2024-06-25, 20:57
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishproffs
Det är ju just det..tror inte man får göra så..därav min fråga här.
Inga problem att ta bort mellanväggen så länge som du påvisar att det går att all last kan säkras vid kollision. Är ny lag sedan säkert 7 år.

Har själv funderat på det flera gånger om men kommit fram till att det känns helt okej att ha en stålbalk och en plåtvägg som tar första kyssen när dem där 50kg konstruktionerna som blir till vassa spett katapulterar in i hytten. 95% mer nice skulle det bli men överlever hellre en krock.
Senast redigerad av daf66 2024-06-25 kl. 20:59.
Citera
2024-06-25, 21:07
Medlem
swedishproffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Inga problem att ta bort mellanväggen så länge som du påvisar att det går att all last kan säkras vid kollision. Är ny lag sedan säkert 7 år.

Har själv funderat på det flera gånger om men kommit fram till att det känns helt okej att ha en stålbalk och en plåtvägg som tar första kyssen när dem där 50kg konstruktionerna som blir till vassa spett katapulterar in i hytten. 95% mer nice skulle det bli men överlever hellre en krock.

Jag förstår, tack för info! Just av den anledningen skulle det räcka med en liten/större hundlucka man vid behov ändå kan ta sig igenom utan att nämnvärt försämra risken att last i skåpet tar sig in i hytten.
Citera
2024-06-25, 21:20
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishproffs
Jag förstår, tack för info! Just av den anledningen skulle det räcka med en liten/större hundlucka man vid behov ändå kan ta sig igenom utan att nämnvärt försämra risken att last i skåpet tar sig in i hytten.
Hundlucka? Det funkar fint med fästöglor i golvet och säkrad last om nåt finns i skåpet på besiktningen. D.v.s. du får ta bort hela mellanväggen. Vilket jag inte gör då jag som sagt inte vill dö av en bilolycka (och använder LL som just lastbil).

Tar du bort grundkonstruktionen utan att säkra nya reglar så kan du lika gärna ta bort alltsammans då skyddet är defekt. Kanske hjälper vid lättare kollision men vid 50kmh multiplicerar du vikten gånger 100 om det är fritt fall. Gött att ha något solidt objekt som tar emot första smällen innan man får 3 ton (penetrationskraft) i ryggstödet. Då jag upplevt krocktrauma tidigare så blir jag lätt illamående av tanken ökad komfort ger ingen lycka när man får rygg- och ledskador. Men tanken att ha passage lockar absolut.

Med det sagt så kan man absolut säkra last på ett bra och säkert sätt. Men att ha skydd när spik och verktyg propellrar mot hytten känns skönt för i alla fall mig. krossade mellanhanden bara av att stereon studsade ut vid krock.
Senast redigerad av daf66 2024-06-25 kl. 22:08.
Citera
2024-07-03, 19:59
Medlem
Chili-cheese19krs avatar
Vad finns det krav på bullerintyg vid privatimport av bil ifrån Kanada?

Måste intyget vara utfärdat av någon specifik verkstad eller räcker det med ett intyg ifrån biltillverkaren?
Citera
2024-07-25, 19:26
Medlem
Besikta bil med felkoder

Hej.

Det är så att jag har en Volvo v70 fas 2. Den har nu på senaste fått felkoden motorsystem service erfordras. Jag har lämnar in den på verkstad 3 gånger fått den släckt men den kommer tillbaka trots de har ”fixat” det.

Jag ska denna månad besiktiga bilen, och undrar därmed om den går igenom med denna felkod. Tacksam för hjälp.

MVH brevlådan
Citera
2024-07-25, 19:35
Medlem
Att släcka lampan åtgärdar inte felet för att den tänds. Man måste reparera orsaken. Du får säkert ett fel och ombesiktning.
Citera
2024-07-25, 19:44
Medlem
Ja den går igenom om den är -02 eller äldre.ej nyare årsmodell.
Citera
2024-07-25, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Att släcka lampan åtgärdar inte felet för att den tänds. Man måste reparera orsaken. Du får säkert ett fel och ombesiktning.
Ja det förstår jag har bara inte lust att punga ut mer på bilen, vill mest bara få den genom besiktningen. Det märks inget när man kör bilen. Kan man eventuellt köra en norsk-reset?
Citera
2024-07-25, 20:28
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brevladan21
Jag har lämnar in den på verkstad 3 gånger fått den släckt men den kommer tillbaka trots de har ”fixat” det.

Jag ska denna månad besiktiga bilen, och undrar därmed om den går igenom med denna felkod.

Gå till en bättre verkstad.

Annars får du väl göra som många andra bilägare och radera felkoden tio minuter innan besiktningen och hålla tummarna att den inte återkommer innan besiktningen är klar.

Norsk reset genom att lyfta batteripol och göra bilen strömlös fungerar på många äldre bilar... Upp till typ 2002-2003 på vissa och upp till typ 2005 på andra.

Det kom lagkrav i den vevan på att miljörelaterade felkoder ska ligga kvar i ECU även om bilen görs strömlös. Minns inte exakt när dom lagkraven kom.
Citera
2024-07-25, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Gå till en bättre verkstad.

Annars får du väl göra som många andra bilägare och radera felkoden tio minuter innan besiktningen och hålla tummarna att den inte återkommer innan besiktningen är klar.

Norsk reset genom att lyfta batteripol och göra bilen strömlös fungerar på många äldre bilar... Upp till typ 2002-2003 på vissa och upp till typ 2005 på andra.

Det kom lagkrav i den vevan på att miljörelaterade felkoder ska ligga kvar i ECU även om bilen görs strömlös. Minns inte exakt när dom lagkraven kom.
Hur går jag tillväga för att släcka den själv?
Citera
2024-07-25, 21:28
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brevladan21
Hur går jag tillväga för att släcka den själv?

En fråga, fungerar farthållaren på Volvon? Du måste ha en felkodläsare om du ska släcka den men det löser inte problemet. Tror inte det är något problem att besikta bilen beroende pånvad felkoden säger? Att göra en norsk reset kommer inte fungera.
Citera
2024-07-25, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
En fråga, fungerar farthållaren på Volvon? Du måste ha en felkodläsare om du ska släcka den men det löser inte problemet. Tror inte det är något problem att besikta bilen beroende pånvad felkoden säger? Att göra en norsk reset kommer inte fungera.
Farthållaren fungerar klockrent. Vart kan jag få tag på en felkodsläsare som funkar till Volvo?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in