2024-07-25, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
*Klippt citat för att bespara A onödig spridning.

Du som verkar ha väldigt mycket kunskap om hur läget sett ut. Skulle du kunna hjälpa mig med en liten detalj. På LSS-boendet, hade A en katt där??

Katten fanns kanske hemma och hon var väl hemma ibland? Helger, m.m.?
Citera
2024-07-25, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
nu har jag läst nästan alla inlägg och sökt igen nu och kommer inte ihåg det, inte heller hittar jag det nämnt när jag söker, men eftersom du inte kan dokumentera något mer och det krävs mycket för att ett inlägg ska raderas i ABoK om den kan ses innehålla trådens ämne osv så är det inte särskilt intressant att diskutera förrän det finns någon som kan bekräfta att det har varit här...

Jag har också följt tråden ganska noga från början, men i så fall har även jag totalt lyckats missa att nån granne hängts ut.
Citera
2024-07-25, 14:22
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blahhablahha
Mitt inlägg var inte menat illa, mera för att belysa att A har ett såpass stort utåtagerande beteende att det kan skapa stora problem vilket både pappa P har gått ut med själv på sociala medier genom artiklar i den lokala tidningen men även att folk runtomkring i staden sett fysiskt och att OM det då kommer fram att P ljugit för hela Enk*ping och att folk då kommer gå fram till honom och ifrågasätta honom om/när hon är med så finns risken att hon får ett utbrott och då finns det även risk för dom som är i närheten att bli attackerade utan att A egentligen menar det gentemot dom.

Så att då säga till A att Essie är på sjukhuset, OM det nu är så att hon är död kommer förmodligen:
1. bara skada A psykiskt och ge henne ett stort ångestpåslag
2. Skada familjeförhållandena eftersom man då ljugit för sin egen dotter
Tack.

Något jag tänkt på är att om min hund försvunnit då skulle hag dels vara uppbragd och tydligt stressad. Om människor kom med beskyllningar om bedrägeri skulle jag ta det väldigt hårt eftersom det skulle innebära att folk inte motiverades att fortsätta leta.
Har även P en släng av autism eller är han kall?
Citera
2024-07-25, 15:11
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
ÖFN ska varje år kontrollera hur en ställföreträdare sköter sitt uppdrag. Som minst ska den bokföringen som ställföreträdaren lämnar in kontrolleras.

Om det är så att familjen/pappan/ställföreträdare "lastat" över en massa räkningar så är ju det alltså något som kommunen borde ha sett och anmärkt på.

Nu har ju en grävare varit snäll och kollat upp As betalningsanmärkningar och det var inte kronofogdeskulder, så jag tror inte längre på hypotesen att de lastar över räkningar. Men märkligt är det.

Vet inte vad som kan ge betalningsanmärkning utan att vara kronofogdeskuld, gör du?

En sådan prick och två år i rad dessutom får man ju inte utan anledning.
Citera
2024-07-25, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Man önskar ju att personer som Amanda ska ha rätt person som sköter hennes ekonomi, men det är väl känt att kontrollen inte fungerar som den ska och förvaltare och gode män har lurat och utnyttjat många klienter. Jag hoppas att Amandas familj kan förhindra att hon får fler betalninganmärkningar i framtiden, det ska ju inte behöva hända.

Artikel om granskning av gode män och förvaltare:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-granskar-utsatta-manniskors-pengar-forskingras

Har vi med hennes ekonomi att göra?
Citera
2024-07-25, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Man önskar ju att personer som Amanda ska ha rätt person som sköter hennes ekonomi, men det är väl känt att kontrollen inte fungerar som den ska och förvaltare och gode män har lurat och utnyttjat många klienter. Jag hoppas att Amandas familj kan förhindra att hon får fler betalninganmärkningar i framtiden, det ska ju inte behöva hända.

Artikel om granskning av gode män och förvaltare:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-granskar-utsatta-manniskors-pengar-forskingras

Det är lätt att få en betalningsanmärkning, hon hanske köpt något utan föräldrarnas kännedom.
Pga hennes handikapp kanske hon inte tänker rätt, men ändå lärt sig att beställa varor.
Citera
2024-07-25, 15:23
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Curlyfication
Jag har också följt tråden ganska noga från början, men i så fall har även jag totalt lyckats missa att nån granne hängts ut.

Ja, samma här. Det måste ha raderats illa kvickt och har svårt att föreställa mig vad det kan ha haft med fallet att göra.
Citera
2024-07-25, 15:40
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Det är lätt att få en betalningsanmärkning, hon hanske köpt något utan föräldrarnas kännedom.
Pga hennes handikapp kanske hon inte tänker rätt, men ändå lärt sig att beställa varor.

Nja, det är ett sidospår.

Pappan tiggde ju pengar på fejjan till en ny hund, efter att Essie varit borta i bara nån dag. Nån la upp utdrag ur offentliga handlingar vad han hade för ekonomi och han är ju ordentligt tät så det är ju verkligen lågt att göra en sån sak. Och vi är ju inne på att hela upplägget är bedrägeri (vilket ännu återstår att se)

Övriga familjens inkomster hade kommit med i inlägget och där stod att A hade betalningsanmärkning två år i rad. Med tanke på att A inte ens kan läsa är det inte troligt att hon själv skulle kunna dra på sig skulder via nätshopping. Den som är hennes förmyndare måste ju se till att hennes räkningar betalas. Det är ju av intresse eftersom det är känt att funktionsnedsatta tyvärr ibland utnyttjas av sina gode män, trots att kontroller ska ske.
Citera
2024-07-25, 16:47
Medlem
Vad tror ni? Kommer Essie dyka upp idag eller kommer det lägga ner allt?

