2024-07-25, 12:57
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Vi är ju några i tråden, du bl a, som vill bredda perspektivet. Det tror jag är bra att göra. Att man som tråddeltagare formulerar en teori, om motiv och/eller händelseförlopp utifrån de osäkra och knapphändiga källor som tråden har tillgång till, om hur det måste ha gått till och därefter förfäkta den egna uppfattningen in absurdum, betyder enligt mig att förutsättningslösa diskussioner inte välkomnas av den trådmedlem som har för vana att så agera.

Att vara öppen för alla infallsvinklar och bemöta dem med sakliga argument get ett debattklimat som har förutsättningar att leda till det resultat som jag utgår från är alla tråddeltagares mål.

Kloka ord, bara för att man framför en teori innebär ju inte det att den är den enda man är öppen för, eller att den är huggen i sten.

Sen kan man fundera om alla i tråden verkligen vill att fallet ska lösas, om isf varför idiotförklara alla ev teorier som lyfts fram förutom sin egen?
Citera
2024-07-25, 13:33
Medlem
Citat:
Vi är ju några i tråden, du bl a, som vill bredda perspektivet. Det tror jag är bra att göra. Att man som tråddeltagare formulerar en teori, om motiv och/eller händelseförlopp utifrån de osäkra och knapphändiga källor som tråden har tillgång till, om hur det måste ha gått till och därefter förfäkta den egna uppfattningen in absurdum, betyder enligt mig att förutsättningslösa diskussioner inte välkomnas av den trådmedlem som har för vana att så agera.

Att vara öppen för alla infallsvinklar och bemöta dem med sakliga argument get ett debattklimat som har förutsättningar att leda till det resultat som jag utgår från är alla tråddeltagares mål.

Argument av känslokaraktär, t ex ”du är ju dum på riktigt” avslöjar debattörens brist på relevanta sakargument.

Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Kloka ord, bara för att man framför en teori innebär ju inte det att den är den enda man är öppen för, eller att den är huggen i sten.

Sen kan man fundera om alla i tråden verkligen vill att fallet ska lösas, om isf varför idiotförklara alla ev teorier som lyfts fram förutom sin egen?

Ja, jag har tagit upp detta tidigare i tråden att det är väldigt tråkigt att man inte får prata eller diskutera fritt på saker vi faktiskt inte vet så mycket kring iaf belysa att vissa saker pekar åt något utan att någon säger att man är helt dum i huvudet eller pratar bullshit bara för man utgår ifrån en annan tes!

Tex jag tror Helena var rätt berusad själv, av den enkla anledningen att hon varit på förfest och på Stadt hela kvällen.. varför skulle hon inte vara det? 22år gammal!? Skulle alla andra varit fulla med hon nykter? Jag tror hon varit på Stadt flera gånger i sitt liv och festat med sina vänner flera gånger. Jag tänker att hon ser bra ut och är van att få det hon vill. Hon beskrevs som med skinn på näsan och kunde säga ifrån. Lite alkohol på det och en person som kanske blir aggressiv när han dricker..
Citera
2024-07-25, 14:16
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico

Tex jag tror Helena var rätt berusad själv, av den enkla anledningen att hon varit på förfest och på Stadt hela kvällen.. varför skulle hon inte vara det? 22år gammal!? Skulle alla andra varit fulla med hon nykter? Jag tror hon varit på Stadt flera gånger i sitt liv och festat med sina vänner flera gånger. Jag tänker att hon ser bra ut och är van att få det hon vill. Hon beskrevs som med skinn på näsan och kunde säga ifrån. Lite alkohol på det och en person som kanske blir aggressiv när han dricker..

Syster U säger, om jag inte minns fel, i en an TV-intervjuerna att det inte var första gången H var på Statt. Om hon hade druckit alkohol eller ej, det lär vi aldrig få någon klarhet i gissar jag.
Men som du säger; hon är 22 år, har varit ute och roat sig tidigare, så ditt scenario om ett gräl som spårat ur, t ex i en bil, är nog fullt möjligt.

