Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-07-24, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Att Olof Palmes roll var avgörande när det gällde försäljningen av Haubits 77 är inget jag tror utan som du ser nedan välkänt i Sverige, Inte minst inom riksdagen. I fallet med haubits 77 till Indien stödjer jag helhjärtat OPs insats. Han var beredd att gå mycket långt för att rädda sysselsättningen i Karlskoga , vilket han lyckades med. Lars Ångström tyckte inte så , men även om jag inte håller med honom så medger jag att han tillhör de mera insatta när det kommer till 80-talets vapenaffärer. Om du misstror mig kanske det går bättre med LÅ som citeras nedan.

”Men i själva verket klassar svenska regeringen inte de nya kanonerna som nya vapen. Utan som en följdleverans enligt det mycket långtgående avtal som statsminister Olof Palme och premiärminister Rajiv Gandhi slöt 1986. Svenska regeringen har också godkänt att Bofors Defence får lämna offert och tävla om den nya ordern.
Den 3 juni sade handelsminister Leif Pagrotsky att "det var ett misstag att skriva under avtalet" men att avtalet hindrar regeringen att
stoppa affären. Därpå sade statsminister Göran Persson att ingångna avtal och överenskommelser med Indien måste följas.”

”Saab exporterar granatgevär, Bofors ammunition och reservdelar. En förbättrad Boforskanon, Haubits 77, provskjuts av indiska armén inför en order på 100 - 400 kanoner, värd 10-40 miljarder kronor. Affärerna klassas av Inspektionen för strategiska produkter som följdleveranser till tidigare godkända order.

– Jag är besviken och upprörd. Det handlar om politisk feghet och handlingsförlamning, säger Lars Ångström, miljöpartiet, som begärt mötet men var i minoritet.
Det var statsminister Olof Palme (s) som 1986 slöt Sveriges Bofors-avtal med Indien där de svenska reglerna för vapenexport upphävs. Det hemliga avtalet går att läsa på Lars Ångströms hemsida www. larsangstrom.nu.
.

Haubitsarna till Iran var en annan femma och den affären har jag aldrig setts godkänd av OP. Överhuvudtaget är det väldigt tyst om den affären med Mördar mullorna i Iran.

Ingen affär är klar förrän avtalet med villkoren är undertecknat och det gjordes först efter Olof Palmes död.

Som första granskningsåtgärd skulle jag vilja se avtalet med slutanvändarklausul.

En inventering av vart de i avtalet 410 haubitsarna tog vägen skulle sedan vara nästa steg o sv.

Så jag är inte särskilt imponerad av att alla skyller på Olof Palme.

De jag minst tar på allvar är riksdagsmän.
Citera
2024-07-25, 14:20
Medlem
DrComforts avatar
Hoppas kunna få hjälp med en grej. Innan CP blev misstänkt kom det in ett anonymt tips om att någon på klubben Oxen lejts för att fimpa Palme för 250 lax. En alban som frekventerade olagliga spelklubbar tros ha varit den som egentligen var den som hade ett pris på sitt huvud. Vore ytterst tacksam om någon i tråden vet vart handlingarna kring detta i PU finns att läsa.
Citera
2024-07-25, 20:07
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ingen affär är klar förrän avtalet med villkoren är undertecknat och det gjordes först efter Olof Palmes död.

Som första granskningsåtgärd skulle jag vilja se avtalet med slutanvändarklausul.

En inventering av vart de i avtalet 410 haubitsarna tog vägen skulle sedan vara nästa steg o sv.

Skyller på Olof Palme? Tror du ett avtal som tecknas dagen efter Palme mördats inte skett på Palmes inrådan? Palme var i Indien 1985 och bäddade för avtalet.

