom över, och det blev som värst när hon hittade ett ställe där hon kontinuerligt kunna ta hem saker. Fick själv en son i ung ålder, med en muslimsk flykting från Libanon. Det gick så klart inte, när två så olika kulturer clasher, vårdnadstvist i rätten, sabotage av mitt föräldraskap ( han mutade sonen med godis, leksaker och annat som barn tycker är kul ) Han saboterade sonens skola, och la grunden till att min son inte trevs där. Summarum, sonen flyttade till sin pappa, började ny skola, skulkade, kass skolgång, hash, mental ohälsa och bor ett sunkigt ställe fyllt med pundare som skriker och är allmänt stökiga alla timmar i dygnet.

Styrkekramar till dig men e:s död har ingenting med hennes mamma att göra. Många föräldrar utan missbruk hade också låtit sitt barn få på pyjamasparty i den åldern
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adu2024
Jag undrar varför ni lägger så mycket fokus på flickan, det är väl de som utfört brottet man ska fundera kring. Vad spelar det för roll vilket ursprung man har? Vad ska ni bry er om hur hon var klädd eller sminkad? Jag förstår inte hur ni är funtade. Ni som skriver allt detta måste ha stora problem själv. Vem har rätt att ta någon annans liv oavsett? Där är väl felet! Barnen som kan mörda någon där är problemet. Sluta upp att fokusera på flickan och hennes familj.

Bra där, huvudet på spiken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag börjar misstänka att det är den där Melak/Malak, för den andra MGM är tydligen 13 år gammal.....

"" Två flickor – 13 och 15 år gamla – är misstänkta för inblandning i människorov och mord på Emilia Sjöberg, 14.

Hon hittades tejpad med silvertejp i ett industriområde – och vad som tros vara hennes väska dumpades i en annan del av staden.

Därför dök polisen i Landskrona hamn.""

https://www.expressen.se/nyheter/sve...det-pa-emilia/
Melak är 15-åringen tydligen.

Citera
2024-07-26, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollangel
Jag undrar hur man kan identifiera en 14-åring som 25-35 år?
Varför bodde hon på sis-hem? Vore intressant att få veta lite mer om flickans bakgrund. Ingen aning om någon skrivit om det men det skulle ta ett antal timmar att gå igenom alla sidor.

Handlade om hennes tatueringar
Citera
2024-07-26, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
*nn* k*ld*r*s sjöberg *=a

Det var detta mellannamn jag menade, citerade fel ovan.
Citera
2024-07-26, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
En kusin som hävdar att familjen är stöttande och familjekär men uppenbarligen inte tillräckligt familjekär för att stötta och ta hand om Anna så att inte båda hennes barn tagits ifrån henne.

Anna har inte kontakt med den romska familjen
Citera
2024-07-26, 09:56
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smartpolitik
Du får nog beskriva det bättre än så.
Vad kunde du gjort för att hindra din 14 åriga dotter att gå på pyjamasparty med så kallade kompisar? Vilket de inte var.
Hur hade du kunnat hindra att kompisarna mördade henne?

Man släpper inte kontakten med sin 14 åring på bussen. Enligt mamman, 14 åringen säger ”nu är bussen framme om 10 minuter, hej då mamma jag älskar dig och vi ses imorgon”. Nej nej nej fel!!! Vi hörs när du kommit fram och vi hörs flera gånger till under kvällen! Jag har ringt xx föräldrar som kommer höra av sig till mig i kväll om hur ni skött er och vad ni gjort.

Mamman har brustit fullkomligt i sitt föräldraansvar. Det är inte hennes fel att Emilia är mördad men hon har ju möjliggjort det. Om mamman vore ansvarsfull hade hon krävt att Emilia skulle ringt och sagt att hon var framme hos vännen och när hon inte gjorde det hade mamman agerat och kunnat få dit en polispatrull. Vilket kanske hade kunnat räddat livet på flickan. Ingen normalt funtad förälder släpper iväg sin 14 åriga dotter på ett tåg till kompisar för att höras imorgon. Man har tät kontakt eftersom alla vet att 14 åringar inte går att lita på i något avseende alls.
Senast redigerad av Tervull 2024-07-26 kl. 09:58.
Citera
2024-07-26, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
Häktningsframställan

.

Endast m är häktad enligt den? Varför inte L?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in