2024-01-24, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men det var ju staten som ville köpa - de var pzykade av Tele2s bra affär med synergieffekter avseende Comhem - men vad skulle TV4 o Telia ha för synergieffekter????

Grejen är väl bara att Telia inte vet något om att driva och utveckla tvformatet och dessutom var ju tv på nedgång efter alla streamingtjänster. Känns mer som om affären tvingades igenom pga korruption, minns att många var kritiska till affären när den var på gång.
Citera
2024-01-25, 18:03
Medlem
Det fanns ingen korruption bakom förvärvet av TV4/CMore. Det var mer en karriärkåt VD i form av Johan Dennerlind som med dreglande mun såg telekomrörelsen mot media på global nivå. Inte skulle han vara sämre än någon annan, trots att han befann sig i ett så litet land som Sverige. Hans kostym skulle minsann matcha amerikanska jättars. Han skulle visa marknaden. Nu står bolaget med Johans arv. Ett företag som är otroligt duktiga på det de gör kämpar nu för att få totalsiffrorna att gå ihop.
Citera
2024-01-29, 11:04
Medlem
Ringhals3s avatar
Ser någon ärligt en vändning för denna aktie? Utdelningarna som betalas ut följs i princip av fallande aktiekurser år efter år.

Lite som att sätta in 85 kr på ett sparkonto och ta ut två kronor om året.
Citera
2024-04-25, 12:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Floppig rapport med påfäljande nätta korrigering av aktiekursen med runt7% till runt 25 kr.

Är det ens attraktivt att ta in den på denhär nivån i en utdelningsportfölj?

Vad tror ni om de kommande åren?

Snart är väl kostnaderna för TV4 äventytet och de smutsiga affärerna i stanländerna betalda?

Stabiliseras kursen då?
Citera
2024-04-25, 12:15
Medlem
Ringhals3s avatar
Såhär skriver signaturen "Nofsgiven" på placeras forum:

"Insyn!
Riktigt fina insynsköp idag av viktiga personer som har stenkoll på bolaget och framtiden. Jag tar rygg!"

Jag har påpekat många gånger att det inte finns några som helst belägg för att det lönar sig att ta rygg på insynshandlare.

Kolla SBBs resa från start till topp och ner till 30 kr, det är ständiga insynsköp även runt toppen, direkt olämpligt att följa efter! Även i Telia gjordes det stora insynsköp senast när det gick vid såväl 50 kr som 40 kr, vad hade man haft för att hänga på där?

Möjligen finns det större signalvärde i insynsförsäljningarna, den som hängde på Oscar Engelbert när han sålde OP-aktier för 250 miljoner vid toppen ångrade sig inte.
Citera
2024-05-14, 12:02
Medlem
Hur kommer det sig att finska staten inte äger Telia längre? Har svenska staten köpt deras aktier?

Nu äger svenska staten 41%.

Jag vill bara minnas att Finland ägde mer än Sverige ett tag??
Citera
2024-05-14, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Hur kommer det sig att finska staten inte äger Telia längre? Har svenska staten köpt deras aktier?

Nu äger svenska staten 41%.

Jag vill bara minnas att Finland ägde mer än Sverige ett tag??

Finland har aldrig ägt mer än Sverige. När svenska Telia och finska Sonera slogs ihop till TeliaSonera 2002 ägde svenska staten ungefär dubbelt så mycket som finska staten i nya bolaget. Svenska staten ägde runt 46% och finska staten 19,4%.
Sen har Finska staten löpande sålt ut sitt innehav, de sålde det sista 2018. Men det var inte svenska staten som köpte dem.
Citera
2024-05-14, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janos
Finland har aldrig ägt mer än Sverige. När svenska Telia och finska Sonera slogs ihop till TeliaSonera 2002 ägde svenska staten ungefär dubbelt så mycket som finska staten i nya bolaget. Svenska staten ägde runt 46% och finska staten 19,4%.
Sen har Finska staten löpande sålt ut sitt innehav, de sålde det sista 2018. Men det var inte svenska staten som köpte dem.

Så kan det vara. tack för svar.

Citera
2024-05-15, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Såhär skriver signaturen "Nofsgiven" på placeras forum:

"Insyn!
Riktigt fina insynsköp idag av viktiga personer som har stenkoll på bolaget och framtiden. Jag tar rygg!"

Jag har påpekat många gånger att det inte finns några som helst belägg för att det lönar sig att ta rygg på insynshandlare.

Kolla SBBs resa från start till topp och ner till 30 kr, det är ständiga insynsköp även runt toppen, direkt olämpligt att följa efter! Även i Telia gjordes det stora insynsköp senast när det gick vid såväl 50 kr som 40 kr, vad hade man haft för att hänga på där?

Möjligen finns det större signalvärde i insynsförsäljningarna, den som hängde på Oscar Engelbert när han sålde OP-aktier för 250 miljoner vid toppen ångrade sig inte.
Nåväl så! Men Telia bör man väl ändå se i ljuset av den fina direkt-avkastningen som här kan erbjudas? Inte köper man väl främst aktien i tron på någon kurs-raket?
Citera
2024-05-15, 21:03
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Nåväl så! Men Telia bör man väl ändå se i ljuset av den fina direkt-avkastningen som här kan erbjudas? Inte köper man väl främst aktien i tron på någon kurs-raket?

Fast hur mycket har de delat ut till exempel de senaste fem åren? Kursen har ju i princip dalat med mer än utdelningem, det gör ju att den höga direktavkadtningem i själva verket är en urusel affär.

Men vem vet, någon gång måste väl Telia styras upp och börja leverera ett äkta mervärde för aktieägarna, senaste fem åren har ett bankkonto utan ränta varit en bättre placering än Telia.

Är dock beredd att ge Telia en ny chans.
Citera
2024-05-15, 21:19
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter

Räknade på kul ut att Telia har delat ut totalt 55kr och sex öre per aktie inklusive årets utdelning sedan de introducerades på 85 kr.

De stängde på 26,26 kr idag, lägger man utdelningarna till det så blir det 81 kr och 32 öre, det har således varit en urusel affär att äga Telia sedan introduktionen, det är sannolikt bättre att köpa Telia idag och ligga lång...
Citera
2024-05-16, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Räknade på kul ut att Telia har delat ut totalt 55kr och sex öre per aktie inklusive årets utdelning sedan de introducerades på 85 kr.

De stängde på 26,26 kr idag, lägger man utdelningarna till det så blir det 81 kr och 32 öre, det har således varit en urusel affär att äga Telia sedan introduktionen, det är sannolikt bättre att köpa Telia idag och ligga lång...
Exakt och jag vägrade köpa Telia när de blev noterade även om det var stor propaganda för det och som ett jippo? En nära släkting sa till mig att köp Telia för det är ju nästan garanterat i och med staten ägande. Glad att jag ändå inte köpte något då utan stod på mig som sagt. Hur som helst är det ju nu en fin utdelnings aktie i alla fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in