2024-07-25, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Hur har det gått för metallinvesteringarna då?
Hur går det för Fiat valutan framöver tror du?
CBDC ?

Enligt Peter Schiff skulle allt krascha år 2001 sedan höll han på fram tillkraschen 2008 och fortsatte efter det så jag har inget förtroende alls för honom, och fiat funkar alldeles utmärkt

Men det här är off topic
Citera
2024-07-25, 20:48
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Mest mottagliga är förmodligen de som har låg tilltro till samhällssystemet. De som på olika sätt känner sig utanför.

Korrelerar ju rätt väl med utbildning
Citera
2024-07-25, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Vad tror ni?

Ett litet tankeexperiment:
Om riktiga nyheter och fake news plötsligt byter plats, så att dom respektabla nyhetskanalerna plötsligt börjar rapportera Fake News samtidigt som dom skumma nyhetssidorna börjar rapportera korrekt.

Vem skulle i så fall först börja tro på dom riktiga nyheterna - lågutbildade eller högutbildade?

Dela gärna upp ert svar på olika typer av utbildningar: Sjuksköterska, ekonom med mera.
Fast det är ju de etablerade medierna som står för mest fake news.
Kolla bara bara på när dom nästan grät i direktsändning på svt när Trump blev president första gången.
Eller förtalet mot Assange som spreds i alla våra medier och rättsväsende när det egentligen handlade om vad han gjort mot USA. 🤷

Vem som sprider fake news är en öppen fråga.
Spelar inte så stor roll om man är högutbildad eller inte. Jag är högutbildad iof, men det kategoriserar inte min åsikt. Känns meningslöst att ens försöka kategorisera, vad för vetande får man ut av det?
Citera
2024-07-25, 21:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Fast det är ju de etablerade medierna som står för mest fake news.
Kolla bara bara på när dom nästan grät i direktsändning på svt när Trump blev president första gången.
Eller förtalet mot Assange som spreds i alla våra medier och rättsväsende när det egentligen handlade om vad han gjort mot USA. 🤷

Vem som sprider fake news är en öppen fråga.
Spelar inte så stor roll om man är högutbildad eller inte. Jag är högutbildad iof, men det kategoriserar inte min åsikt. Känns meningslöst att ens försöka kategorisera, vad för vetande får man ut av det?
Dom grät för det var dåligt kanske? Och dom som jobbar på svt är högutbildade.
Citera
2024-07-25, 21:02
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Märkligt här i tråden är att Fake news är sammanställt med de nyheter som man kan få tag i utanför den "etablerade" median.

Om nu de begåvade eller de som lägger mer tid att ta reda på sanningar, de som orkar lyssna på en debatt i sin fulla längd, en som läser ett flertal språk, har kontakter med diverse utländska medborgare får en annan bild presenterat för sig som går att bekräfta på 18 olika håll... är detta då automatiskt Fake News???

Skitmedia som dumma, ointelligenta, naiva trångsynta konsumerar... TV4 som har 12 sekunders resumé över en konferens som varat i 4 dagar, Aftonbladet, Expressen, DN som också har samma slagsida år ut och år in... Skulle dessa vara mer trovärdiga? De är ju "Etablerad Media" ???

Den avgörande skillnaden är att "etablerad" media i Sverige är anslutna till det pressetiska systemet och därmed låter sig faktagranskas.
Citera
2024-07-25, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Den avgörande skillnaden är att "etablerad" media i Sverige är anslutna till det pressetiska systemet och därmed låter sig faktagranskas.

För en rättshaverist som inte är med på samhällskontraktet så hjälpte ditt inlägg inget alls. Faktagranskning är nåt de aldrig kommer göra, alltså rättshaverister
Citera
2024-07-25, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Vad tror ni?

Ett litet tankeexperiment:
Om riktiga nyheter och fake news plötsligt byter plats, så att dom respektabla nyhetskanalerna plötsligt börjar rapportera Fake News samtidigt som dom skumma nyhetssidorna börjar rapportera korrekt.

Vem skulle i så fall först börja tro på dom riktiga nyheterna - lågutbildade eller högutbildade?

Dela gärna upp ert svar på olika typer av utbildningar: Sjuksköterska, ekonom med mera.
Ditt tankeexperiment har redan skett har du missat det, vad har du för yrke vi kan börja där
Citera
2024-07-25, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Mest mottagliga är förmodligen de som har låg tilltro till samhällssystemet. De som på olika sätt känner sig utanför.

Detta svar tror jag är mest korrekt. Stämmer åtminstone totalt för de jag känner som dras till besynnerliga påståenden. De misstror liksom allt, utom rena galenskaper!

Och anledningen tror jag är att de är känslomässiga, de är kanske väldigt besvikna på samhället, på politiker, på medborgarna, och denna starka känsla av förakt tar kontrollen över hjärnan och förmågan att tänka rationellt.

Men att skilja mellan sanningen och fake news är mycket svårt tycker även jag. Nu kommer ju dessutom AI med fejk foton och fejk video, så jag blir allt mer osäker på hur man ska göra för att inte bli lurad. Man måste nog bli mer skeptisk, och alltid undersöka källan. Men vem fan har tid och ork för sådant, mer än vid enstaka tillfällen?
Senast redigerad av aPOCC 2024-07-25 kl. 21:12.
Citera
2024-07-25, 21:08
Medlem
Tilltron till gammelmedia korrelerar med storleken på bostadslånet
Citera
2024-07-25, 21:10
Medlem
Mr Hectors avatar
Lågutbildade tenderar i större utsträckning tro på fake news, konspirationsteorier etc. Det ser jag dagligen, studier pekar åt samma håll.
Citera
2024-07-25, 21:14
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
För en rättshaverist som inte är med på samhällskontraktet så hjälpte ditt inlägg inget alls. Faktagranskning är nåt de aldrig kommer göra, alltså rättshaverister

Det brukar ju ligga i en rättshaverists intresse att ha rätt och då borde man väl även uppskatta fakta och korrekthet.
Citera
2024-07-25, 21:15
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag tror du har fel i ditt antagande.

De med högre utbildning är ofta mer eller mindre utbildade i kritiskt tänkande. Därför torde de vara bättre på att avslöja fake news.

Se på de som är högutbildade i USA. De tenderar att vara ateister i mycket större utsträckning än de som är lågutbildade. Det visar ganska tydligt hur läget ligger.

Man brukar ju säga att religiösa människor är idioter. Mycket av det kan nog vara att de är outbildade (obildade). Religionen är som bekant fake news.

Fast är antireligiositeten faktiskt ett resultat av kritiskt tänkande eller är det ett flockbeteende hos "smarta"? Jag tror på det senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in