Jag hoppas att en saklig diskussion, utan personliga påhopp enligt principen ”kränker du mig så ska jag kränka dig”; kan locka fram ett intressant inlägg från någon som läser tråden men inte skriver i den. Kanske från någon som ”betraktade Helena på håll” och kan bidra med en lite mer objektiv bild, än vad de som stod henne mycket nära kan och vill.
Senast redigerad av RFT 2024-07-25 kl. 14:25.
Citera
2024-07-25, 15:13
Medlem
Citat:
Syster U säger, om jag inte minns fel, i en an TV-intervjuerna att det inte var första gången H var på Statt. Om hon hade druckit alkohol eller ej, det lär vi aldrig få någon klarhet i gissar jag.
Men som du säger; hon är 22 år, har varit ute och roat sig tidigare, så ditt scenario om ett gräl som spårat ur, t ex i en bil, är nog fullt möjligt.

Jag hoppas att en saklig diskussion, utan personliga påhopp enligt principen ”kränker du mig så ska jag kränka dig”; kan locka fram ett intressant inlägg från någon som läser tråden men inte skriver i den. Kanske från någon som ”betraktade Helena på håll” och kan bidra med en lite mer objektiv bild, än vad de som stod henne mycket nära kan och vill.

Ja och jag vill minnas att Systern berättat att i det telefonsamtalet ska de ha nämnt att de pratat om en kille hon var intresserad av och att de skulle dricka te och prata om detta när hon kom hem, samt att i TV 3s efterlyst har jag för mig att de pratar om en kille, som Helena var intresserad av men han hade en date/flickvän den kvällen. Jag vill även påminna mig om att GW nämner att Helena var på dåligt humör när hon lämnade stadshotellet pga av att denna killen inte var så intresserad av henne. Jag tänker att sånt kan ligga till grund för att man är lättretlig, trött, lite full samt även personlighetsdrag så som man är van att få det man vill gällande killar kanske. Hon var ju snygg så kanske inte jättevan att få nobben, samt om hon hade lite skinn på näsan och kunde säga ifrån.. sen tar du den andra parten då, dvs GM; Kanske riktigt packad, kanske blir dryg och lättretlig på fyllan, rent ut sagt aggressiva tendenser. Kanske hänt något i hans liv denna kvällen också eller i samband med kvällen. Just denna kvällen så slår det över för dem båda. Säger saker de annars kanske inte menar eller så kommer sanningens ord fram. Han vill ha med Helena hem på efterfest eller något annat. Hon ger honom nobben, hans ego blir kränkt då hon borde följa med honom för han är bättre än den killen som hon är intresserad av!

Jag tror liksom på enkelhet! Desto enklare desto mer troligt!
Citera
2024-07-25, 19:04
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag håller med dig i detta. Motivet; det är det viktigaste.Och i avsaknad av ”förstahandskällor” och ovilja att ens acceptera att ett motiv kan finnas, har en del trådmedlemmar satt sig på sin kammare och formulerat scenarior och sedan tvärsäkert presenterat dem med orden ”så här har det gått till, det kan inte vara på något annat sätt”. Därefter har man, då andra trådmedlemmar framfört synpunkter och alternativa händelseförlopp, avfärdat dessa som icke trovärdiga. För ett tag sedan var det t ex helt fastslaget att några danska medborgare var skyldiga och att H, död i en bils koffert, körts till södra Jylland och grävts ner där. Flera trådmedlemmar insåg det orimliga i detta, påpekade det, men blev bemötta med en dos förakt.

Du fortsätter med dina skruvade inlägg. Tidigare nämndeman? Herregud.

Jag har då aldrig visat någon ovilja att acceptera att ett motiv skulle kunna finnas, men för att bredda spektrumet har jag framför det som GW Perssons har sagt, nämligen att det inte alltid måste finnas ett motiv. Vilket motiv har GW Persson själv angett i just det här fallet?

Sedan har inte jag tvärsäkert sagt hur det här har gått till, bara resonerat utifrån de för dig så förhatliga sannolikheterna. Det där med danskar och Jylland är helt IB03:s fixa idé.

Man måste också förstå att vissa trådmedlemmars "alternativa händelseförlopp" är helt orealistiska - ofta i kombination med att de har den "poängen" att få bort möjligheten att Helena gick hem, sannolikt med KM. Så: Helena skulle ha kommit hem, blivit dödad i hemmet av storasyster och hennes monster till pojkvän, utburen kanske inrullad i en matta alternativt helt sonika bundits fast på en bils takräcken? Sedan har man glatt traskat omkring i Kohagen och lagt ut hennes tillhörigheter, skapat en lega, skapat hjulspår? Och Ulrika har lätt som en plätt lurat skjortan av polisen? Seriöst ...
Senast redigerad av Ugglan. 2024-07-25 kl. 19:17.
Citera
2024-07-25, 19:06
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Att Helena fick skjuts från Stadt finns det inte mkt att orda om, för OM hon promenerat hem så skulle det funnits en antal av vittnen vilka sett henne och inte bara ett "efterhandsvittne" vilket sett ett par byxor, just detta att byxorna var så extremt iögonfallande gör ju att bara än fler isf borde sett henne gå hem.

