2024-07-26, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Även om det verkar vara främmande för dig, så är det liksom allmänt accepterat, att ett barns föräldrar bör beskydda sin telning. Det är väl därför, som det har rests frågor, om mamman har brustit i sin tillsyn av Emilia.
¨'

Hur menar du att man ska beskydda en 14 åring som är bjuden på party?
Citera
2024-07-26, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Förväntad häktningsförhandling för MT2 (15) nu fredag förmiddag.

Antar att vi inte kommer få ut namn på MT2 den här gången (p.g.a. censur)?

Vanligtvis får man ut namn på misstänkt vid häktningsframställan/beslut.

Det beror nog på deras unga åldrar, lär inte komma ut några namn eller papper på officiell väg.
Citera
2024-07-26, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z00plon
Otroligt sorgligt. Tänk dig, hon bar henne i 9 månader, fick se hon lära sig le, skratta, upptäcka sina fingrar, fötter, höra hennes första ord (agoo). Fick se hon lära sig använda armar och ben till att krypa, gå och springa. Sånt band endast en förälder kan få till sina barn. Ja det är sorgligt, minst sagt.

Fast alla föräldrar känner ju inte dom känslorna eller uppskattar dom sakerna. Och det är ju då det blir problem.
Citera
2024-07-26, 04:11
Medlem
Tervulls avatar
Det är ju ändå uppenbart att mamman inte visste hur man är en ansvarsfull förälder och det är väl därför som dottern varit tvångsomhändertagen nästan hela sitt liv. Något jag reagerade starkt på utifrån intervjun med mamman är detta, utdrag från expressen:

”Emilia skulle till ett pyjamasparty och det sista mamman hörde från sin 14-åriga dotter var ett samtal från tåget – där Emilia berättade att hon skulle vara framme om tio minuter och att kompisar väntade på henne på stationen.
– Det sista Emilia sa i telefon var ”Godnatt mamma, jag älskar dig, jag kommer hem i morgon och ska berätta allt”, berättar mamman Anna Sjöberg, 33.”

Ingen normal förälder nöjer sig med dessa avslutande ord ifrån sin 14 åriga dotter. ”Godnatt mamma, vi ses imorgon”. Det är helt jävla galet ansvarslöst!!! Man kontrollerar givetvis att dottern kommit fram till vännen där partyt skall äga rum, man håller tät kontakt under kvällen med sitt barn eftersom alla vet hur en 14 åring kan spåra ur. Man har även kontakt med föräldrarna till det barn som har partyt så att barnen sköter sig och inte dricker alkohol eller smiter ut.

Med detta sagt skuldbelägger jag inte mamman för Emilias död men om hon hade gjort som man skall så hade hon snabbt upptäckt att hennes flicka inte gick att kontakta. Då hade hon kunnat ringa polisen för att uppge vart Emilia senast befann sig när de pratade sista gången. Om polisen varit snabbt på plats hade kanske Emilias liv gått att rädda. Självklart är det GM som är skyldig men ett mycket bristfälligt föräldraskap möjliggjorde mordet enligt min mening.

Det är absolut inte normalt att inte ha kontakt med sin 14 åring från att hon sitter på ett tåg och fram till dagen efter det kan nog alla tonårsföräldrar hålla med om! Inte ens min 17 åring (nästan 18) som är mycket skötsam och lugn undslipper mig när hon skall ut, jag har koll på henne i platstjänster och vi håller kontakten kontinuerligt. Det är ett alldeles för farligt samhälle för att inte göra så! Även om jag litar på mitt barn så litar jag inte på andra!

För övrigt blöder mitt hjärta för denna unga tjej som blev torterad till döds och som verkar ha haft ett tufft liv. Vad är det för människor som kan göra så mot sin kompis? Måste vara rejält störda individer.
Senast redigerad av Tervull 2024-07-26 kl. 04:39.
Citera
2024-07-26, 04:11
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Det är sorgligt att en oförmögen mamma förlorar sitt barn. Flickan var omhändertagen sedan 5 års ålder. Hennes bror blev också omhändertagen.

Jepp - detta var en rakt, utstakad väg! BO var ett offer sedan länge och mamman/pappan har skitit ut sig totalt och är såklart medskyldiga i hennes död. Detta var ingen "olycka" utan ett utdraget självmord... Hamnar man på familje- och SIS-institutioner, klär sig sexuellt utmanande, är sexuellt utagerande, umgås med drägg, är ett drägg, inga stabila vuxna förebilder kring sig, taskig uppväxt sedan tidiga barnaår, använder droger ja då är framtiden mer eller mindre avgjord.

