• 1
  • 2
2024-07-25, 02:54
Medlem
Min stationära dator låter väldigt konstigt. Det är en sorts smattrande ljud, som väl i och för sig inte är så ovanligt att man hör från datorer, men jag vill inte minnas att jag har varit med om att det har varit så ihållande förut, och dessutom låter det hela tiden, alltså även när datorn är helt inaktiv. Jag har hört ljudet förut, men vad jag vill minnas har det då alltid slutat efter en stund.

Det är uppenbarligen inget fläktljud, och jag tror inte heller att det är hårddisken, men kan ha fel där. Det är inga konstiga processer som är igång.

Jag har bifogat en ljudfil här:

http://sndup.net/bmq7b

Det var svårt att fånga upp ljudet på ett representativt sätt, så jag har kört in en mikrofon mitt in i datorn, och dragit ned fläktljudet med equalizer. Så det låter nog lite mer brutalt än i verkligheten, men ger en bra fingervisning om ljudets karaktär.

Det är ovanligt varmt i rummet nu. Kan det möjligtvis påverka situationen?

Tack på förhand på eventuella tips om vad det kan vara!
Citera
2024-07-25, 03:21
Medlem
kalkryggars avatar
Har du någon vattenkylning? I så fall så är det nog pumpen som låter.

Eftersom du säger att det är varmare i rummet nu, kanske för att det är sommar så gör det nog att pumpen går lite mer.

Det bör inte vara något problem. Ju mer pumpen går desto mer sliter du på den. Prova att ladda ner något program som styr fläktar så kanske du kan göra att de andra fläktarna ökar någon procent
Citera
2024-07-25, 03:41
Medlem
Hmm ... vattenkylning. Alltså, jag är idiot på detta område. Hur vet man om man har det?
Citera
2024-07-25, 05:36
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robner
Min stationära dator låter väldigt konstigt. Det är en sorts smattrande ljud, som väl i och för sig inte är så ovanligt att man hör från datorer, men jag vill inte minnas att jag har varit med om att det har varit så ihållande förut, och dessutom låter det hela tiden, alltså även när datorn är helt inaktiv. Jag har hört ljudet förut, men vad jag vill minnas har det då alltid slutat efter en stund.

Det är uppenbarligen inget fläktljud, och jag tror inte heller att det är hårddisken, men kan ha fel där. Det är inga konstiga processer som är igång.

Det var svårt att fånga upp ljudet på ett representativt sätt, så jag har kört in en mikrofon mitt in i datorn, och dragit ned fläktljudet med equalizer. Så det låter nog lite mer brutalt än i verkligheten, men ger en bra fingervisning om ljudets karaktär.

Jag skulle rekommendera dig att göra backup av dina filer på hårddisken.
Om du inte redan har programvara för det, så installera ett för att kontrollera hälsan på din hårddisk.
https://sv.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

PS. Om du inte vet om du har vattenkylning på din dator, så skulle jag tro att du INTE har det. DS.
Senast redigerad av Drooid 2024-07-25 kl. 05:43.
Citera
2024-07-25, 06:28
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Vad gav att det "uppenbarligen" inte är fläktljud?

Jag tycker det låter som fläktljud. Antingen ligger det något som ligger mot fläkten eller att lagret är slut.

Du har minst tre fläktar.

Kraftaggregatet
Processor
Grafikkortet

Felsökning:
Koppla bort fläktens anslutning till moderkortet
Försvinner ljudet?
Ta ut grafikkortet
Försvinner ljudet?

Är inte ljudet borta så har du felet i nätdelen.

Vad är det för dator? Märke? Modell?
Senast redigerad av PeterNoster 2024-07-25 kl. 06:32.
Citera
2024-07-25, 09:04
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad gav att det "uppenbarligen" inte är fläktljud?

Jag tycker det låter som fläktljud. Antingen ligger det något som ligger mot fläkten eller att lagret är slut.

Du har minst tre fläktar.

Kraftaggregatet
Processor
Grafikkortet

Felsökning:
Koppla bort fläktens anslutning till moderkortet
Försvinner ljudet?
Ta ut grafikkortet
Försvinner ljudet?

Är inte ljudet borta så har du felet i nätdelen.

Vad är det för dator? Märke? Modell?

TS vet inte ens om denne har fläktkylning eller vattenkylning så tycker inte TS ska öppna upp datorn och börja koppla ur komponenter även om det inte är något svårt.
Kanske har TS en vän som kan komma och hälsa på.

Jag tycker det låter lite som en hårt arbetande hårddisk så kanske är det dags att göra backup innan saker rasar helt.
Öppnar man upp chassit så bör man rätt snabbt kunna lokalisera vart ljudet kommer från.
Citera
2024-07-25, 09:19
Medlem
Tack för svaren! Jag har låtit fönstret stå öppet i natt. Nu är det ganska kallt i rummet. Ljudet är borta helt, så det kan nog ha haft med temperaturen att göra.

Jag trodde att det inte var fläktljud för att jag inte tyckte att det lät som det. Men, därefter har jag stängt av alla fem fläktar, en efter en, och det gjorde ingen skillnad. Datorn är för övrigt en ett och ett halvt år gammal Lenovo Legion T5 26IAB7.

Jag har redan kört ett sådant där hälsoprogram, som inte visade några fel.

Jag tänkte lite som Drooid, att om jag inte vet om jag har vattenkylning så har jag nog inte det.
Citera
2024-07-25, 13:40
Medlem
Citat:
Tack för svaren! Jag har låtit fönstret stå öppet i natt. Nu är det ganska kallt i rummet. Ljudet är borta helt, så det kan nog ha haft med temperaturen att göra.