Och sedan skyller och skyller, Palme fixade en vapenaffär med Indien. Bättre än Boforsaffären, som är något att skylla på de som var ansvariga för den. Den affären, smuggling till Östtyskland, är inget att belasta Palme för.
Senast redigerad av DrComfort 2024-07-25 kl. 20:15.
Citera
2024-07-25, 20:28
Medlem
DrComforts avatar
Det har alltid snackats om mörkläggning hit och dit. Jag undrar vad fan grävande journalister som Borgnäs egentligen ägnat sig åt, och om det inte är där den stora mörkläggningen ägt rum. I media verkar det inte rumsrent att gräva i annat än att högerkrafter låg bakom MOP. Fan om media inte är de som stått för den verkliga mörkläggningen. Studerar just nu desinformationen skapad av öst. Mycket av denna desinformation är det som Borgnäs et al bygger sina spår på. Fruktansvärt. Jävla DDR-media.
Senast redigerad av DrComfort 2024-07-25 kl. 20:59.
Citera
2024-07-25, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Skyller på Olof Palme? Tror du ett avtal som tecknas dagen efter Palme mördats inte skett på Palmes inrådan? Palme var i Indien 1985 och bäddade för avtalet.

Och sedan skyller och skyller, Palme fixade en vapenaffär med Indien. Bättre än Boforsaffären, som är något att skylla på de som var ansvariga för den. Den affären, smuggling till Östtyskland, är inget att belasta Palme för.

Hmm, Indienaffären = Boforsaffärren
Boforsaffären är ett samlingsnamn för två vapenaffärer som vapentillverkaren Bofors var inblandad i och som upptäcktes under 1980-talet. Det gäller dels smuggling av vapen, dels påståenden att Bofors skulle ha använts sig av mutor för att få sälja haubitser till Indien.
Källa:https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Boforsaffären

Om vi skall ta det i rätt ordning så ser affärsprocessen ut så här

1. Bofors offererar Indien 410 stycken haubits och förhandlar om villkor.

2. Svenska regeringen, inte Olof Palme, utfärdar via KMI exportlicens

3. Normal affärsprocess om villkor förhandlas.

4. Svenska staten, "regeringsbeslut" inte Olof Palme som statsminister ger exportkredit och garantistöd till affären.

5. Olof Palme mördas 1986-02-28

?? Vad händer under denna tid i affärsprocessen??

6. Den 14 mars 1986 beslutade den indiska regeringen att ordern på 410 stycken Haubits 77B skulle gå till Bofors. Med anledning av Olof Palmes begravning var den indiske premiärministern Rajiv Gandhi i Stockholm den 15 mars och överlämnade det officiella beskedet.

7. Avslut och avtalet undertecknas.

Nu till det intressanta, dvs logistikprocessen, "mutorna/provisionerna" intresserar mig inte, de är i sig inte relevanta för mordet mer än som motiv.

Några frågor

1. Finns klausuler i avtalet som förbjuder vidareexport av haubitsarna och rätt för Sverige att inventera levererade enheter för att kontrollera efterföljd av avtal?

2. Finns "landing certifikate" för samtliga leveranser?

3. Har Bofors levererat rimliga kvantiteter haubitsammunition eller ""krigskvantiteter" av krut" till haubits direkt eller via ombud till Iran? Hmm "Krutaffären".

Om alla formella villkor är uppfyllda så återstår följande

4. Hade Indien för avsikt att i strid med avtal vidareexportera låt säga 150 haubits och ammunition till Iran och gjorde detta alternativt inte hann innan kriget Iran/Irak avslutades i augusti 1988?

Hypotesen är alltså

Mellanhänder, vilket vi vet opererade i affären, ville ro avtal och leveranser i hamn innan kriget avslutades för att få ut sin provision och Indien "köpte olja" från Iran alldeles för billigt, kanske i utbyte mot haubitsar.

Att Olof Palme motsatte sig vidareexport är alla överens om och mellanhänder, som https://wpu.nu/wiki/Adnan_Khashoggi & https://wpu.nu/wiki/David_Kimche kan då ha sett honom som ett hinder och konspirerat/mördat Olof Palme för att säkerställa att deras intressen skulle ha framgång.

Som exempel hade Bofors VD https://wpu.nu/wiki/Martin_Ardbo affärskontakter med https://wpu.nu/wiki/Adnan_Khashoggi och affärsmöte med honom under 1987 när kriget Iran/Irak fortfarande pågick. Vad handlade det mötet om?