Det är till 99% ingen slump att offren blir just offer - samma med GM. Konsekvenstänk lär man ut till sina barn. Hamnar man i myndigheternas nät så är det redan för sent, i princip. När jag jobbade på en låst SIS-institution, i början på 2000-talet, så var återfallsrisken/frekvensen 90-95%, beroende på orsak till placering och detta ansågs vara helt okey. Detta säger det mesta. Lär knappast ha blivit bättre. Jag var relativt grön och trodde att kanske ca. 65-70% då hade problem i hemmet och att detta var en stor del i deras dåliga utveckling - det stämde inte - det var snarare 99% av alla de intagna som hade en taskig familj i bagaget. Så allt börjar där...
Citera
2024-07-26, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
När man läser "okänd" kvinna så tänker jag direkt på en missbrukare eller prostituerad som lever på samhällets botten och har ingen kontakt med anhöriga osv.

eller framgångsrik som ej vill förstöra sitt liv?
Citera
2024-07-26, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du bor väl i en tätort där alla dina barns kamrater bor nästgårds kanske.
Gör man inte det är det inte ovanligt med avstånd till både kamrater och skola.

Det här med att låsa in och isolera 14-åringar är en förlegad pedagogik sedan länge. Den fungerar inte.
Det är dessutom inte BO som mördat sig själv - utan det dysfunktionella bör du söka i bakgrunden hos de som begått mordet. Det är där det gått riktigt jäkla skevt.

Hmm, har du en 14-årig dotter som verkar ha varit sexuellt utmanande och även utagerande. Varit placerad på diverse SIS- och familjehem, umgåtts med löske och vill åka tio mil till ett "pyjamasparty", så borde klockorna ringa, eller? Slik pedagogik/uppfostran har ej heller någonsin fungerat, det kan jag lova dig. Det handlar såklart inte om att "isolera" någon utan att använda sig utav sunt förnuft - här har detta helt klart fallerat och det ser vi i resultatet. Alla i denna soppa är dysfunktionella - inget att "förhandla" om...
Citera
2024-07-26, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z00plon
Otroligt sorgligt. Tänk dig, hon bar henne i 9 månader, fick se hon lära sig le, skratta, upptäcka sina fingrar, fötter, höra hennes första ord (agoo). Fick se hon lära sig använda armar och ben till att krypa, gå och springa. Sånt band endast en förälder kan få till sina barn. Ja det är sorgligt, minst sagt.

Tror ej att hennes mamma ens minns det där då hon säkerligen varit as packad/hög under de åten innan hon förlorade henne vid 5 årsåldern.
Citera
2024-07-26, 04:34
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Fast alla föräldrar känner ju inte dom känslorna eller uppskattar dom sakerna. Och det är ju då det blir problem.
Ja Emilias mamma verkar inte vara helt normal. Det här tragiska livet verkar predestinerat med såna föräldrar.
Synd att sossarna stoppade projektet med tvångssterilisering. Många tragiska öden hade då inte hänt och samhället hade varit mycket säkrare. Idag med psykvårdsreformen där retarderade och psyksjuka går lösa utan kontroll kommer vi få se mer av sånt här, tyvärr.
Citera
2024-07-26, 04:36
Medlem
Citat:
Hon är både översminkad och horklädd på tiktok. Tror inte någon förälder till en tonårstjej skulle vilja se sin dotter på det viset. Hon är - var - en mycket ung tjej med problem. Men skicka du lite emojihjärtan hit och dit så blir allt säkert bra.

Det är märkligt att det är så viktigt att familjen ska få sörja i fred - fast familjen inte ens har tagit hand om henne medan hon levde?

Men plötsligt ska det visas stor respekt för "familjen".

Det verkar inte som att du vet hur tonårsdöttrar ser ut nu för tiden.
Kommer nog att bli många döda barn framöver.

Iaf om(översminkning) skulle orsaka mord!
Citera
2024-07-26, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svammelprofeten
¨'

Hur menar du att man ska beskydda en 14 åring som är bjuden på party?

Herregud, sätt saker i perspektiv! Detta var en 14-årig flicka med ett bagage som man inte önskar någon, suttit på SIS-och familjehem sedan femårsåldern och umgås med tveksamma element och du anser det vara kosher att släppa iväg henne ensam tio mil bort, på ett "pyjamasparty" - ja, anser man att detta är att ta hand om sin skadade dotter, ja då förstår jag verkligen att slika dåd sker.
Citera
2024-07-26, 04:45
Medlem
Citat:
Det är sorgligt att en oförmögen mamma förlorar sitt barn. Flickan var omhändertagen sedan 5 års ålder. Hennes bror blev också omhändertagen.

Mamman är vuxen. Hon valde narkotika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in