2024-05-16, 02:59
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Exakt och jag vägrade köpa Telia när de blev noterade även om det var stor propaganda för det och som ett jippo? En nära släkting sa till mig att köp Telia för det är ju nästan garanterat i och med staten ägande. Glad att jag ändå inte köpte något då utan stod på mig som sagt. Hur som helst är det ju nu en fin utdelnings aktie i alla fall?

Det är ingen fin utdelninhsaktie och har inte varit men om vi blickar framåt så kanske det kan bli det.
Om jag skulle köpa tio utdelningsaktier så skulle 10% av pengarna läggas på Telia som en chansning.
Citera
2024-05-17, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det är ingen fin utdelninhsaktie och har inte varit men om vi blickar framåt så kanske det kan bli det.
Om jag skulle köpa tio utdelningsaktier så skulle 10% av pengarna läggas på Telia som en chansning.
För att direktavkastning ligger på över 7 %?
Citera
2024-05-18, 09:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
För att direktavkastning ligger på över 7 %?

För att den alltid sjunkit mer än den delat ut, man kan ju annars sätta in sina pengar på ett sparkonto och ta ut 8% om året så får man ju ännu bättre direktavkastning, vad tror du om det?

Det gäller ju att hitta aktier med hög direktavkastning som även håller jämna steg med inflationen och lite till.

Kolla Volvo och hur det gått för dem som köpte Volvo istället för Telia när Telia introducerades.

Då stod Volvo i 34 kr och Telia i 85 kr, idag står Telia i 27 kr och Volvo i 284 kr.

Telia har en direktavkastning på 8%
Volvo har en direktavkastning på 2,64%

Volvo är ytterst sannolikt en bättre placering än Telia hur man än ser på saken.
Citera
2024-05-18, 10:42
Medlem
Telecom har haft några sura år. Frågan är om det blir bättre?

Tele2 har spöat Telia hur man än ser på det, men jag tvivlar på att det fortsätter så.

Jag fortsätter med Ericsson på ren envishet, annars har jag helt lagt bort telecom.

Branschen har det svårt med konkurrens och verkar inte ha pengar att investera för framtiden. EU halkar efter.

https://www.di.se/nyheter/vi-far-int...aker-och-ting/
Citera
2024-05-18, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
För att den alltid sjunkit mer än den delat ut, man kan ju annars sätta in sina pengar på ett sparkonto och ta ut 8% om året så får man ju ännu bättre direktavkastning, vad tror du om det?

Det gäller ju att hitta aktier med hög direktavkastning som även håller jämna steg med inflationen och lite till.

Kolla Volvo och hur det gått för dem som köpte Volvo istället för Telia när Telia introducerades.

Då stod Volvo i 34 kr och Telia i 85 kr, idag står Telia i 27 kr och Volvo i 284 kr.

Telia har en direktavkastning på 8%
Volvo har en direktavkastning på 2,64%

Volvo är ytterst sannolikt en bättre placering än Telia hur man än ser på saken.
Inget som hindrar att äga i båda bolagen? Men Telia klassar nog in som en god kandidat för utdelnings portföljen ändå med en liten option för bättre tider framöver? Ska tillägga att jag inte äger något i Telia för tillfället men dock i Tele2.
Citera
2024-05-19, 14:26
Medlem
Telia är skit. Anmälde dom till ARN (Allmänna reklamationsnämnden).

Var kund där i 20 år, sen de sista 3 åren var jag inlagd på sjukhus så saknade mobil. Betalade ändå Telia som den goda kund jag är. 10 000 kr för mobilt bredband över 3 år, helt utan att nyttja det.

Återfår kapacitet att använda mobil och begär en rabatt på ny iPhone eller dylikt. Avslag.

Kikar om jag kan uppgradera från 4G till 5G och då har jag en betalningsanmärkning för en sjukhusavgift som gör att jag ej får detta, trots att jag skött betalningar till Telia klanderfritt i 20 år.

Så jag bytte till Hallon och ARN-anmälde. Jädra skit-bolag.
Citera
2024-05-19, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porrskadadalfa
Telia är skit. Anmälde dom till ARN (Allmänna reklamationsnämnden).

Var kund där i 20 år, sen de sista 3 åren var jag inlagd på sjukhus så saknade mobil. Betalade ändå Telia som den goda kund jag är. 10 000 kr för mobilt bredband över 3 år, helt utan att nyttja det.

Återfår kapacitet att använda mobil och begär en rabatt på ny iPhone eller dylikt. Avslag.

Kikar om jag kan uppgradera från 4G till 5G och då har jag en betalningsanmärkning för en sjukhusavgift som gör att jag ej får detta, trots att jag skött betalningar till Telia klanderfritt i 20 år.

Så jag bytte till Hallon och ARN-anmälde. Jädra skit-bolag.
Osmidig behandling men de är nog tyvärr inte ensamma om det? Dock så har de väl följt reglerna i så fall så jag förstår inte vad din anmälan skulle leda till ärligt talat?
Senast redigerad av Truefighter 2024-05-19 kl. 14:37.
Citera
2024-05-19, 14:37
Medlem
Citat:
Osmidig behandling men de är nog tyvärr inte ensamma om det?

Tre och Comviq är nog likadana. Telekombranschen är inge roliga att ha att göra med överlag. Telefonförsäljare osv. Hala typer.
Citera
2024-05-19, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porrskadadalfa
Tre och Comviq är nog likadana. Telekombranschen är inge roliga att ha att göra med överlag. Telefonförsäljare osv. Hala typer.
Inte alltid dock. Var själv inne i en Telia butik nyligen och ville titta på en mobil utan abonnemang och då rekommenderade faktiskt försäljaren en konkurrent som låg i närheten till min förvåning.
Citera
2024-05-31, 13:48
Medlem
Ringhals3s avatar
Kursen borde varit 270 kr och inte 27 kr om Telia skötts som gänse privatägt telekombolag

Vad har Tele2 gjort som inte Telia kunnat göra?
Citera
2024-07-25, 13:32
Kan någon förklara varför det står att utdelningsandelen var på 2500% 2023 ?

Är det rimligt?
Citera
2025-02-25, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Telias köp av TV4/Cmore var verkligen idiotiskt. De var förvisso inte ensamma bland telebolagen och få storhetsvansinne och köpa på sig stora mediabolag. Men sedan dess har flera av de telebolagen insett sitt misstag och sålt eller knoppat av mediabolagen igen (t.ex. AT&T: Warner och Verizon: AOL/Yahoo). Telia tycks inte ha några planer på det än, men det kommer säkert tids nog efter att den delen dränerat bolaget på tillräckligt mycket pengar.
Så har Telia äntligen hittat en köpare att lura på TV4, nämligen Schibsted. Prislappen (6,55 miljarder) blir dock runt 3 miljarder mindre än vad Telia köpte TV4 för 2018 av Bonnier. Under dessa åren har TV4 heller knappast gett något större vinstbidrag till Telia så TV4 kan ju summeras som en riktigt usel ROI för Telias del...
https://mfn.se/cis/a/telia-company/t...media-c9cb4dae
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in