Min position är att Olof Palme mördades delvis p g a Haubitsaffären!
Senast redigerad av Utredaren 2024-07-25 kl. 21:30.
Citera
2024-07-25, 21:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Hoppas kunna få hjälp med en grej. Innan CP blev misstänkt kom det in ett anonymt tips om att någon på klubben Oxen lejts för att fimpa Palme för 250 lax. En alban som frekventerade olagliga spelklubbar tros ha varit den som egentligen var den som hade ett pris på sitt huvud. Vore ytterst tacksam om någon i tråden vet vart handlingarna kring detta i PU finns att läsa.

860416: Brev skickas anonymt till Lisbeth Palme pekar ut Albanen Kojtim Berisha som OPs baneman. Han brukar frekventera Oxen och pekas ut att varit där mordkvällen/natten.
Citera
2024-07-25, 21:50
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Märker att din faktaresistens inte minskat . Att Olof Palme var den som ordnade Bofors Haubitsaffär med Indien är välbelagt .
Citera
2024-07-25, 22:01
Medlem
Citat:
Märker att din faktaresistens inte minskat . Att Olof Palme var den som ordnade Bofors Haubitsaffär med Indien är välbelagt .

Då får du faktiskt komma upp med bevis på det, om det nu är välbelagt.

Indiska regeringen tog sitt beslut först efter mordet så affärsmässigt var det Ingvar Carlssons regering som lät Bofors slutföra affären. De bär ansvaret för svenska statens agerande, inte Olof Palme.

Olof Palme var varken mellanhand eller affärspart, din politiska agenda till trots.

Det är fakta.
Citera
2024-07-25, 22:20
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Då får du faktiskt komma upp med bevis på det, om det nu är välbelagt.

Indiska regeringen tog sitt beslut först efter mordet så affärsmässigt var det Ingvar Carlssons regering som lät Bofors slutföra affären. De bär ansvaret för svenska statens agerande, inte Olof Palme.

Olof Palme var varken mellanhand eller affärspart, din politiska agenda till trots.

Det är fakta.

Så dagen efter mordet var det Ingvar K som ilandsatte dealen med Indien, bara så där?
Citera
2024-07-25, 22:34
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
860416: Brev skickas anonymt till Lisbeth Palme pekar ut Albanen Kojtim Berisha som OPs baneman. Han brukar frekventera Oxen och pekas ut att varit där mordkvällen/natten.

Tack!
Citera
2024-07-25, 22:35
Medlem
Citat:
Så dagen efter mordet var det Ingvar K som ilandsatte dealen med Indien, bara så där?

Ansvaret vilar på regeringen för dess agerande, det var Bofors som slöt avtalet med sin indiska motpart.

Håll reda på vem som var säljare, Bofors och vem som var köpare, indiska staten.

Svenska staten, regeringen, var ansvarig för exv exportlicens, exportkrediter och i det här fallet någon typ av garanti också.

De som deltog i de besluten bar ett kollektivt ansvar och regeringen Ingvar Carlsson bat ett ansvar för att släppa igenom affären, dvs att den uppfyller svenska lagar, förordningar och internationella ingångna avtal och konventioner.

Den som, med dina ord, "ilandsatte dealen med Indien" var Bofors VD.
Citera
2024-07-26, 07:59
Citat:
Ansvaret vilar på regeringen för dess agerande, det var Bofors som slöt avtalet med sin indiska motpart.

Håll reda på vem som var säljare, Bofors och vem som var köpare, indiska staten.

Svenska staten, regeringen, var ansvarig för exv exportlicens, exportkrediter och i det här fallet någon typ av garanti också.

De som deltog i de besluten bar ett kollektivt ansvar och regeringen Ingvar Carlsson bat ett ansvar för att släppa igenom affären, dvs att den uppfyller svenska lagar, förordningar och internationella ingångna avtal och konventioner.

Den som, med dina ord, "ilandsatte dealen med Indien" var Bofors VD.