Jag hoppas att Länsstyrelsen och Polisen verkligen gör sitt jobb och utreder ordentligt djurhållningen med tanke på uppgifter gällande de missförhållanden som dykt upp, kommer då följa upp det samt är det allvarliga brister kommer Länsstyrelsen inte släppa ärendet direkt, då kan det bli extra jobbigt för de att hålla uppe sin situation då Länsstyrelsen kommer kliva in oanmält, göra kontroller, finns brister kommer de bli mer fysiska kontroller så kallad extra offentlig kontroll och avgifter att betala, åtgärdar de inte bristerna så som Länsstyrelsen säger att det skall göras så kommer de få förelägganden så kommer det kosta de mer samt anser Länsstyrelsen att det varit tillräckligt allvarliga brister där förelägganden getts, särkilt om de är flera brister så kan de omhänderta djuren och ofta slutar det med djurförbud beroende på förvaltningsrätten bedömning om djurägare överklagar beslut.

Som sagt långvarig process med Länsstyrelsen djurskydds men det är så det ser ut om man blir anmäld som djurägare vare sig anmälan stämmer eller inte, allt beror på hur Länsstyrelsen bedömning är i ärendet.

Anser länsstyrelsen djurskyddshandläggare att djurägaren brutit emot djurskyddslagen eller misstänker djurplågeri kommer polisen utreda och det kommer hamna i tingsrätten för förhandling. Polisen kan även själva misstänka och utreda djurägare för brott emot djurskyddslagen samt djurplågeri

Eftersom det råder förundersökningssekretess så är polisen inblandade som jag skrivit tidigare

Förhoppningsvis har de anställda använt sig av Lex Maja för att anmäla eller anmält som privatperson, pappan ser enbart Essie som ett redskap och hjälpmedel åt Amanda, därför så lätt att bara köpa en ny eller hamnar hon på något boende istället?

Kommunen har ändå erbjudit ett vettigt boende visserligen en bit bort men de är ändå lämpligt. Hörde mig för och boendet som erbjudits som diskuterats i tråden har gott rykte, många brukar blick mer självständiga och utvecklats till det bättre då de arbetar med rätt metoder och kan hantera särkilt aggressiva eller våldsamma utbrott, de diagnoser som hon har och ibland är inte föräldrar det bästa att ha som assistenter och många som Amanda vill ha ett så självständigt liv som går att ha.

Men om hon är såpass grovt funktionsnedsatt så klarar hon inte sig igenom SBK bedömning men om hon är mer fungerande än vad som sägs kanske hon klarar av att vara hundförare det kan bara SBK bedömma

Men vi får se hur det utvecklar sig
Citera
2024-07-25, 16:48
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
De 20 000 som swishinsamlingen inbringade är ju småpengar....

Det verkar ofta vara människor med eget kapital som drar igång dessa insamlingar. Vi serr det hända gång på gång. De har attityden att andra ska stå för deras oförutsedda utgifter. Det är ett mycket fult drag. Gör man så måste man vara beredd på granskning av ekonomin.

Jag tror att Essie är död. Fallet är så pass uppmärksammat att grannar och familj/vänner skulle reagera om en f d anställd plötsligt promenerade en svart labbe dagligen. Det är lättare att gömma en katt och mindre djur.
Citera
2024-07-25, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Nja, det är ett sidospår.

Pappan tiggde ju pengar på fejjan till en ny hund, efter att Essie varit borta i bara nån dag. Nån la upp utdrag ur offentliga handlingar vad han hade för ekonomi och han är ju ordentligt tät så det är ju verkligen lågt att göra en sån sak. Och vi är ju inne på att hela upplägget är bedrägeri (vilket ännu återstår att se)

Övriga familjens inkomster hade kommit med i inlägget och där stod att A hade betalningsanmärkning två år i rad. Med tanke på att A inte ens kan läsa är det inte troligt att hon själv skulle kunna dra på sig skulder via nätshopping. Den som är hennes förmyndare måste ju se till att hennes räkningar betalas. Det är ju av intresse eftersom det är känt att funktionsnedsatta tyvärr ibland utnyttjas av sina gode män, trots att kontroller ska ske.

Ja, det är det som är min oro, att man inte sköter om henne ordentligt.
Senast redigerad av AnnaChiara 2024-07-25 kl. 17:06.
Citera
2024-07-25, 17:01
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Länsstyrelsen kommer ha åsikter om att hunden inte varit registrerad hos Jordbruksverket, följden kan bli föreläggande med vite för det mesta, de beror på hur handläggaren ser på det.

Sen finns det lagen som assistenterna måste följa som anställda inom vården av Amanda som personlig assistent och den lagen heter Lex Maja och den
Citat:
lagen innebär att vårdpersonal har skyldighet att anmäla om missförhållanden inom djurhållningen finns hos klienterna.

Hej! Jag vill göra dig uppmärksam på att det citerade tyvärr inte stämmer. Lex Maja gör det enbart tillåtet att bryta mot sekretess i olösbara fall. Från Socialstyrelsens hemsida:

Citat:
Att det är tillåtet att göra en anmälan innebär dock inte att det är en skyldighet att göra det.

https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/regler-och-riktlinjer/juridiskt-stod-for-dokumentation/sekretessbrytande-bestammelser-nar-djur-far-illa-lex-maja/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in