Nej, utgångspunkt är att hon kliver in i en bil efter Stadt strax efter 02, men vems, att det är ngn hon känner känns ytterst sannolikt.

Jo, det finns att orda om: Allt talar för att Helena gick hem.

Och vad är ett efterhandsvittne? Är inte alla vittnen det? Ska du göra ett nytt försök nu att misskreditera brovittnet?
Senast redigerad av Ugglan. 2024-07-25 kl. 19:19.
Citera
2024-07-25, 19:16
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Jag förstår mycket väl att du är svagbegåvad som inte förstår skillnaden mellan att förstå och att inte köpa dina förklaringar, speciellt inte som du verkar förlita dig på ev uttalande av personer som inte är pålitliga, samtidigt som du inte vill ta hänsyn till vad som är känt från bla polisen. Dina ständiga lögner och fabriceringar, och drev för att skapa trådsanningar gör ju inte att dina förklaringar ska köpas rakt av.
Den "standard" du kräver av andra applicerar du inte på dig själv.
Andra användare får en känga för ev "rykten" kring Helena, men du drar dig inte ett skit att sprida vidare rena rykten om t.ex PU, eller andra ev misstänkta.
Så nej, att förstå har inget med att göra med om man väljer att inte köpa dina bisarra osammanhängande förklaringar.

Har inte jag tagit hänsyn till vad som är känt från polisen? Det är ju det jag gör hela tiden. Snacka om att sprida lögner!

Vilka är mina "ständiga lögner och fabriceringar"?

Ja, framförallt en användare får med fog många kängor för att medvetet försöka måla upp en bild av Helena som det inte finns något stöd för. Ordet "lössläppt" är ett praktexempel. Och nu har även hennes systrar börjat tillskrivas beteenden helt utan stöd.

Jag har INTE spridit några rykten om PU. Allt det som jag har skrivit om honom, har jag hämtat från hans katastrofala inlägg. Det kallas således för fakta. Men det verkar tydligen vara svåra grejer för dig, det där ...

PS Jag har ju förklarat för dig det där med PU:s rivsår. Så: Har du läst och förstått det som jag har svarat eller passade inte svaret? DS
Citera
2024-07-25, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jo, det finns att orda om: Allt talar för att Helena gick hem.
Eftersom du vet vad som hänt, kontakta polisen så löser sig detta.
Citera
2024-07-25, 19:24
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Eftersom du vet vad som hänt, kontakta polisen så löser sig detta.

Jag vet ju inte det, och det är därför som jag försöker hitta ett troligt scenario utifrån det som är känt. Men jag har varit i kontakt med polisen och gett dem information, men i vilken utsträckning polisen har haft nytta av den vet jag inte. Judaland har pratat med polisen. Vi är faktiskt flera som har gjort det.
Citera
2024-07-25, 19:25
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Tråden kommer för alltid stå kvar på ruta ett om Ugglan får styra som han gör och gjort, man kan endast spekulera i vad Fågelns egentliga agenda är här i tråden, är det att hålla vissa teorier (sanningen) borta!?

Detta med droger hemma i huset är intressant vad nu än vissa i tråden skriver, (behöver absolut inte vara Helenas), sedan den info att en av hennes systrar var allt annat än en vit ängel är även den ytterst intressant. Kan systerns umgänge ha ngt med Helenas försvinnande att göra, helt klart så missas ngt väsentligt av polisen och även här i tråden.

Nu var det väl receptbelagda sömntabletter / insomningstabletter som hittades i bostaden och inte illegal droger?
Citera
2024-07-25, 19:29
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico

Helt objektivt: Du kan ha rätt om att Helena hade druckit, MEN: Då finns det några i tråden som vill få det till att Helena var gravid med en "viss person". I det läget dricker man ju inte ... Så: Det kastas hej vilt fram och tillbaka.
Citera
2024-07-25, 19:34
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Nu var det väl receptbelagda sömntabletter / insomningstabletter som hittades i bostaden och inte illegal droger?

Om detta är korrekt (vet vi det?), borde några användare skämmas livet ur sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in