2024-07-25, 20:30
Medlem
Glostrups avatar
Det finns en hel del undersökningar som visar en korrelation mellan låg utbildning och religiositet, och tro på konspirationsteorier (även rejält debunkade sådana). Lågutbildade och religiösa tror alltså på olika tokigheter i högre utsträckning än folk med utbildning och ateister.
Citera
2024-07-25, 20:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag tror du har fel i ditt antagande.

De med högre utbildning är ofta mer eller mindre utbildade i kritiskt tänkande. Därför torde de vara bättre på att avslöja fake news.

Se på de som är högutbildade i USA. De tenderar att vara ateister i mycket större utsträckning än de som är lågutbildade. Det visar ganska tydligt hur läget ligger.

Man brukar ju säga att religiösa människor är idioter. Mycket av det kan nog vara att de är outbildade (obildade). Religionen är som bekant fake news.

Jag säger inte att det inte finns en korrelation, bara att jag tror att den inte är så belagd som man först skulle misstänka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Om man bara läser dessa nyhetsmedia får man känslan av att 100% av brotten begås av invandrare när statistiken säger ca 18% egentligen.
På tal om fake news…
Citera
Medlem
Högutbildad som i civilingenjör eller vänsterbliven socionom som hyllar Greta..?
Citera
2024-07-25, 20:33
Medlem
Grundkunskaper för att avkoda vad som sägs lär vara viktigt eftersom vi alla är mottagliga inför felaktiga uppgifter och information.

Det känns som om folk generellt tror att de är smartare än vad de är.
Citera
2024-07-25, 20:33
Medlem
Men igen då… problemet är att folk kollar inte upp saker, de bara delar vidare t.ex. på facebook. Jag kollar upp allt jag läser om.
Exempelvis delades massa muslimska verser på facebook med en massa våld mot judar osv. Jag kollade upp verserna i koranen och det stämde inte alls (obs jag är ej muslim) Men personen som delade hade förstås inte kollat upp, han bara delade.
Samma sak när vissa media skriver om nåt, så faktakollar jag om det stämmer. Oftast stämmer det men oftast stämmer det inte på Samnytt
Citera
2024-07-25, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Högutbildad som i civilingenjör eller vänsterbliven socionom som hyllar Greta..?
Tyvärr faller ju även många av dagens ingenjörer in i de vänsterblivnas skara.
Citera
2024-07-25, 20:35
Avslutad
Citat:
Jag läser flera olika media för att få en uppfattning om vad som kanske är rätt. Det jag kan säga är att Friatider samnytt m.fl. är inte trovärdiga alls och förvränger informationen nåt så kopiöst. De har dessutom en slagsida som heter duga. Om man bara läser dessa nyhetsmedia får man känslan av att 100% av brotten begås av invandrare när statistiken säger ca 18% egentligen.
Men trots detta läser jag dessa nyhetsmedia för att få alla infallsvinklar, även om de ljuger så de tror sig själva.
Bättre nyheter på Youtube.
Med ekonomi, NeilMcCoy Ward, Mark Moss, Lynette Zang, Peter Schiff och många fler.
Redacted har mycket bra nyheter med många källor. Facts Matter with Roman Barnikoff efternamnet där kan vara lite felstavat. Dessutom massor med dokumentärer i allsköns olika ämnen. Project Veritas bra undercover. Scott Ritter, Richard Medhurst respektabel rapportering ang Israel-Palestina

TV4 nej, Aftonbladet Expressen Nej nej, DN Nej.
Citera
2024-07-25, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
På tal om fake news…

Ja du har rätt. Jag kom ihåg en gammal artikel från 2005 tror jag det var. Men tror det ligger på 25-30% idag i alla fall. Poängen var att det inte är 100% i alla fall

Citat ” Majoriteten av dem som blir misstänkta för brott, närmare 60 procent, är födda i Sverige och har två föräldrar födda i Sverige. Knappt 25 procent av dem som misstänks för brott är födda utomlands. Omkring 5 procent av dem som misstänks har två utlandsfödda föräldrar och cirka 10 procent har en svenskfödd och en utlandsfödd förälder.

Personer från övriga Norden dominerar kraftigt bland de utlandsfödda som misstänkts för brott. De utgör cirka 20 procent av de utlandsfödda brottsmisstänkta, medan exempelvis nordafrikaner utgör cirka 2,7 procent”

Läs gärna det sista stycket om övriga norden
Senast redigerad av Radetzky 2024-07-25 kl. 20:41.
Citera
2024-07-25, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Bättre nyheter på Youtube.
Med ekonomi, NeilMcCoy Ward, Mark Moss, Lynette Zang, Peter Schiff och många fler.
Redacted har mycket bra nyheter med många källor. Facts Matter with Roman Barnikoff efternamnet där kan vara lite felstavat. Dessutom massor med dokumentärer i allsköns olika ämnen. Project Veritas bra undercover. Scott Ritter, Richard Medhurst respektabel rapportering ang Israel-Palestina

TV4 nej, Aftonbladet Expressen Nej nej, DN Nej.

Jag slutade läsa när du sa Peter Schiff. Han har ju kört sin guldinvesteringsretorik i snart 20 år. Snacka om desinformation
Citera
2024-07-25, 20:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Dela gärna upp ert svar på olika typer av utbildningar: Sjuksköterska, ekonom med mera.
Citera
2024-07-25, 20:40
Avslutad
Citat:
Jag slutade läsa när du sa Peter Schiff. Han har ju kört sin guldinvesteringsretorik i snart 20 år. Snacka om desinformation
Hur har det gått för metallinvesteringarna då?
Hur går det för Fiat valutan framöver tror du?
CBDC ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in