2024-07-23, 11:37
Medlem
zerokei64s avatar
Tror inte det har nämnts tidigare och vet inte om kortet är nytt eller om det bara är nytt med cashback men SEB Invited (Mastercard) ger 1% tillbaka. Kostar dock 150 kr per månad för huvudkort och 75 kr per månad för extrakort så man behöver en spend på 15 000 kr per månad för att gå plus.
Citera
2024-07-23, 11:46
Medlem
zerokei64s avatar
Har använt Norwegian några månader nu men gillar inte följande:
Fakturadatum 15.07.2024
Förfallodatum 28.07.2024
Period 16.06.24 - 15.07.24

Dvs, de har brytpunkt i mitten av månaden och sedan förfaller fakturan i slutet av månaden. Andra kort har vanligen brytpunkt kring månadsskifte och sedan förfaller fakturan i slutet av månaden.
Citera
2024-07-23, 14:17
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Har använt Norwegian några månader nu men gillar inte följande:
Fakturadatum 15.07.2024
Förfallodatum 28.07.2024
Period 16.06.24 - 15.07.24

Dvs, de har brytpunkt i mitten av månaden och sedan förfaller fakturan i slutet av månaden. Andra kort har vanligen brytpunkt kring månadsskifte och sedan förfaller fakturan i slutet av månaden.
Menar du att du har ytterligare två veckor gratis kredit med andra kort?
Citera
2024-07-25, 15:03
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel

Min faktura från Carpay som skall betalas 29/7 avser köp gjorda under juni månad. Så där kan man väl säga att det som jag köpte 1/6 har jag fått nästan två månaders räntefri kredit på.

Jämför jag med OKQ8 så skall den kreditkortsräkningen också betalas 29/7, men den avser köp från 14/6 t.o.m 10/7.

Någon praktisk betydelse vet jag inte om det har, i alla fall inte om man har tänkt sig att betala hela räkningen. Vill man dela upp betalningen så har man väl tjänat någon krona på att det eventuellt har fått fler dagar innan räntan börjar ticka.
Citera
2024-07-26, 09:29
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:

Ja ungefär så:

Både Refunder och Preem hade:
Fakturaperiod: 2024-04-05 - 2024-05-06
Förfallodag: 2024-05-31

Amex:
Fakturans period: 03.06.24 till 02.07.24
Förfallodag 27.07.24
Citera
2024-07-26, 09:35
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Min faktura från Carpay som skall betalas 29/7 avser köp gjorda under juni månad. Så där kan man väl säga att det som jag köpte 1/6 har jag fått nästan två månaders räntefri kredit på.

Jämför jag med OKQ8 så skall den kreditkortsräkningen också betalas 29/7, men den avser köp från 14/6 t.o.m 10/7.

Någon praktisk betydelse vet jag inte om det har, i alla fall inte om man har tänkt sig att betala hela räkningen. Vill man dela upp betalningen så har man väl tjänat någon krona på att det eventuellt har fått fler dagar innan räntan börjar ticka.

Brukar betala hela kreditkortsfakturan samma dag som lönen trillar in den 25:e så med Norwegian har jag bara ca 10 dagar från sensate köp som är med på fakturan till betalning. Men du har rätt det kanske inte spelar någon roll.

Tänkte dock på hur det är om man beställt något och inte fått det, men det verkar inte påverkas om man betalt fakturan eller inte:
https://www.hallakonsument.se/ekonomi/invandningsratt/
Citera
2024-07-26, 13:03
Medlem
Om man toppar sitt revolut konto med Everyday card, tillkommer avgifter då?
Tex Refunder pay tog 35kr uttagsavgift plus ränta. Någon som vet hur det blir på Everyday card?
Citera
2024-07-26, 13:55
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Brukar betala hela kreditkortsfakturan samma dag som lönen trillar in den 25:e så med Norwegian har jag bara ca 10 dagar från sensate köp som är med på fakturan till betalning. Men du har rätt det kanske inte spelar någon roll.

Jag brukar också betala alla räkningar samma dag som jag får lön, då jag tycker att det skönt att få ett avslut på månaden så att jag kan välja vad jag vill göra med det som blev över.

Jag har tre kreditkort som alla har olika brytpunkter, så det varierar en hel del mellan hur långt det går från senast debuterade köp tills att det blir betalat, men jag tycker inte att det har någon betydelse. Eftersom jag betalar fakturorna från alla tre korten på samma gång så blir det ju lika långt mellan betalningarna, även om betalningarna avser olika perioder. Jag brukar också göra som du att jag alltid betalar hela beloppet, så någon ränta blir det aldrig.
Citera
2024-07-26, 18:23
Medlem
Har skaffat mig ett kreditkort för att handla på internet. Ifall att de inte skickar varan, så kan jag låta bli att betala.

Skaffade ett kreditkort från Resurs Bank. När jag handlade fransk parfym i euro stod det tydligt på mobilskärmen att valutapåslaget var 2%. Nu undrar jag, vad har ni andra? Och finns det en lag som tvingar dem att redovisa valutapåslaget tydligt?
Citera
2024-07-26, 19:30
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Har skaffat mig ett kreditkort för att handla på internet. Ifall att de inte skickar varan, så kan jag låta bli att betala.

Skaffade ett kreditkort från Resurs Bank. När jag handlade fransk parfym i euro stod det tydligt på mobilskärmen att valutapåslaget var 2%. Nu undrar jag, vad har ni andra? Och finns det en lag som tvingar dem att redovisa valutapåslaget tydligt?
Jag har ett kort från Klarna som jag använder för köp i andra valutor, för att slippa betala extra. Och ja, eventuellt valutapåslag står tydligt i villkoren.
Citera
2024-07-26, 19:52
Medlem
Citat:
Jag har ett kort från Klarna som jag använder för köp i andra valutor, för att slippa betala extra. Och ja, eventuellt valutapåslag står tydligt i villkoren.

Japp, klarna har gratis valutaväxling på sitt kort, helt klart en fördel om man handlar utomlands.
Citera
2024-08-11, 10:52
Medlem
Tjena,
Har inget kreditkort just nu men reser en del så tänkte försöka skaffa mig ett kort utan påslag.
Tittar på Northmill eller klarna.
Vilket är bäst?
Använder en del klarna redan nu på nätet.
Tanken att bara utnyttja kortet utomlands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in