Jag håller med att Palme inte var den som bestämde själv men det var Palme som på gott och ont hade satts på plats för att spela frälsaren för folket. Folkhemsikonen och folkhemsförbättraren som samtidigt skulle gynna svenska industrin.
Det blev en krock med folk som såg palmes dubbelspel bakom fasaden. Man kan se att det blir en krock som jag tror leder fram till mordet i de 2 rollerna palme spelar. Svenska folket får aldrig se Palmes roll bakom kulisserna och vilka han talar med.
Man har byggt in ett vattentät skrov i svenska systemet där palme kan vandra från den mörka nattens affärer till den ljusa dagens samhällsförbättrare. Vi vet att det tidigt inte är ett bra upplägg och att palme lyfts fram som folkhemsbyggaren samtidigt är det den mörka nattens konkurrenter som vet, förstår att palme är en marionett som är satt för att spela ett spel. Eap dyker upp och förföjer palme de vet vem Palme är på natten, men liksom palme spelar de spelet de får nöja sig med att trakassera. Precis som Arnold Sundqvist sa på Swebb tv så tröttnade man på palmes dubbelspel och som han ofta sa "sveriges neutralitetspolitik". Den kunde te sig uttryck som att man under vietnam sålde avlyssningsutrustning både till usa o vietnam vilket kostad amrikanska liv på så sätt har det fortsattt. palme har få stå brud för denna politikens falskhet. palme blev skickad upp på amrikanska ambassaden man hotade palme med att det var han personligen man ogillade o inga andra svenskar. Man hotade palme med att hela jasprojektet skulle gå till intet om han inte lydde. Vilka tankar började då snurra i svensk industri och framtida affärer? Min fråga är vad hände sen? Om Palme fortsatte och va fredsduva o hindra vissa transporter med krut för Fn agendor. Kanske tänker jag att svenska industrin börjar förstå att enkom palme är problemet även för deras affärer och man måste ha bort han. Jag tror att svensk industri och amerikansk militär samarbetar alltså de som ska försvara oss mot sovjet istället bygger upp en situation där Palme ska bort i en icensatt död som han själv tvingas med på. Läste i tråden någonstans att man flög in experter på kommunikation med radio som var nytt från cia smtidigt vid mordet till sverige.
Ett teatermordsupplägg. Palme är medveten/eller omedveten om att han ska skjutas på riktigt. Några förtroliga lovar palme att lägga sig vid sidan om och hålla span (holmer?) och skydda själva teatermordet. Allt hålls hemligt holmer är omkring mordplatsen med några troligen vänner till palme som ska hålla koll på teatermordet. Sen händer något galet som vi inte vet. Kanske är det holmer som sviker upplägget med teatermordet och med sina gubbar släpper fram en riktig mördare som skjuter op. Troligen har palme fortsatt att trampa amrikanarna på ambassaden på foten och man bestämmer tillsammans med svensk industri att icensätta ett mord som palme tvingas gå med på där man vill skjuta palme på riktigt. Kan också va så att det finns en hållhake på palme vet att kaj hane sa det och
vet inte om det är det som gör att palme tas bort. det riskerar att användas eller hade använts mot palme för att han skulle ta vissa beslut. Det kan också va så att det riskeras att förlora gigantiska pengar tex jas projektet så det tillsammans med hållhakebilder gör att man måste ta bort palme o det sköts intern. Kanske man pressar svensk industri att ta upp deras inblandning i historien o andra saker som inte får komma upp i ljuset och att beslutet att ta bort palme då är enkelt.

Varför väljer man att ta bort han i ett mord varför förgiftar man inte han eller ser till så han får en hjärtattack vad säger det om mordet? Hade de bråttom? Var det inte läge att skapa en stor positiv bild med palme om allt han gjort och låta han bli ppåstått sjuk o dö långsamt på ett vårdhem? Nej nu tjänade man inte på det längre det var rökt att skapa denna fredsduvebild man var uppenbarligen avsjöjade och palme skulle försvinna snabbt o tyst o effektivt det var det viktigaste som om han aldrig funnits. Summa sumarum en del konpiratoriker som mig inbillar sig att detta har blivit en större del som formar sverige till ett vikingaland som skor sig över hela jorden med siffrorna av vikingen rollo år 911 gjorde ett avtal i frankrike. detta datum återkommr sedan i olika som anna lind 11/9 11 sept
palmemordet 23.21=911 unt so weither.
Senast redigerad av jajagvinner 2024-07-26 kl. 08:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in