Jag trodde att det inte var fläktljud för att jag inte tyckte att det lät som det. Men, därefter har jag stängt av alla fem fläktar, en efter en, och det gjorde ingen skillnad. Datorn är för övrigt en ett och ett halvt år gammal Lenovo Legion T5 26IAB7.

Jag har redan kört ett sådant där hälsoprogram, som inte visade några fel.

Jag tänkte lite som Drooid, att om jag inte vet om jag har vattenkylning så har jag nog inte det.

Jag tycker det låter som en frenetiskt tuggande mekanisk disk, vilket tydligen sitter i den datorn. Den kommer med luftkylning. Så det lär inte vara någon vattenfylld pump som låter. om du köpt från butik alltså. Är den privatköpt kan ju förra ägaren monterat in vattenkylning.

Ett tips, nästa gång det låter sådär, öppna aktivitetshanteraren och kolla om det är mycket jobb på någon av diskarna.

Har du viktiga saker på den mekaniska disken rekommenderar jag dig att göra backup på det.

Det lättaste sättet att avgöra varifrån ljudet kommer, är att öppna sidan på datorn och lyssna.
Citera
2024-07-25, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Jag tycker det låter som en frenetiskt tuggande mekanisk disk, vilket tydligen sitter i den datorn. Den kommer med luftkylning. Så det lär inte vara någon vattenfylld pump som låter. om du köpt från butik alltså. Är den privatköpt kan ju förra ägaren monterat in vattenkylning.

Ett tips, nästa gång det låter sådär, öppna aktivitetshanteraren och kolla om det är mycket jobb på någon av diskarna.

Har du viktiga saker på den mekaniska disken rekommenderar jag dig att göra backup på det.

Det lättaste sättet att avgöra varifrån ljudet kommer, är att öppna sidan på datorn och lyssna.

Jag kollade i aktivitetshanteraren, och där fanns inga extaordinära saker på gång.

Jag borde kanske ha skrivit det, men jag öppnade datorn och lyssnade, och tyckte att det var tydligt att ljudet kom från den här avlånga grejen:

https://drive.google.com/file/d/1jgI...ew?usp=sharing

Någon mekanisk disk har jag inte, endast en SSD-disk.
Citera
2024-07-25, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan

Ljudet enligt den bifogade filen låter som att det kommer från hårddisken.
Eller så är det alla de små kineserna som sitter inne i datorn och flyttar på kulramarna därinne

- Japp precis, Aktivitetshanteraren och klicka på fliken Prestanda. Så har du en informationsruta och en graf på hårddiskens aktivitet.
I detta fall kan det vara ett antivirusprogram som envisas med att köra en full sökning hela tiden på disken, och då arbetar den för fullt.
Ibland visas inte den pågående processen i fliken Processer i Aktivitetshanteraren.

Eller så är det Windows som envisas med alla sina uppdateringar stup i kvarten ?

Ett nyss startat backupprogram låter mycket om det är satt att backuppa hela hårddisken, dvs
tex att spara allt i "molnet". Beroende på inställningarna i molnbackuppen.

Mekaniska hårddiskar som snurrar mycket de håller kanske bara drygt 3-4 år innan de klappar ihop.
Vissa modeller låter mer än andra.

Men de har blivit mycket tystare jämfört med förr.
Och mycket längre hållbarhet. Har ägt hårddiskar som snurrat i 5-6 år 24/7 helt utan
fel.

Man satte gärna en skruvmejsel (flatmejsel) mot hårddiskens hölje, sidostomme, och lyssnade med örat alldeles mot mejselskaftet.
Ungefär som med ett stetoskop alltså.

Man hör dock knäppningar på alla mekaniska hårddiskar ändå, så knäppningarna är i sig inte något onormalt. Det är ju saker som rör sig därinne. Bland annat läs- och skriv-armen, etc...

På SSDs finns dock inga rörliga delar, så dessa ska inte låta något alls.
Vissa elektroniska kretsar kan dock avge ett (mycket) svagt tonljud.
Senast redigerad av DrSvenne 2024-07-25 kl. 17:50.
Citera
2024-07-25, 17:57
Medlem
Låter definitivt som att en disk skriver/läser.
Kolla också att det inte ligger någon kabel eller buntband och tangerar någon fläkt.

Ta ner programmet Crystal diskinfo standard edition och kör det så får du veta hur dikarna mår.

https://crystalmark.info/en/download/#CrystalDiskInfo
Senast redigerad av peckapecan 2024-07-25 kl. 18:00.
Citera
2024-07-25, 18:17
Medlem
Jag nämner ett s.k. "hälsoprogram" ovan, och det är just CrystalDiskInfo. Under tiden datorn lät visade det ett bra resultat (93 % - Bra) avseende den enda aktuella hårddisken, som alltså är en SSD-disk. Det jag glömde att notera var (konstigt nog) temperaturen, som ju också anges. Jag ska kolla den om ljudet kommer tillbaka (och det lär det väl göra, för detta var som sagt inte första gången) och jämföra med nuvarande temperatur (49 °C).

Något buntband eller liknande kan det inte vara som låter, eftersom jag som sagt stängde av samtliga fläktar en efter en utan att ljudet påverkades alls.

Någon uppdatering av Windows var inte heller på gång, det var en av de första sakerna jag kollade.

Jag har ett backup-program som jag kör varje dag, och visst hörs det att datorn jobbar då, men det är inte samma ljud.

Under "Prestanda" i aktivitetshanteraren visade det en användning på mellan 4-8 procent vilket väl torde vara normalt. Det är för övrigt exakt samma som den visar nu när datorn har tystnat.

Är det överhuvudtaget möjligt för en SSD-disk att låta på detta sätt?
Senast redigerad av Robner 2024-07-25 kl. 18:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in