2024-07-24, 21:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Här är en bild på ett fartyg som delvis befinner sig bortom horisonten.

https://www.reddit.com/r/flatearth/s/uZL8PL8icL

Förklara den med din sillhorisont-modell är du snäll
Senast redigerad av Clay Allison 2024-07-24 kl. 21:57.
Citera
2024-07-25, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Här är en bild på ett fartyg som delvis befinner sig bortom horisonten.

https://www.reddit.com/r/flatearth/s/uZL8PL8icL

Förklara den med din sillhorisont-modell är du snäll

Vet inte om du förstår detta, men att flytta ett A4-papper framför dig kan inte visa oss hur något skulle försvinna bortom en horisont på en teoretiskt platt jord. Det enda det visar dig är hur platta ytor successivt försvinner och komprimeras med avstånd bort från dig, och hur det optiska fenomenet i teorin skapar en horisontell linje på en teoretiskt platt jord. Eller är du av åsikten att en teoretiskt platt jord skulle te sig annorlunda än pappret? Selektiva platta ytor?

Men om du vill kan ju få berätta hur du hade tänkt att det skulle försvinna? Toppen först? Eller skulle fartyget synas i sin helhet på horisonten, och bli mindre och mindre med avstånd?
Citera
2024-07-25, 00:39
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Vet inte om du förstår detta, men att flytta ett A4-papper framför dig kan inte visa oss hur något skulle försvinna bortom en horisont på en teoretiskt platt jord. Det enda det visar dig är hur platta ytor successivt försvinner och komprimeras med avstånd bort från dig, och hur det optiska fenomenet i teorin skapar en horisontell linje på en teoretiskt platt jord. Eller är du av åsikten att en teoretiskt platt jord skulle te sig annorlunda än pappret? Selektiva platta ytor?

Men om du vill kan ju få berätta hur du hade tänkt att det skulle försvinna? Toppen först? Eller skulle fartyget synas i sin helhet på horisonten, och bli mindre och mindre med avstånd?

Det är ju du som ska förklara ditt resonemang, så som du lallar runt nu hade du inte kommit långt på en avhandling.
Håll dig till ämnet istället.
Citera
2024-07-25, 09:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Nej. Kan du inte - utifrån din egna sillmodell - förklara vad vi ser på bilden jag länkade? Jag tänker t ex på att fartyget och horisonten i ’komprimeras’ ihop på något sätt, utan vattenmassan som utgör horisonten skymmer faktiskt hela båten utom seglen.
Citera
2024-07-25, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej. Kan du inte - utifrån din egna sillmodell - förklara vad vi ser på bilden jag länkade? Jag tänker t ex på att fartyget och horisonten i ’komprimeras’ ihop på något sätt, utan vattenmassan som utgör horisonten skymmer faktiskt hela båten utom seglen.

Min "sillmodell" är pappret. Då förstår du varför jag inte kan ge dig det du så gärna efterfrågar.
Citera
2024-07-25, 09:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Min "sillmodell" är pappret. Då förstår du varför jag inte kan ge dig det du så gärna efterfrågar.

Ja det är klart jag fattar att det är extremt svårt för dig att pressa in verkligheten i din modell. Den var dödsdömd från början helt enkelt
Citera
2024-07-25, 10:26
Medlem
Citat:
Vet inte om du förstår detta, men att flytta ett A4-papper framför dig kan inte visa oss hur något skulle försvinna bortom en horisont på en teoretiskt platt jord. ...

Inte bortom. Under.

Båten försvinner ner under horisonten, skrovet ser ut att ligga lägre än horisonten. Endast masten är över horisonten. Du måste lära dig att hålla isär begrepp som vertikalt och horisontellt, bortom och framför, över och under.
Citera
2024-07-25, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Inte bortom. Under.

Båten försvinner ner under horisonten, skrovet ser ut att ligga lägre än horisonten. Endast masten är över horisonten. Du måste lära dig att hålla isär begrepp som vertikalt och horisontellt, bortom och framför, över och under.

Vi säger jag befinner mig på en oändlig plan yta, och har en vägg framför mig som är 10 x 10 m. Väggen försvinner bort från mig, tills en bit bortom en punkt där 10 x 10 m blir för litet för att jag ska kunna se det.

Frågan är: Kommer väggen bli synlig igen om man gör den bredare?
Citera
2024-07-25, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Vi säger jag befinner mig på en oändlig plan yta, och har en vägg framför mig som är 10 x 10 m. Väggen försvinner bort från mig, tills en bit bortom en punkt där 10 x 10 m blir för litet för att jag ska kunna se det.

Frågan är: Kommer väggen bli synlig igen om man gör den bredare?
Nej, men det blir den om du tittar i en kikare.
Citera
2024-07-25, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Nej, men det blir den om du tittar i en kikare.

Ja, men jag tänkte man kunde bortse från kikare och zoom här.

För vad händer om i ett andra steg lägger till ytterligare en 20 x 10 sektion ovanpå den befintliga? Då jäklar lär man väl kunna se den? Och blir det inte, i så fall, precis som att jag ser övre delen av väggen, men inte undre?

edit: tänker mig att i första steget gör man den dubbelt så bred, alltså 20 x 10
Senast redigerad av Fleuch 2024-07-25 kl. 13:28.
Citera
2024-07-25, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ja, men jag tänkte man kunde bortse från kikare och zoom här.

För vad händer om i ett andra steg lägger till ytterligare en 20 x 10 sektion ovanpå den befintliga? Då jäklar lär man väl kunna se den? Och blir det inte, i så fall, precis som att jag ser övre delen av väggen, men inte undre?

edit: tänker mig att i första steget gör man den dubbelt så bred, alltså 20 x 10

Ja om 30*10 meter är tillräckligt för att upplösa den så ser man den och det är hela 30*10 meter man ser inte bara de översta 20 metrarna
Citera
2024-07-25, 14:54
Medlem
Citat:

Helt obegripligt text. Hur ska vi förklara gör dig hur din påhittade komprimerade horisont fungerar i din påhittade verklighet som helt motstrider alla observationer som finns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in