2024-07-25, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
En liten uppdatering, jag har inte fått direkta svar på frågor men jag hoppas på bättre svar på samtalet imorgon av Lena på SBK men detta svarade hon av det som är frågetecken runt.

Hej,

Tack för ditt mail!

Certifierade assistanshundar finns på vår lista så har man hunden namn, chipnr , registreringsnummer eller täcke nr (som är personligt) så kan jag söka rätt på informationen. Jag svarar inte på den typen av frågor via mail utan man måste ringa mig på min telefontid. Detta för att jag ska kunna säkerställa att man har rätt till den informationen. Dock är uppgifterna på brukaren /föraren inte officiella och lämnas ut till privatpersoner.

Årsprov/funktionskontroller av våra ekipage görs årligen.

Lena Larson
Projektledare Assistanshund
Svenska Brukshundklubben

Så det är informationen som finns just nu. Jag kommer få svar på några av frågetecknen jag har utöver de jag skrivit här som är relevant.
Uppgifter om brukaren är ganska självklart att de inte lämnar ut. Men om hunden borde du kunna få svar. Det är ju konstigt att den inte har titeln AH. Vad händer om ekipaget inte klarar utvärderingen?
Citera
2024-07-25, 12:50
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kontextuell
Jo det har folk visst gjort här i tråden, antagligen borttaget vid det här laget då det var mycket privat info om en namngiven granne.

nu har jag läst nästan alla inlägg och sökt igen nu och kommer inte ihåg det, inte heller hittar jag det nämnt när jag söker, men eftersom du inte kan dokumentera något mer och det krävs mycket för att ett inlägg ska raderas i ABoK om den kan ses innehålla trådens ämne osv så är det inte särskilt intressant att diskutera förrän det finns någon som kan bekräfta att det har varit här...
Citera
2024-07-25, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Uppgifter om brukaren är ganska självklart att de inte lämnar ut. Men om hunden borde du kunna få svar. Det är ju konstigt att den inte har titeln AH. Vad händer om ekipaget inte klarar utvärderingen?

Klarar den inte utvärderingen får den inte arbeta som assistanshund.

Nej självklart förstår jag att sådan uppgifter inte att få ut gällande privatperson (brukaren) men övriga frågor verkar hon kunna ge mig svar på.
Citera
2024-07-25, 12:57
Medlem
Citat:
Vet inte varför jag ens svarar på det här men Ledarhundar är kostnadsfria för brukaren och vet du processen för att ta med en hund till utlandet så tror jag du förstår att det är omöjligt att på några dagar dumpa en hund i Idaho.

Ok. Tror som du - men det har hänt konstiga saker förr.
Men varför tar du upp att ledarhundar är kostnadsfria för brukaren? Hunden kan ha blivit stulen och såld.
Citera
2024-07-25, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Ok. Tror som du - men det har hänt konstiga saker förr.
Men varför tar du upp att ledarhundar är kostnadsfria för brukaren? Hunden kan ha blivit stulen och såld.
Ledarhundar är för synskadade och de är kostnadsfria. Assistanshundar får man betala för.

Edit: skrev det för att en kvinna i facebookgruppen var övertygad att hon sett Essie när hon i själva verket såg en synskadad pensionär med en ledarhund. Då borde kvinnan förstått att man snor inte en assistanshund för att man vill ha en ledarhund. Essie är inte ens tränad för att vara ledarhund.
Senast redigerad av argeneau 2024-07-25 kl. 13:08.
Citera
2024-07-25, 13:08
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Klarar den inte utvärderingen får den inte arbeta som assistanshund.

Nej självklart förstår jag att sådan uppgifter inte att få ut gällande privatperson (brukaren) men övriga frågor verkar hon kunna ge mig svar på.
Om det är som övriga titlar i SKK:s system så är det ägaren själv som måste ansöka om att få titeln registrerad, det görs inte automatiskt. Kan vara så att det inte varit viktigt för Essies ägare att ha en registrerad titel. Det innebär inte nödvändigtvis att Essie inte klarade utvärderingen.
Citera
2024-07-25, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Hur blev det med koll av As kronofogdeskulder? Någon skulle ju ringa och kolla det.

I värsta fall lastar de över en massa obetalda räkningar på A för att hon inte har utmätningsbara tillgångar, hon är en så kallad brevlåda.

Det kanske går att kontakta Överförmyndarnämnden eller tingsrätten också för att kolla vem som är god man åt henne.

ÖFN ska varje år kontrollera hur en ställföreträdare sköter sitt uppdrag. Som minst ska den bokföringen som ställföreträdaren lämnar in kontrolleras.

Om det är så att familjen/pappan/ställföreträdare "lastat" över en massa räkningar så är ju det alltså något som kommunen borde ha sett och anmärkt på.
Citera
2024-07-25, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blahhablahha
Mitt inlägg var inte menat illa, mera för att belysa att A har ett såpass stort

*Klippt citat för att bespara A onödig spridning.

Du som verkar ha väldigt mycket kunskap om hur läget sett ut. Skulle du kunna hjälpa mig med en liten detalj. På LSS-boendet, hade A en katt där??
Citera
2024-07-25, 13:32
Medlem
Man önskar ju att personer som Amanda ska ha rätt person som sköter hennes ekonomi, men det är väl känt att kontrollen inte fungerar som den ska och förvaltare och gode män har lurat och utnyttjat många klienter. Jag hoppas att Amandas familj kan förhindra att hon får fler betalninganmärkningar i framtiden, det ska ju inte behöva hända.

Artikel om granskning av gode män och förvaltare:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-granskar-utsatta-manniskors-pengar-forskingras
Citera
2024-07-25, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollen2424
Haha ganska sjukt att Pö ”missat”😜 den viktiga detaljen både till nyhetsmedia men även för allmänheten att deras kameraövervakning skulle vara kopplad till ett larmcentral…

Då Pö själv sagt att det brukar ”host” lagga osv.

Bara där försvinner trovärdigheten något enoormt..

Haha! Ja där flög larmföretaget sin väg. De har inte hackande/laggande kameror.
Citera
2024-07-25, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaxon
Om det är som övriga titlar i SKK:s system så är det ägaren själv som måste ansöka om att få titeln registrerad, det görs inte automatiskt. Kan vara så att det inte varit viktigt för Essies ägare att ha en registrerad titel. Det innebär inte nödvändigtvis att Essie inte klarade utvärderingen.

Så kan det absolut vara, kommer få svar imorgon
Citera
2024-07-25, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffanloppan
Bra att det finns NÅN normal person här och försöker motarbeta att sjuka rykten och påhittade scenarior blir "sanningar".

Om du anser att vi är foliehattar som bara tramsar runt och skapar falska rykten, så är det fritt fram att låta bli att läsa tråden. Om jag skulle reta upp mig och må dåligt av att läsa det här, skulle jag lämna sidan och ägna mig åt något som får mig att må bra istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in